Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019

Ιανουάριος- Φεβρουάριος στη Μουσική Βιβλιοθήκη

 
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ '19      

2019 - Έτος Σκαλκώτα  


Για πρώτη φορά, οι 4 οργανισμοί που συστεγάζονται στο Μέγαρο, ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, οΣύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Αιμιλίου Χουρμουζίου-Μαρίκας Παπαϊωάννου, συνδιοργανώνουν σειρά εκδηλώσεων στη διάρκεια όλου του έτους με αφορμή τα 70 χρόνια από το θάνατο του Νίκου Σκαλκώτα.  

Ο Σκαλκώτας σήμερα
Σειρά συζητήσεων στη Μουσική Βιβλιοθήκη

Η Μουσική Βιβλιοθήκη στην οποία φυλάσσεται το Αρχείο Νίκου Σκαλκώτα, διοργανώνει στους χώρους της σειρά συζητήσεων με τους πρωταγωνιστές των συναυλιών που εντάσσονται στο «2019 - Έτος Σκαλκώτας».  
Οι συζητήσεις πλαισιώνουν τις συναυλίες «Ο Leon Botstein διευθύνει την ΚΟΑ» (11/1), «Γιώργος Τσοντάκης, ένας μεγάλος έλληνας συνθέτης» (14/1) και «Κρατική Ορχήστρα Αθηνών-Αφιέρωμα στο Έτος Σκαλκώτα» (15/2) και σκοπό έχουν να αναδείξουν όψεις του έργου του συνθέτη σήμερα.

Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου, 19.00 Η υπεύθυνη του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής της Μουσικής Βιβλιοθήκης Βάλια Βράκα συνομιλεί με τον διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Στέφανο Τσιαλή.
Περισσότερες πληροφορίες θα ανακοινωθούν προσεχώς.

Αίθουσα Διδασκαλίας Βιβλιοθήκης
Είσοδος ελεύθερη


Ψηφιακές Συλλογές



Δέκα και πλέον χρόνια μετά την είσοδο της Μουσικής Βιβλιοθήκης στον ψηφιακό χάρτη με το Ψηφιοποιημένο Αρχείο Ελληνικής Μουσικής (Digital Greek Music Archive - DIGMA)  την πρώτη θεματική, Διαδικτυακή πύλη για την Ελληνική μουσική, η νέα σύγχρονη εφαρμογή "Ψηφιακές Συλλογές" που ανέπτυξε η Βιβλιοθήκη έρχεται για να συγκεντρώσει όλες τις ψηφιακές της συλλογές και να δώσει σε κάθε ενδιαφερόμενο εύκολη και άμεση πρόσβαση στα περιεχόμενά τους.  

Στις Ψηφιακές Συλλογές μπορείτε να βρείτε σε ψηφιακή μορφή, παρτιτούρες, κείμενα και άλλο χειρόγραφο και έντυπο υλικό από Αρχεία Ελλήνων συνθετών, σπάνιες συλλογές παρτιτούρων, ηχογραφήσεις από δίσκους βινυλίου, άρθρα περιοδικών, βυζαντινή μουσική και προγράμματα συναυλιών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.

Ελεύθερο Εργαστήρι Μουσικής Παιδείας. Β' Κύκλος 
Μουσική στην εγκυμοσύνη, μητρότητα-πατρότητα: μια ξεχωριστή ιστορία ευτυχίας

Οκτώ σεμινάρια που σκοπό έχουν να πλησιάσουν μέσα από τρία διαφορετικά πρίσματα, της Ιατρικής, της Ψυχολογίας και της Μουσικοθεραπείας, το θαύμα της εγκυμοσύνης και της μητρότητας και πατρότητας.

6/2 Μουσική στην εγκυμοσύνη: το καλύτερο ξεκίνημα στη ζωή ενός παιδιού.
Δρ. Ελίζα Γιακουμάκη / ψυχολόγος

13/2 Η σπουδαιότητα προετοιμασίας για τη μητρότητα: η μουσικοθεραπευτική προσέγγιση (ομιλία και σύντομο εργαστήριο)
Ευαγγελία Παπανικολάου / μουσικοθεραπεύτρια

20/2 Εγκυμοσύνη, συμπτώματα, εξετάσεις, διατροφή: σχέσεις εμπιστοσύνης, σχέσεις αγάπης
Μιχάλης Σίνδος / μαιευτήρας-γυναικολόγος

27/2 Η ζωή αρχίζει από τη σύλληψη: ζώντας εννέα μήνες μέλιτος με το παιδί πριν γεννηθεί και βοηθώντας το να οικοδομήσει ένα όμορφο μέλλον. Πέτρος Ψυχουντάκης / ψυχολόγος MSc

6/3 Διαχείριση του στρες στην εγκυμοσύνη: ζώντας μια ευτυχισμένη εγκυμοσύνι ώνοντας έναν τοκετό χωρίς φόβο και άγχος
Πέτρος Ψυχουντάκης / ψυχολόγος MSc

13/3 Μουσική αρμονία στον τοκετό
Ασημίνα Στάμου/προϊσταμένη μαία MSc

20/3 Νεογέννητο, ικανότητες, απαραίτητες εξετάσεις, σπουδαιότητα μουσικής. Ευγενία Παπαθωμά / MD, PhD, παιδίατρος-νεογνολόγος
Θηλασμός και Μουσική: μια σπουδαία αλληλεπίδραση
Ασημίνα Στάμου / προϊσταμένη μαία MSc
27/3 Tο τραγούδι της Πατρότητας-Μητρότητας: μία νέα θεώρηση της γονεϊκής φροντίδας.
Δρ. Ελίζα Γιακουμάκη / ψυχολόγος
Σε συνεργασία με την Α΄ Μαιευτική Γυναικολογική Κλινική ΕΚΠΑ, ΓΝΑ «Αλεξάνδρα»
Aίθ. Διδασκαλίας, 18:00 - 20:00
ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ για όλο τον κύκλο € 50,00 / € 35,00 φοιτητές, άνεργοι, ΑμεΑ
Ανά σεμινάριο € 10,00 / € 8,00 φοιτητές, άνεργοι, ΑμεΑ
ΕΝΑΡΞΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ: Τετάρτη 16/01, 10:00 στο χώρο της Βιβλιοθήκης και ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα της 


Μουσικό Αναλόγιο
Μύθοι και ήχοι αόρατων ταξιδιωτών
Πολυχώρος
Σάββατο 9 & Κυριακή 10 Φεβρουρίου, 19:00


Μουσικές μυθικές αφηγήσεις για όσους μπορούν να ακούν σαν παιδιά

Δεύτερο ταξίδι: Γαλλία – μια μικρή υδάτινη μουσική στου Βασιλιά Ήλιου την αυλή

Δραματουργία - Αφήγηση
Στέλιος Πελασγός

Η αφήγηση πλαισιώνεται από μουσικά σύνολα που ερμηνεύουν μουσική γάλλων συνθετών.
Έναρξη προπώλησης: 14 Ιανουαρίου
Περισσοτερες Πληροφορίες

Θέατρο στη Βιβλιοθήκη
Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως
Γεωργίου Βιζυηνού

Τελευταίες παραστάσεις 
Αίθουσα Διδασκαλίας Δευτέρα 28 & Τρίτη 29 Ιανουαρίου, 21:00

Ο σκηνοθέτης Κώστας Παπακωνσταντίνου και η ομάδα Ξανθίας μεταφέρουν άλλο ένα λογοτεχνικό έργο με επιτυχία στη σκηνή. Μετά τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, τον Αργύρη Εφταλιώτη και τον Μιχαήλ Μητσάκη, σειρά έχει ο Γεώργιος Βιζυηνός. Τρεις ηθοποιοί και ένας μουσικός επί σκηνής δραματοποιούν το υπέροχο διήγημά του «Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπολέως».
Εισιτήρια - Πληροφορίες

Θεατρικές παραστάσεις για παιδιά

αβγώ
Θέατρο για βρέφη από 10 μηνών και παιδιά ως 3 ετών και τους γονείς τους
Πολυχώρος
Κυριακές 20 & 27 Ιανουαρίου
10, 17 & 24 Φεβρουαρίου, 10:30


Εισιτήρια - Πληροφορίες
...κι εμείς καλύτερα!
Θέατρο για παιδιά 3-9 ετών

Αίθουσα Διδασκαλίας
Κυριακές 20 & 27 Ιανουαρίου
10, 17 & 24 Φεβρουαρίου, 10:30 


Εισιτήρια - Πληροφορίες

Σβήσε το φως!

Θέατρο για παιδιά 4-10 ετών
Αίθουσα Διδασκαλίας 
Κυριακές 20 & 27 Ιανουαρίου
10, 17 & 24 Φεβρουαρίου,
15:00


Εισιτήρια - Πληροφορίες

Εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά

Μουσική με τα κρεμμυδάκια
Για παιδιά 2-5 ετών και τους γονείς τους
Πολυχώρος
Κυριακές 20 Ιανουαρίου, 3 & 24 Φεβρουαρίου
11:15 & 12:45


Εισιτήρια - Πληροφορίες
Συγχαρητήρια για τη μουσική σας!
Για παιδιά 6-12 ετών
Πολυχώρος
Κυριακές 27 Ιανουρίου & 17 Φεβρουαρίου, 12:30


27/01 Συγχαρητήρια κύριε Μπαχ!
17/02 Συγχαρητήρια κύριε Μπετόβεν!

Εισιτήρια - Πληροφορίες

Μουσική Χρονομηχανή

Από 7 ετών
Πολυχώρος
Κυριακές 20  Ιανουαρίου,  10 & 24 Φεβρουαρίου, 12:30
20/01 Τα ταξίδια του Σεβάχ
10/02 Έτοιμοι για Charleston: Χορεύοντας με τον Charlie Chaplin
24/02 Στις σκηνές των Ινδιάνων: Ο χορός της βροχής


Εισιτήρια - Πληροφορίες

 Πρόσφατα αποκτήματα 
Βιβλία
 
Ανδριτσόπουλος, Μιχάλης. Η ρητορική της μουσικής. Ανακάλυψε τη μουσική μέσα από τον τρόπο που μιλάς.Αθήνα: Φ. Νάκας, c2017. ISBN 9789602906682.
 
Βαφειάδης, Τάσος. Οι κρυμμένες ιστορίες πίσω από τα τραγούδια. 101+1 πραγματικές αφηγήσεις για ότι δεν διακρίνεται με την ακρόαση.Περαία Θεσσαλονίκης: Π. Ζήτη, 2018. ISBN 9789604564972.
Βρόντος, Χάρης.Ημερολόγιο ενός συνθέτη. 1982-2012.Αθήνα: Νεφέλη, c2018. ISBN 9789605041793.
Δον Ηχώτες. Κρατίσου πάνω μου.Κέρκυρα: Λοράνδου, 2016. ISBN 9786188159754.
Μαρίνης, Σπύρος.Παραδοσιακή φλογέρα. Αθήνα: Edition Orpheus, 2017. ISMN 9790801150813.
Μουσμούτης, Διονύσης Ν.Παύλος Καρρέρ. Η «σκοτεινή» περίοδος (1850-1857).Ζάκυνθος: Πλέσσα, c2017. ISBN 9786188352216
Στεργίου, Άννα Ι.Τάσος Χαλκιάς: το φύσημα του θεού.Αθήνα: Μιχάλη Σιδέρη, 2014.ΙSBN 9789606604379.
Τανή- Καραχάλιου, Άννα. Πανδώρα Κοζάνης 1902-2016. Ο μουσικός πολιτισμός της πόλης στη διάρκεια του χρόνου. Κοζάνη: Άννα Τανή- Καραχά 2018. ISBN 978618 8366909.
Baldassarre, Antonio & Marković, Tatjana(edts.). Music cultures in sounds, words and images. Essays in honor of Zdravko Blažeković.Wien: Hollitzer, 2018. ISBN 9783990124512.
Gillett, Charlie(Παπαδημητρίου, Χίλντα μετάφραση). Ο ήχος της πόλης. Η άνοδος του rock ‘n’ roll. Αθήνα: Κουκκίδα -Σειρά Πόρτες 4, 2018. ISBN 9786185333140.
Nathan, Amy.Making time for making music. How to bring music into your busy life. New York: OUP, c2018. ISBN 9781580465960.
Paterson, Linda.Singing the Crusades. French and Occitan lyric responses to the crusading movements, 1137-1336. Cambridge: Brewer, 2018. ISBN 978843844822.
 Παρτιτούρες 
Κοντογεωργίου, Αντώνης (επιμ.). Για τις χορωδίες μας Μάνος Χατζιδάκις χορωδιακά τραγούδια. Αθήνα: Παπαγρηγορίου – Νάκας, c2018. ISMN 9790691517512.
Σκαλκωτας, Νίκος.Σουίτα για βιολί και μικρή ορχήστρα. Ενορχήστρωση Γ. Σαμπροβαλάκης.Αθήνα: Κέντρο Ελληνικής Μουσικής – Σύλλογος οι Φίλοι της Μουσικής. 2018 ISMN 9790801168146.
Σκαλκωτας, Νίκος.Σουίτα για βιολί και μικρή ορχήστρα. Μεταγραφή για βιολί και πιάνο από τον συνθέτη. Αθήνα: Κέντρο Ελληνικής Μουσικής – Σύλλογος οι Φίλοι της Μουσικής. 2018 ISMN 9790801168139.
 CD - DVD 
Antoniou/Baltas/ Constantinidis/ Kalogeropoulos/ Koumendakis/ Makris/ Poniridis. Greek wind quintets. Aeolos woodwind quintet. Naxos, 2018. 8579037
 
Απόψε θε να τραγουδώ. Αρχαγγελίτικα τραγούδια με την Χριστίνα Κόζα. Αθήνα: Αρχείο Ελληνικής Μουσικής, ΑΕΜ 203.
Baroque to Contemporary. A medley of music for contrabass and piano. Maximos Farmakidis (contrabass), Dimitra Marangozis (piano). Maximos Farmakidis, 2017.

Έκθεση στη Βιβλιοθήκη
Γιώργος Φλωράκης στις 8:00
Σημειώσεις από τα πρωϊνά του Τρίτου
13 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου
στο Φουαγιέ της Μουσικής Βιβλιοθήκης


Τα φύλλα των ημερολογίων του Γιώργου Φλωράκη που παρουσιάζονται στη Μουσική Βιβλιοθήκη, μια πολυετής συνεχής αναζήτηση στον μαγικό κόσμο των Art Journals, κατάστικτη από ζωγραφικά αποκόμματα, stencil, κολλητικές ταινίες, σφραγίδες και πειραματισμούς, ξεκίνησαν ως ένας χειροποίητος τρόπος μιας ενορχηστρωμένης και εικονοποιημένης προετοιμασίας της καθημερινής εκπομπής του στο Τρίτο Πρόγραμμα.
Επιμέλεια έκθεσης Ίρις Κρητικού
Η έκθεση πλαισιώνεται από παράλληλες δράσεις και ξεναγήσεις.
Είσοδος ελεύθερη 

Αφιέρωμα: Hector Louis Berlioz 150 χρόνια από το θάνατο του

Με αφορμή τη συμπλήρωση 150 χρόνων από το θάνατο του Hector Louiz Berlioz,  η Βιβλιοθήκη φιλοξενεί στις προθήκες του χώρου εξυπηρέτησης κοινού ένα αφιέρωμα αποτελούμενο από παρτιτούρες, βιβλία και ηχογραφήσεις έργων του.
Art Campus 2019



Διεθνείς Κιθαριστικές συναντήσεις
Δελφοί 8 έως 14 Ιουλίου 2019

Περισσότερες πληροφορίες



 Μουσική Βιβλιοθήκη "Λίλιαν Βουδούρη"                                               
Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη 1 Αθήνα
Τ: 210 7282778
library@megaron.gr
www.mmb.org.gr

Νέα κυκλοφορία "Libido artistica" των Νίκου Παναγιωτόπουλου και Μαρίας Βιδάλη


 
LIBIDO ARTISTICA
Κοινωνική κριτική της καλλιτεχνικής ζήτησης
ΝΙΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΑΡΙΑ ΒΙΔΑΛΗ

Σειρά: Κοινοί Τόποι
ISBN 978-960-221-787-0,
σχ. 17 x 24, σελ. 480,
α΄ έκδ. Ιανουάριος 2019
τιμή: 25,00€ (χωρίς Φ.Π.Α.)
 
Τα μουσεία, τα θέατρα, οι χορευτικές σκηνές εξακολουθούν να επιλέγουν με κοινωνικά κριτήρια το κοινό τους, και αυτό συμβαίνει επειδή οι σιωπηρές συνθήκες πρόσβασης στα έργα της επίσημης κουλτούρας –δηλαδή η πρόωρη επαφή με αυτά (συνδεδεμένη με την υψηλή κοινωνική καταγωγή), καθώς και η σχολική εκπαίδευση– παραμένουν ακόμη άνισα κατανεμημένες μεταξύ των κοινωνικών ομάδων. Επιβεβαιώνοντας ότι οι πολιτιστικές πρακτικές είναι προϊόν κοινωνικών καθορισμών και όχι «προσωπικών κλίσεων», όπως υποστηρίζει η ιδεολογία του «χαρίσματος», η παρούσα εργασία δείχνει ότι η μη εξέταση των κοινωνικών όρων που καθιστούν δυνατή την αισθητική διάθεση και ικανότητα αποτελεί τον βασικό όρο αναπαραγωγής αυτής της ιδεολογίας. Στη βάση μιας διαθεσιακής θεωρίας της δράσης, η εργασία αυτή προτείνει τις θεμελιώδεις αρχές παραγωγής της καλλιτεχνικής ζήτησης και, κατ’ επέκταση, κάθε πολιτιστικού προγράμματος που αποσκοπεί στην πρόσβαση όλων στα έργα τέχνης. 
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος είναι καθηγητής Κοινωνιολογίας του Τμήματος Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, επιστημονικός συνεργάτης ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημίων της Ελλάδας και του εξωτερικού, Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Bourdieu (Ελβετία), μέλος συντακτικών επιτροπών διεθνών επιστημονικών περιοδικών και επιθεωρήσεων, και Διευθυντής της ετήσιας τρίγλωσσης επιθεώρησης κοινωνικών ερευνών Κοινωνικές Επιστήμες.

Η Μαρία Βιδάλη είναι διδάκτωρ Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, εκπαιδευτικός, επιστημονική συνεργάτιδα ερευνητικών κέντρων της Ελλάδας και του εξωτερικού. 

-30% στο τελευταίο βιβλίο του Dan Brown


Αγαπητέ Αναγνώστη, Καλή Χρονιά!
Για τον πρώτο μήνα του έτους προτείνουμε τους παρακάτω τίτλους, που θα είναι σε προσφορά μέχρι τις 31/1!
Μπορείς να τους αναζητήσεις στα βιβλιοπωλεία της γειτονιάς σου ή, εναλλακτικά, να διαλέξεις τα βιβλία που θέλεις από το www.psichogios.gr και να τα αποκτήσεις με έκπτωση, κάνοντας χρήση του κουπονιού
Οι προσφορές αυτές αφορούν τα έντυπα βιβλία αποκλειστικά (όχι τα e-books).
ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΕΝΗΛΙΚΟΥΣ | ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ | ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ
ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΕΝΗΛΙΚΟΥΣ

DAN BROWN
ORIGIN
Μπιλμπάο, Ισπανία
Ο Ρόμπερτ Λάνγκτον, καθηγητής συμβολολογίας και θρησκευτικής εικονολογίας στο Χάρβαρντ, επισκέπτεται το Μουσείο Γκούγκενχαϊμ για να παραστεί στην ανακοίνωση μιας σημαντικής ανακάλυψης που πρόκειται να αλλάξει για πάντα το πρόσωπο της επιστήμης. Οικοδεσπότης είναι ο Έντμοντ Κιρς, ένας σαραντάρης δισεκατομμυριούχος μελλοντολόγος, με καταπληκτικές, υψηλής τεχνολογίας εφευρέσεις και προκλητικές προβλέψεις που τον έχουν κάνει παγκοσμίως διάσημο.
Το πιο ευφάνταστο και ιδιοφυές μυθιστόρημα του Dan Brown.

ΦΑΝΗ ΠΑΝΤΑΖΗ
Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΠΕΤΡΙΝΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ
Η Έλενα, σπρωγμένη από μιαν ανεξήγητη παρόρμηση, εγκαταλείπει μια λαμπρή καριέρα στην Αμερική και εγκαθίσταται στην Ελλάδα για να κάνει μια νέα αρχή. Η ίδια ανεξήγητη παρόρμηση την οδηγεί στη μαγευτική Μονεμβασιά όπου γνωρίζεται με τον Μάνο, ιδιοκτήτη ενός παλιού αρχοντικού. Από την πρώτη στιγμή, οι δύο νέοι έχουν την εντύπωση ότι κάτι αδιόρατο τους συνδέει, λες και μια αύρα από τα παλιά διαχέεται στο αρχοντικό και τους κατακλύζει.
15η χιλιάδα

ΚΛΑΙΡΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ
Η ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΚΟΥΣΕΣ
Μέχρι πού μπορεί να φτάσει κανείς για τον έρωτα; Τον αληθινό έρωτα, όχι τον περιστασιακό, τον επιφανειακό, αυτόν που αποσκοπεί στο βόλεμα. Τον έρωτα που κινεί γη και ουρανό, γεννά πολέμους και γίνεται λαίλαπα, αυτόν που ξεπερνά κάθε εμπόδιο, καταφέρνει το αδύνατο, δημιουργεί και γκρεμίζει τα πάντα. Έναν τέτοιο έρωτα βιώνει η Ειρήνη για τον Φίλιππο, τον σύντροφο των παιδικών της χρόνων, τον άνθρωπο που αγκαλιάζει την αναπηρία της, τον μόνο που την αποδέχεται όπως ακριβώς είναι. Έναν τέτοιο έρωτα βιώνει και ο Φίλιππος. Όχι όμως για την Ειρήνη.




ΕΦΗΒΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ



ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ



ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ






ΕΔΡΑ - ΓΡΑΦΕΙΑ
ΤΑΤΟΪΟΥ 121
144 52 ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΤΗΛ.: 210 28 04 800
FAX: 210 28 19 550 ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
ΕΜΜ. ΜΠΕΝΑΚΗ 13-15
106 78 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ.: 210 36 18 654
FAX: 210 36 40 683

Άσμα Ασμάτων

Άσμα Ασμάτων


Το Άσμα Ασμάτων, το ωραιότερο ποιητικό έργο της Παλαιάς Διαθήκης, έχει κερδίσει την αγάπη του παγκόσμιου κοινού αλλά και το ενδιαφέρον πολλών ποιητών, οι οποίοι ανέλαβαν να το μεταφράσουν στη γλώσσα της χώρας τους και της εποχής τους.
Για τα ελληνικά Γράμματα αυτή την ευθύνη ανέλαβε ο μεγάλος μας ποιητής Γιώργος Σεφέρης.
Ο Αντώνης Σανουδάκης-Σανούδος στην πολύχρονη ενασχόλησή του με όλα τα είδη γραπτού λόγου –δέκα ποιητικές συλλογές, τρεις σειρές διηγημάτων, τριάντα μία μαρτυρίες αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης, λαϊκά παραμύθια, μελέτες για την Ιστορία της Λογοτεχνίας- γνώρισε πολλές τιμές και τιμήθηκε με πολλά βραβεία. Σήμανε επομένως και η δική του ώρα για τη μεταγραφή-μετάφραση του σπουδαίου αυτού έργου. Και για όποιον ρωτήσει, προς τι μια, ακόμη, μετάφραση και μάλιστα όταν προϋπάρχει η μετάφραση του Γιώργου Σεφέρη, η πιο πρόσφορη απάντηση είναι αυτή του Κώστα Γεωργουσόπουλου: και οι μεταφράσεις γερνάνε και θέλουν ανανέωση. Αν θέλουμε μια πιο προσωπική  απάντηση θα δεχτούμε την επωδό του Λουί ΙΔ΄ cartelleestmonplaisir και σε απλά Ελληνικά, γιατί έτσι μου αρέσει. Και αν κάποιος πει ότι αυτή η απάντηση είναι εγωιστική, ας την διατυπώσουμε αλλιώς, προσθέτοντας κάτι και από τη δική μας επιθυμία: Γιατί έχω καημό κι εγώ να νιώσω και να απολαύσω το έργο στη γλώσσα που μιλάω σήμερα.
Ο Σανουδάκης, πριν μπει στο σώμα του κειμένου, κάνει μια εκτενή και εμπεριστατωμένη εισαγωγή, στην οποία μας πληροφορεί ότι ο Π. Ν. Τρεμπέλας θεωρεί τοΆσμα Ασμάτων«οιονεί είδος τι παλαιού ελληνικού ειδυλλίου» και ο Μ. Βασίλειος «ως επιθαλάμιον ωδήν δραματικώς περιπεπλεγμένην.
Ποιος είναι ο συγγραφέας αυτού του Άσματος δεν γνωρίζουμε. Άλλοι, λέει ο Σανουδάκης, το αποδίδουν στον Σολομώντα, λόγω του πρώτου στίχου του: «Άσμα Ασμάτων ο εστί τω Σαλωμών», άλλοι λένε ότι το έγραψε κάποιος σύγχρονός του και άλλοι ότι είναι επινόηση πολλών συγγραφέων του 4ου αιώνα -την άποψη αυτή υποστηρίζει και ο Σεφέρης και ο EdouardDhorme- και ότι είναι συλλογή λαϊκών, γαμήλιων ασμάτων. Από τους μελετητές άλλοι το θεωρούν λυρικό ποίημα για δύο πρόσωπα (αδελφηδό και Σουλαμίτιδα), άλλοι θεωρούν ότι έχει θεατρική μορφή. Ο Σανουδάκης τάσσεται, εν μέρει όμως, με την άποψη των τελευταίων, διότι επισημαίνει ότι το Άσμα έχει υποτυπώδη δραματουργική δομή και στηρίζει την επιχειρηματολογία του ως εξής: το έργο, ανεξαρτήτως του ποιος είναι ο συγγραφέας και ποια η μορφή του, γεννήθηκε στην ποιμενική εποχή του Ισραήλ, με τη χρήση των μαγικών και αιμομικτικών στοιχείων. Κάποιος Εβραίος ελληνιστής του έδωσε μορφή ελληνικού δράματος των κλασικών χρόνων. Η μορφή που πήρε, τελικά, ως ερωτικό δράμα, ήταν της «νέας αττικής κωμωδίας», και αυτή είναι η μορφή που έλαβαν υπόψη τους και οι Ο΄ εβδομήκοντα (72 για την ακρίβεια) ελληνιστές Εβραίοι που μετέφρασαν το έργο μαζί και τα υπόλοιπα βιβλία της Π.Δ. την εποχή του Πτολεμαίου Β΄ του Φιλαδέλφου.
Το έργο «θεωρήθηκε σαν τραγούδι αλληγορικό, με θρησκευτικό νόημα» από τους ραβίνους της Συναγωγής, οι οποίοι θεώρησαν ότι η Σουλαμίτις είναι η Συναγωγή και ο αδελφηδός ο ραββίνος. Τον 5ο αι. μ. Χ. η Σουλαμίτις είναι η Εκκλησία και αδελφηδός ο Ιησούς. Κι έτσι έχει επιβιώσει και ως αλληγορικό- θρησκευτικό ποίημα και ως λογοτεχνικό-ερωτικό.
Ο Σανουδάκης, με τη μεταγραφή-μετάφρασή του, επεχείρησε να παρουσιάσει το έργο δραματουργικά. Δηλαδή το μετέγραψε και το μετέφρασε με στόχο να παρασταθεί στο θέατρο, γιατί, όπως και ο Σεφέρης, υποψιάζεται ότι υπάρχει και τρίτο πρόσωπο, ήτοι ο Σολωμών, ενώ άλλοι είναι σίγουροι γι’ αυτό. Και ένα τελευταίο είναι η παρουσία του Χορού που ενισχύει την άποψη του μεταφραστή ότι πρόκειται για «μίμησιν πράξεως», δηλαδή δράμα.
Ως προς το θέμα, η Σουλαμίτις απάγεται από στρατιώτες και οδηγείται στη σκηνή του Σολομώντος και στη συνέχεια στο ανάκτορο, όπου ο βασιλιάς προσπαθεί να την κερδίσει με ερωτόλογα, στην αρχή, και με το θάμπωμα του μεγαλείου, τη δεύτερη. Εκείνη, όμως, παραμένει πιστή στον αδελφηδό της και όλα τελειώνουν με χαρές, μουσικές και τραγούδια. Σε αντάλλαγμα δόθηκε ως δώρο στον βασιλιά ένα αμπέλι. Αυτό, όμως, το τέλος με τους «υπέροχους, μεταφορικούς στίχους, πλημμυρισμένους από άρωμα γυναίκας και όχι βουνών» το θεωρούν εμβόλιμο∙ τους μεταφράζουν ωστόσο, και θεωρούν ότι το έργο είναι λυρικό με δύο μόνο πρόσωπα και τον Χορό.
Για κείνους που υποστηρίζουν την παρουσία του τρίτου προσώπου και με την παρουσία του Χορού να επικουρεί, το έργο παραπέμπει στο αρχαίο δράμα.
Στην παρούσα μεταγραφή το Άσμα διαρθρώνεται σε Πρόλογο, Πάροδο, τρία Επεισόδια, δύο Στάσιμα και Έξοδο, πράγμα που είχε κατά νου ο Εβραίος τελικός διασκευαστής του. Την θεατρική απόδοση δέχεται και ο Τρεμπέλας.
Στο βιβλίο προτάσσεται η μεταγραφή-μετάφραση και ακολουθεί το πρωτότυπο. Παραθέτω δείγμα της μετάφρασης και τα αντίστοιχα αποσπάσματα από το πρωτότυπο:
Στον κήπο με τις καρυδιές κατέβηκα
να δω του ποταμού βλαστάρια
να δω αν άνθισε το αμπέλι
και αν πέταξαν οι ροδιές ανθούς. (87)
Εις κήπον καρύας κατέβην ιδείν εν γεννήμασι
του χειμάρρου, ιδείν ει ήνθισεν η άμπελος,
εξήνθησαν αι ροαί.
*
Ποια είναι αυτή, που κατεβαίνει
στ’ άσπρα ντυμένη,
στον αγαπημένο της ακουμπισμένη; (108 α)
Τις αύτη η αναβαίνουσα λελευκανθισμένη,
επιστηριζομένη επί τον αδελφιδόν αυτής;
*Το κείμενο είναι μια απόλαυση∙ η μετάφραση στη γλώσσα μας, αλλά και το πρωτότυπο που λάμπει μέσα στην αιωνιότητά του. Η εισαγωγή ένα κείμενο γραμμένο με αγάπη και περισσή περίσκεψη.
Ανθούλα Δανιήλ (Ιανουάριος 2018)
Άσμα Ασμάτων
Δραματουργική μεταγραφή και μετάφραση

συγγραφέας: Αντώνης Σανουδάκης-Σανούδος
Isbn: 978-960-93-9574-8
Διαστάσεις: 14X21
Σελίδες: 60
Λιανική Τιμή: 5,30 ευρώ

Ρώμη: Τα μυστικά της σε 5'

ArtTravel

1

 Ρώμη

Οι καλύτεροι ξενώνες στο βασίλειο του χειμώνα.
Πατήστε εδώ
2

Δουβλίνο

Δυο ημέρες στην πιο νεανική πόλη της Ευρώπης.
3

Ελλάδα

 7+1 ξενοδοχεία με εσωτερική πισίνα υψηλών προδιαγραφών.
Πατήστε εδώ
Πατήστε εδώ
4

Πειραιάς

Τα value for money μαγαζιά που πρέπει να γνωρίζεις.
Πατήστε εδώ

Τεράστια προσοχή: Ο άγνωστος ρόλος του νερού στη καρδιακή προσβολή!

Ο Νίκος Καββαδιας διαβάζει το ''Φατα μοργκανα''