Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2009

Ο ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΛΙΒΑΝΗ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

"Τα Σμυρνέικα τραγούδια"
Καψής Γιάννης Π. ISBN: 978-960-14-1993-0 Αρ. σελίδων: 312
«Οι Ρωμιοί θα επιστρέψουν, το γράφει το Κοράνι…» προφητεύει ο ιμάμης της Προύσας πριν πέσει κάτω από το κουρμπάτσι του Κεμάλ.
Και πράγματι ένας Ρωμιός, ο Αλέξης, επιστρέφει κρυφά στην καμένη Σμύρνη αναζητώντας το νεανικό του έρωτα, τη Μιριάμ, η οποία, πιστεύοντας ότι την έχει απαρνηθεί, έχει τουρκέψει. Ανταμώνουν. Μα δε σμίγουν.
O Καρίμ, ο οσμανλής άντρας της Μιριάμ, μη θέλοντας να σταθεί εμπόδιο στην ευτυχία τους, ρίχνεται στον γκρεμό.
Ο Αλέξης φεύγει κυνηγημένος για δεύτερη φορά και η Μιριάμ στήνει το δικό της μοναστήρι στην προμηθεϊκή γη της Καππαδοκίας. Ο μεγάλος διωγμός των χριστιανών της Ανατολίας, Ελλήνων και Αρμενίων, ξεσπάει και τότε εμφανίζεται ένας καινούριος κορυφαίος της ανθρώπινης τραγωδίας, ο νεαρός αξιωματικός του ιππικού Ισκεντέρ, γιος της Μιριάμ.
Μέσα του έχει ξυπνήσει το ρωμέικο αίμα, μα δεν παύει να είναι και ένας πιστός οσμανλής, αφοσιωμένος στο καθήκον του. Η τραγωδία κορυφώνεται στο ποτάμι του Έβρου, όταν Αλέξης και Ισκεντέρ σταυρώνουν τα ξίφη τους και σμίγουν το αίμα τους, καθώς σωριάζονται θανάσιμα τραυματισμένοι, ο ένας επάνω στον άλλον. 10 Νοεμβρίου 1938.
Ανάκτορα Ντολμά Μπαχτσέ.
Ο Κεμάλ Ατατούρκ, αφήνοντας μια τρομερή κραυγή από τον πόνο που του έσχιζε τα σωθικά, σωριάζεται νεκρός, νικημένος από την αρρώστια.
Οι γιατροί τρέχουν και τον μεταφέρουν στον οντά του.
Με δάκρυα στα μάτια ο καβάσης του μαζεύει από κάτω το βιβλίο που διάβαζε ο αρχηγός του. Τίτλος του: Το Αδικοχυμένο Αίμα δε Στεγνώνει Ποτέ.

ΟΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ

Θεσσαλονίκη πόλη των φαντασμάτων
Χριστιανοί, Μουσουλμάνοι και Εβραίοι 1430-1950
ΜΑΡΚ ΜΑΖΑΟΥΕΡ
Μετάφραση: Κώστας Κουρεμένος
Περιλαμβάνει χάρτες και φωτογραφικό υλικό
ISBN: 960-221-354-Χ
Διαστάσεις: 24Χ17 [δεμένο]
Σελίδες: 607 Έκδοση: 2006
Πληροφορίες και σχόλια:
Διάσημος βρετανός ιστορικός ειδικευμένος στην ευρωπαϊκή, βαλκανική και ελληνική ιστορία, ο Μαρκ Μαζάουερ αρχίζει αυτή την ιστορία της Θεσσαλονίκης από την αρχαιότητα, γρήγορα όμως κάνει το άλμα προς το 1430, όταν η βυζαντινή πόλη περιήλθε, επί σουλτάνου Μουράτ Β΄, στην οθωμανική εξουσία.
Εκεί παρέμεινε ώς το 1912, οπότε επανήλθε οριστικά στην ελληνική κυριαρχία, με μόνη παρένθεση τα χρόνια της ναζιστικής κατοχής.
Αυτό που κάνει την ιστορία της τόσο ξεχωριστή είναι η ποικιλία των θρησκευτικών ομάδων που άνθισαν στο εσωτερικό της.
Πρώτοι ήρθαν οι χριστιανοί: με αφετηρία τον μάρτυρα του τρίτου αιώνα Δημήτριο, η Θεσσαλονίκη εξελίχθηκε σε ισχυρό κέντρο της ανατολικής Ορθοδοξίας.
Με τη σειρά τους, οι μουσουλμάνοι επέβαλαν το ισλάμ, αντικαθιστώντας τις εκκλησίες με τζαμιά, μέχρι την αποπομπή τους το 1922, στο πλαίσιο της ανταλλαγής πληθυσμών.
Ήδη από το τέλος του Μεσαίωνα, η πόλη περιλάμβανε επίσης έναν εβραϊκό πληθυσμό Σεφαραδιτών εξόριστων από τη δυτική Ευρώπη, που την ανέδειξε σταδιακά σε κέντρο όχι μόνο του ανατολικού εμπορίου αλλά και του ιουδαϊκού μυστικισμού και μεσσιανισμού, για να γνωρίσει αργότερα τον εξανδραποδισμό και την εξόντωση στο στρατόπεδο του Aουσβιτς.
Η γενικότερη μετάβαση από έναν κόσμο αυτοκρατοριών σ' έναν κόσμο εθνικών κρατών αποτυπώνεται στην εμπειρία της πόλης, ενώ τα εναλλασσόμενα ρεύματα εθνοτικής και θρησκευτικής συνύπαρξης και αλληλοσπαραγμού, ευημερίας και καταστροφής, κάνουν προφανή τη σημασία αυτού του ιστορικού παραδείγματος σήμερα.
Όμως η πολυεπίπεδη εργασία του Μαζάουερ δεν προσφέρει απλώς κάποια επίκαιρα μαθήματα ιστορίας.
Στηριγμένη σε συστηματική αρχειακή έρευνα, πλέκει την πολιτική διαδρομή της πόλης με λεπτομερείς πληροφορίες και ζωντανές εικόνες από την καθημερινή ζωή της, ανασυγκροτώντας έτσι τη συλλογική μνήμη των μεγάλων κοινοτήτων και των άλλων ομάδων και προσώπων που φιλοξένησε στο πέρασμα του χρόνου.
Ο Μαζάουερ είναι ένας από τους καλύτερους ιστορικούς της νεότερης Ελλάδας κι έχει ήδη συμβάλει ουσιαστικά στην κατανόηση της κατοχικής και της μεταπολεμικής περιόδου με τα έργα του Στην Ελλάδα του Χίτλερ και Μετά τον πόλεμο.
Αυτή η εξερεύνηση μέσα στην ψυχή μιας βαλκανικής πόλης είναι βαθιά και συνάμα υποβλητική, μια αριστοτεχνική προσθήκη στο έργο του.
Jad Adams, BBC HISTORY (Βιβλίο του μήνα για τον Οκτώβριο του 2004)
Αυτό που ο Μαζάουερ πετυχαίνει στην εντέλεια είναι να εκφράσει το ιστορικό νόημα της Θεσσαλονίκης δια μέσου των γενεών, τεκμηριώνοντας την ιστορία του με πλήθος παραθεμάτων της εποχής, από τον 15ο ώς τον 20ό αιώνα, και εξηγώντας με προσοχή και μεγάλη επιστημονική εμβρίθεια όλο αυτό το υλικό. Jan Morris, THE GUARDIAN
Μια πολυεθνική πόλη στη δίνη του εθνικισμούSalonicco, Salonicha, Salonique, Σελανίκ, Σολούν, Θεσσαλονίκη.
Οι διαφορετικές ονομασίες δεν περιγράφουν την ίδια πόλη, αλλά αντιστοιχούν στις αλλαγές που συνέβαιναν στο πέρασμα των αιώνων.
Ο Μαρκ Μαζάουερ στο βιβλίο του αφηγείται την ιστορία της Θεσσαλονίκης όπως αυτή μεταμορφωνόταν τους τελευταίους πέντε αιώνες.
Ο Μαρκ Μαζάουερ είναι αρκετά γνωστός στο ελληνικό κοινό μέσα από βιβλία που είτε αφορούν την Ελλάδα ("Η Ελλάδα και η οικονομική κρίση του Μεσοπολέμου", "Στην Ελλάδα του Χίτλερ") είτε γενικότερα την ευρωπαϊκή ιστορία ("Σκοτεινή ήπειρος", "Τα Βαλκάνια"). Στο τελευταίο βιβλίο του "Θεσσαλονίκη, πόλη των φαντασμάτων" θέτει έναν διαφορετικό στόχο.
Μέσα από τη μελέτη σε βάθος χρόνου μιας σημαντικής πόλης εξετάζει τις κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές αλλαγές που συνέβησαν κατά τη διάρκεια της μετάβασης από την πολυεθνική αυτοκρατορία στο νεωτερικό έθνος-κράτος και χαρακτηρίστηκαν από τη διάβρωση της παραδοσιακής οικονομίας από τον καπιταλισμό, την εκκοσμίκευση, τη δημογραφική ανάπτυξη, την άνοδο του εθνικισμού, την εμφάνιση των «επικίνδυνων τάξεων» και της μαζικής πολιτικής, τις καταστροφικές συνέπειες των πολέμων, ιδιαίτερα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Στο βιβλίο η πόλη μεγεθύνεται μέσα από τον φακό του ιστορικού που επιδιώκει να διαγνώσει με ποιο τρόπο αυτές οι κοσμοϊστορικές αλλαγές εγγράφονται στον κοινωνικό ιστό της πόλης, διαμορφώνουν τις κοινωνικές σχέσεις μεταξύ των διαφορετικών ομάδων και επηρεάζουν νοοτροπίες και πρακτικές.
Μετά την άλωση της Θεσσαλονίκης από τους Οθωμανούς το 1430 και κατά τους πρώτους αιώνες της οθωμανικής κυριαρχίας η θρησκεία έπαιζε τον καθοριστικό ρόλο στην κοινωνική οργάνωση και ζωή της πόλης.
Στον διαχωρισμό ανάμεσα σε χριστιανούς και μουσουλμάνους, κατακτημένους και κυρίαρχους, προστέθηκαν μετά το 1492 οι Εβραίοι, διωγμένοι από την Ισπανία (αργότερα και από την Ιταλία).
Η άφιξη των χιλιάδων Σεφαραδιτών Εβραίων ίσως και να συνιστά τη δεύτερη (μετά την κατάληψη της πόλης από τους Οθωμανούς) μεγάλη καμπή στην ιστορία της πόλης. Η Θεσσαλονίκη από μία κατά βάση ελληνική-χριστιανική πόλη μετατρέπεται σε μια πόλη όπου οι περισσότεροι κάτοικοι είναι Εβραίοι.
Έτσι, ενώ το 1478 οι μισοί κάτοικοι είναι Χριστιανοί, το 1519 οι Εβραίοι αντιπροσωπεύουν πλέον το μισό του πληθυσμού και οι Χριστιανοί αποτελούν πλέον το ένα τέταρτο. Η Θεσσαλονίκη γίνεται τότε, αυτό που πολύ όψιμα κάποιοι θα ανακαλύψουν, μια πόλη Μουσουλμάνων, Χριστιανών και Εβραίων.
Ο Μαζάουερ δίκαια αποφεύγει να τη χαρακτηρίσει με τον πολυσυζητημένο και παρερμηνευμένο όρο «πολυπολιτισμική».
Οι σχέσεις μεταξύ των διαφορετικών θρησκευτικών ομάδων δεν διακρίνονταν πάντα από την ανοχή και την ώσμωση, αλλά διασταυρώνονταν με τις σχέσεις εξουσίας και καθορίζονταν από τις ιστορικές συγκυρίες και αλλαγές. Οι σχέσεις εξουσίας αφορούν πρώτα και κύρια τον τρόπο με τον οποίο η οθωμανική διοίκηση αντιμετώπισε τις διαφορετικές κοινότητες. Σχετικά με την οθωμανική διοίκηση και οργάνωση της πόλης τους δύο πρώτους αιώνες της οθωμανικής κυριαρχίας, ο απαιτητικός αναγνώστης ίσως θα περίμενε μια πιο συστηματική ανάλυση από τον συγγραφέα, ενώ σε κάποια σημεία φαίνεται η έλλειψη πηγών.
Πάντως, εάν κάτι αναδεικνύει η ανάλυση του Μαζάουερ δεν είναι τόσο η ανοχή του οθωμανικού κράτους απέναντι στη θρησκευτική ετερότητα όσο η απουσία κράτους με τη νεωτερική έννοια μέχρι και τα μέσα του 19ου αιώνα. Χριστιανοί, Εβραίοι και Μουσουλμάνοι ζούσαν διακριτά στην πόλη στο πλαίσιο της κοινότητάς τους διατηρώντας όμως παράλληλα διακοινοτικές σχέσεις και επαφές.
Η θρησκευτική διαφορά δεν δημιουργούσε περιχαράκωση αλλά γόνιμο έδαφος για πολιτισμική ώσμωση. Σε αυτό συνέτεινε και η άγνοια των περισσότερων απλών ανθρώπων για τα δογματικά ζητήματα, αλλά και η αδιαφορία των οθωμανικών αρχών για τα θρησκευτικά πιστεύω των υπηκόων τους.
Αυτό το περιβάλλον ήταν πρόσφορο για την καλλιέργεια του θρησκευτικού συγκρητισμού και πολιτισμικής αλληλεπίδρασης, η οποία όμως γνώριζε ένα όριο: την αλλαγή θρησκευτικής πίστης που δεν μπορούσε να αποδεχθεί καμιά από τις θρησκευτικές κοινότητες.
Από αυτήν την άποψη, οι θρησκευτικές κοινότητες της Θεσσαλονίκης δεν ήταν τόσο συμπαγείς όσο φαίνονταν, ιδιαίτερα αυτή των Εβραίων της πόλης.
Η θρησκευτική μεταστροφή, πάντως, ήταν ένα ευαίσθητο θέμα που οδηγούσε στην απομόνωση του «εξωμότη» και προκαλούσε μεγάλη ένταση στις σχέσεις μεταξύ των κοινοτήτων.
Έτσι, μια μέρα τον Μάιο του 1876 μια νεαρή Χριστιανή που είχε αποφασίσει να αλλάξει θρησκευτική πίστη για να παντρευτεί τον γιο ενός Μουσουλμάνου γαιοκτήμονα έγινε η αφορμή για να γίνουν εκτεταμένες ταραχές στη Θεσσαλονίκη και να σκοτωθούν δύο Ευρωπαίοι πρόξενοι από ένα οργισμένο πλήθος που πίστευε ότι ήταν συνεργοί στην απαγωγή της κοπέλας από Χριστιανούς.
Λίγες δεκαετίες αργότερα, το 1903, η Θεσσαλονίκη θα συγκλονιζόταν από διαδοχικές εκρήξεις. Δράστες ήταν μια ομάδα νεαρών Βούλγαρων εθνικιστών. Οι καιροί είχαν αλλάξει.Το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου Θεσσαλονίκη, πόλη των φαντασμάτων αφορά τον 19ο και 20ό αιώνα, με τους οποίους ο συγγραφέας είναι σαφώς πιο εξοικειωμένος. Από τον 19ο αιώνα η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε σημαντικό λιμάνι και εμπορικό κέντρο. Το 1831 η πόλη είχε μόλις 30.000 κατοίκους αλλά στις αρχές του 20ού αιώνα είχε φτάσει τις 150.000. Η οικονομική ανάπτυξη, όπως δείχνει και ο Μαζάουερ, ήταν αποτέλεσμα ενός συνδυασμού παραγόντων, με κυριότερο ίσως το άνοιγμα της οθωμανικής οικονομίας στην ευρωπαϊκή τεχνογνωσία και κεφάλαιο (και την κερδοσκοπία).
Τη δεκαετία του 1870 ξεκίνησε η κατασκευή σιδηροδρομικών γραμμών που συνέδεσαν την πόλη όχι με τη Νότια Ελλάδα, αλλά με την Πρίστινα, το Μοναστήρι και την Κωνσταντινούπολη.
Τα σχολεία άρχισαν να πολλαπλασιάζονται, προς απογοήτευση των θρησκευτικών ηγεσιών των κοινοτήτων που δεν μπορούσαν πλέον να ελέγξουν την εκπαίδευση.
Το λιμάνι επεκτάθηκε για να μπορέσει να δεχθεί μεγαλύτερο αριθμό πλοίων και τα τείχη που περιστοίχιζαν για αιώνες την πόλη άρχισαν να γκρεμίζονται - αρχικά η πύλη του Βαρδάρη και το ανατολικό τείχος στην πλευρά του Λευκού Πύργου.
Το 1869 εκδίδεται η πρώτη επίσημη εφημερίδα («Σελανίκ») σε τέσσερις γλώσσες. Το τραμ, τα πολυτελή ξενοδοχεία στην προκυμαία, τα καταστήματα με ευρωπαϊκά εμπορεύματα, τα πλούσια αρχοντικά (με πιο επιβλητική τη Βίλα Αλλατίνη) πιστοποιούσαν την οικονομική ακμή μιας κοσμοπολίτικης πόλης και τους στενότερους δεσμούς με τη Δύση.Η εξιστόρηση των αλλαγών στη Θεσσαλονίκη κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα γίνεται μέσα από την εξέταση των συνεπειών στη ζωή της πόλης αφενός του εθνικισμού και αφετέρου του πολέμου. Η Θεσσαλονίκη, λόγω της σημασίας που έχει αποκτήσει ως κέντρο της οθωμανικής αυτοκρατορίας, θα αποτελέσει πεδίο σύγκρουσης των ανταγωνιστικών εθνικισμών.
Η πόλη, στην οποία γεννήθηκε ο Κεμάλ Ατατούρκ, θα αποτελέσει επίκεντρο της δραστηριότητας της Επιτροπής Ένωσης και Προόδου και προσκήνιο της επανάστασης των Νεότουρκων το 1908. Την ίδια χρονιά θα καταφθάσει στην πόλη και ο Βλαντίμιρ Γιαμποτίνσκι για να καλλιεργήσει το σιωνιστικό κίνημα, αλλά τα αποτελέσματα ήταν μάλλον φτωχά.
Την ίδια εποχή σε ολόκληρη τη Μακεδονία διεξαγόταν ένας αιματηρός αγώνας μεταξύ Ελλήνων και Βουλγάρων για τον προσεταιρισμό των πατριαρχικών και εξαρχικών - του οποίου το συντονιστικό κέντρο, για την ελληνική πλευρά, ήταν το προξενείο της Θεσσαλονίκης.
Όταν τον Οκτώβριο του 1912 τα ελληνικά στρατεύματα θα εισέλθουν στην πόλη, μια νέα περίοδος στην ιστορία της Θεσσαλονίκης άρχιζε.Η Θεσσαλονίκη ανήκε πλέον στην Ελλάδα αλλά δεν ήταν τόσο «ελληνική» όσο θα επιθυμούσαν ή θα περίμεναν κάποιοι. Οι περισσότεροι κάτοικοί της ήταν Εβραίοι: από τους 157.000 κατοίκους, 40.000 ήταν Έλληνες, 45.000 Μουσουλμάνοι και 61.000 Εβραίοι το 1913. Αυτό προκαλούσε ιδιαίτερη αίσθηση σε όσους Έλληνες δεν κατάγονταν από την πόλη. Η δυσφορία τους δεν συγκαλυπτόταν όπως δείχνει και η ακόλουθη επιστολή ενός Έλληνα αξιωματικού το 1913, όπως μας την παραθέτει ο συγγραφέας: «Δεν ξέρω κατά πόσον δύναται να αρέσει μία πόλις με κοινωνίαν παρδαλήν, αποτελούμενην κατά τα 9/10 από Εβραίους.
Δεν έχει ουδέν το Ελληνικόν αλλ' ούτε το ευρωπαϊκόν. Δεν έχει τίποτε» (σελ. 353).
Η Θεσσαλονίκη αφού πρώτα εντάχθηκε στο ελληνικό κράτος, θα έπρεπε στη συνέχεια να «εξελληνιστεί». Αποφασιστικό ρόλο σε αυτό έπαιξαν οι πόλεμοι και οι πολιτικές «κοινωνικής μηχανικής» (social engineering) που τους συνόδευσαν με στόχο την εθνική ομογενοποίηση.Ο Μαζάουερ εντάσσει τις εξελίξεις των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα στη Θεσσαλονίκη στο ευρύτερο πλαίσιο μιας εθνοποιητικής διαδικασίας, η οποία στα Βαλκάνια στηρίχθηκε σε δύο καινοτομίες.
Η πρώτη, που θα εφαρμοσθεί κατά κόρον στην Ευρώπη τις επόμενες δεκαετίες, ήταν η χρήση του πολέμου ως μέσου για τη διαμόρφωση της εθνολογικής σύνθεσης συγκεκριμένων περιοχών. Η δεύτερη, που θα μείνει ιστορικά ανεπανάληπτη, ήταν η διπλωματική συμφωνία για την ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ κρατών. Μια τόσο σημαντική πόλη όπως η Θεσσαλονίκη δεν θα μπορούσε παρά να βρεθεί στη δίνη αυτών των βίαιων και απότομων αλλαγών. Αρχικά οι Βούλγαροι και στη συνέχεια οι πολύ περισσότεροι Μουσουλμάνοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πόλη και την ενδοχώρα, ενώ είχαν ήδη αρχίσει να καταφθάνουν οι πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία.
Στην Άνω Πόλη, όπου κατοικούσαν πολλοί Μουσουλμάνοι, σπίτια και δρόμοι άδειασαν, καταστήματα και ακίνητα δημοπρατήθηκαν και άρχισαν μεθοδικά να σβήνονται τα ίχνη αιώνων μουσουλμανικής παρουσίας στην πόλη.
Τζαμιά, χαμάμ, μεντρεσέδες, τεκέδες κατεδαφίστηκαν. «Ποιος μπορεί», έγραφε ένας δημοσιογράφος, «να μου εξηγήση τον λόγον διά τον οποίον έμεινεν εκεί εις την σημαντικωτέραν γωνίαν των οδών Βενιζέλου και Εγνατίας το πανάθλιον τζαμίον του Χαμζά; Αρχιτεκτονική αξία; Μηδέν! Ιστορική αξία; Κάτω του μηδενός!
Το πολύγωνον αυτό κτίριον είναι άσχημον, τρομερά άσχημον» (σελ. 418). Η Θεσσαλονίκη γέμισε με πρόσφυγες.
Περίπου 92.000 πρόσφυγες έφτασαν και στην αρχή έμειναν προσωρινά όπου μπορούσαν, σε δημόσια κτίρια, αποθήκες, σε εγκαταλελειμμένα από τους Μουσουλμάνους, σε επιταχθέντα καταστήματα ακόμη και σε εκκλησίες. Η προσφορά στέγης ήταν ανεπαρκέστατη και η καταστροφική πυρκαγιά του 1917 είχε επιδεινώσει δραματικά την κατάσταση. Οι περισσότεροι εγκαταστάθηκαν πάνω από τον Άγιο Δημήτριο στην Άνω Πόλη, εκεί όπου πριν ζούσαν οι Μουσουλμάνοι.
Οι ίδιοι οι πρόσφυγες μέσα από τον δυναμισμό των σωματείων και των συνεταιρισμών τους πέτυχαν την παραχώρηση χωράφια για να κτίσουν τα σπίτια τους ή απλά κατέλαβαν εκτάσεις και κτίρια για να στεγαστούν. Η πόλη επεκτάθηκε και νέες φτωχογειτονιές ή συνοικισμοί δημιουργήθηκαν στην περιφέρεια της πόλης.Μόνον οι Εβραίοι θύμιζαν το οθωμανικό παρελθόν της πολυεθνικής Θεσσαλονίκης.
Η συνύπαρξη Χριστιανών και Εβραίων διαμορφώθηκε κάτω από το βάρος των αλλαγών που είχαν προηγηθεί. Η Θεσσαλονίκη δεν ήταν πια η «νέα Ιερουσαλήμ», καθώς η πλειονότητα των κατοίκων ήταν Χριστιανοί.
Ο Μαζάουερ θέλοντας να προσδιορίσει τη δύσκολη συνύπαρξη Χριστιανών και Εβραίων, κάνει λόγο για θρησκευτικό αντισημιτισμό και εθνοτική αντιπαλότητα και ανταγωνισμό. Ενώ είναι διαπιστωμένο ότι υπήρχε διάχυτος αντισημιτισμός στον χριστιανικό πληθυσμό της πόλης, οι πολιτικές αποκρυσταλλώσεις του παρέμειναν περιθωριακές και οι βίαιες εκδηλώσεις του περιορισμένες (με πιο χαρακτηριστική τον εμπρησμό του Κάμπελ το 1931). Σίγουρα, πάντως, θα ήταν πολύ διαφορετική η μοίρα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, εάν δεν είχε μεσολαβήσει ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος και η ναζιστική κατοχή.
Τα τελευταία κεφάλαια του βιβλίου εύλογα επισκιάζονται από τη γενοκτονία των Εβραίων. Η κλιμάκωση των αντισημιτικών μέτρων από τους Ναζί και η μεθόδευση αρχικά της εκτόπισης και έπειτα της εξόντωσης των Εβραίων της Θεσσαλονίκης εξετάζεται παράλληλα με την αμφιλεγόμενη στάση του χριστιανικού πληθυσμού της πόλης.
Ο Μαζάουερ αποφεύγει τις εύκολες κατηγοριοποιήσεις και εξετάζει με αρκετή προσοχή τις διαφορές στη στάση του χριστιανικού πληθυσμού απέναντι στην τραγωδία των συμπολιτών τους προσπαθώντας να διακρίνει και τα κίνητρά της. Ένα μέρος του απλού κόσμου προσπάθησε να εκφράσει την αλληλεγγύη του στους Εβραίους και να τους βοηθήσει είτε σε ατομική είτε σε πιο οργανωμένη βάση (μέσω της εαμικής αντίστασης). Άλλοι, όμως, προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν όσο και όπως μπορούσαν την κατάσταση. Η σιωπή των επίσημων φορέων και των επαγγελματικών τάξεων της Θεσσαλονίκης απέναντι στην εκτόπιση των Εβραίων ήταν εκκωφαντική (σε αντίθεση με τις διαμαρτυρίες αντίστοιχων φορέων της Αθήνας).
Επιπλέον, η τύχη των περιουσιών των 50.000 Εβραίων μπορεί να περιγραφεί μόνο με μελανά χρώματα. Στην καλύτερη περίπτωση οι ιδιοκτησίες τους καταλήφθηκαν από άστεγους πρόσφυγες, στη χειρότερη είτε λεηλατήθηκαν ολοσχερώς από απλούς πολίτες είτε δόθηκαν σε φίλους και συνεργάτες των Γερμανών.
Η μνήμη αυτού του παρελθόντος με δυσκολία διακρίνεται σήμερα στη Θεσσαλονίκη. Το μνημείο για το Ολοκαύτωμα των Εβραίων είναι «κρυμμένο» σε μια μικρή, συνοικιακή πλατεία, την οποία οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς αγνοούν.
Όπως γράφει προς το τέλος του βιβλίου του ο Μαζάουερ, «η αποκατάσταση της μνήμης ενός παρελθόντος σήμαινε την απώλεια της μνήμης ή ακόμα την καταστροφή ενός άλλου». Το παρελθόν που «επανεμφανίσθηκε» ήταν το βυζαντινό, καθώς υπογράμμιζε την ελληνικότητα της πόλης. Αντίθετα, το οθωμανικό, στην κυριολεξία, καταστράφηκε και έμειναν μόνο λίγα αρχοντικά στη Βασ. Όλγας να το θυμίζουν.
Το βιβλίο του Μαζάουερ ξαναφέρνει με τον καλύτερο τρόπο αυτό το παρελθόν στην επιφάνεια. Η Θεσσαλονίκη, πόλη των φαντασμάτων είναι μια ιστορική σύνθεση υψηλού επιπέδου και συνάμα μια ιστορία της Θεσσαλονίκης, η οποία θα αποτελέσει έργο αναφοράς. ΠΟΛΥΜΕΡΗΣ ΒΟΓΛΗΣ, TΑ ΝΕΑ , 13/01/2007

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΟ Geopolitics-GR

Αν έχεις τέτοιες ευχές... μη φοβάσαι τίποτα!

ΑΠΟ ΤΟ FATSA-TVΕυχές Επίτιμου...

"Μια ηχητική επιστολή από... έναν μετανάστη!!"

ΑΠΟ ΤΟ ΑΠΟΛΙΤΙΣΤΟ ΣΤΕΚΙ"Μια ηχητική επιστολή από... έναν μετανάστη!!"

Η Δημοκρατικη Αναγέννηση φρένο στα σχέδιά τους.

Ναυάρχου Νικοδήμου 2, 105 57, Σύνταγμα, Αθήνα Blog: www.danagennisi.eu Ηλ. Δ/νση: press@danagennisi.gr Τηλ. 2103314314 Φαξ: 2103217771 ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ Εκπρόσωπος: Σταύρος Βιτάλης Τηλ.: 6979112273 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 13/9/09 Ένα ακόμη σκηνικό πολιτικής εξαπάτησης του ελληνικού λαού στήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Συνηθισμένες και αφερέγγυες γενικότητες, καμία γενναία κίνηση για την στήριξη των ασθενέστερων κοινωνικών στρωμάτων από τον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ. Απόλυτη σιωπή για το όνομα των Σκοπίων, ούτε λέξη για το σχέδιο Ανάν, καμία απάντηση στην θέση Λοβέρδου να επιστρέψουν όλοι οι σκοπιανοί γενίτσαροι στη Μακεδονία μας και να διεκδικήσουν τις περιουσίες τους. Και πάνω σε όλα αυτά μια κρατική τηλεόραση, να ρίχνει «μαύρο» στον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. ?νθιμο, την ώρα που καταγγέλλει την συνομωσία σιωπής. Η Δημοκρατική Αναγέννηση καλεί τον λαό να αντιληφθεί ΤΩΡΑ την παγίδα που του στήνουν με τις εκβιαστικές εκλογές στις οποίες μας οδηγούν. Αύριο θα είναι αργά. Ο λαός πρέπει να στηρίξει τις πολιτικές αξίες που δεκαετίες τώρα τον υπηρετούν σταθερά, τίμια και θαρραλέα. Να στείλει την Δημοκρατική Αναγέννηση στη Βουλή, φρένο, στα σχέδιά τους για εκποίηση της εθνικής μας υπόστασης και διάλυση του κοινωνικού μας ιστού. Γιατί ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ

Άλλη μια τέτοια συνέντευξη χρειάζεται ο Καραμανλής

ΑΠΟ ΤΟ APNEAGRΆλλη μια τέτοια συνέντευξη χρειάζεται ο Καραμανλής

Το διαστημικό λεωφορείο "Discovery" προσγειώθηκε στην Καλιφόρνια!!!

ΑΠΟ ΤΟ ΑΠΟΛΙΤΙΣΤΟ ΣΤΕΚΙΤο διαστημικό λεωφορείο "Discovery" προσγειώθηκε στην Καλιφόρνια!!!

Μπαλκόνια και…Τηλεπαράθυρα!

Μπαλκόνια και…Τηλεπαράθυρα! του καθηγητή ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ Ο τίτλος προέκυψε στην σημειολογική αναζήτηση κάποιου προσδιορισμού που θα σκιαγραφούσε εννοιολογικά το «πνεύμα της εποχής » και νομίζω ότι αντιδιαστέλλει επιτυχώς το χθες με το σήμερα, επιβεβαιώνοντας το «έξις δευτέρα φύσις» για όσους καθιερώθηκαν στο συλλογικό μας υποσυνείδητο ελέω ΤιΒι! Στη χώρα όπου ανθούσε η «φαιδρά πορτοκαλέα» ενώ τώρα διανθίζεται από δάση κεραιών εκπομπής και πιάτα λήψης τηλεοπτικών σημάτων ζούμε πρωτόγνωρες εμπειρίες μιας αμιγώς τηλεοπτικής προεκλογικής περιόδου που οφείλουμε να αξιολογήσουμε σε ακαδημαϊκό επίπεδο κοινωνικοψυχολογικά και επικοινωνιακά καθώς, εντελώς …ξαφνικά έχουμε πάλι βουλευτικές εκλογικές αναμετρήσεις και θα ξαναζήσουμε…ντιμπέητ! Η πολιτική είναι η Τέχνη του εφικτού, αρέσκονται να μας υπενθυμίζουν αρχηγοί κομμάτων και αρχηγίσκοι κάθε μικρής ή μεγάλης παρέας που συνθέτουν τις κομματικές νομενκλατούρες. ΜΠΑΛΚΟΝΙΑ απαιτούσαν σε άλλες εποχές και σε άλλες πολιτικές αναμετρήσεις οι καιροί, και στην περασμένη γενιά οι τότε πολιτικοί μονομάχοι, Γεώργιος και μετά Ανδρέας (Παπανδρέου) και Κωνσταντίνος Καραμανλής βγαίνοντας στα μπαλκόνια σαγήνευαν τα πλήθη, τιθάσευαν ή αποδέσμευαν πάθη συμπαρασύροντας τις λαϊκές μάζες σε παραλήρημα ενθουσιασμού με τη δύναμη της γλώσσας του ΣΤΟΜΑΤΟΣ τους και το ευθυτενές και σημειολογικά «μπαλκονάτο» της γλώσσας του ΣΩΜΑΤΟΣ τους!… ΠΑΡΑΘΥΡΑ τώρα πια στην εποχή μας έχει επιβάλει η Τηλεόραση και αυτά υπαγορεύουν και καθορίζουν δεκάδες υποψηφίους βουλευτές από τα Κόμματα που, ώ του θαύματος, θα μεταμορφωθούν στις 4 Οκτωβρίου σε συνειδητές και μελετημένες «επιλογές» του κυρίαρχου λαού. «Έβγα στο παραθύρι σου ξανθέ βασιλικέ μου…» ή μάλλον «Σας καθιέρωσαν τα τηλεοπτικά παράθυρα ξανθοί και μελαχρινοί μου ηθοποιοί, δημοσιογράφοι, παίκτες, επιστήμονες…» άρα σας επιλέγω και σας ψηφίζω! «Το μήνυμα είναι το μέσο», είχε πει σε μια πολύ δόκιμη αποστροφή του λόγου του απαντώντας στην ερώτηση «τι μηνύματα μεταφέρει η Τηλεόραση» ο Μάρσαλ Μακλούν. Στην εποχή των τηλεοπτικών παραθύρων και του προσαρμοσμένα στα ελληνικά δεδομένα δήθεν «ντιμπέητ» η γλώσσα του σώματος των σημερινών μονομάχων θα μεταφέρει εξίσου δυναμικά μηνύματα με τη γλώσσα του στόματός τους, και αυτή την φορά που μας καλέσανε να…ψηφίσουμε!.. Προσωπικά μου λείπουν εκείνοι οι πολιτικοί ηγέτες σε εκείνα τα μπαλκόνια, όπως μου λείπει και εκείνο το παλιό το θερινό σινεμά! Ο καθηγητής ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ θα είναι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης στις εκλογές του 2010

ΟΙ ΑΦΙΕΡΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΑΣ ΕΧΟΥΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΛΟΓΟ ΣΗΜΕΡΑ

ΟΙ ΑΦΙΕΡΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΑΣ ΕΧΟΥΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΛΟΓΟ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΙΣ 18:00 ΖΩΝΤΑΝΑ ΟΙ ΑΦΙΕΡΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΚΡΟΑΤΩΝ ΞΕΚΙΝΟΥΝ
ΣΤΕΙΛΤΕ ΜΑΣ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΠΟΥ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΤΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΦΙΕΡΩΣΗ ΣΑΣ ΣΤΟ niok@her.forthnet.gr

Η Φωνή που χάθηκε στο δάσος

Η Φωνή που χάθηκε στο δάσος - 14/09/2009 Ώρα: 10:30
Χώρος Εκδήλωσης: Βαφοπούλειο Είδος Εκδήλωσης: Δημήτρια στα σχολεία Λεωφορεία: 15,11,58,3,5,6,39Oταν μια φωνή χάνεται, μια ελπίδα σωπαίνει, ένα όνειρο σβήνει....και η κακία, η απάτη, το μίσος, ο εγωισμός και η αλαζονεία ανθίζουν.
Η Φύση όμως έχει αποδείξει ότι δεν επιτρέπει την ασχήμια....και δύο δημιουργήματα της θα φέρουν και πάλι την ισορροπία σε μια επίδειξη δύναμης του καλού, της αφοσίωσης, της πίστης, της αγάπης.
«Η Φωνή Που Χάθηκε Στο Δάσος» της Μαρίας Σαββίδου είναι η παιδική θεατρική παράσταση που παρουσιάζεται για τους μικρούς φίλους(και όχι μόνο) στο θέατρο Λαμπιόνι!
ΑΓΑΘΩΝΟΣ 31, ΞΗΡΟΚΡΗΝΗ,
ΤΗΛ:2310 749230 749259,

Η Μελωδία της Ευτυχίας

Η Μελωδία της Ευτυχίας - 14/09/2009 Ώρα: 19:30
Χώρος Εκδήλωσης: Θέατρο Κήπου Είδος Εκδήλωσης: Δημήτρια στα σχολεία Λεωφορεία: 15,11,58,3,5,6,39
ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΥΣΙΛΥΠΟΣ
ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Παιδική Σκηνή του θεάτρου Παυσίλυπος, ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2004 με σκοπό τη διάδοση του καλού θεάτρου.Φέτος παρουσιάζει το μιούζικαλ «Η μελωδία της ευτυχίας στη Disneyland» σε κείμενο και σκηνοθεσία Μιχάλη Μιχαήλ που έχει ήδη παρουσιαστεί σε πόλεις της Μακεδονίας και της Θράκης.
Χιονάτη, πρίγκιπας Φίλιππος, Σταχτοπούτα, Πεντάμορφη, βασίλισσα Βικτώρια και οι νάνοι, σας προσκαλούν σε μια υπέροχη ιστορία, γεμάτη κέφι, γέλιο, τραγούδι, χορό, συγκίνηση και πολύ αγάπη.
Με τις μελωδίες τους οι ήρωές μας θα γεμίσουν με ευτυχία και ελπίδα τις καρδιές σας.
Τα σκηνικά υπογράφουν οι Χ. & Κ. Καραογλάνη, τα κοστούμια η Σ. Μελιγκοπούλου, τις χορογραφίες η Θ. Μανωλά.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Προηγούμενες παραστάσεις:
2004: «Το παραμύθι της αλήθειας» κείμενο Α. Γιαννοπούλου, σκηνοθεσία Μιχάλης Μιχαήλ2005-2006:Α) «Το μαγικό κουτί και οι ήρωες του Disney» κείμενο- σκηνοθεσία Μιχάλης ΜιχαήλΒ) «Κάτσε καλά Μαργαρίτα» κείμενο Α. Γιαννοπούλου, σκηνοθεσία Μιχάλης Μιχαήλ2006-2007: «Ο Πινόκιο αναστατώνει τη χώρα του Disney» κείμενο- σκηνοθεσία Μιχάλης Μιχαήλ2007-2008: «Καλημέρα σας κύριε Disney» κείμενο- σκηνοθεσία Μιχάλης Μιχαήλ.

Εδώ Λιλιπούπολη

Εδώ Λιλιπούπολη - 13/09/2009 Ώρα: 19:00 και 21:00
Χώρος Εκδήλωσης: Θέατρο Δάσους Είδος Εκδήλωσης: Δημήτρια στα σχολεία Κανονικό: 12 € Λεωφορεία: 24
Εδώ Λιλιπούπολη-2art
Το 1975 ο Μάνος Χατζηδάκης πρότεινε στην φίλη και συνεργάτη του στο θέατρο και στην Λυρική Σκηνή, Ρεγγίνα Καπετανάκη να «σκεφθεί κάτι για παιδιά για το ραδιόφωνο». Έτσι δημιουργήθηκε η Λιλιπούπολη στο Τρίτο Πρόγραμμα.
Η Ρεγγίνα κάλεσε την Ελένη Βλάχου ως παιδοψυχολόγο και ο Μάνος την Μαριαννίνα Κριεζή, προσετέθησαν και άλλοι τέσσερις συνθέτες στην παρέα, ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, ο Νίκος Κυπουργός, η Λένα Πλάτωνος και ο Νίκο Χριστοδούλου και η Λιλιπούπολη απογειώθηκε και άρχισε ένα ξεφάντωμα μουσικής έξαρσης.
Το «αγαπημένο παιδί" του Μάνου Χατζηδάκη προσφέρει σε όλους ένα μεγάλο ταξίδι στη χώρα των παιδικών αναμνήσεων και στον κόσμο του φανταστικού που όλα είναι πιθανά μέσα από την πραγματικότητα.
Όπως έγραψε ο Νίκος Δήμου το 1979 "τα πιο σπάνια πράγματα στη ζωή μας είναι η ποίηση, το χιούμορ και η αλήθεια...
Μίγμα ποίησης και σκέψης η Λιλιπούπολη, ‘έχει δύο κεντρικά θέματα, την ομορφιά και την ελευθερία".
Συγγραφή: Ρεγγίνα Καπετανάκη Βασίλη Ρίσβα
Μουσική:Δημήτρης Μαραγκόπουλος
Εισιτήριο 12 Ευρω

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΓΓΕΛΗ ΒΕΝΙΖΕΛΟ

Συνεντεύξεις
Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου, "Στηρίζω την ενότητα και την προοπτική της παράταξης όχι μόνο με τον λόγο και τη δράση μου, αλλά και με τις ηθελημένες σιωπές μου, όταν πρέπει." Συνέντευξη Ευ. Βενιζέλου στην Κ.Ε.
Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου, Εμφάνιση Ευ. Βενιζέλου στη εκπομπή του Γ. Αυτιά.
Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου, Συνέντευξη Ευ. Βενιζέλου στον REAL FM με τον Ν. Χατζηνικολάου
Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου, Συνέντευξη Ευ. Βενιζέλου στον ANT1 με τον Ν. Ευαγγελάτο.
Video - Βαγγέλης Βενιζέλος, Εκλογές 2009
(δείτε το video εδώ: http://www.vimeo.com/4495296 )
Προσκλήσεις Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου, Ανοιχτή ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην πλατεία Δημαρχείου Καλαμαριάς, Θεσσαλονίκη, ώρα: 20:30 μμ.
(δείτε την πρόσκληση εδώ) Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου, Πολιτική ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην πλατεία Ρομφαίης στην Άνω Πόλη (Κουλέ καφέ), ώρα 20:30.
(δείτε την πρόσκληση εδώ) Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου, Εκδήλωση - Συζήτηση για τον Αθλητισμό στην Αίγλη (Αγ. Νικαλάου 1 και Κασσάνδρου), ώρα 21:30.
(δείτε την πρόσκληση εδώ) Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2009, Εκδήλωση - Συζήτηση με θέμα:" Κοινωνικό κράτος και ανάπτυξη: Απασχόληση, εργασιακές σχέσεις και ασφαλιστικά δικαιώματα – Η κρίση όχι ως απειλή, αλλά ως ευκαιρία", στην Αποθήκη Δ΄, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώρα 11:30πμ.
(δείτε την πρόσκληση εδώ) [ Μπορείτε να δείτε το συνολικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων, ομιλιών και συνεντεύξεων του Ευ. Βενιζέλου, εδω: http://www.evenizelos.gr/agenta ]

«Don Giovanni»

Καλλιτεχνική περίοδος 2009 - 2010: Σεπτέμβριος 2009
Η Όπερα Θεσσσαλονίκης παρουσιάζει το έργο «DON GIOVANNI» του Wolfgang Amadeus Mozart.
Παραστάσεις στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στις 18/9 & 19, 20, 23, 25, 26, 27 /9 2009 και ώρα 20.30. Η Όπερα Θεσσαλονίκης, ανακάμπτει δυναμικά στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης, ανοίγοντας την αυλαία για την Καλλιτεχνική Περίοδο 2009/2010, με την φημισμένη - διαχρονική παράσταση Don Giovanni του Wolfgang Amadeus Mozart.
Στην κεντρική σκηνή του Θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, για επτά μοναδικές παραστάσεις. Η Όπερα Θεσσαλονίκης συνεργάζεται για πρώτη φορά με την ορχήστρα Opera Symphony "Amadeus" ενώ τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο διακεκριμένος έλληνας μαέστρος Νίκος Αθηναίος. Η σκηνοθεσία ανήκει στη Φωτεινή Μπαξεβάνη. Τα σκηνικά υπογράφει ο Σωτήρης Στέλιος. Τον σχεδιασμό των κοστουμιών έχει αναλάβει η Αλεξία Θεοδωράκη, ενώ τις παραστάσεις φωτίζει ο Λευτέρης Παυλόπουλος.
Συμμετέχει επίσης η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης υπό την διεύθυνση της Μαίρης Κωνσταντινίδου. Στην διανομή της παράστασης συμμετέχουν διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι λυρικοί τραγουδιστές. ΣΥΝΟΨΗ «Don Giovanni» Μια από τις κορυφαίες δημιουργίες της λυρικής τέχνης όλων των εποχών: η όπερα «Ντον Τζοβάννι» του Β. Α. Μότσαρτ.
Μια θρυλική ιστορία που αφηγείται τη δράση, του ακόρεστου αποπλανητή, του αμετανόητου γόη, που μάταια αποζητά την ιδανική γυναίκα και που δεν διστάζει να αναμετρηθεί με το άγνωστο, στις περιοχές του μυστηριώδους και του φοβερού, έως την στιγμή που θα αντιμετωπίσει τον Πέτρινο Καλεσμένο του...
Το τραγικό και το κωμικό, το σοβαρό και το εύθυμο, συνθέτουν το δραματικό οικοδόμημα και οδηγούν τον θεατή στη σφαίρα του μεγάλου στοχασμού, της αέναης σύγκρουσης, της ατέρμονης δημιουργίας.
Ο «Don Giovanni» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Πράγα το 1787.
Πρόκειται για μια ξεχωριστή παράσταση με έντονα μεταφυσικά και αποκρυφιστικά στοιχεία. Μεσαίωνας σε μια ισπανική πόλη.
Η διάσημη ιστορία ενός άνδρα που κινείται χωρίς ηθικούς φραγμούς και δεν διστάζει να συμμαχήσει ακόμα και με το κακό για να αποκτήσει νέες εμπειρίες λαγνείας.Εκείνος, με μοναδικό κίνητρο την απόλαυση, ανατρέπει, αποπλανεί, φονεύει, προσδίδοντας στο ίδιο το έργο ένα αδιαμφισβήτητα ανατρεπτικό "καλλιτεχνικό εκτόπισμα".
Κατατάσσοντας το επάξια σε μια από τις πιο δημοφιλής αλλά και πολυπαιγμένες δημιουργίες του Mozart. O Don Giovanni όπως όλα τα οπερετικά δημιουργήματα του Mozart είχαν ως κύριο άξονά τους, την όσο γίνεται πιο ελεύθερη δραματουργική έκφραση του καλλιτέχνη.
Σε ένα μοναδικό αριστοτεχνικό πάντρεμα ρεαλισμού, ανθρώπινων ελαττωμάτων, ανάτασης ψυχής και συνάμα μιας αντικειμενικής κριτικής ματιάς. Μετατρέποντας με μοναδική μαεστρία, μια οποιαδήποτε απλή ιστορία, σε ένα αυτόματα αριστουργηματικό "έργο-σταθμό" όπου όλα κινούνται και όλα αλλάζουν, χάρη της πλοκής... Μια"φωτεινή" και ταυτόχρονα "σκοτεινή" ματιά, βασισμένη στις φιλοσοφικές απόψεις που ασπαζόταν ο Μότσαρτ με επισφράγισμα την δική του μοναδική αισθητική, έναντι στα μικρά και τα μεγάλα καθημερινά "δρώμενα" των απλών ανθρώπων. Η μουσική της συγκεκριμένης όπερας διακρίνεται για την αριστοτεχνική επιμέλειά της, τη λεπτεπίλεπτη επεξεργασία, τις επινοητικές ενορχηστρώσεις και το ανατρεπτικό λυρισμό των μελωδιών, αναδεικνύοντας στο σύνολό της τη σκηνική δράση, μέσα από μία κινηματογραφική οπτική.Ποιος άλλωστε θα μπορούσε να αμφισβητήσει με το ένδοξο παρελθόν της πάντα επίκαιρης Όπερας «Don Giovanni», όπου σύσσωμη η ομάδα παραγωγής της Όπερας Θεσσαλονίκης, κινείται σε δημιουργικούς ρυθμούς επιθυμώντας να προσδώσει μια ανανεωτική σκηνοθετική και ερμηνευτική οπτική μέσω των συντελεστών, που αποτελούν το ανθρώπινο δυναμικό της. Συντελεστές: Μουσική Διεύθυνση: Νίκος Αθηναίος
Σκηνοθεσία: Φωτεινή Μπαξεβάνη
Σκηνογραφία: Σωτήρης Στέλιος
Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Διεύθυνση χορωδίας: Μαίρη Κωνσταντινίδου Διανομή: Don Giovanni: Γιάννης Γιαννίσης (18,20,23,26), Άρης Αργύρης (19,25,27)Leporello: Κασιούμης Δημήτρης (18,20,23,25,26), Ντότσικας Κωνσταντίνος (19,27)Donna Anna: Ματθαιουδάκη Αλεξάνδρα (19,26), Κόκκα Μαρία (18,20), Κυανίδου Σοφία (23,25,27)Donna Elvira: Βογιατζόγλου Σοφία (18,20,23,26), Δημοπούλου Κασσάνδρα (19,25,27)Don Ottavio: Mario Zeffiri (18,20,23,26), Juan Carlos Vassalo (19,25,27)Zerlina:Μαριάννα Μανσόλα (18,20,23,26), Πολυχρόνου Μίνα (19,25,27)Masetto: Μαγουλάς Πέτρος (18,20,23,26), Λαλούσης Άκης (19,25,27)Commendatore:Simon Estes (18,20,23,26), Κατσάρας Κωνσταντίνος (19,25,27)Opera – Symphony Orchestra "Amadeus" Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης Παραστάσεις: Παραστάσεις: 18, 19, 20, 23, 25, 26, 27 Σεπτεμβρίου 2009
Κεντρική Σκηνή Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
Ώρα έναρξης: 20.30 Προπώληση εισιτηρίων στα εκδοτήρια του Κ.Θ.Β.Ε- τηλ. 2310288000 Η όπερα παρουσιάζεται με ελληνικούς υπέρτιτλους.

«Ρωμαϊκή Αγορά» του Μάνου Χατζιδάκη

Ρωμαϊκή αγορά του Μάνου Χατζιδάκη - 27/9/2009 Χώρος Εκδήλωσης: Μ.Μ.Θ Είδος Εκδήλωσης: Μουσική Vip: 25 € Κανονικό: 15 € Φοιτητικό: 15 € Λεωφορεία: 15,16
«Ρωμαϊκή Αγορά» του Μάνου Χατζιδάκη Με τη Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Θεσσαλονίκης υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη με τη Σαββίνα Γιαννάτου και τον Βασίλη Γισδάκη Ο διευθυντής της Ορχήστρας των Χρωμάτων, της Ορχήστρας του Μάνου Χατζιδάκι, Μίλτος Λογιάδης συμπράττει με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης και παρουσιάζουν μια από τις πιο δημοφιλείς δουλειές του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη: τη «Ρωμαϊκή Αγορά».
Τριάντα πέντε τραγούδια που ο Χατζιδάκις είχε συνθέσει από το 1947 έως το 1985 και παρουσιάστηκαν το 1986 σε μια μοναδική συναυλία στο ομώνυμο αρχαίο μνημείο της Αθήνας. «Μια πόλη μαγική, «Χάρτινο το Φεγγαράκι», «Μην τον ρωτάς τον ουρανό», «Περιμπανού», «Οδός ονείρων», «Η μπαλάντα του Ούρι» και άλλες σπουδαίες συνθέσεις του Μάνου Χατζιδάκι, συνθέσεις που αγαπήθηκαν από τον κόσμο αλλά και από τον ίδιο τον δημιουργό τους, περιλαμβάνονται στη «Ρωμαϊκή Αγορά».
Μαρία Φαραντούρη, Βασίλης Λέκκας, Ηλίας Λιούγκος και Έλλη Πασπαλά είχαν ερμηνεύσει τα τραγούδια στην περίφημη συναυλία του 1986, ενώ ο ίδιος ο Χατζιδάκις έγραφε σχετικά σ' ένα σπουδαίο αυτοβιογραφικό κείμενο: «H ζωή μου δεν ήταν η ζωή ενός μουσικού. Ήταν περισσότερο η ζωή ενός επικίνδυνου και ανήσυχου νέου, που η Μουσική κατάφερε κάπως να τον ηρεμήσει και να τον κάνει "κατ' επιφάνεια νόμιμο".
Πολλοί περιφρονούν την αποκλειστική απασχόληση και τη κατάληξή μου στο τραγούδι, ιδίως οι λεγόμενοι "σοβαροί" μουσικοί.
Γιατί ποτέ τους δεν κατάφεραν να τραγουδήσουν και ούτε θα τραγουδήσουν ποτέ.
Είναι σαν τους ανέραστους, τους βιολογικά άρρωστους, που περιφρονούν τον έρωτα και υποβαθμίζουν τη σημασία του για να δικαιολογήσουν την ατροφική τους ύπαρξη». Εξιστορώντας την ιστορία των τραγουδιών του, μιλά για τα τραγούδια που επέλεξε να περιλάβει στη «Ρωμαϊκή Αγορά»: «...Καθώς καταλαβαίνετε δεν τα έγραψα για να διασκεδάσετε.
Τα έγραψα για να τ' ακούσετε και για να κάνετε δικό σας ό,τι σας ταιριάζει ή ό,τι σας αρμόζει. T' άλλα αφήστε τα για τους άλλους και ό,τι περισσεύει για μένα.
Γιατί πρέπει να σας ομολογήσω πως τα τραγούδια μου τα 'γραψα για να συμπληρώσω τα κενά της προσωπικής μου ζωής.
Γι' αυτό και η ευαισθησία μου στον τρόπο που τα αποδέχεστε.
Προσοχή! Μη με πληγώσετε παίρνοντας αυτό που σας ανήκει».
Και καταλήγει: «Η Ρωμαϊκή αγορά περιέχει όσα τραγούδια μου διάλεξα για να σας τα ξαναδώσω με λεπτομέρειες που υπηρετούν τη μουσική και όχι την ειδωλολατρία ενός επηρμένου και κορεσμένου κοινού.
Συγχρόνως ελπίζω να σας βοηθήσω έτσι να με δείτε πιο σωστά και πιο αληθινά».

Un Ano De Amor - Luz Casal

Un Ano De Amor - Luz Casal - 14/9/2009
Χώρος Εκδήλωσης: Θέατρο Δάσους Είδος Εκδήλωσης: Έθνο Τζαζ Κανονικό: 35 € Φοιτητικό: 25 € Λεωφορεία: 24
Η μούσα του Πέδρο Αλμοδοβάρ, φοράει τα «Ψηλά Τακούνια» και τραγουδάει για τον έρωτα και τη ζωή σε ένα μουσικό ταξίδι στον κόσμο των αισθήσεων!
Μία φωνή που τη μία κάνει το κοινό να δακρύζει ή τα ζευγαράκια να αγκαλιάζονται σε μία μπαλάντα της, ενώ την άλλη να πετιούνται όλοι από τις θέσεις τους, συνεπαρμένοι από τις rock εμφανίσεις της! Η συγκίνηση που προκάλεσε, η Luz Casal (Λούθ Καζάλ) σε όλο τον κόσμο με τις συγκλονιστικές της ερμηνείες στα ‘Un Ano de Amor' και ‘Piensa en mi' στη ταινία του Pedro Almodovar «Ψηλά Τακούνια», εκτίναξε τη δημοτικότητα της στα ύψη και της χάρισαν δικαίως την παγκόσμια καταξίωση. Την έχουν αποκαλέσει ''ντίβα της Ιβηρικής'' και εδώ και πολλά χρόνια αφήνει το στίγμα της στο ισπανικό τραγούδι.
Με 24 προσωπικούς δίσκους στο ενεργητικό της, καθώς και εκατομμύρια πωλήσεις, είναι η πιο διάσημη εκπρόσωπος της pop ισπανικής σκηνής στον κόσμο, μία σύγχρονη Ευρωπαία ντίβα, μία πρέσβειρα του Ισπανικού πολιτισμού. Η Luz έρχεται λοιπόν στη Θεσσαλονίκη για μία μοναδική συναυλία μία συναυλία εκρηκτική, γεμάτη ένταση και εκφραστικότητα. Φέρνοντας μαζί της τη φλόγα του πάθους αλλά και της ίδιας της ζωής.
Απέδειξε άλλωστε πως ξέρει καλά να την κρατά αναμμένη, είτε με την υψηλής αισθητικής τέχνη της, είτε με τον αξιοπρεπή και κατά πολλούς ηρωικό τρόπο, που αντιμετώπισε την προσωπική της περιπέτεια με τον καρκίνο.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως μετά την εγχείρησή της, η δημόσια στάση της την ανέδειξε σε διεθνές σύμβολο της προσπάθειας κατά του καρκίνου του μαστού. Η Λουθ Καζάλ, η ‘‘Φωτεινή'' για εμάς, η μεγάλη αυτή τραγουδίστρια που εισήγαγε το ροκ στην Ισπανία, εξάγοντας ταυτόχρονα με απίστευτη επιτυχία τη δική της μουσική παράδοση σε όλο τον κόσμο, πειραματίζεται συνεχώς με νέα είδη, συνεργαζόμενη με πολλούς και σπουδαίους καλλιτέχνες.
Είτε όμως ερμηνεύει ροκ μπαλάντες, είτε μπλουζ, είτε φλαμέγκο, παραμένει πάντα η πιο πληθωρική, ζεστή και ευαίσθητη φωνή της εποχής της.
Μία φωνή ιδιαίτερη σαν τη θάλασσα, πότε ήρεμη και πότε θυμωμένη, που μοιάζει να κουβαλάει κάτι από την υγρασία, τις σκιές και τους κέλτικους μύθους που κρύβονται στα καταπράσινα δάση της πατρίδας της. Κάτι από την ορμή και το μυστήριο, των πελώριων κυμάτων του Ατλαντικού.
Μία φωνή- λεπτή ισορροπία, ανάμεσα στον έρωτα, τη μελαγχολία, τη ζωή.

Έκθεση ζωγραφικής Μαρίας Κυπριανού

Μαρία Κυπριανού - 13/9/2009 έως 21/9/2009
Χώρος Εκδήλωσης: Γενί Τζαμί Είδος Εκδήλωσης: Εικαστικά Λεωφορεία: 7,39,3
Έκθεση ζωγραφικής Μαρίας Κυπριανού
Σε συνεργασία με το Γενικό Προξενείο της Κυπριακής Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη.
Κυπριακής καταγωγής, απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ και της ΑΣΚΤ Αθηνών, ζωγράφος και γλύπτρια, εκπρόσωπος της Ελλάδας σε σημαντικές διεθνείς διοργανώσεις με ζηλευτές διακρίσεις, η Μαρία Κυπριανού προσεγγίζει εικαστικά την καθημερινότητα μέσα από αρχετυπικές αναφορές, σκαλίσματα του υποσυνειδήτου, συνειρμούς και αλληγορίες.
Η Μαρία Κυπριανού είναι διακεκριμένη εικαστική δημιουργός. Γεννήθηκε στα Βασίλεια Κερύνειας της Κύπρου και σπούδασε Ζωγραφική στην Α.Σ.Κ.Τ. Θεσσαλονίκης, καθώς και Γλυπτική στην Α.Σ.Κ.Τ. Αθηνών, απ' όπου αποφοίτησε με άριστα.
Το 1999, λόγω του σημαντικού ενδιαφέροντος των έργων της, έλαβε βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών, το οποίο απονέμεται μόνον σε διαπρέποντες καλλιτέχνες της νεώτερης γενιάς. Το 2001, τα έργα της επελέγησαν στην ομάδα εκπροσώπησης του Ελληνικού Εθνικού Περιπτέρου που πήρε μέρος στην 5η Διεθνή Biennale της Sharjah (Πολιτιστικής Πρωτεύουσας του Αραβικού Κόσμου), όπου η Ελλάδα κατέκτησε το Α΄ Παγκόσμιο Βραβείο, ανάμεσα σε 80 χώρες.
Έργα της Μαρίας Κυπριανού επελέγησαν επίσης από την 3η Διεθνή Biennale του Πεκίνου, η οποία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2008.Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των έργων της Μαρίας Κυπριανού, αφορούν αφενός την αφαιρετικά χειρονομιακή κι εξπρεσσιονίζουσα γραφή της (με διαφόρων τόνων σινική μελάνη και μεικτή τεχνική), με βάση την οποία διαμορφώνει φωτοφόρες και μετασχηματιζόμενες «εγκαταστάσεις» (installations) στον χώρο, αφετέρου περιλαμβάνονται τα μινιμαλιστικής έμπνευσης γλυπτά της, που εμπερικλείουν και ανανεωτικά στοιχεία από την arte povera.
Η εικαστική αυτή δημιουργός αναδεικνύει μέσα από τα έργα της, τις διαλεκτικές σχέσεις φωτός και σκότους, μύθου και πραγματικότητας, συνειρμών και αλληγορίας, αρχετύπων και διαρκώς μεταβαλλόμενης καθημερινότητας.
Μιας καθημερινότητας, η οποία εμφανίζεται μέσα από τις αινιγματικές δαιδαλώσεις που ακολουθούν οι τροχιές μνήμης και ζωής, οι διαπλοκές επίσης συνείδησης και ασυνειδήτου, αλλά και οι πορείες μιας διαρκώς ανακυκλωνόμενης φύσης.
Η εικαστική «φύση» της Μαρίας Κυπριανού προεκτείνεται από τις εγκόσμιες στις διαπλανητικές σχέσεις, οι οποίες ωστόσο δεν εξαιρούν την καταλυτική ανθρώπινη παρουσία, στην διαχρονικά υπαρξιακή κι εξελικτικά αναμορφωτική της δυνατότητα.

ΝΕΕΣ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ

Η ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ

ΔΗΠΕΧ - ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΟΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ ΔΗΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΧΑΝΙΩΝ ΥΨΗΛΑΝΤΩΝ 15 ΤΚ 73135 - ΧΑΝΙΑ ΤΗΛ : 2821087098 - 2821087077 FAX : 2821074332 EMAIL : dipeh@otenet.gr Web Site : www.dipeh.gr Εκδήλωση μνήμης και τιμής με την ευκαιρία της ονοματοθεσίας οδών της πόλης μας με τα ονόματα των : Στεργίου Σπανάκη, Μανούσου Μανούσακα & Νικολάου Παναγιωτάκη Δήμος Χανίων - ΔΗΠΕΧ 16/9/2009 - 16/9/2009 Δημοτικός Κινηματογράφος ΚΗΠΟΣ Ώρα : 19.00 Είσοδος : ελεύθερη Ο Δήμος Χανίων και η Δημοτική Πολιτιστική Επιχείρηση, διοργανώνουν εκδήλωση μνήμης και τιμής με την ευκαιρία της ονοματοθεσίας οδών της πόλης μας με τα ονόματα των : Στεργίου Σπανάκη, Μανούσου Μανούσακα & Νικολάου Παναγιωτάκη, την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2009, στο Δημοτικό Κινηματογράφο «Κήπος», ώρα 19.00 Ομιλητές θα είναι οι : Θεοχάρης Ε. Δετοράκης, Ομότιμος Καθηγητής Βυζαντινής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης Μιχάλης Ανδριανάκης, Προϊστάμενος 28ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Στέφανος Κακλαμάνης, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης Παιδικές και οικογενειακές σκηνές της Σοφίας Βλαζάκη και της Λίζμπεθ Βαν Ντερς. Δήμος Χανίων - ΔΗΠΕΧ - Εικαστικό Εργαστήρι 16/9/2009 - 30/9/2009 Βίλα Κούνδουρου Ώρα : 11.00 - 14.00 και 19.00 - 22.00 Είσοδος : ελεύθερη Το Εικαστικό Εργαστήρι του Δήμου Χανίων - ΔΗΠΕΧ διοργανώνει στη Βίλα Κούνδουρου (Ηρ. Πολυτεχνείου 2), από την Τετάρτη 16 έως την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2009 έκθεση με θέμα Παιδικές και οικογενειακές σκηνές της Σοφίας Βλαζάκη και της Λίζμπεθ Βαν Ντερς. Μία έκθεση που εστιάζει στην παιδική ηλικία μέσα από την μαυρόασπρη σχεδιαστική – συνθετική έκφραση δύο νέων ζωγράφων . Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνου την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2009 και ώρα 20.00 Ώρες λειτουργίας έκθεσης 11.00 - 14.00 και 19.00 - 22.00

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ΜΟΥ (MES STARS ΕΤ ΜΟΙ)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΟΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ ΔΗΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΧΑΝΙΩΝ ΥΨΗΛΑΝΤΩΝ 15 ΤΚ 73135 - ΧΑΝΙΑ ΤΗΛ : 2821087098 - 2821087077 FAX : 2821074332 EMAIL : dipeh@otenet.gr Web Site : www.dipeh.gr
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ΜΟΥ (MES STARS ΕΤ ΜΟΙ) Δήμος Χανίων - ΔΗΠΕΧ 11/9/2009 - 13/9/2009 Δημοτικός Κινηματογράφος ΚΗΠΟΣ 20.00 & 22.00 5 € ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ΜΟΥ (MES STARS ΕΤ ΜΟΙ)
- ΓΑΛΛΙΑ 2008 (Έγχρ,) Διάρκεια 88' Σκηνοθεσία Λετίσια Κολομπάνι
Με την προσωπική του ζωή σε τέλμα ο Ρομπέρ βρίσκει καταφύγιο στην ενασχόληση με τη ζωή των άλλων, θεωρώντας πιο εύκολο να λύσει τα προβλήματα των απόμακρων διασημοτήτων παρά τα δικά του και κυρίως τη σχέση του με την αγαπημένη του σύζυγο με την οποία βρίσκεται σε διάσταση.

Πρωινή ομορφιά...

ΑΠΟ ΤΟ APNEAGRΦλαμίνγκο στις αλυκές της Σκάλας Καλλονής στην Μυτιλήνη.

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΟ Ινφογνώμων Πολιτικά
Επιστολή δημάρχου Αθηναίων, Ν.Κακλαμάνη, στον πρεσβευτή του Πακιστάν για την απελευθέρωση Έλληνα εκπαιδευτικού."Πάντως, τα χειρότερα έρχονται..." Ισραηλινές κατηγορίες εναντίον του Λιβάνου Δεν θα αξιολογηθεί η Κύπρος στην Ε.Ε. Παρέμβαση για τους αγνοούμενους Το κόστος της κρίσης: 10.000 για τον κάθε πολίτη Καρέ καρέ η τουρκική πρόκληση S300: Δεν τους χρειάζεστε, θα θεωρηθεί εχθρική ενέργεια… Για τον ''Συνωστισμό'' της Σμύρνης Χεμινγουέι: «Στην προκυμαία της Σμύρνης» ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ: 416,3 εκατομμύρια για αναχαιτίσεις σε μια 8ετία Ο νέος σκιώδης Υπουργός Εξωτερικών Οι στόχοι επιτυγχάνονται μόνο με την ενότητα; Τουρκικά διαβήματα για την έκθεση αξιολόγησης Ρωσία: 'Ενα βήμα προς την Ευρώπη Κίνα: Πιέσεις απο Καντίρ Τουρκία: Κατηγορίες TUSIAD για πρόστιμο στο Ντογάν Σερβία: Αντιδράσεις για κατηγορίες "διεθνoύς τρομοκρατίας" «Ήταν λάθος να ενταχθεί η Κύπρος στην ΕΕ» Βαρύς ο φόρος αίματος στο κουρδικό Ιράκ Άπαιχτος ο Αρκάς!!! Βενεζουέλα - Ο Τσάβες ανακοίνωσε την αγορά ρωσικών πυραύλων με βεληνεκές 300 χιλιομέτρων Κύπρος: Οξεία συζήτηση για πιθανή επιδιαιτησία από τον ΟΗΕ «Ανάλογη των εξελίξεων η στάση μας στο θέμα της τουρκικής αξιολόγησης», λέει η Κύπρος