Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2009

«ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ»

«ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ» ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ «Ένα παιδί, σκολιαρόπαιδο του Δημοτικού, μεγαλώνει σε μια φτωχική, παράμερη γειτονιά της Θεσσαλονίκης, στα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής και του Εμφυλίου, του αδερφοσκοτωμού. Είναι τα χρόνια που ο κόσμος ανοίγεται μπροστά του και παρουσιάζεται με το πιο σκληρό του πρόσωπο. Βομβαρδισμοί, μάχες και ξεσηκωμοί, σκοτωμοί και θάνατοι από την πείνα και την παγωνιά. Μικρή ανασαμιά το σχολειό. Η αναζήτηση της παρηγοριάς στην εκκλησία και το κατηχητικό, οδηγούν στην πρώτη επαφή με το τρομερό βιβλίο, την Αποκάλυψη του Ιωάννη. Και ο μικρός μαθητής μέσα στο άγουρο, παιδικό του μυαλό αναλογίζεται όσα ο κόσμος του «αποκαλύπτει» και πόσα από αυτά μοιάζουν με κείνα που ο Αγιορείτης σοφός καλογερόπαπας, ανασέρνει και ζωντανεύει, από το φοβερό όραμα της Αποκάλυψης στο κήρυγμα του……» Αυτά και πολλά αλλά αναφέρονται στο οπισθόφυλλο του βιβλίου «ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ» που έγραψε ο γιατρός Βασίλης Θωμαίδης και κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες από τις εκδόσεις «ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ». Ένα βιβλίο «ντοκουμέντο» γραμμένο στην γλώσσα της «γειτονιάς», απλά, ανθρώπινα. Το διάβασα δυο φορές. Μέσα από τις σελίδες του ξεπηδούν εικόνες μιας άλλης εποχής, μιας άλλης Θεσσαλονίκης… Μιας άλλης Ελλάδας. Ο συγγραφέας όλα αυτά που περιγράφει τα έζησε στην τρυφερή παιδική ηλικία όπως όλα τα Ελληνόπουλα του πολέμου, των «Χρόνων της Αποκάλυψης». Ηταν εκείνα τα χρόνια, που το παιδί γινόταν από τη μια στιγμή στην άλλη άντρας. Εκείνα τα χρόνια που όλοι εμείς οι νεότεροι τα «μάθαμε» (πόσα δεν μάθαμε τελικά) από αφηγήσεις των παλαιότερων, και από τα διάφορα βιβλία , ιστορικά και μη! 571 σελίδες, 39 κεφάλαια που χάνεσαι μέσα σε αυτά. Το παιδί της κατοχής, θυμάται, και γράφει…. Θυμάται τον ξεσηκωμό των Εβραίων, θυμάται τους Γερμανοτσολιάδες, τους μαυραγορίτες, τους αντάρτες, τις εκτελέσεις…… Θυμάται πολλά… Εικόνες και γεγονότα που του έμειναν βαθιά χαραγμένα στην ψυχή… Όλα αυτά ο Βασίλης Θωμαίδης τα μάζεψε, και τα πέρασε στο βιβλίο αυτό, «ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ» σαν «Αντιχάρισμα ψυχής στη γενιά του Πολέμου», σαν προσφορά γνώσης σε όλους εμάς για να μάθουμε! Το βιβλίο αυτό δεν πρέπει να λείψει από κανέναν! Βασίλης Τσούγκαρης Αρθρογράφος – Παραγωγός Ραδιοφωνίας tsougarisgnomi@gmail.com

«Προσωπογραφίες Εκπαιδευτικών και Ευεργετών των Σχολείων της Θεσσαλονίκης»

Πρωσοπογραφίες Εκπαιδευτικών - 16/10/2009 έως 17/10/2009 Ώρα: 19.30
Χώρος Εκδήλωσης: Κ.Ι.Θ. Είδος Εκδήλωσης: Λόγος Λεωφορεία: 3,39
«Προσωπογραφίες Εκπαιδευτικών και Ευεργετών των Σχολείων της Θεσσαλονίκης»Επιστημονικό συνέδριο. Υπό την αιγίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (Τομέας Παιδαγωγικής) του ΑΠΘ Καταξιωμένοι ερευνητές τόσο από την πανεπιστημιακή κοινότητα όσο και από το χώρο της εκπαίδευσης γενικότερα θα αναπτύξουν τις μελέτες τους για εκπαιδευτικούς της Θεσσαλονίκης με σημαντική προσφορά και για ανθρώπους που με την οικονομική τους αρωγή συνέβαλαν στη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας της παιδευτικής διαδικασίας, ιδιαίτερα στα δύσκολα και καθοριστικά χρόνια του 19ου και του 20ού αιώνα.
Η αγωγή των νέων, όπως αυτή επιτυγχάνεται μέσω της συστηματικής και οργανωμένης εκπαίδευσης, με κύριο εκφραστή της την εκπαιδευτική κοινότητα, ουσιαστικά καθορίζει το πολιτισμό, την κουλτούρα, τη στάση ζωής, τη νοοτροπία, τον ψυχισμό, την πρόοδο του ανθρώπου και της κοινωνίας.
Στη μάλλον αδιαμφισβήτητη αυτή παραδοχή, κάθε πρωτοβουλία που αποσκοπεί στη μελέτη της ζωής, του έργου, της δράσης και γενικότερα της αποτίμησης και αναγνώρισης της συνολικής συμβολής ανθρώπων που προήγαγαν την παίδευση των νέων αξιολογείται ως αναγκαία τόσο επιστημονικά όσο και από τη διάσταση του ηθικού χρέους.
Ο ρόλος και η παρουσία των εκπαιδευτικών στην πολιτισμική εξόρμηση του Ελληνισμού κατά το 19ο αιώνα είναι αδιαμφισβήτητη και πολυδιάστατη. Συνδέεται άμεσα με το ποσοτικό και ποιοτικό άλμα στην εξάπλωση της εκπαίδευσης που πραγματοποιείται κατά την περίοδο αυτή σε ολόκληρη τη Μακεδονία και στον ευρύτερο Βαλκανικό χώρο.
Στη Θεσσαλονίκη του πολυτάραχου 20ου αιώνα η προσφορά συνεχίζεται, αφού πολλοί είναι οι εκπαιδευτικοί που εργαζόμενοι υπό δυσμενείς συνθήκες, με αυταπάρνηση, ανιδιοτέλεια, μεράκι και ενθουσιασμό συνεισέφεραν στην πολιτισμική άνθιση του τόπου και οι ευεργέτες που δαπανώντας σημαντικά ποσά από την προσωπική τους περιουσία δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για τη βελτίωση της παρεχόμενης παιδείας. Υπό την προεδρία του Αντιδημάρχου Πολιτισμού και Νεολαίας Βασίλη Γάκη η Οργανωτική Επιτροπή αποτελείται από τους Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, Καθηγήτρια Παιδαγωγικής ΑΠΘ, Χρ. Τζήκα, Επ. Καθηγητή ΑΠΘ, Αντ. Σατραζάνη, δρ Φιλοσοφίας, Προϊστάμενο ΚΙΘ, Δ. Κοσμά, Εκπαιδευτικό, Π. Μπέσπαρη, Εκπαιδευτικό-Διευθυντή, Φρ. Φαντίδου, Εκπαιδευτικό, Ελ. Τζούτζια, Εκπαιδευτικό, Δ. Κυρίτση, δρ Φιλοσοφίας, Υπάλληλο ΚΙΘ και Β. Φούκα, δρ Φιλοσοφίας.

Χριστιανική Μακεδονία Θεσσαλονίκη - Αρχαία Σαρδίκη, Σημερινή Σόφια

Χριστιανική Μακεδονία Θεσσαλονίκη - Αρχαία Σαρδίκη, Σημερινή Σόφια - 16/10/2009 έως 18/10/2009 Ώρα: 20.30
Χώρος Εκδήλωσης: Εκκλησιαστική Ακαδημία Είδος Εκδήλωσης: Λόγος Λεωφορεία: 11,58Επιστημονικό Συμπόσιο «Χριστιανική Μακεδονία»
«Πνευματικές σχέσεις Θεσσαλονίκης με την Αρχαία Σαρδική (σημερινή Σόφια)» Σε συνεργασία με το Καρίπειον Ίδρυμα Εθνικού και Θρησκευτικού Προβληματισμού
Με 20 ανακοινώσεις στο Κεντρικό Αμφιθέατρο της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (ΑΕΑΘ) και εκθέσεις στο Καρίπειο Μέλαθρο θα εξελιχθεί το καθιερωμένο ετήσιο επιστημονικό συμπόσιο «Χριστιανική Μακεδονία».
Κατά τη διάρκεια του Συμποσίου θα εξεταστούν Α) Ιστορία - Διεθνείς Σχέσεις, Β) Εκκλησιαστική Ιστορία - Διορθόδοξες Σχέσεις, Γ) Πνευματικός βίος - Μοναχισμός - Εκδοτική Δραστηριότητα, Δ) Θέματα παιδείας και κοινωνίας. Του επιστημονικού συμποσίου θα ακολουθήσει 4ήμερη αποστολή στην Σόφια και την Παρευξείνια Βουλγαρία.Το συνέδριο θα ξεκινήσει την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου και ώρα 7 μ.μ. με πανηγυρική συνεδρία στο Κεντρικό Αμφιθέατρο της ΑΕΑΘ, όπου θα λάβουν χώρα όλες οι συνεδρίες. Θα ακολουθήσει ξενάγηση στις Εκθέσεις και δεξίωση στα δώματα του Καριπείου Μελάθρου.Στις 17 Οκτωβρίου θα γίνουν 4 ακόμα συνεδρίες, 2 το πρωί και 2 το απόγευμα, όπου οι εισηγητές θα αναπτύξουν τα αποτελέσματα των ερευνών τους.
Στις 18 Οκτωβρίου το πρωί το συνέδριο θα ολοκληρωθεί με την πανηγυρική Θεία Λειτουργία και τα συμπεράσματα και θα ακολουθήσει η αποστολή στους τόπους ερεύνης. Το Συμπόσιο θα πλαισιώνουν οι μόνιμες εκθέσεις του Καριπείου Μελάθρου: α) με σφραγίδες, εκκλησίες και πνευματικά καταστήματα της Κωνσταντινουπόλεως (ανάγλυφες αποτυπώσεις σε γρανίτη από τον Δ. Λέινα) από το έργο των Ακύλα Μήλλα - Ιόλης Μήλλα, Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως (εκδ. Μνημοσύνη, αριθμ. 4, Αθήνα 1996), β) για τα αρχαιότερα ελληνικά παλαίτυπα Βιβλιοθηκών της Χερσονήσου του Αίμου και Η.Π.Α. (φωτογραφική): Πατριαρχική Βιβλιοθήκη Κωνσταντινουπόλεως, Εθνική Βιβλιοθήκη Βουδαπέστης Βελιγραδίου, Κετίγνης, Βιβλιοθήκη Ιεράς Μονής Βατοπεδίου Αγίου Όρους, Βιβλιοθήκη Ιεράς Μονής Κουτλουμουσίου Αγίου Όρους, Βιβλιοθήκη Ιεράς Μονής Πάτμου, Κεντρική Βιβλιοθήκη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., Βιβλιοθήκη Αρχιεπισκόπου Ιακώβου Βοστώνης και Βιβλιοθήκη Αλεξάνδρου Καρίπη, γ) για τους ιστορικούς ναούς Αγίου Δημητρίου Κωνσταντινουπόλεως (φωτογραφική), και δ) για τις πολιτιστικές ελληνικές ρίζες της Πελαγονίας (φωτογραφική).
Φορείς συνεργασίας:
Αντιδημαρχία Πολιτισμού Δήμου Θεσσαλονίκης, Τομέας Κανονικού Δικαίου και Βυζαντινής Θεολογίας από του Θ΄ αιώνος & Βιβλικών Σπουδών και Πολιτιστικού Βίου της Μεσογείου του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Τομέας Εκκλησιαστικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Σόφιας σε συνεργασία με το Πατριαρχείο Σόφιας, Πρόγραμμα «Οικουμενικός Ελληνισμός»
Συντονιστές: Α. Ε. Α. Θ. - Ι. Ε. Θ. Π.
Τηλέφωνο πληροφοριών: 2310-278602 Φαξ: 2310-282180

Άλλο ηγέτες, άλλο «Επιβήτορες» Εξουσίας!..

Άλλο ηγέτες, άλλο «Επιβήτορες» Εξουσίας!.. Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ * Τι σημαίνει εξουσία και πώς ορίζεται ψυχοκοινωνικά το πολιτικό προφίλ ενός ηγέτη; Εξουσία σημαίνει ισχύ ή δύναμη, είναι η ικανότητα αυτού που την έχει και την ασκεί να απαιτεί και να πετυχαίνει υπακοή, πειθαρχία, συμμόρφωση στα προστάγματά του και την εκπλήρωση στόχων που αυτός θέτει ακόμη και όταν η εκπλήρωσή τους απολήγει να είναι καθοριστική στη διαμόρφωση όχι μόνο των ενδιαφερόντων και συμφερόντων αλλά ακόμη και της ίδιας της ζωής αυτών που τον ακολουθούν. Ο Μαξ Βέμπερ ο μεγάλος Γερμανός κοινωνιολόγος θεώρησε την εξουσία, την δύναμη ή ισχύ, ως " ...την εκμετάλλευση της ευκαιρίας από ένα ή περισσότερα άτομα για την επιβολή της δικιάς τους βούλησης σε κοινά θέματα, άσχετα με την αντίσταση που προβάλλουν άλλα πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στον ίδιο χώρο..." Και ο Ρόμπερτ Μακ Αϊβερ, ο Αμερικανός κοινωνιολόγος είχε δηλώσει ότι "οι κάτοχοι εξουσίας αποκτούν το δικαίωμα να καθιερώσουν τη δικιά τους πολιτική σε κάθε φάση της ανθρώπινης δραστηριότητας, να κρίνουν πρόσωπα και καταστάσεις, να ασκήσουν διαιτητικό - ισορροπητικό ρόλο σε αντιδικίες και τελικά να επιβληθούν στους συνανθρώπους τους." Από την αρχέτυπη σχέση γονέα-παιδιού, ή της σύγχρονης κλίκας ή και -συμμορίας μιας μεγαλούπολης μέχρι και την επιχειρηματικών δραστηριοτήτων παραγωγής αγαθών ή παροχής υπηρεσιών ή και την εκκλησιαστική ιεραρχία, από την αθλητική οργάνωση μέχρι και την Κομματική οργάνωση και τελικά στην ίδια την έννοια του Κράτους η εξουσία μπορεί να αντλείται και να ασκείται με τρείς θεμελιακούς τρόπους: με την εφαρμογή ωμής βίας ή με την επιβολή της ψυχολογίας του φόβου, ή με βάση τη θεωρία του κληρονομικού δικαίου όπως γίνεται στα ηγεμονικά καθεστώτα, ή με τη δημοκρατική και αβίαστη αναγνώριση χαρισματικών ιδιοτήτων και χαρακτηριστικών αυτού που την κατέχει και την ασκεί. Η απόκτηση εξουσίας συνεπάγεται και την πιθανή αντίδραση αυτών που αντιτίθενται σε κάθε λογής αυταρχισμό. Για τον λόγο αυτό οι διάφοροι σφετεριστές της εξουσίας εδραιώνουν την ισχύ τους και "νομιμοποιούν" τη θέση τους παρέχοντας αγαθά, διευκολύνσεις και προσεκτικά οριοθετημένα "δικαιώματα-προνόμια" σε κάποια λαϊκή ομάδα ή κατασιγάζουν με ψυχοπολιτικές μεθόδους την άσκηση κριτικής και "αντίστασης" από λαϊκές μάζες οδηγώντας τες στην απάθεια που ταυτίζεται στην πρόχειρη διαπίστωση των λαϊκών μαζών ότι "...είμαστε ανήμποροι να ελέγξουμε τη ροή των γεγονότων..." Στα γνήσια δημοκρατικά καθεστώτα η διαδικασία ανέλιξης σε θέση εξουσίας και το δικαίωμα άσκησής της συντελείται με λογικά κριτήρια, με αξιοκρατία και διαφάνεια και, απαλλαγμένη από κάθε μορφή της έννοιας του "κληρονομικού δικαίου" και κάθε απειλή για χρήση βίας, προκαθορίζει το εφήμερο της πράξης διατηρώντας ανέπαφο το δικαίωμα των εξουσιαζόμενων, της λαϊκής μάζας, για αλλαγές στις προτιμήσεις τους, για αφαίρεση της εξουσίας από τους αποδεικνυόμενους εμφανώς ανάξιους και την παροχή της σε αυτούς που κατορθώνουν να πείσουν ότι είναι άξιοι, ή τουλάχιστον, περισσότερο άξιοι από τους παρόντες κατόχους της. Στην πλατωνική "πολιτεία" ο Θρασύμαχος είναι κατηγορηματικός ότι "...το δίκαιο είναι ταυτόσημο με το συμφέρον του ισχυρού..." Και όμως η εξουσία που θεμελιώνεται και διαιωνίζεται με τη χρήση ή την απειλή της χρήσης κάποιας μορφής βίας είναι, κατά κανόνα, καταδικασμένη και ο βίος της, η διαχρονική της διάρκεια είναι προκαθορισμένα εφήμερη"...Ο πανίσχυρος δεν είναι ποτέ αρκετά ισχυρός" έγραψε διαπιστώνοντας την ιστορική νομοτέλεια των γεγονότων ό Ζαν Ζακ Ρουσσώ. Ο αυταρχικός ηγέτης είναι εκείνος που, για πολλούς και διάφορους λόγους θεωρεί τον εαυτό του ως μόνο άξιο να κρίνει τη σημασία, την ορθότητα και την αξία των αναγκών, επιδιώξεων και φιλοδοξιών αυτών που κυβερνά ή εξουσιάζει και κατά συνέπεια ασκεί την εξουσία με αποκλειστικά κύριο γνώμονα τις δικές του θέσεις, τις προσωπικές του πεποιθήσεις(ή, πάλι, και αυτό είναι απείρως χειρότερο, τις θέσεις αυτών που τον καθοδηγούν και τον κατευθύνουν δρώντας στα παρασκήνια…). Σε τελική, όμως, ανάλυση, παραμένει αναλλοίωτη με διαχρονική συνέπεια και βαρύνουσα σημασία η θέση του Αγάθωνος που στην αρχαιότητα συνιστούσε στους Άρχοντες να θυμούνται κα να μην ξεχνούν ποτέ τρία πράγματα και συγκεκριμένα «ότι διοικούν ανθρώπους, ότι διοικούν σύμφωνα με το Νόμο και ότι δεν θα διοικούν για πάντα.» Αυτό επιδεικτικά το αγνοούν με τη συμπεριφορά και τα έργα τους όσοι δεν είναι ΗΓΕΤΕΣ αλλά απλά και μόνο… «επιβήτορες» θώκων εξουσίας… * Ο καθηγητής ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ θα είναι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης στις εκλογές του Οκτώβρη 2010

Το Καπνισμένο Τσουκάλι

Το Καπνισμένο Τσουκάλι - 16/10/2009 Ώρα: 21.00
Χώρος Εκδήλωσης: Α.Π.Θ. Είδος Εκδήλωσης: Εικαστικά Κανονικό: 20 € Φοιτητικό: 15 € Λεωφορεία: 10,31,14,2Μουσικό αφιέρωμα του Χρήστου Λεοντή στον Γιάννη Ρίτσο
Με αφορμή τα 100 χρόνια από την γέννησή του ποιητή
Ο Χρήστος Λεοντής στα πλαίσια των εορτών τιμής της επετείου για τα «100 χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Ρίτσου», δημιούργησε μία παράσταση με γνωστά και αγαπημένα τραγούδια του συνθέτη σε στίχους ποιητών, αλλά και έξι καινούρια λυρικά τραγούδια από το «Πρωινό Άστρο» του ποιητή.
Μίλτος Πασχαλίδης, Παντελής Θεοχαρίδης, Σοφία Παπάζογλου ερμηνεύουν τα τραγούδια, ενώ το αφηγηματικό μέρος διαβάζει η ηθοποιός Ουρανία Μπασλή. Στο πρώτο μέρος της παράσταση παρουσιάζεται μία εξαιρετικά επιλεγμένη ενότητα από τα γνωστά και αγαπημένα τραγούδια του Χρήστου Λεοντή, σε στίχους διαφόρων ποιητών, ενώ στο δωδεκάλεπτο ντοκιμαντέρ που ακολουθεί, ο Γιάννης Ρίτσος μας ξεναγεί και μας μιλά ο ίδιος για το έργο και την πολύπαθη ζωή του.
Αυτό το απόσπασμα από την «Αυτοβιογραφία» του ποιητή, ετοίμασαν ειδικά για την παράστασή, ο Γιώργος και η Ηρώ Σγουράκη.Στη συνέχεια και σε πρώτη εκτέλεση, ακούγονται έξι καινούρια λυρικά τραγούδια, από το «Πρωινό Άστρο» του ποιητή, η πιο πρόσφατη συνθετική εργασία του συνθέτη, συνεισφορά στο έτος «Γιάννη Ρίτσου».
Η παράσταση κορυφώνεται με το δημοφιλές έργο των Χρήστου Λεοντή και Γιάννη Ρίτσου «Καπνισμένο Τσουκάλι», ειδικά μεταγραμμένο από τον ίδιο τον συνθέτη για μεικτή Χορωδία.
Τα τραγούδια ερμηνεύουν οι Μίλτος Πασχαλίδης, Παντελής Θεοχαρίδης, Σοφία Παπάζογλου, ενώ το αφηγηματικό μέρος διαβάζει η ηθοποιός Ουρανία Μπασλή.
Το χαρακτηριστικό της παράστασης και το μεγάλο ενδιαφέρον, επικεντρώνεται στο γεγονός της συμμετοχής των τοπικών Χορωδιών σε κάθε πόλη που παίχτηκε και θα παίζεται η παράσταση, που με τον τρόπο αυτό κινητοποιείται όλο το μουσικό δυναμικό της τοπικής κοινωνίας. Μεγάλος αριθμός Χορωδιών τραγουδά το «Καπνισμένο Τσουκάλι» στη νέα του μορφή.
Έτσι, στα Δημήτρια θα συμμετέχει η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης σε μουσική διδασκαλία της Μαίρης Κωνσταντινίδου.
Την επταμελή λαϊκή ορχήστρα και την Χορωδία θα διευθύνει ο Χρήστος Λεοντής.

«Ο Ευαγγελισμός της Κασσάνδρας»

Ο Ευαγγελισμός της Κασσάνδρας - 16/10/2009 έως 18/10/2009 Ώρα: 21.00
Χώρος Εκδήλωσης: Θέατρο Άνετον Είδος Εκδήλωσης: Θέατρο Κανονικό: 20 € Φοιτητικό: 15 € Λεωφορεία: 31,39,3«Ο Ευαγγελισμός της Κασσάνδρας» Η γνωστή ηθοποιός Χρύσα Καψούλη σκηνοθετεί το εαυτό της και ερμηνεύει έναν μονόλογο βαθιά ανθρώπινο και ψυχολογικό, που φέρει την υπογραφή του Δημήτρη Δημητριάδη.
Η μικρασιάτισσα Κασσάνδρα, μέσα από τη ζωή και τις επιλογές της, διακηρύσσει την ολική επικράτηση της προσφοράς και της αποδοχής του πόθου στην ζωή του κάθε ανθρώπου. Η Κασσάνδρα είναι το πρόπλασμα τής ξένης, όχι μόνο γιατί είναι Ασιάτισσα, έστω Μικρασιάτισσα, αλλά κι επειδή η μαντική της ιδιότητα την τοποθετεί αυτομάτως σ' ένα άλλο επίπεδο, κυρίως την θέτει απέναντι στους άλλους στους οποίου απευθύνει τις προβλέψεις της. Στο πρόσωπό της συναιρείται το πρόβλημα της καταγωγής και της γλώσσας, δύο κρίσιμων χαρακτηριστικών για την αποδοχή και την ένταξη. Στον «Ευαγγελισμό», αυτά τα δύο στοιχεία δοκιμάζονται ριζικά από την ανατρεπτική δύναμη τού πόθου. Εδώ, η Κασσάνδρα αναλαμβάνει η ίδια την διαπραγμάτευση τού προσωπικού της μύθου, που την θέλει ανέραστη και εχθρική προς την ερωτική προσφορά, και ανασκευάζει άρδην την γνωστή και καθιερωμένη εικόνα της. Γίνεται το αντίθετό της. Απευθυνόμενη και πάλι προς όλους, αφηγείται την μεταστροφή της και τους λόγους που την οδήγησαν σ' αυτήν.
Η απόρριψη τού έρωτα που ένιωθε ο Απόλλων γι' αυτήν, απόρριψη για την οποία εκείνος την καταράστηκε να προλέγει την αλήθεια αλλά να μην γίνεται από κανέναν πιστευτή, διακόπτεται και αντικαθίσταται από την απόλυτη παράδοση στο ερωτικό πάθος τού άντρα που, με την ανταπόκριση αυτή, την κάνει γυναίκα, αλλά κι από το γεγονός ότι τώρα πια, χάρις στην αποδοχή τού πόθου και στην ανταπόδοσή του, ό,τι λέει γίνεται από όλους πιστευτό. Ωστόσο, αυτό που συμβαίνει στην Κασσάνδρα, παίρνει, μέσα από τα λόγια της κι από τον τρόπο με τον οποίο αφηγείται την μεταστροφή της, πολύ ευρύτερες διαστάσεις: γίνεται μία παράφορη εξαγγελία υπέρ τής ερωτικής προσφοράς στην οποία η Κασσάνδρα αποδίδει τον καταλυτικό ρόλο για την επίτευξη μιάς ριζικής τομής. Η ιστορία τής ανθρωπότητας χωρίζεται σ' ένα πριν την προσφορά και σ' ένα μετά απ' αυτήν. Το προσωπικό πριν της Κασσάνδρας είναι το πριν όλων των ανθρώπων, και το προσωπικό της μετά είναι το μετά όλων των ανθρώπων.
Το καταδικασμένο πριν και το αναγεννητικό μετά γίνονται, μέσα από τον ενθουσιώδη μονόλογό της, τα δύο άκρα όπου ο κάθε άνθρωπος μπορεί να βρεθεί αλλά και όπου μπορεί να επιλέξει ποιο από τα δύο θα ακολουθήσει, αφού πρόκειται πάντα για θέμα προσωπικής επιλογής και όχι έξωθεν καταναγκασμού. Με την φρενήρη αφήγησή της η Κασσάνδρα καταρρίπτει όλες τις δεσμεύσεις τού παρελθόντος αποκαλύπτοντάς τες αποτυχημένες, και διακηρύσσει, ως φλεγόμενη συνήγορος, την ολική επικράτηση της προσφοράς και της αποδοχής του πόθου στην ζωή του κάθε ανθρώπου. Κείμενο Δημήτρης Δημητριάδης Σκηνοθεσία-Ερμηνεία Χρύσα Καψούλη Μουσική σύνθεση-επι σκηνής Μιχάλης Δέλτα

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ - Today at InfognomonPolitics

Δεν θα μπλοκάρουν τις ενταξιακές προσπάθειες της Τουρκίας Ο Τούρκος "δημοσιογράφος" των Ιμίων με ελληνική βίζα στην Αθήνα ! ΣΚΛΗΡΑΙΝΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΕΝΟΨΕΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΚΟΡΥΦΗΣ, ΤΟΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ Νέος τραυματισμός στην Εθνική Φρουρά από έκρηξη φυσιγγίου Τα “Heron” η αιτία της κρίσης Τουρκίας-Ισραήλ Οι Ιταλοί πάντα "πρωτοπόροι" Cosco: Όταν σπέρνεις ανέμους, θερίζεις θύελες (2) Κλιμακωση της κρίσης στις σχέσεις Ισραήλ-Τουρκίας Πράκτορας των Βρετανών ήταν ο Μουσολίνι το 1917 Διάβημα διαμαρτυρίας προς την Αγκυρα Μόσχα... αδειάζει Χίλαρι O αντιαποικιακός αγώνας στον Πειραιά Ελπίδες στο Σκοπιανό με τον Γιώργο Μεγάλο λάθος η αναγνώριση της ανεξαρτησίας του Κοσόβου. ΠΓΔΜ - Αντιδράσεις για την έκθεση προόδου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Nέα κρίση στις σχέσεις Τουρκίας-Ισραήλ Αζερμπαϊτζάν - Υπογραφή συμβολαίου για τροφοδοσία, μακροπρόθεσμα, της Ρωσίας με φυσικό αέριο Ο κεμαλισμός του ΣΥΡΙΖΑ Άνοιξαν τα μάτια Ρωσία και ΗΠΑ "Ακούσαμε τη φωνή του λαού" λέει ο Ερντογάν για τον αποκλεισμό του Ισραήλ από στρατιωτική άσκηση Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Λουκέτο από τους Γερμανούς στο τέλος του μήνα Κυρώσεις σε τρεις Κούρδους αυτονομιστές επέβαλε η Ουάσινγκτον

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΒΟΛΕΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Η φίλη ΕΛΕΝΑ ΚΟΥΛΟΥΜΠΑ κερδισε μια διπλη πρόσκληση για την παράσταση ΑΧΤΑΡΜΙΞ στις 23-10-09
ΜΗΝΙΑΙΑ ΠΑΙΔΙΚΑ MULTI- CULTI CLUB ΤΟΥ ΚΡΟΥΣΤΟΦΩΝΟΥ Το 1ο Multi – Culti club για παιδιάΚυριακή 18 Οκτωβρίου 2009, 11.30 -13.30Στο χώρο του Κρουστόφωνου Θέμα: "Παραμυθοπαιχνιδίσματα" Διαβάστε περισσότερα...
ΖΙΖΕΛΔιαβάστε περισσότερα... ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΗ ΜΑΣ ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΟΥΓΚΑΡΗ Διαβάστε περισσότερα... ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΙΑΝΟ ΓΙΑΓΚΟΣ ΑΝΔΕΑΔΗΣ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ ΜΙΛΤΟ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗ Διαβάστε περισσότερα... ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΣΤΟΝ ΙΑΝΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Από Παρασκευή 16 Οκτωβρίου έως Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2009 Διαβάστε περισσότερα... ΕΓΙΝΑΝ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΤΩΝ ΠΕΝΤΕ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝΗ γκαλερί ΠΑΠΑΤΖΙΚΟΥ (Αγ. Αντωνίου 26) εγκαινίασε το Σάββατο 10 Οκτωβρίου στις 8 το βράδυ, την έκθεση με τίτλο «5έντε», των νέων εικαστικών: Τούλα Ζαβού, Άντρι Καψάλη, Ηλία Μαμαλιόγκα, Θεόδωρου Σπανού, Μαρία Συμεωνίδου.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Γιώργος Τσακίρης (εικαστικός-καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.) και τα κείμενα του καταλόγου γράφει ο Νίκος Μυκονιάτης (ιστορικός τέχνης). Διαβάστε περισσότερα... ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΥΟ ΝΕΩΝ ΡΟΜΠΟΤ ΣΤΟ Α.Π.Θ.
Τετάρτη, 14 Οκτώβριος 2009 Η ανάπτυξη δύο νέων ρομπότ, τα οποία με ή χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση θα είναι σε θέση να ανιχνεύουν και να εντοπίζουν επιζώντες σ’ ένα χώρο που έχει υποστεί φυσική καταστροφή είναι το ερευνητικό έργο της ομάδας P.A.N.D.O.R.A. του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου. Διαβάστε περισσότερα... ΑΝΑΒΟΛΗ ΗΜΕΡΙΔΑΣ Η Κοινωφελής Επιχείρηση Πολλαπλής Ανάπτυξης Δήμου Βέροιας ανακοινώνει ότι η προγραμματισμένη για την Κυριακή 18/10 ενημερωτική ημερίδα, που ήταν να πραγματοποιηθεί στην Αντωνιάδειο Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και αφορούσε στο πλαίσιο λειτουργίας των δομών κοινωνικής φροντίδας εν’όψει της ένταξής τους στο ΕΣΠΑ, αναβάλλεται μέχρι την οριστικοποίηση της σύμβασης για την υλοποίηση των έργων από την Κ.Ε.Π.Α. ΑΓΗΜΑ ΤΙΜΩΝ Του Νίκου ΒασιλειάδηΑπό το ΠΑΝΔΑΙΜΟΝΙΟ 7
Στο Θέατρο Σοφούλη Από 16 Οκτωβρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων Διαβάστε περισσότερα... Α΄ ΔΙΗΜΕΡΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Έναρξη με καφέ, θα ακολουθήσει κέρασμα ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ Διαβάστε περισσότερα... AVANT PREMIERE της ταινίας «Στο Βάθος Κήπος»! Να την ψάχνει κανείς… ή να μην την ψάχνει; Διαβάστε περισσότερα... 1900 Του Αλεσάντρο Μπαρίκο Από το ΠΑΝΔΑΙΜΟΝΙΟ 7 Στο Θέατρο Άκης Δαβής (πρώην Αλκμήνη) Από 15 Οκτωβρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων Διαβάστε περισσότερα... 21ο ΕΘΝΟ-ΤΖΑΖ ΦΕΣΤΙΒΑΛ Πέμπτη 29 Οκτωβρίου – ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ Ώρα έναρξης 20.30 ( 2 Συναυλίες )
Γενική είσοδος 15 Ευρώ. Διαβάστε περισσότερα...

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑΈκτακτος φόρος στα κέρδη επιχειρήσεων Εξωτικά φρούτα made in Greece Ασθένεια μυστήριο τυφλώνει τα ελάφια Απελάσεις στοπ για παιδιά μεταναστών Τέσσερις υποψήφιοι ... και βλέπουμε Τα υποθαλάσσια σπήλαια της Λέσβου Φοιτητής ετών 80 Αφιέρωμα στη Θεσσαλονίκη Ντ. Κόχυλα: Συνταγές για πουτίγκα ψωμιού

Σεμινάριο «Τεχνικές σωματικής χαλάρωσης, κινητικός αυτοσχεδιασμός contact improvisation»

Σεμινάριο «Τεχνικές σωματικής χαλάρωσης, κινητικός αυτοσχεδιασμός contact improvisation» Η Ούγκα Κλάρα διοργανώνει το σεμινάριο «Τεχνικές σωματικής χαλάρωσης, κινητικός αυτοσχεδιασμός contact improvisation» με τη Μάρω Γαλάνη (PhD) Χορογράφος – διδάσκουσα χορό και θέατρο στο Πανεπιστήμιο Πάτρας Το σεμινάριο είναι ένα βιωματικό εργαστήριο 4 ωρών με ενδιάμεσο 15 λεπτο διάλειμμα.
Βασίζεται στις εξής αρχές:
• Το σώμα είναι ο πυρήνας της ανθρώπινης δραστηριότητας και το σημείο σύνδεσης του εσωτερικού μας με τον έξω κόσμο.
• Οι ερμηνευτές πρέπει να μπορούν να ελέγχουν αυτήν την διαδικασία της ρευστής ανταλλαγής και επικοινωνίας που συντελείται μέσω του σώματος.
Πρέπει να είναι βέβαιοι ότι κάθε σωματική τους δράση αντανακλά και ενισχύει αυτό που επιθυμούν να μεταδώσουν.
• Για να είναι πλήρες και αληθινό, χωρίς ακούσιες αντιφάσεις, ότι αποκαλύπτεται στο κοινό, το σώμα θα πρέπει να βρεθεί σε κατάσταση καθαρής συνείδησης “ΆΔΕΙΟ” χαλαρό, χωρίς μπλοκαρίσματα.
Οι ενότητες που συνθέτουν το πρόγραμμα είναι:
1. Τεχνική χαλάρωσης σε ζευγάρια
2. Κινητικός αυτοσχεδιασμός solo. Να χρησιμοποιηθεί το σώμα σαν μεταλλασσόμενο γλυπτό ώστε να παραμείνει στο τέλος ‘‘ΆΔΕΙΟ‘‘ ικανό να εκφράσει προσωπικά βιώματα, εμπειρίες και εσωτερικά τοπία.
• Οδηγία με βάση τη διαχείριση του χώρο
• Οδηγία με βάση τη διαχείριση του σώματος
3. Κινητικός αυτοσχεδιασμός σε ζευγάρια - contact improvisation.
Πρόκειται για πολύ γενικές αρχές, σχεδιασμένες να παρέχουν ασφάλεια και να διευκολύνουν την εμπιστοσύνη και την προοπτική για ενδιαφέρουσες κινήσεις.
• Οδηγία με βάση τη σχέσηως προς τη δυναμική της επαφήςως προς τα σημεία επαφής Ημέρα και ώρα σεμιναρίου: Σάββατο 24 Οκτωβρίου, 4-8μμ Τιμή συμμετοχής: 25 ευρώ το άτομο Χώρος: Εργαστήρι Θεάτρου ΟΥΓΚΑ ΚΛΑΡΑ, Καθολικών 4 Τηλ. 2310 535747 Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να δηλώσουν τη συμμετοχή τους συμπληρώνοντας την αντίστοιχη φόρμα μέχρι Πέμπτη 22 Οκτωβρίου.
Κάντε κλικ εδώ για τη φόρμα. Mάρω Γαλάνη-Βιογραφικό
Ξεκίνησε χορό σε παιδική ηλικία στη σχολή χορού και θεάτρου του Καραγεωργιάδη, Πάτρα.
Είναι πτυχιούχος του Πανεπιστημίου Αθηνών Τ.Ε.Φ.Α.Α. με ειδικότητα στο χορό.Έκανε τη μεταπτυχιακή της ειδίκευση Χοροθεραπεία - Expression Primitive, με τη Dr. France Schott, Paris V και εκπαιδεύτηκε στο «Contact Improvisation με τον Jean-François Lefort» Studio Candon, Paris, France.
Εκπόνησε διδακτορική διατριβή με θέμα «Έρευνα στη Δυνατότητα Εφαρμογής Ρυθμικού και Θεατρικού Παιχνιδιού στα πλαίσια της Αγωγής για παιδιά με ειδικές ανάγκες» στη National Academy of Sports και National Academy for Theatre and Film Arts, Sofia, Bulgaria όπου παρακολούθησε μαθήματα, διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις σε: Σύνθεση και Χορογραφία, Ρυθμικές φόρμες στο χορό, Χοροθεατρική Τέχνη, Παντομίμα, Υποκριτική, Σύστημα Stanislavski.Έκανε σπουδές στην Εκφραστική Κίνηση και την Ουδέτερη Μάσκα –με τον Prof. Luc de Smit στην Ακαδημία Θεάτρου, Βρυξέλλες, Βέλγιο και συμμετείχε σε 2ετές εργαστήριο έρευνας του χορού, υπό την διεύθυνση του Maurice Bejart.
Εκπαιδεύτηκε στη Μουσική Κινητική και Ρυθμική Αγωγή- Σύστημα Dalcroze και Orff στην Επιμόρφωση της Σχολής Μωραϊτη και στην Παντομίμα και Μιμική στο Εργαστήρι Μιμικής και Έκφρασης, Αθήνα και στην National Academy for Theatre and Film Arts, Sofia, με τον Alexander Iliev.
Εργάσθηκε με τους: Άρη Ρέτσο στη σπουδή «Προσανατολισμοί στην Αρχαία Τραγωδία Studio Ekfrasis, Πάτρα και με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό «Σκηνοθεσία» Πανεπιστήμιο Πάτρας Από το 2005 άρχισε την εκπαίδευσή της στο χορό «Botoh» με δασκάλους τους Ιάπωνες Masaki Ivana και Katsoura Kan.Διδάσκει από το 1992 στο παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών Κίνηση, Χορό και Θεατρική Τέχνη και ως επισκέπτρια καθηγήτρια στο New Bulgarian University στο theatre Department στο θέμα «somatic approach to female myth passion».Έχει διευθύνει πολλά εργαστήρια χορού και χοροθεάτρου για το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας , για ομάδες και καλλιτεχνικές – εκπαιδευτικές δομές στην Ζάκυνθο, Αίγιο. Τήνο, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Χανιά, Σπέτσες, Καλαμάτα, σε Αυστρία, Αγγλία και Βουλγαρία.
Έχει χορέψει σε χορογραφίες Maurice Bejart, και έχει χορογραφήσει Τρωάδες, Μήδεια, Ηλέκτρα, Πλούτο, Ειρήνη καθώς και intermezzi σε Μολιέρο Κατά φαντασίαν και Αρχοντοχωριάτη σκηνοθεσίες Στιβανάκη, Andrea Nieuweyaers, Παπαϊωάννου, Alexander Iliev.Χορογράφησε και χόρεψε σε περισσότερα από 25 έργα με τις ομάδες Sing – Belgium, Druzba – Bulgaria, Εύτρωτον Σώμα και «Studio Ekfrasis a Dance theatre Ensemble» – ΕλλάδαΣυμμετείχε σε περισσότερες από 20 τηλεοπτικές εκπομπές, ταινίες και ντοκιμαντέρς (Super B, Patras TV, Achaia TV, Tele time, ET, Greece, Arte - Germany, Arte - France, BBC, Great Britain, First channel TV Bulgaria, TV «7 days»- Bulgaria).
Είναι ιδρυτικό μέλος της ένωσης χοροθεραπευτών Ελλάδας και ενεργό μέλος του σωματείου Ελλήνων χορογράφων.

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣ

ΑΠΟ ΤΟ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣΤου Δρ. Δ.ΚΟΥΝΤΟΥΡΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΕΝΔΡΟΚΥΤΤΑΡΩΝ ΜΥΕΛΙΝΗ ΣΤΗΝ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣ Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΜΥΕΛΙΚΩΝ ΔΕΝΔΡΟΚΥΤΤΑΡΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ ΔΕΙΚΤΗ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΑΝΟΣΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣΜια ερευνητική ομάδα από την Βοστώνη της Μασαχουσέτης μελέτησε επισταμένα απευθείας και μέσω της κίνησης των κυττοκινών την αντίδραση των μυελικών δενδροκυττάρων.
Τα μυελικά δενδροκύτταρα παίζουν για την άμυνα του οργανισμού στην σκλήρυνση κατά πλάκας έναν ρόλο αντιγόνου.
Δηλαδή παρουσιάζονται αυξημένα στην έξαρση και μεμονωμένα στην ύφεση.
Οι ερευνητές στην Βοστώνη μελέτησαν επισταμένα τις αυξομειώσεις των δενδροκυττάρων και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι «παρακολουθούν» οι συγκεντρώσεις τους με μεγάλη ακρίβεια και ευαισθησία τις κλινικές μεταβολές της σκλήρυνσης κατά πλάκας κατά την διάρκεια της πορείας της καθώς επίσης και στην διαδρομή κάποιας θεραπείας.
Η δυνατότητα αυτή δίνει μια ιδιαίτερα χρήσιμη και διαγνωστική δύναμη. ΣΚΛΗΡΥΝΣΗ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΘΕΡΜΙΑ ΣΤΗΝ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣ ΑΡΚΕΤΕΣ ΦΟΡΕΣ ΛΟΓΩ ΑΛΛΟΙΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΝΕΥΡΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΟΥ ΥΠΟΘΑΛΑΜΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΜΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΕΥΠΑΘΕΙΑ ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ.
Η υπερθερμία δηλαδή η ακανόνιστη αύξηση της θερμοκρασίας στο σώμα δημιουργείται λόγω του ότι έχουμε μια διαταραχή στον υποθάλαμο πιθανόν λόγω κάποιας απομυελινωτικής διεργασίας.Απλές μεταβολές της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος έχουνε την αρνητική επίδραση στον διαταραγμένο αυτό μηχανισμό ρύθμισης της θερμοκρασίας να αυξάνουν την εσωτερική θερμοκρασία πολύ περισσότερο από ότι μπορεί να το αντέξει ο οργανισμός.
Ως εκ τούτου έχουμε ναυτίες, κρίσεις αδυναμίας, ερυθρότητα του δέρματος, διαταραχές της όρασης και κυρίως διπλωπία, έντονο πονοκέφαλο, αύξηση του καρδιακού ρυθμού και αδυναμία βάδισης.
Βέβαια όλα αυτά είναι συμπτώματα που βρίσκει κανείς τακτικά στην σκλήρυνση κατά πλάκας αλλά στην συγκεκριμένη περίπτωση μπορεί να διακρίνει κανένας ότι προέρχονται από την αύξηση της εσωτερικής θερμοκρασίας γεγονός άλλωστε που δείχνει το θερμόμετρο.
Σε περιπτώσεις που έχουμε τέτοιες καταστάσεις πρέπει να λαμβάνουμε μέτρα καλύτερα, διότι η διάρκειά τους μπορεί να φέρει μόνιμες βλάβες στο κεντρικό νευρικό σύστημα.
Πρέπει να βάλουμε τον ασθενή σε δροσερό περιβάλλον με τρία επιθέματα στα άκρα να δοθούν άφθονα κρύα υγρά και να χρησιμοποιήσουμε σπρέι δροσιάς. ΤΟ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ ΤΗΣ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗΣ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣ ΜΙΑ ΕΝΟΧΛΗΤΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΑΡΡΩΣΤΙΑ
Εάν κανείς προσπαθήσει να αναλύσει την κλινική εικόνα της σκλήρυνσης κατά πλάκας μέχρι κεραίας σίγουρα θα αποτύχει.Δεκάδες χρόνια τώρα εάν και έχουνε ασχοληθεί εκατοντάδες ιατρικών ινστιτούτων και χιλιάδες γιατροί με την αρρώστια αυτή δεν μπόρεσε να λυθεί ακόμα το μυστήριό της.
Κάθε μέρα παρουσιάζονται νέες πολυτεκμηριωμένες συναρπαστικές υποθέσεις χωρίς όμως να καταφέρνουν να οδηγήσουνε σε μια λύση της πραγματικής αιτιολογίας των αιτιών αυτής της ασθένειας.
Η σκλήρυνση κατά πλάκας ή αλλιώς ΣΚΠ εν συντομία όπως αναφέρεται μεταξύ ασθενών και γιατρών, είναι μια αρρώστια του κεντρικού νευρικού συστήματος του εγκεφάλου και του νωτιαίου μυελού.
Σε ορισμένα σημεία του βορείου ημισφαιρίου είναι οι πιο τακτικά απαντώμενη «μοντέρνα» αρρώστια του κεντρικού νευρικού συστήματος.Στην χώρα μας υποφέρουν γύρω στις 20.000 με 30.000 άνθρωποι απο 18 έως 80 ετών από την σκλήρυνση κατά πλάκας.Στις ασιατικές χώρες η συχνότητα είναι πιο μικρή αλλά προφανώς βρίσκεται σε μικρότερο στάδιο λόγω των ελλιπών διαγνωστικών μέσων ή της εντατικής ιατρικής φροντίδας που εκεί είναι απούσα.
Η πιο τακτική εμφάνιση στην ηλικία είναι μεταξύ 18 και 40 ετών.Η ασθένεια μπορεί να διαρκέσει πάρα πολλές δεκαετίες και να ταλαιπωρεί τον ασθενή ή απλώς να την έχει χωρίς να τον ενοχλεί ιδιαίτερα.
Ορισμένες φορές υπάρχουνε και οι ακραίες περιπτώσεις κακοήθους πορείας όπου ο ασθενής μέσα σε λίγο καιρό είναι τελείως παράλυτος στο κρεβάτι και ευάλωτος από όλα τα μικρόβια και τις λοιμώξεις.
Η δυσλειτουργία του νευρικού συστήματος λόγω προσβολής του νευρικού ιστού οδηγεί με υφέσεις και ώσεις στην απώλεια νευρολογικών δεξιοτήτων.
Οι βλάβες στο κεντρικό νευρικό σύστημα εμφανίζονται σαν μεγάλες εστίες κυρίως στις μεμβράνες που περιτυλίγουνε τους άξονες των νεύρων και αποτελούνται από ένα λεύκωμα που λέγεται μυελίνη.Η μυελίνη και κυρίως μέσω του μεταβολισμού του λίπους και των πρωτεϊνών εστιακά αλλοιώνεται και σαν αποτέλεσμα έχει την διαταραχή της νευρικής λειτουργίας σε αυτό το σημείο.
Αυτές οι εστιακές αλλοιώσεις προκαλούν το νευρικό σύστημα στις περιοχές αυτές να εμφανίζει μια δραστηριότητα παραγωγής νέων κυττάρων προκειμένου να εξισορροπήσει λειτουργικά την βλάβη που προέκυψε.
Ακριβώς αυτή η προσπάθεια του νευρικού συστήματος για αυτήν την ισορροπία δημιουργεί σαφή σύνορα μεταξύ της παλιάς και νέας κατάστασης έτσι που να διαχωρίζονται οι εστίες επακριβώς όπως φαίνονται και στην μαγνητική τομογραφία.
Αρχικά λειτουργούνε οι νευρικές ίνες με τις κατεστραμμένες μυελικές μεμβράνες αρκετά καλά.Επειδή όμως οι μεμβράνες αυτές της μυελίνης υποστηρίζουνε και τον άξονα στις αλληλοεπιδράσεις με παρόν ιούς σιγά-σιγά αρχίζουνε και φθείρουν και από τις δύο μεριές. Έτσι λοιπόν αρχίζει μια αφύσικη επικοινωνία πλέον μεταξύ των νευραξόνων που έχουν καταστραφεί οι μεμβράνες τους, μεταδίδοντας ηλεκτρικά σήματα σε περιοχές που δεν πρέπει τα οποία εμφανίζονται πλέον σαν λειτουργικές, σωματικές και πνευματικές διαταραχές.
Το πιο συνηθισμένο σύμπτωμα στην σκλήρυνση κατά πλάκας είναι η διαταραχή της όρασης και μάλιστα κατά κανόνα πρώτα από ένα μάτι.
Επίσης τα αρχικά συμπτώματα είναι και οι περιπτώσεις ιλίγγου, αδυναμία βάδισης, διαταραχές της αισθητικότητας και έντονο αίσθημα κόπωσης.
Με την πάροδο του χρόνου δημιουργούνται διαταραχές της γλώσσας, ψυχικές δυσλειτουργίες, παραλύσεις και αστάθεια που μπορούν να εμφανίζονται κατά ώσεις.
Η διάγνωση δεν είναι πάντα εύκολη. Δυσκολεύεται κανείς αν και υπάρχει χρόνια πείρα σχετικά με αυτό το ζήτημα από το γεγονός ότι στην σκλήρυνση κατά πλάκας ανάλογα με την «γεωγραφία» των δυσλειτουργικών εστιών είναι πολύ δύσκολος ο εντοπισμός και ο συσχετισμός των συμπτωμάτων με την αληθινή ασθένεια.
Τα συμπτώματα ποικίλλουν τόσο πολύ από ασθενή σε ασθενή και παρουσιάζουν τόση αφθονία, ποικιλία συμπτωμάτων κατά ασθένεια που δεν μπορούν να οριστούν σε ένα πρωτότυπο κλασσικό για ένα νόσημα.
Στα πρώτα στάδια της αρρώστιας είναι δυνατόν να υπάρχουνε μεταξύ διαστήματα καλυτέρευσης, στασιμότητας της ασθένειας ή και πλήρης αποθεραπείας.
Η τελευταία βέβαια ξεγελάει για ορισμένο χρονικό διάστημα διότι δεν επανακάμπτουν οι βλάβες του κεντρικού νευρικού συστήματος έτσι ώστε να έχουμε μια αληθινή οριστική υποχώρηση των συμπτωμάτων της νόσου.Πολλές φορές οι διαταραχές πιθανόν να παρομοιαστούν και με ένα όγκο του εγκεφάλου ή με μια εγκεφαλίτιδα ή μπορούνε να οδηγήσουν και σε άλλες δυσλειτουργίες του κεντρικού νευρικού συστήματος σαν υπόνοια μιας διάγνωσης.
Βέβαια τα τελευταία χρόνια υπάρχουν πάρα πολλά καινούρια διαγνωστικά τεστ κυρίως των προκλητών δυναμικών ή άλλες νευροφυσιολογικές εξετάσεις καθώς επίσης και η μαγνητική τομογραφία, αλλά λόγω της φτώχειας των συμπτωμάτων αρκετά τακτικά οι θεράποντες γιατροί και οι διαγνώστες αργούν να τα εκτελέσουν έτσι ώστε να τους προλαβαίνει η αρρώστια με τα συμπτώματα της.Αυτός είναι και ο λόγος που σε αρκετές περιπτώσεις δεν βλέπουμε έγκαιρη αρχή της θεραπείας που θα είχε πάρα πολύ καλή πρόγνωση για τους ασθενείς.
Όταν μιλάμε για γενική θεραπεία των ασθενών με σκλήρυνση κατά πλάκας με τα φάρμακα, κυρίως επιλέγουμε αυτά που έχουνε μια αντιμικροβιακή δράση ή ανοσοποιητική σταθερότητα ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια.
Παράλληλα με αυτά δίνεται νευροφυσιολογική και φυσικοθεραπευτική υποστήριξη καθώς επίσης και ψυχοθεραπευτική συνδρομή.
Η τακτική φροντίδα του ασθενούς με σκλήρυνση κατά πλάκας και η προσεκτική του εξέταση σε κάθε νέο στάδιο της αρρώστιας του είναι μεγάλης σημασίας.
Είναι ένας από τους κυρίους λόγους που πολλές φορές βλέπουμε να υποχωρούν τα διάφορα συμπτώματα επαρκώς παρόλο που οι βλάβες στο κεντρικό νευρικό σύστημα παραμένουν σταθερές.
Γενικά είναι μια αρρώστια που χρήζει συνεχούς φροντίδας, προσπάθειας και εξατομικευμένης έρευνας. Κυριολεκτικά ποικίλλει από ασθενή σε ασθενή όχι μόνο το αποτέλεσμα της θεραπείας αλλά και αυτή η κάθε αυτή πορεία της νόσου.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΑΠΟ ΤΟ Ε-PONTOS Ο "Πατριάρχης" της ποντιακής λύρας «Γώγος Πετρίδης» και το κενό ...μέσα μας «Στοπ» στις επιχορηγήσεις λόγω ασφαλιστικών μέτρων ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Ν. ΚΟΖΑΝΗΣ