Παρασκευή 13 Μαρτίου 2009

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος που εδρεύει στο Δήμο Θεσσαλονίκης του Νομού Θεσσαλονίκης, ως Τελικός Δικαιούχος για την υλοποίηση του Υποέργου 1 με τίτλο «Επιστημονική καταγραφή, τεκμηρίωση και Ηλεκτρονική Αρχειοθέτηση Βιβλιοθήκης», της ενταγμένης πράξης με τίτλο «Δημιουργία Ψηφιακής Βιβλιοθήκης και Διαδραστικών Εφαρμογών ανάδειξης και προβολής των πολιτιστικών αποθεμάτων του ΚΘΒΕ», κωδικό ΟΠΣ 117351, του Ε.Π. «Κοινωνία της Πληροφορίας» 2000-2006, Άξονας Προτεραιότητας 1 «Παιδεία και Πολιτισμός, Μέτρο 1.3 «Τεκμηρίωση Αξιοποίηση & Ανάδειξη του Ελληνικού Πολιτισμού, το οποίο συγχρηματοδοτείται από το ΕΤΠΑ κατά 80% και από Εθνικούς Πόρους κατά 20%, προτίθεται να καταρτίσει συμβάσεις έργου, διάρκειας 3 μηνών, με τους ακόλουθους εξωτερικούς συνεργάτες: Ατομα 2 Α Η συλλογή και καταγραφή του αρχειακού υλικού 4.500 τίτλων βιβλίων. Απαραίτητη η προηγούμενη εμπειρία σε αντίστοιχο πρόγραμμα του Ε.Π. «ΚτΠ» ή σε πρόγραμμα ανάλογης κατεύθυνσης και η άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας. Ατομο 1 Β Οι υπηρεσίες υποστήριξης λογισμικού της αρχειοθέτησης της ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης. Απαραίτητη η προηγούμενη εμπειρία σε δίκτυα και ασύρματα δίκτυα. σε αντίστοιχο πρόγραμμα του Ε.Π. «ΚτΠ» ή σε πρόγραμμα ανάλογης κατεύθυνσης και η καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας. Ατομα 4 Γ Η επιστημονική τεκμηρίωση και καταλογογράφηση 4500 τίτλων βιβλίων. Απαραίτητη η προηγούμενη εμπειρία σε αντίστοιχο πρόγραμμα του Ε.Π. «ΚτΠ» ή σε πρόγραμμα ανάλογης κατεύθυνσης και η άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας. Η γνώση των παραπάνω θα πιστοποιείται με τους ανάλογους τίτλους σπουδών και οι αμοιβές θα καθοριστούν κατά περίπτωση. Σε όλες τις περιπτώσεις η προϋπηρεσία θα αποδεικνύεται με βεβαιώσεις εργοδοτών, στις οποίες θα πρέπει να αναγράφεται η διάρκεια και το είδος της απασχόλησης των υποψηφίων. Τα επιπλέον προσόντα (διδακτορικοί, μεταπτυχιακοί τίτλοι ή πιστοποιήσεις) θα συνεκτιμώνται αναλόγως, μόνο εάν είναι συναφή με τα παραπάνω αντικείμενα. Οι υποψήφιοι θα πρέπει να υποβάλλουν αίτηση με σύντομο βιογραφικό σημείωμα και αντίγραφα τίτλων σπουδών, πιστοποιήσεων και βεβαιώσεων προϋπηρεσίας, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο που θα τεκμηριώνει το βιογραφικό τους σημείωμα. Το έντυπο της αίτησης θα διατίθεται από Βασιλικό Θέατρο, Πλατεία Λευκού Πύργου, Μεγάλου Αλεξάνδρου 1, ΤΚ 54621, Τεχνικό γραφείο, τηλ: 231251642, (κα Αμαλία Βαλαβανίδου), κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 9 π.μ. -12 μ. όπως επίσης και από την ιστοσελίδα του ΚΘΒΕ (http://www.ntng.gr/. Κατεβάστε την Αίτηση Υποψηφιότητας από ΕΔΩ) Αιτήσεις θα γίνονται δεκτές μέχρι την Παρασκευή, 20 Μαρτίου 2009 στις 12:00. Ο Πρόεδρος Δ.Σ. του ΚΘΒΕ Δημήτριος Γαρούφας

Ειδήσεις από το ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ

Ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο για τις περιπέτειες μιας νέας δικηγόρου βρίσκεται στη διεύθυνση http://www.disabled.gr/lib/?p=19532 και μακάρι να ήταν η μοναδική.
Δυστυχώς σε τέτοιες περιπέτειες μπαίνουν όλοι οι επιστήμονες, οι επαγγελματίες και οι επιχειρηματίες με αναπηρίες, αφού κατά κανόνα η αναπηρία χρησιμοποιείται ως επιχείρημα και να βλάψουν κάποιοι την επαγγελματική, την επιχειρηματική και την επιστημονική θέση που κατά τα φαινόμενα βλάπτεται όταν επιβαρύνεται από την αναπηρία.
Το μειωμένο ωράριο εργασίας επεκτείνεται και σε άλλες κατηγορίες εργαζομένων. Διαβάστε σχετικά στην διεύθυνση http://www.disabled.gr/lib/?p=19506
Ενδιαφέρουσα υποδοχή είχε τηλεοπτική παρουσιάστρια στην Αγγλία από μια μειοψηφία τηλεθεατών.
Διαβάστε το σχετικό δημοσίευμα στη διεύθυνση http://www.disabled.gr/lib/?p=19538 και μη βγάζετε γρήγορα συμπεράσματα.
Η Αγγλική είναι πολύ πιο ήπια κοινωνία από την ελληνική.
Στην Ελλάδα συμβαίνουν πολλά περισσότερα μόνο που ποτέ η άποψη του τηλεθεατή δεν γνωστοποιείται αντιστοίχως με την άποψη των επαγγελματιών στον τύπο.
Τα ιδρύματα είναι παντού τα ίδια...
Σε κυπριακό ίδρυμα ανακαλύφθηκε η εγκυμοσύνη τροφίμου στον πέμπτο μήνα. Διαβάστε τη σχετική είδηση στην διεύθυνση http://www.disabled.gr/lib/?p=19530
Ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές βρίσκεται διαθέσιμο στην διεύθυνση http://www.disabled.gr/lib/?p=19614
Οι υπόλοιπες ειδήσεις βρίσκονται στο http://news.disabled.gr/ που ενημερώνεται καθημερινά με όλη την επικαιρότητα που αφορά την κοινότητα των ανθρώπων με αναπηρίες από τον ημερήσιο και τον περιοδικό τύπο.
Πολλούς χαιρετισμούς, http://www.disabled.gr/

Διάσπαση ΣΥΝ φοβάται ο Κύρκος

ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑ Στα άκρα η ΣΥΝ-κρουση Παρέμβαση Κύρκου με σκληρή επίθεση στην ηγεσία ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Βούλα Κεχαγιά

Ανεξέλεγκτες διαστάσεις, που ενισχύουν τα σενάρια, αλλά και τις δημόσιες συζητήσεις γύρω από το ενδεχόμενο διάσπασης του Συνασπισμού, παίρνει η νέα κρίση που εκδηλώθηκε στην Κουμουνδούρου με αφορμή το εσωκομματικό δημοψήφισμα για την Ευρωβουλή. O Λεωνίδας Κύρκος, ηγετικό στέλεχος της Αριστεράς, με χθεσινή του παρέμβαση άφησε ουσιαστικά όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά σε σχέση με το μέλλον του κόμματός του, αφού για πρώτη φορά δεν απέκλεισε «ανησυχητικές εξελίξεις» εκτιμώντας ότι «η αντίσταση που θα υπάρξει μέσα στο σώμα των οπαδών του ΣΥΝ είναι πολύ μεγάλη». Ο κ. Κύρκος, που στηρίζει παραδοσιακά την Ανανεωτική Πτέρυγα της Κουμουνδούρου, επιτέθηκε με σκληρό τρόπο στην ηγεσία του κόμματος και έκανε λόγο για «προσπάθεια κάποιων να καταληφθεί ο χώρος του ΣΥΝ και να του επιβληθούν κάποιες λύσεις». Διαβάστε όλο το άρθρο εδώ.

Αδίστακτοι ληστές, ανήμπορη Αστυνομία

ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑΣτο έλεος κακοποιών και... ΕΛ.ΑΣ. Νεκρή 32χρονη σε συμπλοκή αστυνομικού με ληστή μέσα σε κατάστημα - Οργή για το νέο μακελειό ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Λία Νεσφυγέ Στέλιος Βραδέλης
Η ιατροδικαστική και η βαλλιστική έρευνα αναμένεται να διαλευκάνουν τις συνθήκες θανάτου της 32χρονης Αθανασίας Γκίνη, η οποία σκοτώθηκε χθες στο κατάστημα όπου εργαζόταν από διασταυρούμενα πυρά ενός αστυνομικού και δύο Αλβανών κακοποιών.
Η Αθανασία (Νάνσυ) Γκίνη είναι ο δεύτερος άνθρωπος που έχασε τη ζωή του μέσα σε μία εβδομάδα, στη διάρκεια ληστείας, μετά τον 36χρονο αστυνομικό Μιχάλη Σπανουδάκη που δολοφονήθηκε από ληστή στη Νίκαια.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣΟμιλία Σάββα Καλεντερίδη· στις «Θερμοπύλες»
Ο Πατριωτικός Σύλλογος «Θερμοπύλες» σας προσκαλεί στην ομιλία που διοργανώνει με τον συγγραφέα Σάββα Καλεντερίδη με θέμα «Εξωτερική πολιτική της Τουρκίας: Μύθοι και πραγματικότητα».
Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 15 Μαρτίου και ώρα 7:00 μ.μ. στην αίθουσα του συλλόγου (Ιδομενέως 2, πλατεία Δέγλερη, Άγιος Ιερόθεος, Περιστέρι). Τηλέφωνο γραφείων: 210-5713290.

Η «άσπρη λέξη» της ημέρας - Ξυλοκουμβάρα

Ξυλοκουμβάρα Μεγάλο, φορτηγό πλοίο, με τρία ιστία, το οποίο αναφέρεται και ως κουμπάρα ή κουμπαρίαν ή με τα υποκοριστικά κουμπάριον και κυμβίον (αρχ. ελ. λέξη που δηλώνει τη λέμβο).
Ο Σκαρλάτος Βυζάντιος (Η Κων/πολις, 1, σελ. 248) συνδέει τη λέξη με το έντομο κουβαρίς και ο Reiske με το αραβικό cubar, το οποίο είναι όμως δάνειο από το ελληνικό κύμβη (Κουκουλές Φ., Βυζαντινών βίος και πολιτισμός, τομ. Ε΄, σελ. 362-3, Αθήνα 1952).
Οι Βυζαντινοί χρονογράφοι αναφέρουν ότι οι Σαρακηνοί λεηλατούσαν τα ελληνικά παράλια με κουμβάρια.
Θέμα της εβδομάδας: Ιστορία - Βυζαντινά πλοία
Δείτε όλο το αρχείο λέξεων αλλά και άλλα ενδιαφέροντα θέματα στη διεύθυνση www.asprilexi.com.

Στο κακουργιοδικείο το 2ο κατηγορητήριο για Εργκένεκον

ΑΠΟ ΤΟ infognomonpolitics Τα τουρκικά ΜΜΕ γράφουν ότι το δεύτερο – αποτελούμενο από 1.909 σελίδες – κατηγορητήριο σχετικά με την υπόθεση Εργκενεκόν εστάλη χθες στο 13ο Κακουργιοδικείο της Κων/πολης.
Το κατηγορητήριο αυτό αφορά συλλήψεις και ευρήματα από την 6η, την 7η και την 8η επιχείρηση, που έγινε στο πλαίσιο διερεύνησης της Εργκενεκόν, και περιλαμβάνει κατηγορίες εναντίον των στρατηγών ε.α. Χουρσίτ Τολόν και Σενέρ Ερουϊγκούρ, που βρίσκονται ήδη υπό κράτηση, για τους οποίους ζητείται ισόβια...κάθειρξη.
Στο μεταξύ, αναφέρεται ότι συνεχίζεται η ανάκριση για 77 υπόπτους, εκ των οποίων οι 21 βρίσκονται ήδη υπό κράτηση.
Αναφέρεται, επίσης, ότι και άλλοι 48 συλληφθέντες έχουν συμπεριληφθεί πρόσφατα στην ανάκριση.
Τέλος, αναφέρεται, ότι 29 συλληφθέντες, κατά τις τελευταίες επιχειρήσεις που έγιναν, δικάζονται χωρίς να έχουν προφυλακιστεί, ενώ συνεχίζεται η δίκη και για άλλα 35 άτομα, που και αυτά δεν έχουν προφυλακισθεί.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΑΠΟ ΤΟ E-PONTOS Μάθημα Ιστορίας στο Μουσείο: Έκθεση - αφιέρωμα στη Γενοκτονία του Πόντου Χαραλαμπία Σιδηροπούλου
Πανεπιστήμιο του Λονδίνου
Έκθεση - αφιέρωμα στην ιστορία και τον πολιτισμό του ποντιακού ελληνισμού επιμελείται και παρουσιάζει στο ευρύ κοινό ο Καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, κ. Κωνσταντίνος Φωτιάδης.
Η πολυθεματική Έκθεση, που φέρει το γενικό τίτλο ‘Πόντος – Δικαίωμα στη Μνήμη’, έχει ήδη ταξιδέψει στη συμπρωτεύουσα και σε πολλούς Δήμους της Β. Ελλάδας με πιο πρόσφατο σταθμό το Ιστορικό και Παλαιοντολογικό Μουσείο Πτολεμαΐδας.
Παράλληλα, το υλικό της Έκθεσης έχει μεταφραστεί και προβάλλεται ήδη σε δύο εκθέσεις στη Ρωσία, ενώ θα ακολουθήσουν παρουσιάσεις και σε άλλες χώρες του εξωτερικού.
Στην Ελλάδα, η Έκθεση θα φιλοξενείται στην Αττική, στο Δήμο Αχαρνών, από 6 – 28 Μαρτίου 2009, ενώ επόμενος σταθμός θα είναι ο πολυδύναμος χώρος της Τεχνόπολις στο Γκάζι, όπου θα κάνει συμβολική ‘πρεμιέρα’ ανήμερα της εθνικής επετείου μνήμης για τη Γενοκτονία του Πόντου (19 Μαΐου). Η Έκθεση αποτελεί ένα σημαντικό πολιτιστικό γεγονός για μια σειρά από λόγους.
Πρώτιστoς σκοπός της, η προβολή και η αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας για τα τραγικά γεγονότα της Γενοκτονίας του Πόντου.
Μέσα από ένα οδοιπορικό στα ‘ματωμένα χώματα’ της Μ. Ασίας, η Έκθεση φιλοδοξεί να προβάλει, να αναδείξει και να ανακτήσει σελίδες της ελληνικής ιστορίας, που μέχρι και σήμερα παραμένουν λευκές τόσο στα επίσημα εθνικά κιτάπια όσο και στη συλλογική συνείδηση.
Το πλούσιο ιστορικό υλικό, που για το σκοπό αυτό αποκαλύπτει μπροστά στα μάτια του επισκέπτη, πλαισιώνεται από μια ποικιλία ιστορικών πηγών, μνημείων, καθώς και σπάνιων ιστορικών ντοκουμέντων, που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της μακροχρόνιας ερευνητικής δραστηριότητας του κ. Φωτιάδη σε περιοχές του Εύξεινου Πόντου, της Ρωσίας και της Τουρκίας.
Στο σύνολό τους, τα ιστορικά αυτά ευρήματα - δια μέσου της μεθοδικής σύνθεσης και ερμηνείας τους – στοιχειοθετούν τα γεγονότα της Ποντιακής Γενοκτονίας, μιας Γενοκτονίας, που αριθμεί περισσότερα από 353 χιλιάδες θύματα και έχει αναγνωριστεί επίσημα από το ελληνικό κράτος (1994).Η ανασύνθεση του ιστορικού γίγνεσθαι, πρώτα από τον ερευνητή και κατόπιν από τους ίδιους τους επισκέπτες, υποστηρίζεται από μια πληθώρα γραφικού και φωτογραφικού υλικού. Οι ιστορικές καταγραφές περιλαμβάνουν χάρτες και γκραβούρες, ανέκδοτες εκθέσεις Υπουργείων Εξωτερικών, αρχεία και απόρρητα για την εποχή έγγραφα, άρθρα σε ντόπιες και ξένες εφημερίδες και περιοδικά, σπάνια τουρκικά βιβλία αλλά και ανθρώπινες μαρτυρίες και προσωπικές μετα-αφηγήσεις.
Ανάμεσα στα εκθέματα παρουσιάζονται, επιπλέον, και εικαστικές δημιουργίες, όπως οι 60 ζωγραφικοί πίνακες που κοσμούν την αίθουσα διαλέξεων του Μουσείου αλλά και εικόνες βυζαντινής τεχνοτροπίας και μικρογλυπτά. Βασικός θεματικός άξονας, το κεφάλαιο της Μικρασιατικής Καταστροφής και οι συνέπειές της για τον ελληνισμό του Πόντου.
Μέσα από την αντιπαράθεση πηγών, γραπτών και εικονικών, ξετυλίγονται μερικές από τις πιο δραματικές πτυχές των ιστορικών γεγονότων, όπως η βαρβαρότητα των μαζικών διωγμών, οι βίαιοι εξισλαμισμοί και η δημιουργία των κρυπτοχριστιανών, τα προβλήματα των προσφύγων που εκτοπίστηκαν στην Ελλάδα και οι πολιτικές των ελληνικών κυβερνήσεων στο ποντιακό ζήτημα. Περίοπτη θέση ανάμεσα στα ιστορικά κείμενα κατέχει και το 14τομο έργο του κ. Φωτιάδη ‘Η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου’ (Ηρόδοτος, Θεσ/κη, 2002-2004), που τεκμηριώνει για πρώτη φορά τα γεγονότα της Γενοκτονίας των Ποντίων (1916 -1923) με τη διασταύρωση χιλιάδων επίσημων εγγράφων και άλλων ιστορικών πηγών.
Το μνημειώδες αυτό έργο συνοδεύεται και από έναν ομότιτλο συνοπτικό τόμο, τη συγγραφή του οποίου ανέθεσε με απόφασή της στον κ. Φωτιάδη η Βουλή των Ελλήνων, αναλαμβάνοντας έτσι να περαιώσει την έκδοσή του (Ίδρυμα της Βουλής Ελλήνων, Αθήνα, 2004).
Το ταξίδι του επισκέπτη στο χρόνο δεν σταματά, όμως, σε αυτό το κεφάλαιο της ποντιακής ιστορίας, αλλά πηγαίνει πολύ μακρύτερα, φτάνοντας ως την αρχαιότητα, ή καλύτερα, ξεκινώντας από εκεί, και καλύπτοντας εν τη συνθέσει μια διαδρομή τριών χιλιάδων χρόνων ζωντανής παρουσίας του ελληνισμού στον Εύξεινο Πόντο.
Στο ξεκίνημα, για παράδειγμα, ο επισκέπτης και η επισκέπτρια μαθαίνουν, πως η Τραπεζούντα στα χρόνια του Ξενοφώντα περιγράφεται σε αυτές τις ίδιες τις γραφές του ως ‘πόλιν ελληνίδα μεγάλη και ευδαίμονα’ (Κύρου Ανάβασις, 401 π.Χ.).
Λίγο πιο κάτω, πληροφορούνται για την προνομιούχα θέση της ελληνικής γλώσσας στα χρόνια των Μιθριδατών, της Ρωμαϊκής και κατόπιν της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, ενώ βλέπουν σε φωτογραφίες νομίσματα του Πόντου και διαβάζουν για τα ακριτικά τραγούδια. Και προς το τέλος της διαδρομής, φτάνουν σε μεταγενέστερες περιόδους και σε θεματικές που καλύπτουν σημαντικές σελίδες της σύγχρονης ποντιακής ιστορίας, όπως η συμβολή των ποντίων αδελφών Υψηλάντη στην Επανάσταση του 1821. Περιδιαβαίνοντας ανάμεσα στα αντικείμενα της Έκθεσης, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να στρέψουν την προσοχή τους και σε ποικίλα στοιχεία λαογραφίας, που αποτυπώνουν όψεις της καθημερινής ζωής των Ελλήνων του Πόντου.
Καίρια αναδεικνύεται εδώ η συνεισφορά των οπτικών αναπαραστάσεων, τόσο στη μορφή του φωτογραφικού υλικού όσο των ζωγραφικών πινάκων.
Εικόνες ευανάγνωστες, με πορτραίτα και οικογενειακές φωτογραφίες, αλλά και φωτογραφίες μαθητών που αποφοίτησαν από το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας και αθλητών μιας ποδοσφαιρικής ομάδας, μεταφέρουν συνολικά τον ‘αναγνώστη’ τους στην ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής και στις δικές της πολιτισμικές εκδηλώσεις.
Κάθε μια από τις εικόνες λέει και τη δική της ιστορία.
Μέσα από πρόσωπα άγνωστα μα και οικεία, με βλέμματα που συναντιούνται με τη ματιά του επισκέπτη ξυπνάνε μνήμες και ακούσματα, γεννιούνται σκέψεις και συναισθήματα, και ένα πλήθος από ερωτηματικά για τις ζωές αυτές των άλλων, των ‘δικών μας άλλων’.Ιδιαίτερη συμβολή στην επαφή με στοιχεία του ποντιακού πολιτισμού έχει και η βραδιά-αφιέρωμα στο ποντιακό τραγούδι, που πλαισιώνει την Έκθεση ως μία από τις παράλληλες εκδηλώσεις της. Στην Πτολεμαΐδα, η βραδιά αυτή διοργανώθηκε σε ξενοδοχείο της πόλης με τη συμμετοχή πολλών επώνυμων καλλιτεχνών από όλη την Ελλάδα.
Σε μια κατάμεστη αίθουσα και υπό τη μελωδία της ποντιακής λύρας, οι τραγουδιστές ερμήνευσαν πλήθος παραδοσιακών ποντιακών τραγουδιών με ιστορικό κυρίως περιεχόμενο, τιμώντας έτσι τη μνήμη του Πόντου και αναδεικνύοντας το ρόλο του ποντιακού τραγουδιού ως ζωντανού φορέα διαμόρφωσης της σύγχρονης ποντιακής ταυτότητας. Ανάμεσα στις παράλληλες εκδηλώσεις περιλαμβάνονται ακόμη η προβολή ειδικών ντοκιμαντέρ και τα απογευματινά σεμινάρια ιστορίας στο χώρο του Μουσείου, με εισηγητή τον κ. Κωνσταντίνο Φωτιάδη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο η συμμετοχή στην Έκθεση όσο και στις παράλληλες εκδηλώσεις είναι ελεύθερη σε όλους.
Επιπλέον, το πρόγραμμα της Έκθεσης διανέμεται δωρεάν σε κάθε επισκέπτη/τρια και συνοδεύεται από ένα βιβλιαράκι, που περιέχει άρθρα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων για το Ποντιακό ζήτημα, εμπλουτισμένα με ιστορικές πηγές, έγχρωμες εικόνες και φωτογραφικό υλικό αλλά και ποιήματα στην ποντιακή διάλεκτο και ένα κείμενο αφιερωμένο στη συμβολή της γυναίκας ως σύμβολο της Ποντιακής γενοκτονίας.
Παρά την τραγικότητα του ιστορικού ζητήματος, το μήνυμα που προβάλλει η Έκθεση είναι ανθρωποκεντρικό και αισιόδοξο.
Η αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας για τη Γενοκτονία του Πόντου ‘δεν έχει αντιτουρκικό χαρακτήρα’, γράφει ο κ. Φωτιάδης, ούτε εκφράζει διάθεση στείρας προγονολατρίας και παλαιοεθνικιστικά ιδεολογήματα.
Ο κύριος σκοπός ‘δεν είναι άλλος από τη δημιουργία ειρηνικών σχέσεων με τη γείτονα χώρα με στόχο το αμοιβαίο όφελος και την πρόοδο’. Σχέσεις συμφιλίωσης δεν μπορούν, όμως, να θεμελιωθούν χωρίς την αναγνώριση των εγκλημάτων του παρελθόντος και την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπου και αν καταπατούνται. Το κοινό όραμα του καινούργιου, του φωτεινότερου δεν μπορεί να πραγματωθεί χωρίς την αμοιβαία γνώση και μνήμη του σκοτεινού, που πέρασε.Κάπως έτσι κλείνει και το ταξίδι της Έκθεσης. Με ένα μήνυμα διττό, με μια αφήγηση ιστορική σε χρόνο μέλλοντα, και εκπεφρασμένη σε μια τρισδιάστατη σύνθεση. Πέντε επιτύμβιες στήλες αναπαριστούν την εξόντωση χιλιάδων επιφανών ποντίων ανδρών (δασκάλων, γιατρών, δικηγόρων, ιερέων, εμπόρων κ.α.) μετά την ‘καταδίκη’ τους από τα Κεμαλικά ‘Δικαστήρια Ανεξαρτησίας’ στην Αμάσεια (1921). Στον κορμό της κάθε μιας από τις τέσσερις στήλες, που διαγράφουν συμμετρικά το πλαίσιο της σύνθεσης, υπάρχουν εντοιχισμένες φωτογραφίες κάποιων εκ των θυμάτων, που φωτίζονται εσωτερικά, ενώ στην κεντρική στήλη αναγράφονται τα ονόματά και τα επαγγέλματά τους. Το θέμα της ιστορίας είναι μακάβριο. Όμως, η είδηση της μαζικής δολοφονίας της ποντιακής ηγεσίας άλλαξε την στάση της ελληνικής και της διεθνούς κοινής γνώμης και οδήγησε σε διεθνείς καταγγελίες και ψηφίσματα διαμαρτυρίας (Μαλκίδης, 2008). Έτσι, η ανάγνωση του ιστορικού κειμένου φανερώνει δυο μηνύματα. Όπως και οι νεκροστήλες. Η τοποθέτησή τους στο πιο χαμηλό επίπεδο του μουσειακού χώρου, σε μια αίθουσα με χαμηλό φωτισμό και πάνω σε σκούρο υφασμάτινο φόντο παραπέμπουν συμβολικά σε ένα ταξίδι στον κάτω κόσμο, για τη συνάντηση με τους νεκρούς. Κι όμως, οι εικόνες προβάλλουν φωτεινές και η σύνθεση κοιτάζει ψηλά μοιάζοντας με επιτάφιο έτοιμο να εγκαταλείψει τα σκοτάδια του Άδη - και άρα του ζοφερού παρελθόντος - και να αναστηθεί στα επουράνια - στο φως της καινούργιας ελπίδας. Θυμίζει κάτι από τους στίχους του Σμυρνιού ποιητή Γιώργου Σεφέρη: παρά τα ανεξίτηλα σημάδια που άφησε η Μικρασιατική καταστροφή στην ποίηση και την ψυχή του, προσμένει κι εκείνος ‘το θάμα που ανοίγει τα επουράνια κι είν' όλα βολετά’.Συνολικά, ο σχεδιασμός της Έκθεσης, το περιεχόμενο και η ποικιλομορφία του εκθεσιακού υλικού, η προβολή πολύτιμων ιστορικών κειμένων και η αισθητική της ενορχήστρωσής τους στο χώρο, σε συνδυασμό με τις παράλληλες εκδηλώσεις μέσα και έξω από το Μουσείο, καθιστούν τη συμμετοχή σε αυτήν μια πολυαισθητηριακή εμπειρία γεμάτη γνώσεις, εικόνες, ακούσματα και συναισθήματα. Οι ενσώματες διαδράσεις με τα αντικείμενα, τα πρόσωπα και τις τραγικές τους ιστορίες, τα χρώματα, τις γραφές, τις μουσικές, αλλά και με τους οι επισκέπτες στους διαδρόμους του μουσείου που ψάχνουν με λαχτάρα σε ένα χάρτη το χωριό τους στον Πόντο, προσφέρουν άφθονα ‘πολυτροπικά’ ερεθίσματα, που κινητοποιούν τη σκέψη και προκαλούν τη συγκίνηση. Μέσα από την επαφή με τα ιστορικά μηνύματα και τις διαφορετικές σημειωτικές τους πραγματώσεις, τα υποκείμενα μπορούν να εστιάσουν την προσοχή τους σε διαφορετικές πτυχές των υλικών, παρακινούμενα από τα δικά τους κοινωνικά και πολιτισμικά ενδιαφέροντα. Ταυτόχρονα, έχουν τη ευκαιρία να εμπλακούν ενεργά στην ανάγνωση των ιστορικών ‘λόγων’, που διατρέχουν τα κείμενα και που είναι δυνάμει διαθέσιμα για πολλαπλές νοηματοδοτήσεις. Το ίδιο ισχύει και για τις ακαδημαϊκές διαλέξεις που πλαισιώνουν το μουσειακό δρώμενο και κατά τις οποίες οι συμμετέχοντες μπορούν να μάθουν, να δουν, να ακούσουν αλλά και να ρωτήσουν, να διαλεχθούν και να διαφωνήσουν πάνω σε ευαίσθητα κομμάτια της εθνικής μας ιστορίας. Σε αυτές τις βάσεις, η Έκθεση συνιστά ένα βιωματικό μάθημα ιστορίας και πολιτισμού με πολυσχιδείς συνιστώσες. Ο κ. Κωνσταντίνος Φωτιάδης με το επιστημονικό του έργο αφήνει πολύτιμη παρακαταθήκη στον αγώνα για την διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας του Πόντου. Καταφέρνει όμως και κάτι ακόμη. Να βγάλει την ιστορική έρευνα από τα ακαδημαϊκά συγγράμματα και τις αίθουσες διδασκαλίας και να την καταστήσει ανοιχτή και προσβάσιμη στο ευρύ κοινό. Και αυτή, η επι-κοινωνία της γνώσης, είναι, ενδεχομένως, μια συνεισφορά εξίσου σημαντική με την ίδια την ανακάλυψή της. Η Έκθεση ‘Πόντος- Δικαίωμα στη Μνήμη’ κάνει πράξη μία πρωτοποριακή για ένα ακαδημαϊκό δάσκαλο πρόταση διδασκαλίας της Ιστορίας.
Μία πράξη πολιτική, που σέβεται και αξιώνει το δικαίωμα του κάθε Έλληνα πολίτη, Πόντιου και μη, στην επιστημονικά τεκμηριωμένη γνώση της εθνικής μας ιστορίας.
Charalampia Sidiropoulou Centre for Multimodal Research Institute of Education, University of London
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποδοκίμασε τις προκλητικές δηλώσεις του Τούρκου Υπουργού Άμυνας "περί της αναγκαιότητας εκδίωξης Ελλήνων και Ποντίων".Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι δηλώσεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας, κ. Βετζντί Γκιονούλ, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στην τουρκική πρεσβεία στις Βρυξέλλες, στις 12 Νοεμβρίου 2008, σχετικά με την αναγκαιότητα της εκδίωξης εκατομμυρίων Ελλήνων Ποντίων και Αρμενίων μετά την κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, έτσι ώστε να σχηματιστεί το σύγχρονο κράτος της Τουρκίας, δεν βοηθούν και δεν χρησιμεύουν καθόλου και ενημερώνει ότι έγιναν αντικείμενο ευρείας κριτικής ακόμα και στην Τουρκία. Τα παραπάνω αναφέρει ο Επίτροπος αρμόδιος για θέματα Διεύρυνσης, κ. Όλι Ρεν, σε ερώτηση του Ευρωβουλευτή της ΝΔ, κ. Μαργαρίτη Σχοινά. Ο Επίτροπος στην απάντηση του υπογραμμίζει ότι θέση της Επιτροπής είναι αντί για τις συγκεκριμένες άχρηστες δηλώσεις μόνον ένας ανοιχτός στη κοινωνία διάλογος με ενημερωμένους συνομιλητές μπορεί να ανοίξει το δρόμο της συμφιλίωσης και της απάλυνσης τέτοιων οδυνηρών και διχαστικών ιστορικών γεγονότων. Επιπλέον, ο Επίτροπος ενημερώνει τον κ. Σχοινά, ότι η Επιτροπή δεν εκπροσωπήθηκε στην συγκεκριμένη εκδήλωση και ότι ενημερώθηκε για τις δηλώσεις του Τούρκου Υπουργού από τον Τύπο. ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΛΕΣΧΗ ΒΕΡΟΙΑΣ Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε ο ετήσιος χορός της Ευξείνου Λέσχης Βέροιας στο οικογενειακό κέντρο «ΑΚΡΙΤΑΣ Live» στην Πατρίδα.
Η αίθουσα του κέντρου γεμάτη με αγαπητά μέλη και φίλους της Λέσχης που με την αγάπη τους προς την παράδοση δημιούργησαν μια πολύ ωραία και ζεστή ατμόσφαιρα. Το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικά θαυμάσιο, πολύ κέφι και κυριολεκτικά έγινε μεγάλο ξεφάντωμα στο οποίο συμμετείχαν όλοι οι παρευρισκόμενοι με την ψυχή τους. Βέβαια καταλυτικό ρόλο έπαιξαν οι καλλιτέχνες μας που έδωσαν ό,τι είχαν για να φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα και ήταν στη λύρα ο Φάνης Κουρουκλίδης, ο Ανδρέας Κουγιουμτζίδης, ο Ανδρέας Μαυρόπουλος και ο Θεόδωρος Βεροιώτης και στο τραγούδι ο Κώστας Θεοδοσιάδης, ο Μπάμπης Ιορδανίδης, ο Σταύρος Σαββίδης και ο Θεόδωρος Βεροιώτης.Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους οι βουλευτές του Νομού Ημαθίας Μιχάλης Χαλκίδης και Τάσος Σιδηρόπουλος, ο Αντινομάρχης Γεώργιος Σουμπέκας, η Δήμαρχος Βέροιας Χαρίκλεια Ουσουλτζόγλου - Γεωργιάδη με το σύζυγό της Θανάση Γεωργιάδη, ο Αντιδήμαρχος Μιχάλης Σουμελίδης, ο Δημοτικός σύμβουλος Ηρακλής Σοφιανίδης, ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου του δημοτικού διαμερίσματος Τριποτάμου Γιάννης Ταρασίδης, η εκπρόσωπος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος Δώρα Μπαλτατζίδου, η πολιτευτής Αντωνία Χαρίση και ο θεματοφύλακας της ποντιακής παράδοσης Τσάρτυλος. Παρευρέθηκαν οι ποντιακοί σύλλογοι Αλεξάνδρειας, Πατρίδας, Νικομήδειας, Μίεζας, ο σύλλογος Ξυρολίβαδου και ο πολιτιστικός σύλλογος Ξυλοτύμβου από την Κύπρο μας.Το Δ.Σ. ευχαριστεί όλους όσους συμμετείχαν στην επιτυχία της εκδήλωσης αυτής και βεβαίως τους χορηγούς: Ιδιωτικό ΚΤΕΟ Μαυρίδης- Ψαρράς Ο.Ε., Αφοι Τρανίδη Κοσμήματα, Αφοι Κάτσιανου Έπιπλα- Κολινδρός Πιερίας, Πλατιώτης Ιωάννης Έπιπλα- Αλεξάνδρεια, Δρανίδης Λάζαρος Σιδηρικά Είδη, EXPERT Τσανασίδης- Ιωαννίδης Ηλεκτρικά Είδη, Γραφείο Γεν. Τουρισμού Αλατζίδου Ελένη, Μητσιγκόλας- Πάσχος Δομικά Κεραμικά προϊόντα, Μελικιώτης Γεώργιος «light κοτόπουλα», Λυμούσης Αντώνιος Είδη Υγιεινής- Υδραυλικά, Καλπάκη Έπιπλα Κουζίνας, Σχολή Οδηγών Τορλακίδη, "Το Ψάρι στη Βέροια" Τσιλιγκερίδης, Λογιστικό Γραφείο Μπαλτατζίδου Θεοδώρα.
Για το Δ.Σ.
Έφορος Εκδηλώσεων Σαρημιχαηλίδης Παύλος
ΕΥΞΕΙΝΟΣ ΛΕΣΧΗ ΒΕΡΟΙΑΣ
Λ. ΠΟΡΦΥΡΑ 1
Τ.Κ. 59100
ΒΕΡΟΙΑ
Τηλ. 2331028356 Fax 2331072060 www.elverias.grinfo@elverias.gr ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ «ΣΕΡΡΑ» Το Σάββατο 21 Μαρτίου και ώρα 22:00 θα πραγματοποιηθεί ο ετήσιος χορός του Χορευτικού Όμιλου Ποντίων "Σέρρα" στο ποντιακό κέντρο "ΚΟΡΤΣΟΠΟΝ".
Στο ποντιακό πρόγραμμα του κέντρου θα είναι οι καλλιτέχνες: Γιώργος Σοφιανίδης και Γιάννης Σανίδης τους οποίους θα πλαισιώσει το μόνιμο σχήμα του κέντρου, Ιωακειμίδης Μπάμπης, Φωτιάδης Γιάννης, Νικολαΐδης Παντελής, Χατζηδαϋιτίδης Νίκος. Στο λαϊκό πρόγραμμα ο Γιώργος Τσάπας.
ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ «ΣΕΡΡΑ»
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 68(C/O ΚΟΡΤΣΟΠΟΝ)
ΜΟΣΧΑΤΟ
Τ.Κ. 18346
ΤΗΛ. 2104823992 FAX. 2104811941