Παρασκευή 10 Ιουλίου 2009

Cat Stevens - Lady d'Arbanville

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΟ http://www.foreignpress-gr.com/Η Υψηλή Ραπτική σε κρίση
Περισσότερα στο http://www.foreignpress-gr.com/

ΔΗΠΕΧ - ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΟΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ ΔΗΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΧΑΝΙΩΝ ΥΨΗΛΑΝΤΩΝ 15 ΤΚ 73135 - ΧΑΝΙΑ ΤΗΛ : 2821087098 - 2821087077 FAX : 2821074332 EMAIL : dipeh@otenet.gr Web Site : www.dipeh.gr
4 ΝΥΧΤΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ANNA (CZTERY NOCE Ζ ΑΝΝΑ) Δήμος Χανίων - ΔΗΠΕΧ 13/7/2009 - 14/7/2009 Δημοτικός Κινηματογράφος ΚΗΠΟΣ 20.45 & 22.45 7 €
4 ΝΥΧΤΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ANNA (CZTERY NOCE Ζ ΑΝΝΑ) - ΠΟΛΩΝΙΑ 2008 - (Εγχρ.)
Διάρκεια 87' Σκηνοθεσία Γιέρζι Σκολιμόφσκι
Ο Λεόν, ο οποίος είχε καταδικαστεί στο παρελθόν για βιασμό, εργάζεται τώρα στο κρεματόριο της πόλης.
Κάθε βράδυ μπαίνει κρυφά στο σπίτι του "θύματος του", της Άννας, και την προσέχει όσο κοιμάται.
Ένα παραδοσιακό αντάμωμα που πλαισιώσουν παραδοσιακοί καλλιτέχνες και παρέες και παραδοσιακοί βιωματικοί χορευτές από διαφορετικές επαρχίες του νομού Χανίων Μορφωτικός και Πολιτιστικός Σύλλογος «Ο ΓΗΓΕΝΗΣ» 12/7/2009 - 12/7/2009 Ανατολική Τάφρος - Θέατρο ώρα 21.00 Είσοδος : 2 €
Ο Μορφωτικός και Πολιτιστικός σύλλογος «Ο ΓΗΓΕΝΗΣ» ιδρύθηκε το έτος 2007. Εδρεύει στο Πασακάκι του Δήμου Ελευθερίου Βενιζέλου. Σκοπός της ίδρυσης του είναι η διατήρηση και προβολή της μουσικοχορευτικής παράδοσης του νομού Χανίων. Η μελέτη έρευνα και διάσωση των ιδιαίτερων πολιτιστικών στοιχείων. Η διαφύλαξη και προβολή με κάθε νόμιμο μέσο του καλλιτεχνικού έργου των λαικών μουσικών του τόπου μας. Η επικοινωνία και συνεργασία με άλλα ιδρύματα και φορείς δημόσιους ή ιδιωτικούς Ελληνικούς ή και από το εξωτερικό καθώς και με κάθε πνευματικό άνθρωπο και επιστήμονα. Μέσα στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του για το Καλοκαίρι του 2009 οργανώνει την πολιτιστική εκδήλωση «Ένα παραδοσιακό αντάμωμα». Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν παραδοσιακοί καλλιτέχνες του τόπου μας, παραδοσιακές παρέες παραδοσιακοί βιωματικοί χορευτές από διαφορετικές επαρχίες του νομού Χανίων, για να αναδειχθεί η πλούσια μουσική παράδοση μας και να προβληθεί ο γνήσιος παραδοσιακός χορός με το ιδιαίτερο τοπικό χρώμα και ύφος που τον διακρίνει. Οι νέοι άνθρωποι θα έχουν μια σπάνια ευκαιρία να θαυμάσουν βιωματικούς χορευτές,, άξιους πρεσβευτές της χορευτικής μας παράδοσης, να μυηθούν στον αυθεντικό παραδοσιακό χορό να κατανοήσουν την έννοια της χορευτικής παιδείας του χορευτικού ήθους και να αξιολογήσουν την σημασία της σωστής συμπεριφοράς μέσα από χορευτική παρέα.
Στοιχεία πολιτιστικά που ξεκινάνε από το παρελθόν, ταξιδεύουν στο παρόν και είναι απαραίτητα για το μέλλον. «Ένα παραδοσιακό αντάμωμα « λοιπόν στη καρδιά του Καλοκαιριού που για πολλούς ξένους επισκέπτες της πόλης μας μπορεί να αποτελέσει ένα τελείως διαφορετικό θέαμα από αυτό που έχουν συνηθίσει να βλέπουν και να έρθουν πιο κοντά στις ρίζες της Χανιώτικης παράδοσης. «ΚΡΗΤΗ – Εικόνες μιας εποχής» Έκθεση φωτογραφικού του αρχείου Paul Blanc Δήμος Χανίων, Ιστορικό Αρχείο Κρήτης, ΔΗΠΕΧ.
Με την υποστήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών 13/7/2009 - 26/7/2009 Μεγάλο Αρσενάλι Ώρα : 10.00 - 14.00 και 19.00 - 23.00 Είσοδος : ελεύθερη
«ΚΡΗΤΗ – Εικόνες μιας εποχής» Ένα σπάνιο υλικό, άγνωστο εν πολλοίς στο ευρύ κοινό, παρουσιάζεται στην ΄Εκθεση “ΚΡΗΤΗ – Εικόνες μιας εποχής» που εγκαινιάζεται στις 20.30 το βράδυ, τη Δευτέρα 13 Ιουλίου στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου. Πρόκειται για το φωτογραφικό αρχείο του Paul Blanc, Γενικού Προξένου της Γαλλίας στην Κρήτη κατά τα τελευταία έτη του 19ου αιώνα και κατά τα πρώτα έτη της Κρητικής Πολιτείας, το οποίο φυλάσσεται στο Ιστορικό Αρχείο Κρήτης (Χανιά). ΄Ερχονται, έτσι, στο φως, στιγμές από το παρελθόν του Νησιού μας, σε μια μεταβατική εποχή, από τα χρόνια της κατοχής στα χρόνια της Αυτονομίας, όταν μάλιστα η παρουσία των στρατευμάτων των Μεγάλων Δυνάμεων στην Κρήτη, αλλά και η διπλωματία έπαιζαν ένα εξέχοντα ρόλο στα Κρητικά πράγματα. Πρόκειται για πρωτότυπες φωτογραφίες που αποτελούν αξιόλογα και σημαντικά τεκμήρια για την εποχή και την κατάσταση που επικρατούσε στην Κρήτη στο γύρισμα του αιώνα. Η ΄Εκθεση συνδιοργανώνεται από το Δήμο Χανίων, το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης και τη ΔΗΠΕΧ, ύστερα από ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων, πραγματοποιείται με τη στήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών και τελεί υπό την αιγίδα της Γαλλικής Πρεσβείας στην Ελλάδα. Χ. Μποσταντζόγλου (Μπόστ) «Μήδεια» 14/7/2009 - 15/7/2009 Ανατολική Τάφρος - Θέατρο
Ώρα : 21.30 Είσοδος : 22 € - 17 € Η ΜΗΔΕΙΑ του Μποστ.. στα Χανιά Σε σκηνοθεσία Πέτρου Φιλιππίδη Πρωταγωνιστούν: ΚΑΤΙΑ ΔΑΝΔΟΥΛΑΚΗ ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ ΠΑΝΟΣ ΣΤΑΘΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΛΤΑΜΠΑΣΗΣ ΜΑΝΟΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΣΤΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Μια από τις ωραιότερες κωμωδίες του ελληνικού ρεπερτορίου, σε σκηνοθεσία Πέτρου Φιλιππίδη, αυτό το καλοκαίρι θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα. Στη Μήδεια, ο Μένης Μποσταντζόγλου (Μπόστ) ξεκίνησε να γράψει ένα έργο βασισμένο στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη και κατέληξε να μιλάει σε δεκαπεντασύλλαβο για μια γυναίκα στυγνή, κακούργα δολοφόνισσα, που έσφαξε τα παιδιά της επειδή ήτανε κάτι παλιόπαιδα που δεν παίρνανε τα γράμματα, ούτε να δουλέψουνε θέλανε, και είχε κι έναν άντρα που την κεράτωνε από πάνω και ήθελε να παντρευτεί την πριγκίπισσα της Κορίνθου! Ετσι, θολωμένη η Μήδεια από τη ζήλια και όλα τα προβλήματα που την περικυκλώνανε, αρπάει το χασαπομάχαιρο απ' την κουζίνα και φευ!
Αντί να σφάξει τα παιδιά της σκοτώνει κάτι συμμαθητές τους που είχανε πάει στο σπίτι να τα πάρουνε και να γυρίζουνε ποιος ξέρει πού... Η μοναδικότητα της γραφής του Μπόστ, παρουσιάζει την τραγική ηρωίδα του Ευριπίδη, σε μια κωμικοτραγική φιγούρα. Όλοι οι ήρωες της γνωστής Αρχαίας Τραγωδίας, μεταφέρονται στην σύγχρονη νεοελληνική πραγματικότητα με έναν περίτεχνο και Αριστοφανικό τρόπο γραφής. Η εκδοχή που θα παρουσιάσει ο Πέτρος Φιλιππίδης περιέχει αρκετά στοιχεία που μετατρέπουν το αρχικό κείμενο σε μια ακόμα πιο σύγχρονη κωμωδία που εξακολουθεί να στηρίζεται στη μοναδική σάτιρα βασισμένη στις πιο τραγικές ιστορίες της αρχαίας δραματουργίας. Αναφορές στα πρόσφατα σκάνδαλα αλλά και σε άλλα σύγχρονα στοιχεία της εποχής μας, προσαρμόζονται στην κωμωδία του Μπόστ και μεταφέρουν την σάτιρα του στο σήμερα, για να αποδείξουν την διαχρονικότητα του κειμένου του. Το πρώτο ανέβασμα του έργου έγινε το 1993, από το θέατρο ΣΤΟΑ με πρωταγωνίστρια την Λήδα Πρωτοψάλτη. Στην νέα του εκδοχή, το ρόλο της «ιδιόρρυθμης» Μήδειας, αναλαμβάνει η Κάτια Δανδουλάκη. Όπως έλεγε και ο Μπόστ για το έργο, ήθελε να γράψει μια κωμωδία στην οποία «οι θεατές περισσότερο θα χαμογελάνε και λιγότερο θα χαχανίζουν». Όπως ο ίδιος αναφέρει χαρακτηριστικά πρόκειται για ένα έργο που «επικρίνει τους επικριτάς, προβληματίζει τους κριτάς και ελευθερώνει τους θεατές». Ο Χρύσανθος (Μέντης) Μποσταντζόγλου, γνωστός περισσότερο με το ψευδώνυμο Μποστ ήταν γνωστός σκιτσογράφος και γελοιογράφος, θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός και ζωγράφος. Γεννήθηκε το 1918 στην Κωνσταντινούπολη και πέθανε το 1995. Το έργο του περιλαμβάνει πολιτικές γελοιογραφίες και χρονογραφήματα, εικονογραφήσεις βιβλίων και περιοδικών, δέκα θεατρικά έργα και πολλές ζωγραφικές συνθέσεις. Ο Μποστ θεωρείται ότι κατάφερε να δημιουργήσει ένα εντελώς προσωπικό και αναγνωρίσιμο σατιρικό ύφος ως σκιτσογράφος, κειμενογράφος, θεατρικός συγγραφέας, αλλα και ζωγράφος. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου του είναι η γλώσσα του και τα επίτηδες ανορθόγραφα κείμενα. Όπως είχε δηλώσει ο ίδιος, γελοιοποιώντας την καθαρεύουσα πίστευε ότι ίσως μπορέσει να βοηθήσει στην ταχύτερη καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας. Προκειμένου να σατιρίσει την καθαρεύουσα, ανακάτευε λόγιες εκφράσεις με λαϊκές και έγραφε εντελώς ανορθόγραφα, διεκτραγωδώντας τον ημιμαθή Έλληνα, που προσπαθούσε να χρησιμοποιήσει την καθαρεύουσα, καθώς εκείνη την εποχή η δημοτική θεωρούνταν "ύποπτη", κατά δήλωση του ιδίου του Μποστ.
Συχνά με την παραφθορά των λέξεων ή την ανορθόγραφη απόδοση του ήχου της δημιουργούσε εσκεμμένα συνειρμούς, με άλλες έννοιες, τις οποιες διακωμωδεί. Επίσης συχνά, χρησιμοποιούσε μεταφορικές εκφράσεις με την κυριολεκτική τους έννοια. Πολύπλευρη και ανήσυχη προσωπικότητα, ο Μποστ συνεργάστηκε με πολλές εφημερίδες, περιοδικά και εκδοτικούς οίκους, πραγματοποίησε εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και εξέδωσε λευκώματα με τη δουλειά του, από τα οποία σημειώνουμε ενδεικτικά την ιδιαίτερα επιτυχημένη έκδοση Σκίτσα του Μποστ με πρόλογο του Ηλία Πετρόπουλου (1959). Στίχοι του μελοποιήθηκαν από τον Μίκη Θεοδωράκη, σε συνεργασία με τον οποίο ο Μποστ έγραψε και τα κείμενα για την παράσταση Όμορφη Πόλη που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στο θέατρο Παρκ το καλοκαίρι του 1962. Είχε προηγηθεί το πρώτο θεατρικό έργο του με τίτλο Δον Κιχώτης (1961). Σταθμός ωστόσο στην πορεία του ως θεατρικού συγγραφέα υπήρξε η Φαύστα ή Η απολεσθείς κόρη (1964). Ο θεατρικός λόγος του Μποστ εκφράζει την αγωνία του για τη σύγχρονη Ελλάδα μέσα από τη δίοδο της ευφυούς σάτιρας και αποτελεί καρπό δημιουργικής αφομοίωσης των διαβασμάτων του συγγραφέα αλλά και της λαϊκής ελληνικής παράδοσης. Η σάτιρα του στοχεύει κυρίως τον μικροαστό Έλληνα των μεταπολεμικών δεκαετιών, την καθωσπρέπεια, την ημιμάθεια και το νεοπλουτισμό, την ξενομανία, τις έντονες ταξικές αντιθέσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας, καθώς και την ελληνική πολιτική ζωή.
Ο Μποστ σατιρίζει ιδιαίτερα την εξάρτηση της Ελλάδας από τον ξένο παράγοντα, την εθνικοφροσύνη των δεξιών κομμάτων και το θεσμό της Βασιλείας, ωστόσο σε πολλά κείμενα διακωμωδεί και την παράταξη της Αριστεράς, στην οποία ανήκε.
Σε πολλά από τα κείμενα του, γράφει σε πρώτο πρόσωπο ως αφηγητής, ο οποίος διηγείται κάποια εμπειρία του και σχολιάζει δήθεν με αφέλεια τα γεγονότα. Η πρεμιέρα θα γίνει στην Αθήνα, στο θέατρο Παπάγου, στις 7 και 8 Ιουλίου και αμέσως μετά, στις 9 Ιουλίου, θα πάει Πειραιά, στο Βεάκειο θέατρο, για να συνεχίσει σε όλη την Ελλάδα... ΘΙΑΣΟΣ ΚΑΤΙΑ ΔΑΝΔΟΥΛΑΚΗ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ, ΠΑΝΟΣ ΣΤΑΘΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΛΤΑΜΠΑΣΗΣ, ΜΑΝΟΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΤΕΛΙΟΣ ΓΕΡΑΝΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΤΣΑΡΙΝΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, ΤΑΣΟΣ ΑΛΑΤΖΑΣ, ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΠΠΑΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΥΛΩΝΑΣ. ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΠΕΤΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ ΣΚΗΝΙΚΑ: ΜΑΝΟΛΗΣ ΠΑΝΤΕΛΙΔΑΚΗΣ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΚΩΣΤΑΣ ΒΕΛΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ΜΟΥΣΙΚΗ: ΓΙΟΥΡΙ ΣΤΟΥΠΕΛ ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΑ: ΕΛΠΙΔΑ ΝΙΝΟΥ ΒΟΗΘΟΣ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΥ: ΘΑΝΑΣΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΙ: ΑΛΕΚΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: ΑΛΙΝΑ ΚΟΤΣΟΒΟΥΛΟΥ
Συναυλία με τους Αντώνη Λουδάρο και την Ηρώ 16/7/2009 - 16/7/2009 Ανατολική Τάφρος - Θέατρο Ώρα : 21.30 Είσοδος : 20 € - 15 €
Ηρώ -Αντώνης Λουδάρος Το πάρτι ταξιδεύει !!! Μια Μουσική παράσταση που λάτρεψαν όλοι!
Μια μουσική παράσταση που ανάτρεψε τα δεδομένα της νύχτας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη! Μετά τις πολύ επιτυχημένες παραστάσεις όλο τον χειμώνα στο Πόλις Stage στην Αθήνα και στο ΦΙΞ στη Θεσσαλονίκη είναι έτοιμο να ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα με μόνο στόχο να ζήσετε στιγμές απόλυτης διασκέδασης!Πάνω από 80 παραστάσεις, πάνω από 70.000 θεατές, το απόλυτο Hit του φετινού χειμώνα με ένα πρόγραμμα που επιμελήθηκε η Ηρώ και χειροκροτήθηκε κάθε βράδυ! Μία δυνατή φωνή, ένας σκανταλιάρης ηθοποιός-τραγουδιστής κι ένα τσουβάλι ετερόκλητα κομμάτια θα κάνουν τις καλοκαιρινές σας νύχτες αξέχαστες! Ένα πρόγραμμα φτιαγμένο με κέφι , μεταξύ φίλων - χαλαρό, μπιτάτο, με άποψη και παρεΐστικη διάθεση. Όποια κι αν είναι το στιλ ή η ηλικία σας, ένα δικό σας κομμάτι κρύβεται σίγουρα κάπου εδώ... Η Ηρώ και ο Αντώνης Λουδάρος, σας εύχονται καλό καλοκαίρι και ανανεώνουν το ραντεβού μαζί σας, στις μεγάλες πόλεις και τα νησιά της Ελλάδας. Συμεών Συμεωνίδης, ηλεκτρική & ακουστική κιθάρα Παύλος Καλτουρουμίδης, πλήκτρα Γιάννης Τσουμπρής, τύμπανα Αντώνης Βουζουναράς, μπάσο Υπεύθυνος ήχου: Μπράιαν Κούν Υπεύθυνος φωτισμού: Τάσος Γλυκός «ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΩΝ ΜΑΣ» Έκθεση του Συλλόγου Παραδοσιακής Λαϊκής Τέχνης «Η Χρυσοπηγή» Σύλλογος Παραδοσιακής Λαϊκής Τέχνης "Η Χρυσοπηγή" 17/7/2009 - 19/7/2009 Παλιό Τελωνείο Ώρα : Σύμφωνα με το πρόγραμμα Είσοδος : ελεύθερη
ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΩΝ ΧΕΙΡΩΝ ΜΑΣ» Έκθεση του Συλλόγου Παραδοσιακής Λαϊκής Τέχνης «Η Χρυσοπηγή» ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Παρασκευή 17/07/2009 8:30μ.μ. Εγκαίνια έκθεσης με Αγιασμό Χαιρετισμοί Παραδοσιακή Κρητική Μουσική με το συγκρότημα Βαγγέλη & Γιώργο Νικολιδάκη Χορευτικοί Σύλλογοι Παραδοσιακά κεράσματα Σάββατο 18/07/2009 - 7:30 μ.μ. Παράσταση Καραγκιόζη με τον καραγκιοζοπαίχτη Νικόλαο Μπλαζάκη Κατασκευές με πηλό με την κεραμίστρια κ. Μαρία Μουντογιαννάκη Κυριακή 19/07/2009 – 7:30μ.μ. Ζωγραφική για παιδιά με θέμα «ΘΑΛΑΣΣΑ» Παραδοσιακή Κρητική Μουσική με το συγκρότημα Νεκτάριο & Ευτύχη Κωστάκη Χορευτικοί Σύλλογοι

Ήταν κάποτε η Λαïκή Δημοκρατία της Γερμανίας

ΑΠΟ ΤΟ Geopolitics-GR Του Nicholas Kulish The New York Times
Φέτος συμπληρώνονται είκοσι χρόνια από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου και η κυβέρνηση της Άγκελα Μέρκελ προετοιμάζεται πυρετωδώς για τους εορτασμούς και τις αφίξεις υψηλών προσκεκλημένων μέχρι την επέτειο του Νοεμβρίου.
Η αναγέννηση της Ιστορίας της Ανατολής ενισχύθηκε πρόσφατα από την επίσκεψη του προέδρου των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα στη Δρέσδη.

«Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΠΟΥ ΧΑΝΕΤΑΙ»

Πολλοί με χαρακτηρίζουν γκρινιάρη, γουρσούζη, άλλοι με λένε «γραφικό», και όλα αυτά γιατί προσπαθώ να σώσω κάθε τι που έχει σχέση με την Παράδοση μας. Βλέπουμε όλοι, καθημερινά, ότι χάνονται τα έθιμα μας, τα τραγούδια μας, οι συνήθειες μας πιο απλά, και την θέση τους παίρνουν όλα αυτά τα ξενόφερτα, τα…. «in» που λένε και οι «μοντέρνοι»! Ένα από αυτά που χάνεται, είναι το «Λαϊκό Θέατρο» (όπως το έλεγαν το 1780), ποιο γνωστό σαν ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ! Και θα μου πείτε, έλα ρε φίλε, στην εποχή του DVD, εσύ μας λες για το Θέατρο Σκιών, για τον Καραγκιόζη, τον Χατζατζαρη, και όλους τους ήρωες του «Μπερντέ»; Ναι φίλοι μου, σας λέω γι αυτούς, φέρνω αυτό το κομμάτι της λαογραφίας κοντά σας, κοντά μας, κοντά στα παιδιά μας, γιατί μιλάμε για ολόκληρη, ΤΕΡΑΣΤΙΑ ιστορία. Και ας μην κρυβόμαστε, πάρα πολλοί από εμάς, κυρίως τα καλοκαίρια, όταν κάποιοι περαστικοί «θίασοι» καραγκιοζοπαιχτών πέρασαν από τις περιοχές μας, πήγαμε να δούμε την «παράσταση»! Ο ποιο γνωστός στην Ελλάδα, είναι ο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΣΠΑΘΑΡΗΣ, τον οποίο θα γνωρίσουμε αμέσως, όπως και όλους τους καραγκιοζοπαίχτες που πέρασαν από την Ελλάδα, τους…. «Θιασάρχες», είτε αυτοί είναι εν ζωή, είτε όχι. Θα κάνουμε τουλάχιστον μια αναφορά τιμής ένεκεν, μαθαίνοντας ταυτόχρονα και την ιστορία του «Λαϊκού Θεάτρου», του Θεάτρου Σκιών! Ας ξεκινήσουμε την γνωριμία μας με το Θέατρο Σκιών, γνωρίζοντας αρχικά, τον ΕΥΓΕΝΙΟ ΣΠΑΘΑΡΗ! «Γεννήθηκε στην Κηφισιά, το 1924, μέσα στην τέχνη του πατέρα του Σωτήρη, Από μικρός έδειχνε ότι ήταν ένα ανήσυχο, ερευνητικό πνεύμα αλλά και ένα πολύπλευρο ταλέντο. Όταν οι άσχημες συνθήκες της γερμανικής κατοχής ήταν πλέον βέβαιο ότι δεν θα του επέτρεπαν να ακολουθήσει τον τομέα της αρχιτεκτονικής, που επίσης αγαπούσε, αφιερώθηκε με ιδιαίτερο ζήλο στο θέατρο σκιών. Στόχος του ήταν να ανεβάσει πολύ ψηλά τον Καραγκιόζη, τόσο σαν σημαντικό ελληνικό και παραδοσιακό θέαμα όσο και σαν εξαιρετικό είδος τέχνης και τεχνικής. Έτσι, ο Καραγκιόζης σταματά να μας παρακολουθεί και να μας διασκεδάζει μόνο από τον μπερντέ του: εμψυχώνεται, εκσυγχρονίζεται, εμφανίζεται σε όλον τον κόσμο, γίνεται τραγούδι και στο τέλος, αποκτά "ένα κεραμίδι" για να ξαποσταίνει που και που. Όλα αυτά κατάφερε να πραγματοποιήσει ο Ευγένιος Σπαθάρης, ο δάσκαλος του ελληνικού θεάτρου σκιών, όπως τον αποκαλούν και το πέτυχε με τέτοια προσοχή και ευλάβεια απέναντι στην τέχνη, που ο ήρωας μας δεν έχασε ούτε την ελληνικότητα του αλλά ούτε την γνήσια λαϊκότητα που εκπροσωπεί.» Αυτό είναι ένα σύντομο βιογραφικό του μεγάλου ΔΑΣΚΑΛΟΥ, και ας ξεκινήσουμε την γνωριμία μας με την ΙΣΤΟΡΙΑ του θεάτρου σκιών! Το θέατρο σκιών είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θεατρικά είδη αλλά και ένα από τα πιο ελκυστικά θέματα μελέτης που προξενεί πραγματικά την ακαταμάχητη γοητεία της βαθιάς έρευνας για την ιστορία και την καταγωγή του. Πολλοί ξένοι μελετητές που έχουν ασχοληθεί με το θέατρο σκιών αποδίδουν την καταγωγή της τεχνικής του στους λαούς της μακρινής Ανατολής. Πρέπει να σημειωθεί ότι, στην Νοτιανατολική Ασία, οι περιοχές όπου υπάρχει το θέατρο σκιών, φαίνεται ότι ήταν υπό την επιρροή του Ινδικού πολιτισμού (4ος αι.). Συγκεκριμένα, στην Ιάβα, οι παραστάσεις του θεάτρου σκιών ήταν ένα θέαμα ανάμικτο από μαριονέτες και δερμάτινες φιγούρες. Τελευταίες μελέτες πάνω στο θέατρο σκιών της Ινδίας αυξάνουν το ενδεχόμενο ότι εκεί θα πρέπει να ανατρέξουμε για τις ρίζες του θεατρικού αυτού είδους. Τα πιο γνωστά θέατρα σκιών της Νοτιοανατολικής Ασίας είναι εκείνα της Ιάβας, Σιγκαπούρης, Ταϊλάνδης, Μαλαισίας, Καμπότζης, του Μπαλί και του Λάος, η δε πηγή των θεμάτων τους είναι τα παραμύθια του Ράμα και ο πόλεμος ανάμεσα σε δυο φυλές, (Pandava και Korawa) που βασίζονται σε δύο ινδικά επικά ποιήματα, Ramayana και Mahabharata αντίστοιχα. Τα πρόσωπα είναι παρμένα από τον κόσμο των θεών, των δαιμόνων του κάτω κόσμου, των πνευμάτων: ήρωες, πολεμιστές, πρίγκηπες, πριγκίπισσες, χωριάτες και πολίτες συνθέτουν την πάνω από δύο χιλιάδες χρόνια παράδοση αυτών των λαών. Αντίθετα, η ιστορία του θεάτρου σκιών της Κίνας δεν φθάνει τόσο μακριά εφόσον οι κινέζικες εγκυκλοπαίδειες αναφέρουν την εμφάνισή του τον 11ο αιώνα σαν μια διασκέδαση της αγοράς. Οσον αφορά στις ρίζες του, τις αποδίδουν σ'έναν μύθο όπου ο αυτοκράτορας της δυναστείας των Han, Wu, ο οποίος έζησε περίπου το 121 π.Χ., απελπισμένος εξ αιτίας του θανάτου της αγαπημένης του γυναίκας, Wang, διέταξε έναν μάγο να καλέσει το πνεύμα της. Τότε ο μάγος προκάλεσε μιαν εικόνα με τη μορφή της σ'ένα σκοτεινό δωμάτιο προβάλλοντας τη σκιά της σ'ένα πανί.Τον ίδιο αιώνα σημειώνεται η ύπαρξη του θεάτρου σκιών και στον μουσουλμανικό κόσμο σαν μυστηριακό που συμβόλιζε την δημιουργία του κόσμου και μερικοί μυστικοί άραβες της Αιγύπτου το μεταχειρίζονταν σαν μέσο διδασκαλίας των δογμάτων τους Οπως φαίνεται, οι Τούρκοι της Κεντρικής Ασίας μετέφεραν το θέατρο αυτό όταν εξαπλώθηκαν στην Δυτική Ασία (13ος αι.). Το πρώτο όνομά του ήταν Κογκουρτσάκ ή Καβουρτσάκ ή Κομπαρτσούκ που σημαίνει θέατρο σκιών. Ομως, το ότι η τεχνική του θεάτρου σκιών εμφανίζεται τον 11ο αιώνα σαν μυστηριακό θέατρο, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πρέπει να ανατρέξουμε στην καταγωγή του μυστηριακού θεάτρου: ως αρχαιότερα, λοιπόν και σημαντικότερα μυστήρια, θεωρούνται τα Ελευσίνια, όπου το βασικότερο μέρος της μυσταγωγικής τελετής ήταν τα "δρώμενα".Μυστήρια, είχαν στις θρησκείες τους και οι λαοί της κοντινής Ανατολής, ωστόσο, η εμφάνιση και η αναβίωση των μυστηριακών θρησκειών στις χώρες τους σχετίζεται με την εξάπλωση σ'αυτές του ελληνιστικού πολιτισμού κατά τους χρόνους του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Τότε ήκμασε η μυστηριακή λατρεία ελληνικών αλλά και ξένων θεοτήτων μέρος της οποίας ήταν το μυστηριακό θέατρο. Κάλλιστα, λοιπόν, μπορούμε όχι μόνον να αποδώσουμε στους Ελληνες, που καλλιέργησαν τέτοιες θρησκείες, την καταγωγή του θεάτρου σκιών αλλά και να συμπεράνουμε ότι η τεχνική του ανάγεται στα Ελευσίνια μυστήρια.. Η γέννηση του πασίγνωστου λαϊκού μας ήρωα του ελληνικού θεάτρου σκιών , του αγαπημένου μας Καραγκιόζη, δεν είναι απόλυτα εξακριβωμένη και έχουν διατυπωθεί πολλές απόψεις πάνω στο θέμα αυτό. Η ιστορία της δημιουργίας του βασίζεται σε προφορικές παραδόσεις από τις οποίες η πιο διαδεδομένη αναφέρεται στον γνωστό θρύλο του Καραγκιόζη και του Χατζηαβάτη που ζούσαν στην Προύσα. Ο Χατζηαβάτης ήταν εργολάβος οικοδομών και είχε αναλάβει να χτίσει το σαράϊ του πασά της Προύσας. Πήρε στο γιαπί εργάτες και αρχιμάστορα έβαλε τον Καραγκιόζη που ήταν μαραγκός, μα είχε μυαλό πρωτομάστορα. Ο πασάς είδε ότι το σαράϊ αργούσε να τελειώσει κι εφοβέρισε τον Χατζηαβάτη πως θα τον θανατώσει. Ο Χατζηαβάτης φοβήθηκε και φανέρωσε στον πασά ότι φταίχτης ήταν ο Καραγκιόζης που έλεγε αστεία στους μαστόρους και γελούσαν. Ο πασάς φοβέρισε και τον Καραγκιόζη αλλά εκείνος εξακολούθησε να αστειεύεται. Ετσι ο πασάς τον θανάτωσε. Ολοι αγανάχτησαν με τον άδικο σκοτωμό του Καραγκιόζη κι ο πασάς για να ημερέψει τον λαό έχτισε ένα ωραίο μνημείο στην Προύσα κι έθαψε εκεί τον Καραγκιόζη με μεγάλες τιμές. Η αδικία όμως αυτή κόστισε πολύ στον πασά κι αρρώστησε βαριά. Οι άλλοι αγάδες για να διασκεδάσουν τον πασά έφεραν τον Χατζηαβάτη στο σαράϊ να του λέει τα χωρατά του Καραγκιόζη. Μια μέρα ο Χατζηαβάτης έκοψε έναν χάρτινο Καραγκιόζη, τέντωσε ένα πανί που το φώτισε κι έδωσε παράσταση Καραγκιόζη. Ο πασάς ευχαριστήθηκε τόσο που του έδωσε άδεια να παίζει παραστάσεις όπου θέλει. Λέγεται, λοιπόν, πως έτσι δημιουργήθηκε ο Καραγκιόζης. Υπάρχει όμως και ακόμα ένας θρύλος για τον Καραγκιόζη που αναφέρεται στην ιστορία ενός έλληνα από την Υδρα, του Γ. Μαυρομάτη και τοποθετείται χρονολογικά περίπου τον 18ο αιώνα. Ο Μαυρομάτης, λέγεται ότι ήλθε στην Τουρκία από την Κίνα με το θέατρο σκιών του. Αποφασίζοντας να εγκατασταθεί πλέον μόνιμα στην Πόλη, προσάρμοσε τόσο τη ζωή του όσο και το θέατρό του στα ήθη των τούρκων. Έτσι, ονόμασε τον πρωταγωνιστή του Καραγκιόζ, προέκταση στα ελληνικά Καραγκιόζης, που στα τούρκικα σημαίνει μαυρομάτης. Ο Μαυρομάτης πέθανε στην Τουρκία και πληροφορίες αναφέρουν ότι είχε βοηθό του τον Γιάννη Μπράχαλη, τον πρώτο καλλιτέχνη του είδους που έφερε τον Καραγκιόζη στην Ελλάδα. Οι πρώτες ιστορικά βεβαιωμένες πληροφορίες για το θέατρο του Καραγκιόζη εντοπίζονται στα μέσα του 17ου αιώνα και μας τον παρουσιάζουν να εκφράζει εικόνες από την ζωή των Τούρκων. Πολλοί υποστήριξαν ότι ο Καραγκιόζης μας ήταν τούρκικο θέατρο, όμως, όποιος γνωρίζει τον πνευματικό χαρακτήρα των λαών που ζούσαν μέσα στην τουρκική αυτοκρατορία, δύσκολο να φαντασθεί τούρκο, ή εβραίο ή αρμένη για δημιουργό του Καραγκιόζη και μάλιστα εμπνευσμένο από τη ζωή δυο ελλήνων: του Χατζηαβάτη και του Μαυρομάτη. Απλώς, η εντύπωση δημιουργήθηκε γιατί, μετά την εμφάνιση του Καραγκιόζη, η τουρκική κυριαρχία απλώθηκε σ'όλες τις χώρες της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και επόμενο ήταν το θέατρο σκιών να πάρει μορφή και έκφραση σύμφωνα με τις νέες κοινωνικές συνθήκες, δηλαδή, οθωμανική. Ηταν, επομένως, λογικό οι ακόλουθοι τέσσερεις σχεδόν αιώνες της τουρκοκρατίας να έχουν σαν αποτέλεσμα να ξεχασθεί τόσο πολύ η ελληνικότητά του, ώστε οι περισσότεροι ερευνητές να χαρακτηρίζουν τον Καραγκιόζη σαν τούρκικο θέατρο σκιών. Παρουσίαζε την τούρκικη ζωή ο Καραγκιόζης επειδή μέσα στην τουρκοκρατία διαμορφώθηκε και προς τους Τούρκους κυρίως απευθυνόταν. Ηταν ανάγκη, επομένως, να καλυφθεί με τούρκικο όνομα ο κεντρικός του ήρωας, γιατί διαφορετικά ήταν αδύνατον να ελέγχει τα φαινόμενα και τους τύπους της τούρκικης κοινωνικής ζωής. Σαν δρώμενο των μουσουλμανικών μοναχικών ταγμάτων, το Θέατρο Σκιών έστησε το τσαντήρι του στα μοναστήρια, στους τεκέδες, αλλά και στα εργαστήρια των βιοτεχνών του Παζαριού, το οποίο κατάργησε τους μεταπράτες, τους εμπόρους και καθιέρωσε να είναι ο παραγωγός ο ίδιος ανταλλάκτης των προϊόντων του ενώ συγχρόνως έγινε το επίκεντρο της πόλης σ'όλη την Ανατολή. Εδραίωσε μιαν ισότιμη σχέση και διαλεκτική ανάμεσα στην πόλη και στην ύπαιθρο και διαχώρισε όλες τις κοινωνικές ομάδες της οθωμανικής επικράτειας σε τρεις "τάξεις", ανάλογα με τη θέση που έπαιρνε το κάθε άτομο στην παραγωγή: α) στην τάξη των "ανθρώπων του σπαθιού", όπου κατατάχθηκαν οι εμπειροπόλεμοι των φυλών του βουνού και της ερήμου, κτηνοτρόφοι και διαμετακομιστές, β) στην τάξη των "ανθρώπων του σφυριού και του δρεπανιού", όπου κατατάχτηκαν οι βιοτέχνες της πόλης και των κεφαλοχωρίων καθώς και οι καλλιεργητές των κάμπων και γ) στην τάξη των "ανθρώπων της πένας", στην οποία κατατάχτηκαν τα μέλη της μουσουλμανικής και χριστιανικής ιεραρχίας, που αποτέλεσαν τη νομοθετική, δικαστική, διπλωματική και αργότερα διοικητική υπαλληλία και γραφειοκρατία. Η κατάταξη έγινε στο πανί του Θεάτρου Σκιών. Ο Καραγκιόζης ο Τσιγγάνος, έγινε σύμβολο των ανθρώπων του σφυριού, των βιοτεχνών του Παζαριού γενικά. Ο Χατζηαβάτης έγινε το σύμβολο των γραμματιζούμενων, των ανθρώπων της πένας κι ο Μουσταφάς ο Μπεκρής, σύμβολο των πολεμιστών που είναι συνέχεια μεθυσμένοι από τη δύναμή τους. Ο Καραγκιόζης δεν ήταν τουρκικός όπως γράφτηκε συχνά. Οι έννοιες "Ελλάδα" και "Τουρκία" δεν υπήρχαν τότε. Το Παζάρι ήταν και ελληνόφωνο και τουρκόφωνο κι ο Καραγκιόζης παιζόταν από την αρχή που εμφανίστηκε και στις δύο γλώσσες του Παζαριού: και στην ελληνική λαϊκή και στην τούρκικη λαϊκή γλώσσα. Καλλιεργούσε τη διαλογική συζήτηση. Δίδασκε στους θεατές το διάλογο, το παζάρεμα, τις έξυπνες ατάκες και το λογοπαίγνιο που επιτρέπει στον καθένα να είναι ετοιμόλογος. Αυτή η μορφή του Οθωμανικού Θεάτρου Σκιών που γεννήθηκε στη Μικρασία και στην Κωνσταντινούπολη, κυριάρχησε παντού, σε όλη την Ανατολή, στα Βαλκάνια και στη Βόρεια Αφρική. Και απ'αυτήν θα προκύψουν αργότερα οι εθνικές μορφές του Θεάτρου Σκιών, στην Ελλάδα, στην Τουρκία, στη Ρουμανία, στη Γεωργία, στο Ιράκ, στη Συρία, στην Αίγυπτο, στη Λιβύη, στην Τυνησία, στην Αλγερία αλλά και στην Ευρώπη. Καραγκιόζης δεν ήταν άγνωστος στην Ελλάδα πριν από την Απελευθέρωση. Μάλιστα λέγεται ότι, τον καιρό που ετοιμαζόταν η επανάσταση, το θέατρο αυτό εχρησίμευε σαν τόπος συνάντησης των αρχηγών της που κατέστρωναν εκεί τα σχέδιά τους δίχως να τους υποψιαστούν οι Τούρκοι. Παιζόταν, βέβαια, στην ελληνική γλώσσα αλλά αποτελούσε θέαμα ακατάλληλο, χυδαίο ενώ τα βασικά του στοιχεία ήταν τούρκικα. Επρόκειτο άλλωστε για θέατρο που περιόδευε από περιοχή σε περιοχή ξεκινώντας κυρίως από την Πόλη. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που περιόδευαν στον ελληνικό χώρο ήταν και ο Μπάρμπα-Γιάννης Μπράχαλης που, όπως αναφέραμε, θεωρείται και ο πρώτος που έφερε την τέχνη του Καραγκιόζη στην Ελλάδα, (μεταξύ 1850 και 1860). Μετά την απελευθέρωση, ο Καραγκιόζης εγκαθίσταται μόνιμα στην Ελλάδα και από τις αρχές πλέον του 1900 μπορούμε να μιλάμε για καθαρά ελληνικό Καραγκιόζη. Αν και ο εξελληνισμός του ξεκίνησε από την Ηπειρο, κορυφαίος δημιουργός του ήταν ο Πατρινός ψάλτης Δημήτριος Σαρδούνης, γνωστός με το ψευδώνυμο Μίμαρος ο οποίος μετέτρεψε το θέαμα σε ελληνικό οικογενειακό θέατρο, γι'αυτό και θεωρείται ο πρώτος "δάσκαλος" του Καραγκιόζη (1890). Το έργο του συνέχισαν οι τρεις βοηθοί και μαθητές του, Γιάννης Ρούλιας, Μέμος Χριστοδούλου και Θόδωρος Θεοδωρέλλος. Το 1924 ιδρύεται στην Ελλάδα το Σωματείο Ελλήνων Καραγκιοζοπαικτών που αποτελείτο από 120 μέλη, μαθητές του Μίμαρου, του Ρούλια και του Μέμου. Ιδρυτές του Σωματείου ήταν οι γνωστοί παλιοί καλλιτέχνες του θεάτρου σκιών, Σωτήρης Σπαθάρης και Αντώνης Παπούλιας ή Μόλλας. Από τους πιο γνωστούς καραγκιοζοπαίκτες και μέλη του Σωματείου ήταν οι: Ανδρέας Αγιομαυρίτης, Γιάννης Μώρος, Μάρκος Ξανθάκης ή Ξάνθος, Κώστας Νταμαδάκης, Χρήστος Χαρίδημος, Παναγιώτης Μιχόπουλος, Γιάννης Παπούλιας, Σπύρος Κούζαρος, Βασίλης Αγαπητός, Ντίνος Θεοδωρόπουλος, Βασίλης Αγαπητός, Βασίλαρος, Γιάννης Πρεβεζάνος, Λευτέρης Κελαρινόπουλος, Μήτσος Μανωλόπουλος και πολλοί άλλοι που εμπλούτισαν τον ελληνικό Καραγκιόζη με έργα και φιγούρες. Εκείνη την περίοδο και μέχρι το 1940 η τέχνη του Καραγκιόζη ήκμασε πολύ σε όλο τον ελληνικό χώρο. Η γερμανική κατοχή κατόπιν προκάλεσε την πρώτη κρίση του θεατρικού αυτού είδους, αλλά, παρ'όλα'αυτά δεν χάθηκε χάρη στον αγώνα των δημιουργών του. Με την εισβολή του έγχρωμου κινηματογράφου ο Καραγκιόζης και η τέχνη του έτεινε να εκλείψει, ωστόσο η επίπονη και επίμονη προσπάθεια του αξιόλογου καλλιτέχνη Ευγένιου Σπαθάρη ξαναζωντάνεψε τον λαϊκό μας ήρωα. Σήμερα, η θεατρική αυτή παράδοση συνεχίζεται με ενδιαφέρον από διάφορους παίκτες σε όλη την Ελλάδα και οι θεατές εξακολουθούν να την δέχονται με μεγάλη αγάπη και απέραντη νοσταλγία. Πρόκειται για μια κληρονομιά πολύτιμη που δεν πρέπει να χαθεί και αξίζει γιατί ο ήρωάς της είναι ο καθρέφτης της γνήσιας ελληνικής ψυχής Ας γνωρίσουμε και τους «ΗΡΩΕΣ»! Ο Καραγκιόζης: Είναι ο ιδανικός τύπος του φτωχού Έλληνα, του τόσο φτωχού που έχει πια απαρνηθεί κάθε ιδιωτική φροντίδα κι έχει εξυψωθεί σε εύθυμη φιλοσοφική θεώρηση της ζωής. Είναι αγαθός, σκληρός καμμιά φορά στ'αστεία του, αλλά καλόκαρδος στο βάθος. Γεμάτος τεμπελιά και αισιοδοξία, αλλά και γεμάτος διάθεση ν'ανακατεύεται σε όλα. Τον ενδιαφέρει κάθε τι που γίνεται γύρω του, όλους τους πειράζει και τους κοροϊδεύει και προ πάντων τον ίδιο τον εαυτό του. Το χέρι του είναι εξαιρετικά ευκίνητο και υπερβολικά μακρύ, για σκηνικούς λόγους, για να μπορεί να ξύνει την πλάτη του και το κεφάλι του ή για να χειρονομεί. Επίσης έχει συμβολική σημασία γιατί εκπροσωπεί το έξυπνο πνεύμα του. Καρπαζώνει προθυμότατα, δέρνει αλλά και δέρνεται. Είναι ευφυολόγος, ετοιμόλογος και αστείος, ποτέ όμως γελοίος. Δεν είναι ταπεινός, ούτε όταν δέρνεται. Το δέχεται κι αυτό σαν μια κακοτυχία του και σαν συνέπεια της κακοκεφαλιάς του, με την ίδια εύθυμη εγκαρτέρηση και το ίδιο ειρωνικό του κέφι. Ο Χατζηαβάτης: Ο τύπος του ραγιά που ζει ακόμα με την ανάμνηση της τουρκοκρατίας. Παμπόνηρος, ανήσυχος για όλα, αδύνατος, δειλός, κόλακας και γαλίφος, κυρίως απέναντι στους ισχυρούς. Προσποιείται τον μισοκακόμοιρο ενώ ο νους του δουλεύει και ειδικά στις βρωμοδουλειές. Από την άλλη πλευρά, εκπροσωπεί τον τύπο του βιοπαλαιστή αστού. Το επάγγελμά του είναι τελάλης, μεσίτης και ταχυδρόμος που εκτελεί παραγγελίες του μπέη και του πασά. Ωστόσο είναι ευγενικός, αξιοπρεπής και αξιόπιστος. Οικογενειάρχης, αν και δεν παρουσιάζεται αυτό ποτέ στη σκηνή, είναι πιο μορφωμένος κοινωνικά από τον Καραγκιόζη και γνωρίζοντας καλύτερα τον κόσμο προσπαθεί πάντα να διορθώνει τον φίλο του ή να τον δασκαλεύει. Ο Μπέης: Αντιπροσωπεύει τον εύπορο αστό και γενικά τον άνθρωπο της ανώτερης κοινωνικής τάξης. Είναι καλός οικογενειάρχης, ηθικός και συνήθως δίνει παραγγελίες στον Χατζηαβάτη για διάφορες υποθέσεις του, χρησιμοποιώντας τον σαν τελάλη ή μεσίτη και ξεκινώντας μ'αυτόν τον τρόπο την πλοκή της υπόθεσης. Ο Διονύσιος: Σατυρίζει τον τύπο του ξεπεσμένου αριστοκράτη από την Ζάκυνθο ή απλά του φαντασιόπληκτου ζακυνθινού που πιστεύει πως κατάγεται από αρχοντική και πλούσια οικογένεια. Είναι όμως αξιοπρεπής, πολιτισμένος, αγαθός, ομιλητικός και εξαιρετικά γρήγορος στην ομιλία του όπως και οι συντοπίτες του. Ειναι καλοντυμένος, φορά ψηλό καπέλο και παρασύρεται εύκολα στις κατεργαριές του φίλου του, Καραγκιόζη. Ο Εβραίος: Το όνομά του είναι Σολομών ή Σολωμός, όπως τον αποκαλεί ο Καραγκιόζης. Είναι χαρακτήρας εμπόρου της πόλης και συγκεκριμένα της Θεσσαλονίκης, αρκετά πλούσιος, πολύ τσιγγούνης, πονηρός και δειλός. Σαν φιγούρα είναι πολύ ευχάριστη γιατί είναι δεμένος σε δυο μεριές και όταν χορεύει κουνιέται η μέση και το κεφάλι του σαν να είναι "ξεβιδωμένος", με αποτέλεσμα να γελάνε οι θεατές. Ο Μορφονιός: Ονομάζεται Ζαχαρίας, είναι νάνος με πελώριο κεφάλι και μακριά μύτη γι'αυτό μιλάει και μ'αυτή. Είναι καλοαναθρεμμένος και πολύ λιγόψυχος, έτσι, όταν τον φοβερίζει ο Καραγκιόζης λιποθυμάει. Μπαρμπα - Γιώργος: Εκπροσωπεί τον βουνίσιο έλληνα, τον γνήσιο ρουμελιώτη που ο χαρακτήρας του παρέμεινε αδιάφθορος μέσα στο πέρασμα του χρόνου. Είναι τύπος αγαθός, ηθικός και δυνατός. Καμαρώνει που είναι θείος του Καραγκιόζη και γι'αυτό του προσφέρει στοργικά την προστασία του. Ο Σταύρακας: Ντυμένος κουτσαβάκικα, ο Σταύρακας, έχει θεωρία παλληκαρά αλλά συνέχεια τρώει ξύλο. Είναι ψεύτης, καυχησιάρης και ονομάζεται Σταυράκης Τζίμης από τον Περαία. Ο Πασάς: Είναι ο εκπρόσωπος της τούρκικης εξουσίας και την επισημότητά του την εκδηλώνει με το σοβαρό, αυστηρό ύφος του και με τον στόμφο της ομιλίας του. Είναι επιβλητικός, με πλούσιο ντύσιμο και δεν τραγουδάει ποτέ όπως τα άλλα πρόσωπα του θιάσου επειδή θεωρείται αξιοσέβαστος. Ο Βεληγκέκας: Αντιπροσωπεύει την εκτελεστική εξουσία της δημόσιας τάξης. Είναι τουρκαλβανός στην καταγωγή, κουτός, απολίτιστος, λιγόλογος και μιλά άσχημα τα ελληνικά με ανάμικτες αρβανίτικες και τούρκικες εκφράσεις. Γνωρισαμε την Ιστορια του «Λαικου Θεάτρου», του Θεάτρου Σκιών, και των ανθρώπων του! Ένα Μεγάλο κομμάτι της ΛΑΟΓΡΑΦΙΑΣ μας, που χάνεται σιγά σιγά. Τα στοιχεία της έρευνας μου, τα πήρα από το Σπαθαρειο Μουσείο Θεάτρου Σκιών του Δήμου Αμαρουσίου!

ΑΔΙΑΦΑΝΕΙΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΣΤΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΩΝ ΤΟΥ ΥΠ.ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ

ΕΡΩΤΗΣΗ Για την κα Υπουργό Απασχόλησης & Κοινωνικής Προστασίας Θέμα: «Παράνομες και προκλητικά Αδιαφανείς Διαδικασίες στη Διεξαγωγή Διαγωνισμού Πρόσληψης Εργατικών Ακολούθων του Υπουργείου Απασχόλησης σε Προξενεία του Εξωτερικού, με προσυμφωνημένη κάλυψη των κενών θέσεων από γαλάζια στελέχη που ανακοίνωναν την επιτυχή κατάταξή τους πριν καν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα» Κυρία Υπουργέ, Την 1η, 2η και 3 Ιουνίου 2009, διεξήχθησαν οι προφορικές εξετάσεις από Επιτροπή του Υπουργείου Εργασίας για την πρόσληψη Εργατικών Ακολούθων στα ελληνικά προξενεία της Ο.Δ. Γερμανίας προκειμένου να καλυφθούν δώδεκα (12) θέσεις με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου - στις Υπηρεσίες Εργατικού Συμβούλου και Εργατικών Ακολούθων του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας - όπως η πρόσληψη αυτή εγκρίθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών με την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου 55/98 (άρθρο 2, παρ. 1) στις 3 Απριλίου 2009. Οι θέσεις κατανέμονται στα ελληνικά προξενεία της Ο.Δ. Γερμανίας ως εξής: προξενείο του Αμβούργου (2 θέσεις), του Ντίσελντορφ (2 θέσεις), της Βόννης (3 θέσεις), της Φρανκφούρτης (2 θέσεις), της Στουτγάρδης (2 θέσεις) και του Μονάχου (1 θέση). Σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται ότι, από τους 95 που υπέβαλαν αίτηση, το 50% περίπου δεν ειδοποιήθηκε για να προσέλθει σε προφορική εξέταση (συνέντευξη), όπως για παράδειγμα η κα Βασιλική Ρακοπούλου, συμβασιούχος υπάλληλος του Γενικού Προξενείου Φρανκφούρτης η οποία παρόλο που έχει προϋπηρεσία δύο ετών ως συμβασιούχος στο Προξενείο, δεν κρίθηκε ικανή ώστε να κληθεί για συνέντευξη. Τα ονόματα των 2 επιτυχόντων που θα προσληφθούν στο Προξενείο της Φρανκφούρτης είχαν γίνει ήδη γνωστά στην Ομογένεια της Φρανκφούρτης πριν ακόμη διεξαχθεί η συνέντευξη από την επιτροπή του Υπ. Εργασίας και είναι: - Μίχος Νικόλαος, γενικός γραμματέας της Νομαρχιακής και Πρόεδρος της τοπικής Φρανκφούρτης, - Νασίκας Αθανάσιος, Α΄ Αντιπρόεδρος της Νομαρχιακής, ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΜΑΛΙΣΤΑ, ΠΡΟΑΝΑΚΟΙΝΩΝΑΝ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΗ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΣΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ, ΠΡΙΝ ΑΚΟΜΗ ΒΓΟΥΝ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ. Μετά τα παραπάνω ερωτάστε: - Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να διερευνήσετε αν ο διαγωνισμός για την πρόσληψη των εργατικών ακολούθων έγινε με διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες; - Σε περίπτωση που όλα αυτά αληθεύουν σε ποια μέτρα θα προχωρήσει η ηγεσία του Υπουργείου σας για την αποκατάσταση της νομιμότητας της διεξαγωγής του διαγωνισμού; - Προτίθεστε να επαναλάβετε τη διαδικασία του διαγωνισμού ακυρώνοντας τα αποτελέσματα που ήδη έχουν γνωστοποιηθεί μέσα από αδιαφανείς όπως φέρεται διαδικασίες; Οι ερωτώντες Βουλευτές Εύη Χριστοφιλοπούλου Γρηγόρης Νιώτης Χρήστος Χάϊδος Μιχάλης Τιμοσίδης Μάρκος Μπόλαρης Γιώργος Πεταλωτής Γιώργος Ντόλιος Χρήστος Αηδόνης Χρύσα Αράπογλου Μιχάλης Καρχιμάκης ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΑΣΟΚ Κ Ν.ΛΑΣΙΘΙΟΥ
ΜΕΛΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΠΑΣΟΚ
Σόλωνος 45, 10672 Αθήνα Τηλ: 210 361 3193 - Fax: 210 361 5552Web: http://www.karximakis.gr Email: karximakis@parliament.gr

Οργανώθηκε και στη Δράμα το Πανελλήνιο Μακεδονικό Μέτωπο.

Ναυάρχου Νικοδήμου 2, 105 57, Σύνταγμα, Αθήνα Blog: www.pamme.eu Ηλ. Δ/νση: press@danagennisi.gr Τηλ. 2103314314 Φαξ: 2103217771 ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ Εκπρόσωπος: Σταύρος Βιτάλης Τηλ.: 6979112273 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 9/7/09 Συγκροτήθηκε σε σώμα και η Νομαρχιακή Οργάνωση του Πανελληνίου Μακεδονικού Μετώπου στη Δράμα, με ορισμό 7μελούς Διοικητικού Οργάνου που ανέλαβε να συντονίσει την περεταίρω δράση του Μετώπου στην περιοχή. Σε κοινή σύσκεψη στελεχών του ΠΑΜΜΕ και από άλλες περιοχές της Μακεδονίας, μέσα σε κλίμα συναντίληψης των προβλημάτων της χώρας και της ελληνικής περιφέρειας ειδικότερα, αποφασίσθηκε η δραστηριοποίηση των πατριωτικών δυνάμεων της περιοχής. Με στόχο την αντιμετώπιση του οξύτατου εθνικού προβλήματος που δημιουργείται από την σκοπιανή και διεθνή προπαγάνδα, αλλά και την εξέταση των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί στην ελληνική περιφέρεια από την λογική της εγκατάλειψής της από τις επιλογές του κεντρικού διαχειριστικού μοντέλου τύπου «Κολωνακίου» που επικρατεί στο πλαίσιο του δικομματικού παιχνιδιού. Τα μέλη της 7μελούς Νομαρχιακής Επιτροπής του Πανελληνίου Μακεδονικού Μετώπου στο Νομό Δράμας είναι: Ιωάννου Στέλιος, Δημητριάδης Σωκράτης, Ψαρράς Χαρίλαος, Κιουπρουλής Παναγιώτης, Τσερπίσταλης Δημήτριος, Κεφαλίδης Μιχάλης. Οι φίλοι της Μακεδονίας στην περιοχή του Νομού Δράμας που επιθυμούν να βοηθήσουν την Νομαρχιακή Οργάνωση του Πανελληνίου Μακεδονικού Μετώπου, μπορούν να επικοινωνούν με τον Πρόεδρο της Οργάνωσης κ. Στέλιο Ιωάννου στο τηλ. 2521033654. Παράλληλα, όσοι θέλουν να βοηθήσουν στην οργάνωση του ΠΑΜΜΕ στις υπόλοιπές περιοχές της Μακεδονίας, μπορούν να επικοινωνούν με τον επικεφαλής του περιοδεύοντος κλιμακίου του Μετώπου κ. Σταύρο Βιτάλη, στο τηλ. 6979112273.

ΠΡΩΤΟΦΑΝΗΣ ΑΠΟΛΥΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ ΜΕ ΣΥΜΒΑΣΗ ΑΟΡΙΣΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΡΤ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ

Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η Για τον κ. Υπουργό Εσωτερικών ΘΕΜΑ: «Αντιδημοκρατικές πρακτικές από την Διοίκηση της ΕΡΤ και τον Πρόεδρό της κ. Παναγόπουλο με εκδικητικές απολύσεις και λογικές δύο μέτρων και δύο σταθμών, εις βάρος της δημοσιογραφικής ευσυνειδησίας και αντικειμενικότητας!» Σύμφωνα με καταγγελία, η ΕΡΤ ΑΕ απέλυσε αιφνιδίως τη δημοσιογράφο Νατάσσα Θωμά, η οποία εργαζόταν στην Κρατική Τηλεόραση με σύμβαση αορίστου χρόνου μη αποκλειστικής απασχόλησης.
Στην ΕΡΤ εργαζόταν συνολικά 15 χρόνια και τα τελευταία 10 κάλυπτε το κοινοβουλευτικό ρεπορτάζ. Παράλληλα, εργαζόταν και στην ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ, για δε την παράλληλη αυτή απασχόλησή της υπέβαλλε αίτηση και ελάμβανε άδεια από το ΔΣ της ΕΡΤ κάθε χρόνο. Η απόλυσή της συγκεκριμένης δημοσιογράφου ήρθε σε συνέχεια έντονης διαμαρτυρίας της για την μη κάλυψη από το κεντρικό δελτίο ειδήσεων των 21:00 της ΝΕΤ της μείζονος πολιτικής είδησης του αιφνίδιου κλεισίματος της Βουλής με ταυτόχρονη απόφαση για λήξη της Συνόδου (που σήμανε και την παραγραφή ευθυνών πολιτικών προσώπων) από τον Πρωθυπουργό. Η απόλυσή της έγινε με το πρόσχημα της παράλληλης απασχόλησης, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη δημοσιογράφος δεν είχε σύμβαση αποκλειστικής απασχόλησης με την ΕΡΤ, ενώ αμειβόταν με τα χαμηλότερα προβλεπόμενα στη σύμβαση. Σε προκλητική αντίθεση με τα παραπάνω ημέτερος συντάκτης Πολιτικού Ρεπορτάζ της ΕΡΤ με σημαντικές αποδοχές από την Κρατική Τηλεόραση και με φερόμενη σύμβαση πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, παράλληλα εισέπραξε από φορέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και συγκεκριμένα τον Οργανισμό Πιστοποίησης & Επίβλεψης Γεωργικών Προϊόντων (ΟΠΕΓΕΠ) μόνο για το 2008 76.433,72 ευρώ. Δυστυχώς επί των ημερών των Κυβερνήσεων Καραμανλή η ΕΡΤ δεν φημίζεται για την αντικειμενικότητά της, ενώ έχει πολλές φορές υπερβεί δεοντολογικούς φραγμούς σε ζητήματα πολιτικού ρεπορταζ με γνώμονα τις επικοινωνιακές ανάγκες της Κυβέρνησης. Παραμένει, ωστόσο, αυτονόητο ότι τόσο η ύπαρξη εκδικητικών και παράνομων απολύσεων δημοσιογράφων από την ΕΡΤ και από τον Προέδρο της κ. Παναγόπουλο, επειδή αντέδρασαν σε αντιδεοντολογικές πρακτικές απόκρυψης ειδήσεων για λόγους ανεπίτρεπτης Κυβερνητικής προπαγάνδας, όσο και η ύπαρξη δύο μέτρων και δύο σταθμών στη μεταχείριση των εργαζομένων ανάλογα με το βαθμό ετοιμότητας καθενός να υπηρετεί τα Κυβερνητικά κελεύσματα θυσιάζοντας κάθε έννοια δημοσιογραφικής ευσυνειδησίας και αντικειμενικότητας δεν τιμούν ούτε την Κρατική Τηλεόραση, ούτε την αρμόδια πολιτική ηγεσία, πολύ δε περισσότερο τη δημοκρατία μας.
Μετά τα παραπάνω ερωτάσθε και καλείσθε: 1. Να διερευνήσετε τους λόγους απόλυσης της συγκεκριμένης δημοσιογράφου και το συσχετισμό τους με την πρόσφατη έντονη αντίδρασή της για αποσιώπηση συγκεκριμένου πολιτικού γεγονότος αρνητικού για την Κυβέρνησή σας από το κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων της ΝΕΤ. 2. Σε ποια λογική, νομική ή ηθική βάση, η συγκεκριμένη δημοσιογράφος της ΕΡΤ, η οποία έχει σύμβασή αορίστου χρόνου μη αποκλεστικής απασχόλησης, αμείβεται με τις χαμηλότερες προβλεπόμενες αποδοχές και επί σειρά ετών δηλώνει και λαμβάνει άδεια για την παράλληλη απασχόλησή της από το ΔΣ της ΕΡΤ, απολύθηκε χωρίς αποζημίωση, με αιφνίδιο τρόπο και με πρόσχημα την παράλληλη απασχόλησή της, την ίδια στιγμή που συγκεκριμένος ημέτερος συντάκτης Υπεύθυνος Πολιτικού Ρεπορτάζ της ΕΡΤ παραμένει στη θέση του με σημαντικά μεγαλύτερες αποδοχές και με παράλληλη απασχόληση σε φορέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που του απέφερε τουλάχιστον για το 2008 76.433,72 ευρώ, παρά τη φερόμενη σύμβαση αποκλειστικής απασχόλησης που έχει με την ΕΡΤ; 3. Ποια η θέση του αρμοδίου Υπουργού απέναντι σε αυτήν την κορύφωση των αντιδεοντολογικών, αυταρχικών και ουσιαστικά αντιδημοκρατικών πρακτικών, στις οποίες δυστυχώς, διακρίνεται η Κρατική Τηλεόραση επί Προεδρίας του κ. Παναγόπουλου, γνωστού για τις μεθοδεύσεις αναγνώρισης από το ΔΙΚΑΤΣΑ ενός αμφιλεγόμενου πτυχίου προκειμένου να διορισθεί στην ΕΡΤ και με διαδικασίες εξπρές που προσβάλουν κάθε νομοταγή Έλληνα που σπούδασε στο εξωτερικό; 4. Αντιλαμβάνεσθε ότι τέτοιες διακρίσεις στη μεταχείριση των εργαζομένων στη ΕΡΤ δημοσιογράφων εμπεδώνουν στην κοινωνία την αντίληψη ότι η Κρατική Τηλεόραση επί των ημερών της ΝΔ όχι μόνο έχει η ίδια ως φορέας θυσιάσει την αντικειμενική ενημέρωση στο βωμό των επικοινωνιακών αναγκών της Κυβέρνησης, αλλά πλέον ευθαρσώς θυσιάζει και κάθε έννοια ουσιαστικής νομιμότητας, ηθικής, δεοντολογίας, ισονομίας και δικαιοσύνης στη μεταχείριση των εργαζομένων σε αυτήν δημοσιογράφων, σε μια προσπάθεια εκφοβισμού τους με σκοπό την διασφάλιση της υπηρέτησης από αυτούς των εκάστοτε Κυβερνητικών κελευσμάτων εις βάρος της αξιοπρέπειας και της ευσυνειδησίας που οφείλει να συνοδεύει το λειτούργημά τους; Οι ερωτώντες Βουλευτές Μιχάλης Καρχιμάκης Γρηγόρης Νιώτης Γιώργος Ντόλιος Θάνος Μωραίτης Χρήστος Αηδόνης Μάρκος Μπόλαρης Γιώργος Πεταλωτής Δημήτρης Τσιρώνης Γιάννης Δριβελέγκας Μιχάλης Τιμοσίδης Τάσος Σιδηρόπουλος Γιάννης Αμοιρίδης Βασίλης Κεγκέρογλου Παναγιώτης Ρήγας Νίκος Ζωϊδης Δημήτρης Βαρβαρίγος Λεωνίδας Γρηγοράκος Ροδούλα Ζήση Θεοδώρα Τζάκρη ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΑΣΟΚ Κ Ν.ΛΑΣΙΘΙΟΥ
ΜΕΛΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΠΑΣΟΚ
Σόλωνος 45, 10672 Αθήνα Τηλ: 210 361 3193 - Fax: 210 361 5552Web: http://www.karximakis.gr Email: karximakis@parliament.gr

Τριπλό χαράτσι για τους ημιυπαίθριους

ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑΧαράτσι x 3 για ημιυπαίθριους Οι ιδιοκτήτες θα πληρώσουν περισσότερο ΕΤΑΚ, δημοτικά τέλη και φόρο μεταβίβασης ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Δημήτρης Τζάθας
Τριπλό χαράτσι επιφυλάσσει η τακτοποίηση των ημιυπαίθριων χώρων σε περίπου δύο εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων, σύμφωνα με τη ρύθμιση του ΥΠΕΧΩΔΕ που συζητήθηκε χθες στη Βουλή.
O υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς έκανε γνωστό, στη Βουλή κατά τη διάρκεια της συζήτησης της επίμαχης τροπολογίας, πως για τους τακτοποιούμενους χώρους (ημιυπαίθριοι, υπόγεια, αποθήκες που έχουν αλλάξει χρήση γης) οι πολίτες θα πληρώσουν το 10% της αντικειμενικής τους αξίας για την τακτοποίηση, αλλά και περισσότερο Ενιαίο Τέλος Ακινήτου (ΕΤΑΚ) και δημοτικά τέλη, αφού θα αυξηθεί το εμβαδόν του ακινήτου.
Επίσης θα χρειασθεί να πληρώσουν και ένα επιπλέον ποσόν όταν πρόκειται να το μεταβιβάσουν.
Οι ρυθμίσεις πάντως έχουν προκαλέσει ήδη αντιδράσεις.

Μαζική η παρουσία πρώην μελών της Στάζι στη γερμανική κυβέρνηση

ΑΠΟ ΤΟ Ινφογνώμων Πολιτικά
Μαζική η παρουσία πρώην μελών της Στάζι στη γερμανική κυβέρνηση
17.000 πρώην μέλη της πάλαι ποτέ μυστικής αστυνομίας της Αν. Γερμανίας εργάζονται για κυβερνητικές υπηρεσίες.
Είκοσι χρόνια μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου, εκτιμάται ότι περίπου 17.000 πρώην μέλη της διαβόητης Στάζι, μυστικής αστυνομίας της πρώην Ανατολικής Γερμανίας, κατέχουν θέσεις σε κυβερνητικές υπηρεσίες.
Όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Financial Times Deutschland, χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί η περιοχή της Σαξονίας-Άνχαλτ, η οποία κάποτε είχε το μεγαλύτερο αριθμό πρακτόρων στη Γερμανία (4.400): 1.722 πρώην πράκτορες εργάζονται σήμερα για την αστυνομία και 1.976 για το υπουργείο Πολιτισμού.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΑΠΟ ΤΟ Ε-PONTOS

Η ΑΣΠΡΗ ΛΕΞΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

η άσπρη λέξη της ημέρας - Φούρνοι Κορσεών
Θέμα της εβδομάδας: Νησιά στον πληθυντικό αριθμό
Κύριο όνομα, αρσενικού γένους, πληθυντικού αριθμού.
Οι Φούρνοι Κορσεών ή αλλιώς Φούρνοι Ικαρίας ή απλά Φούρνοι βρίσκονται στο ανατολικό Αιγαίο.
Το σύμπλεγμα των Φούρνων αποτελείται από τρία μικρά νησιά (Φούρνοι, Θύμαινα, Άγιος Μηνάς) και δέκα πολύ μικρότερα (βραχονησίδες) ανάμεσα στη Σάμο, στην Ικαρία και στην Πάτμο.
Η πρωτεύουσα είναι η Χώρα ή Λιμάνι ή απλά Φούρνοι και βρίσκεται στο ομώνυμο νησί.
Οι ιστορικοί βεβαιώνουν ότι ο στόλος του τύραννου Πολυκράτη της Σάμου ξεχειμώνιαζε στα λιμάνια των Φούρνων.
Οι πειρατές την εποχή του Βυζαντίου και κατά το Μεσαίωνα χρησιμοποιούσαν ως ορμητήριο τους Φούρνους για το Αιγαίο και τα μικρασιατικά παράλια.
Το όνομά τους έχει συνδεθεί με ιστορίες και μύθους.
Υπενθύμιση:
Η Άσπρη λέξη διανέμεται ως ερμηνευτικό λεξικό δωρεάν ενώ με μια μικρή συνδρομή παρέχεται και η ετυμολογική, συντακτική, ορθογραφική και εγκυκλοπαιδική πληροφορία[Θέλω να μάθω πώς]