Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2007

ΕΛΛΗΝΟΕΥΡΩΠΑΙΚΕΣ ΧΩΜΑΤΕΡΕΣ



Ελλάδα έτος 2007.
Βρισκόμαστε στην Ελλάδα της «Ευρώπης», βρισκόμαστε στην Ελλάδα των «εξελίξεων», βρισκόμαστε στην Ελλάδα του υπερκαταναλωτισμού και της φτώχειας (αυτά τα δυο μόνο στη χώρα μας συνδυάζονται), είμαστε στην Ελλάδα των δανείων, των πιστωτικών καρτών, είμαστε στην Ελλάδα των «ευρωελλήνων» των γεμάτων με αρνητικά στοιχεία, είμαστε στην Ελλάδα των «οικολογικά ευαίσθητων» πολιτών!
Αυτή η οικολογική μας ευαισθησία, είναι και το εφαλτήριο των πράξεων μας.
Όπου γυρίσεις, και όπου δεις, θα αντικρίσεις στοίβες από σκουπίδια και μπάζα, θα αντικρίσεις βρωμιά και δυσωδία, θα αντικρίσεις αδιαφορία και εγκατάλειψη θα αντικρίσεις τον ασυνείδητο που πετά τα σκουπίδια του από το παράθυρο του αυτοκινήτου του…..
Και όλα αυτά, και άλλα πολλά σε μια χώρα που κάποτε μόνο ομορφιές είχε να επιδείξει, τις παραλίες, τα δάση της, τα γραφικά χωριά της τα οποία όσα δεν εγκαταλειφθήκαν από τους κατοίκους τους για μια «καλύτερη» ζωή στις πόλεις, μετατραπήκαν σε «τσιμεντουπόλεις».
Στην Ελλάδα του 2007, μια μεγάλη ανοιχτή «πληγή» είναι οι σκουπιδότοποι, οι χωματερές, που τελευταία τις ονόμασαν Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων, και μόνο τέτοιοι χώροι δεν είναι.
Είναι χώροι που πάνε και αδειάζουν οι σκουπιδιάρες των Δήμων τα σκουπίδια τους, όπως και ο κάθε πολίτης, και όσοι χώροι είναι οργανωμένοι (όσο γίνεται) έχουν μπουλντόζες και καλύπτουν τα σκουπίδια με χώμα.
Όλοι οι άλλοι χώροι, είναι ξέφραγοι, τα σκουπίδια είναι χύμα, εκτεθειμένα σε φωτιές και σε άλλα.
Και τι πιο φυσικό από τις πυρκαγιές σε χωματερές όταν επικρατούν τέτοιες συνθήκες;
Γι αυτό και έχουμε πολύ συχνά την εκδήλωση πυρκαγιών μέσα σε χωματερές, οι οποίες πυρκαγιές επεκτείνονται και στην γύρω περιοχή προκαλώντας καταστροφές, και μολύνοντας την ατμόσφαιρα με τον καπνό τους που είναι λόγω των υλικών που καίγονται δηλητηριώδης.
Και παρατηρούμε κάθε φορά που καίγεται μια χωματερή όλους να περιμένουν από την πυροσβεστική να σβήσει τη φωτιά, χωρίς όμως να γνωρίζουν ότι αυτές οι φωτιές δεν σβήνουν με νερό, όσο και να ρίξεις.
Θέλουν «σκέπασμα» με χώμα.
Το έχω γράψει αμέτρητες φορές σε παρόμοια άρθρα.
Πρέπει λοιπόν να καλυφθεί με χώμα η φωτιά, γιατί με το νερό ΔΕΝ ΣΒΗΝΕΙ.
Για αυτό το λόγο, είναι υποχρεωμένες οι Νομαρχίες και οι Δήμοι να έχουν έτοιμα χωματουργικά μηχανήματα και προσωπικό σε επιφυλακή για τέτοιες περιπτώσεις, άσχετα με το αν αρκετές φορές ψάχνεις να τους βρεις.
Τώρα πολλοί θα μου πουν ότι εξίσου επικίνδυνοι είναι κι αυτοσχέδιοι σκουπιδότοποι και τι γίνεται με αυτούς!
Να υπενθυμίσω, ότι «αυτοσχέδιοι» είναι οι σκουπιδότοποι που δημιουργούνται από πολίτες όπου «βολεύει», είτε δηλαδή σε δάσος, είτε σε κάποια παραλία, είτε σε χωράφια, ακόμα και σε εγκαταλελειμμένα οικόπεδα μέσα σε κατοικημένες περιοχές.
Πάει ένας και πετάει ότι δεν του χρειάζεται χωρίς να τον βλέπει κανείς, και μετά, ακολουθούν και άλλοι το παράδειγμα του με αποτέλεσμα να έχουμε γεμίσει σκουπιδότοπους.
Δεν είναι λίγοι και στην Χαλκιδική, οι οποίοι μάλιστα καιγόταν όλο το καλοκαίρι ευτυχώς χωρίς επέκταση στην γύρω περιοχή, αλλά με μόλυνση της ατμόσφαιρας.
Και πως παίρνουν φωτιά οι χωματερές;
Θα αναφέρω κάποιες αιτίες που έχουν γίνει γνωστές από καταγγελίες.
Τις βάζουν τις φωτιές λοιπόν πολλές φορές άτομα από τους δήμους στους οποίους ανήκουν προκειμένου να εξασφαλιστεί «χώρος» (γιατί κάποια στιγμή η χωματερή γεμίζει), άλλες φορές τις βάζουν τσιγγάνοι για να φανερωθούν τα όποια παλιοσίδερα υπάρχουν εκεί και τα όποια μέταλλα γενικότερα, άλλες φορές πάλι, και αυτό κυρίως κατά τους θερινούς μήνες παίρνουν φωτιά μόνες τους από τις υψηλές θερμοκρασίες.
Άλλωστε, τα σκουπίδια έχουν πάντα «θερμοκρασία».
Τι και αν έχουν εκδοθεί «οδηγίες» από την Ευρώπη, τι και αν φωνάζει η Πυροσβεστική, τι και αν φτάσαμε στο απροχώρητο, οι χωματερές παραμένουν, και ξέρετε πως φαίνονται από το δορυφόρο;
Καλυτέρα να μη σας πω.
Ακόμα και οι «κλειστές» χωματερές, όχι μόνο δεν είναι κλειστές, αλλά σε πλήρη λειτουργία, και ο «ευαισθητοποιημένος» Έλληνας εξακολουθεί να δημιουργεί και άλλες καινούργιες, για να κάνει τη δουλειά του, μέχρι να μας πνίξουν ολοκληρωτικά τα σκουπίδια..

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.
Γραφείο Τύπου & Δημοσίων Σχέσεων
Τηλ: 210/6446209
Φαξ: 210/6465058
E- Mail: ggdetyp2@otenet.gr


Αθήνα, 7 Οκτωβρίου 2005

ΠΡΟΣ
ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ ΥΠΕΧΩΔΕ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Από το Γραφείο Τύπου του ΥΠΕΧΩΔΕ εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου κατά της Ελλάδας για τις παράνομες χωματερές, είναι αποτέλεσμα προσφυγής που έκανε αυτεπαγγέλτως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της χώρας μας το 2003. Η προσφυγή αυτή έγινε επειδή η Ελλάδα ήταν υποχρεωμένη να έχει απομακρύνει τις χωματερές από το 1999, αλλά οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ δεν είχαν αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Τα τονίζουμε αυτά, για να αποδίδονται τα του Καίσαρος τω Καίσαρι…

Ακριβώς επειδή αυτό το μεγάλο πρόβλημα δεν αντιμετωπίστηκε όλα αυτά τα χρόνια, με απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά, τον Ιούλιο του 2004 συγκροτήθηκε Επιτροπή η οποία μελέτησε διεξοδικά το θέμα, κατέγραψε τις παράνομες χωματερές και τις κατέταξε σε κατηγορίες.

Στις 25 Μαΐου 2005, ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κάλεσε σε σύσκεψη τους Γενικούς Γραμματείς των Περιφερειών και τους ανακοίνωσε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σταδιακής αποκατάστασης των χωματερών έως το 2008, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα (βλ. Δελτίο Τύπου του ΥΠΕΧΩΔΕ 25/05/2005).

Ο σχεδιασμός και η κατασκευή των έργων διαχείρισης αποβλήτων (ΧΥΤΑ κα) είναι ευθύνη των Περιφερειών και η κατάργηση των παράνομων χωματερών είναι ευθύνη των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού.

Μάλιστα, το ΥΠΕΧΩΔΕ εξέδωσε εγκυκλίους με τεχνικές προδιαγραφές μελετών αποκατάστασης και τις έστειλε σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας και συγκρότησε, επίσης, μία ομάδα υποστήριξης του προγράμματος.

Με την ολοκληρωμένη εφαρμογή έως το 2008 του προγράμματος που εκπόνησε το ΥΠΕΧΩΔΕ, θα αποτραπεί για την Ελλάδα ο κίνδυνος επιβολής προστίμου.

ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ «ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ».

Δεν είναι μόνο οι εξωφρενικές τιμές στα καύσιμα, δεν είναι οι «κούρσες ακρίβειας» που κάνουν βενζίνες, πετρέλαια, διάβολοι και τριβόλοι, είναι και τα «παιχνίδια» των πρατηριούχων. Κάνοντας μια βόλτα στην Θεσσαλονίκη, παρατήρησα ότι πάρα πολλά βενζινάδικα δεν είχαν τιμές καυσίμων στις ταμπέλες τους. Δεύτερη και τρίτη φορά που πέρασα από περιέργεια, πάλι δεν είχαν τιμές. Ευτυχώς στη Χαλκιδική δεν έχουμε τέτοια φαινόμενα. Σταμάτησα και ρώτησα τον υπάλληλο που ήταν στο βενζινάδικο γιατί δεν έχουν βάλει τις τιμές των καυσίμων για να ξέρει ο κόσμος πόσο θα πληρώσει τα καύσιμα του, και η απάντηση που πήρα ήταν ότι «το αφεντικό ξέρει, αλλά λείπει». Ολως παραδόξως, και στα υπόλοιπα βενζινάδικα «έλειπε» το αφεντικό, και οι υπάλληλοι δεν ήξεραν. Έχω μια ερώτηση για τους «αρμοδίους». Δεν είναι υποχρεωτικό να έχουν όλα τα πρατήρια καυσίμων αναρτημένες τις τιμές πώλησης σε εμφανές σημείο; Από πέρσι μέχρι και τώρα, οι τιμές όλο και ανεβαίνουν, και το παίρνουμε χαμπάρι όταν είναι ήδη πολύ αργά. Και διαπιστώνω ότι πολλοί ανεβάζουν τις τιμές ενώ ψωνίζουν με τις ΙΔΙΕΣ χρεώσεις. Χαρακτηριστικές ήταν οι καταγγελίες που έγιναν σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Το θέμα «καύσιμα», θα μας απασχολεί για πολύ καιρό. Από την μια είναι η τρελή κούρσα των τιμών του πετρελαίου στην Αμερική, και από την άλλη είναι ο συναγωνισμός από εμάς, και οι συνεχείς αυξήσεις. Και μην ξεχνάμε, ότι οι τιμές των καυσίμων στην χώρα μας ανέβαιναν πολύ πριν αρχίσει αυτή η τρελή κούρσα του πετρελαίου στην Αμερική. Αναρωτιέμαι όταν φτάσει η τιμή του βαρελιού στα 100 δολάρια, γιατί εκεί θα φτάσει στο τέλος, πόσο θα πληρώνουμε τα καύσιμα στην Ελλάδα, τη στιγμή μάλιστα που ήδη είναι κοντά στο ευρώ, και σε πολλές περιοχές είναι πάνω από ένα ευρώ το λίτρο; Αν λάβουμε επίσης υπ οψιν και την αύξηση του ΦΠΑ, σε συνδυασμό με όλα τα πιο πάνω και άλλα πολλά, τότε να υποθέσουμε ότι η τιμή της αμόλυβδης θα φτάσει το ενάμιση ευρώ; Μήπως ήρθε η ώρα να «κλειδώσουμε» τα αυτοκίνητα; Μήπως θα πρέπει επιτέλους να αναζητήσουμε και άλλες πηγές ενέργειας, πιο οικονομικές, αλλά και πιο «φιλικές» στο περιβάλλον; Στη χώρα του ήλιου και των ανέμων, στην χώρα μας, αφήνουμε αναξιοποίητες αυτές τις δυο πηγές ενέργειας. Για παράδειγμα για ηλεκτρισμό γιατί δεν χρησιμοποιούμε τον ήλιο και τον αέρα και κάθε φορά έχουμε φουσκωμένους λογαριασμούς; Η ΔΕΗ ανεβάζει τις τιμές της κάθε φορά που ανεβαίνει και το πετρέλαιο. Όλα είναι μια «αλυσίδα» η οποία όμως έχει τυλιχτεί γύρω από το λαιμό μας και μας πνίγει. Και απ ότι βλέπω η Τουρκία ετοιμάζεται για εισβολή στο Ιράκ. Θα παίξει και αυτό το ρόλο του στην άνοδο των τιμών στις διεθνείς αγορές. Δύσκολα χρόνια. Στη χώρα μας πολλοί είναι εκείνοι που δεν χάνουν ευκαιρία να μας κλέψουν, και ο καλύτερος τρόπος είναι μέσα από τα καύσιμα. Μελέτες έδειξαν ότι η χώρα μας διαθέτει τόσες παράνομες αποθήκες καυσίμων, όσες δεν διαθέτει η υπόλοιπη Ευρώπη. Το Εμπόριο, και το παραεμπόριο καυσίμων ανθεί, και δεν βάζει κανείς φρένο. Καμία κυβέρνηση ενώ ξέρει δεν έχει φροντίσει να πάρει κάποια μέτρα και να προφυλάξει τον κόσμο. Και σίγουρα πίσω από το παραεμπόριο καυσίμων κρύβονται και οι μεγάλες εταιρίες οι οποίες άλλωστε κάνουν κουμάντο στην αγορά, και δεν τολμά να τους βάλει κανείς χέρι. Ποιος άλλωστε τόλμησε να τα βάλει στα τόσα χρόνια με τα διάφορα «Τραστ»; Όλες οι κυβερνήσεις, σε όλη τη γη, «τρέφονται» από τους διαχειριστές του παγκοσμίου χρήματος, και τέτοιοι (οι βασικοί) είναι οι πετρελαιάδες και οι εταιρίες τους. Αναμένονται ραγδαίες εξελίξεις στα καύσιμα, και τις παρακολουθούμε με αγωνία. Άλλωστε, δεν είναι μόνο ο χειμώνας και το πετρέλαιο για την ζεστασιά μας, είναι η καθημερινή μας κίνηση, είναι τα διάφορα προϊόντα που εξαιτίας των καυσίμων ανεβαίνουν κι αυτά. Είναι η καθημερινότητα μας.

ΚΑΥΣΙΜΑ ΚΑΙ «ΚΟΥΡΣΕΣ»

Εδώ και ένα σχεδόν μήνα, παρατηρούμε τις τιμές των καυσίμων να «τρέχουν» προς τα πάνω, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των οικογενειακών προϋπολογισμών. Φτάσαμε στις μέρες που θα χρειαστεί να προμηθευτούμε πετρέλαιο θέρμανσης, και αναρωτιόμαστε ποια θα είναι η αρχική του τιμή και λέω αρχική γιατί πολύ φοβάμαι ότι κατά την διάρκεια του χειμώνα θα έχουμε πολλά «σκαμπανεβάσματα» όχι και τόσο ευχάριστα όπως καταλαβαίνετε για εμάς. Ας δούμε μερικές τιμές που έχω καταγράψει σε διάφορες περιοχές της χώρας, έτσι για να καταλάβουμε τι γίνεται, και ίσως τι θα γίνει από εδώ και πέρα. Αμόλυβδη από 99 λεπτά, μέχρι και 1.050 (!) Σούπερ αμόλυβδη από 1,018 μέχρι και 1,065 Πετρέλαιο κίνησης από 90 λεπτά, μέχρι 99! Υπάρχουν βέβαια και τα ανεξάρτητα πρατήρια τα οποία άλλα έχουν πολύ χαμηλές τιμές (αν μπορούμε να το πούμε έτσι), και άλλα ίδιες, αν όχι και υψηλότερες. Να υποθέσουμε λοιπόν, ότι το πετρέλαιο θέρμανσης θα φτάσει το ένα ευρώ το λίτρο; Το ρωτώ αυτό γιατί τέτοια μηνύματα παίρνω, από την όλη κούρσα των τιμών, και ακούω πολλούς από εσάς να λέτε το ίδιο. Οι παράγοντες της αγοράς μιλούν για αύξηση στα καύσιμα άνω του 15%, κάτι που μας στήνει με την πλάτη στον τοίχο. Οι όποιες ισορροπίες στην τρελή κούρσα του πετρελαίου οφείλονται καθαρά και μόνο στην ισοτιμία ευρώ – δολαρίου. Μέχρι πότε όμως Θα τηρούνται αυτές οι ισορροπίες κανείς δεν ξέρει. Πολλοί λένε ότι πρόλαβαν να γεμίσουν από πέρσι τις δεξαμενές τους με παλιά τιμή, αλλά ξέρουμε ότι δεν είναι το μοναδικό γέμισμα που κάνουμε τον χειμώνα, και αν επαναλαμβάνω για ακόμα μια φορά, βγουν αληθινοί εκείνοι που μιλούν για βαρυχειμωνιά φέτος, θα χρειαστούμε πολλά γεμίσματα για να ξεχειμωνιάσουμε χωρίς να παγώσουμε. Μια άλλη παράγραφος σχετική με την κούρσα των τιμών, είναι αυτή των μεγάλων εταιριών, οι οποίες φαίνεται ότι είναι ανεξέλεγκτες. Αν τα προσθέσουμε όλα αυτά, και βάλουμε στη «σούμα» και την αύξηση (όπως ακούγεται) του ΦΠΑ, τότε όχι απλά είμαστε για κλάματα, αλλά και κάτι πολύ παραπάνω. Βρισκόμαστε στις τελευταίες μέρες του Σεπτέμβρη. Ήδη έχουμε μπει σε χειμωνιάτικους «ρυθμούς», και πολλοί διαπιστώνουν ότι δεν τα βγάζουν πέρα. Ακόμα δεν ανακοινωθήκαν οι τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης, βλέπουμε όμως τα αποτελέσματα των τρελών τιμών των καυσίμων σε όλα τα άλλα, σε τρόφιμα, ρούχα, κλπ. Ένα παράξενο φαινόμενο όμως είναι και αυτό της άσκοπης χρήσης των αυτοκινήτων. Αντί να ξελαφρώνουμε λίγο τον οικογενειακό προϋπολογισμό από την άσκοπη χρήση του αυτοκινήτου, εμείς ακόμα και για εκατό μέτρα θα πάρουμε το αμάξι για να μετακινηθούμε. Το έχω γράψει πολλές φορές αλλά θα το επαναλάβω. Τα Μουδανιά για παράδειγμα, και άλλες περιοχές του νομού θυμίζουν μεγαλουπόλεις καθημερινά, με το μποτιλιάρισμα, την ανεξέλεγκτη στάθμευση, και όλα τα καλά της καταναλωτικής κοινωνίας μας. Το να καις ένα σωρό βενζίνη κάνοντας κύκλους για να παρκάρεις, η περιμένοντας να απεγκλωβιστείς από την κίνηση, είναι ότι χειρότερο, γιατί τα ρεζερβουάρ για να γεμίσουν, θέλουν το λιγότερο ένα τριαντάρι ευρώ. Και όπως πάνε τα πράγματα, τα τριάντα ευρώ θα φτάνουν στο τέλος μόνο για να γεμίσει κάποιος τον αναπτήρα του. Περιμένουμε τις νέες εξελίξεις, μια και η κατάσταση στα καύσιμα μεταβάλλεται συνέχεια. Πολύ φοβάμαι ότι αυτό το χειμώνα θα ζοριστούμε πάρα πολύ, και πολλοί θα είναι εκείνοι που δεν θα τα βγάλουν πέρα με όλες τις υποχρεώσεις και με την ακρίβεια που επικρατεί σε όλα.