Μέσα στο γενικό ΧΑΟΣ που επικρατεί με τα καμώματα των Ευρωπαίων, αλλά και των δικών μας πολιτικών, μέσα στη κρίση, τις κλειστές τράπεζες, τη συνεχώς αυξανόμενη ΑΝΕΡΓΙΑ, μέσα στη καθημερινή Ελλάδα που αγκομαχεί και δεν πρόκειται να συνέλθει έτσι όπως τα κατάφεραν ούτε σε εκατό χρόνια, έχουμε την άλλη καθημερινότητα, εκείνη των ασθενών με Χρόνιες Παθήσεις, οι οποίοι παρά τα παχιά λόγια των «αρμοδίων», ανεβαίνουν το δικό τους Γολγοθά ο οποίος ακούει στο όνομα ΚΕΠΑ.
Τη γνωστή «θαυματουργή» διαδικασία, κατά την οποία γιατρεύονται χρόνιες παθήσεις, αναπηρίες, κλπ!
Ο ασθενής, πρέπει να συγκεντρώσει τα «ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ», τις πρόσφατες εξετάσεις του από ΚΡΑΤΙΚΟ ΦΟΡΕΑ – ΙΔΡΥΜΑ τις οποίες θα τις καταθέσει με το φάκελο του στο κατά τόπους Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας προκειμένου να περάσει από την Επιτροπή…..
Άντε, να πούμε πως μέχρι εδώ όλα είναι «καλά»…..
Βέβαια, ο κόσμος ΔΕΝ γνωρίζει ΤΙ πραγματικά συμβαίνει με τα «δικαιολογητικά» που χρειάζεται να μαζέψουν οι ασθενείς, ΠΟΙΑ δέχονται οι επιτροπές, και ποια όχι.
Για να δούμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση από κάποιο forum ασθενών με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας!
«- καλησπέρα σε όλους τους φίλους και φίλες. μήπως ξέρετε στην επιτροπή [ κεπα ] ζητιάνε καινούργια μαγνητική; η τελευταία που έχω είναι 1 χρόνου.
- θέλουν εξετασειs τελευταίου εξαμήνου
- πριν 3 χρόνια έγραφε στο χαρτί με τα δικαιολογητικά πως δεκτές γίνονται εξετάσεις παλιές μέχρι 4 μηνών. στο χαρτί που μου έδωσαν τώρα δεν γράφει τίποτα για χρονικό όριο. κατέθεσα τα χαρτιά εχθές με μαγνητική 1 χρόνου και με ρώτησαν εάν υπάρχει νεότερη. ελπίζω να μην μπω σε περιπέτειες.
- Πέρασα ΚΕΠΑ τον Οκτώβριο του 2014. Όταν έκανα την αίτηση στις αρχές Ιουλίου 2014 μου είχαν πει ότι οι μαγνητικές θα πρέπει να είναι έως 4 μήνες. Έχω ακούσει και από άλλους συνασθενείς ότι όταν τους κάλεσαν για επιτροπή τους είχαν ζητήσει να προσκομίσουν πρόσφατες μαγνητικές.
- εγώ πέρασα το '14 με μαγνητικές εξαμήνου και ξέρω περιπτώσεις που πέρασαν με παλαιότερες, είναι πως θα κάτσει, σε τι πα..ρες θα πέσεις. Καλή τύχη εύχομαι.
- καλησπέρα,
επειδή κι εγώ θα περάσω επιτροπή ΚΕΠΑ για 1η φορά τον Ιούλιο, θέλω να ρωτήσω αν χρειάζονται μόνο πρόσφατες μαγνητικές ή και παλιότερες.
Η τελευταία νοσηλεία ήταν το Φεβρουάριο του 2015 και αυτά τα δικαιολογητικά/μαγνητική έχω σκοπό να πάω. Ωστόσο, χρειάζεται να προσκομίσω και παλιότερες μαγνητικές; έμαθα ότι μπορείς να τις δανειστείς από το νοσοκομείο (Παπαγεωργίου θεσ/νίκη) και να τις επιστρέψεις.
Επίσης, μπορεί κάποιος να μου πει τι ρωτάνε, πώς είναι το κλίμα, ή ότι νομίζει ως χρήσιμο... νομίζω ότι έχω λίγο άγχος για το ραντεβού.
Ευχαριστώ και καλή ευκολία σε όλους μας»
Πως σας φαίνεται Αδέλφια;
Μιλάμε για ασθενείς με ΧΡΟΝΙΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ, που οι παλιοί τουλάχιστον, είναι «φακελωμένοι» στο «σύστημα», που ΟΛΟ το ιστορικό τους είναι γνωστό, υπάρχει διαθέσιμο σε κάθε έλεγχο. Παρόλα αυτά, η αβεβαιότητα για την όποια «παλαιότητα» των εξετάσεων, αυξάνει την γενικότερη αγωνία των συγκεκριμένων ασθενών (έγραψα και σε άλλα άρθρα πως οι ασθενείς με ΣΚΠ, είναι τα ΠΡΩΤΑ ΘΥΜΑΤΑ στη σειρά για ΣΦΑΞΙΜΟ από τα ΚΕΠΑ, για νέα θαύματα, κλπ). Αλήθεια, αναρωτιέμαι εγώ ο αφελής, μεταξύ δυο μαγνητικών τομογραφιών, με διαφορά έξι (ας πούμε) μηνών η μια από την άλλη, είναι δυνατόν να γιατρευτεί ο ασθενής; Μέσα σε αυτό το διάστημα, ακόμα και ενός χρόνου, θα έχει γίνει το ζητούμενο από το κράτος «θαύμα» προκειμένου να τον κόψει η επιτροπή; ΠΟΣΕΣ Ακτινοβολίες, και ανά πόσο διάστημα μπορεί να φάει κάποιος με πάθηση του Μυελού των Οστών, η οποία ΔΕΝ είναι μόνη της, συνοδεύεται από ένα σωρό άλλα, πχ Διαβήτη, Υπέρταση, κλπ;
Θα μπορούσα να σας μεταφέρω ένα σωρό συζητήσεις , προβληματισμούς, από ασθενείς με διαφορετικές χρόνιες παθήσεις που μαρτυρούν το ΜΠΑΧΑΛΟ που επικρατεί. Να έχει κάποιος την αρρώστια του, και να τον τρέχουν γιατί ΟΛΟΙ εκείνοι που έβγαλαν τις «αποφάσεις» για «ΛΙΣΤΕΣ, ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ, ΠΟΣΟΣΤΑ» κλπ, την ώρα που τις έβγαζαν, σκεφτόταν μόνο πως θα κόψουν κόσμο, και αν ήταν σωστά δεμένη η γραβάτα τους.
Θα επανέλθω….
Βασίλης Τσούγκαρης
tsougarisgnomi@gmail.com
ως τα
νεότερα της τουρκοκρατίας, με στοιχεία από τη Δανάη και τον Περσέα, τον
Οιδίποδα, την Παλαιά Διαθήκη και γλώσσα που φέρνει στο νου τον
δεκαπεντασύλλαβο του Ερωτόκριτου και τα αναγεννησιακά έπη και νουβέλες.
Δέκα συν ένα παραμύθια που δεν είναι ισοπεδωμένα και ανούσια, αλλά ούτε
και τρομοκρατούν τις αμάλαγες ψυχές των παιδιών, γιατί "το νεοελληνικό
παραμύθι απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους. Γιατί, για να ζήσει κανείς
σαν σωστός άνθρωπος πρέπει να παραμείνει ειλικρινής και ακέραιος σαν
παιδί".
Ο Αντώνης Σανουδάκης κατέγραψε τα δέκα με μαγνητόφωνο κατά την περίοδο 1975 - 1993 ενώ το ενδέκατο το έγραψε ο ίδιος.
- Ο βασιλιάς με τσι πέντε θυγατέρες
- Το κουρουπάκι με το μέλι
- Έχει ο Θιός και να γενεί και το κόπανο παιδί
- Οι δύο βασιλιάδες
- Η χρυσή τρίχα
- O Φλωρεντίνος και η Ζωρζέτα
- Ο Απολλώνιος και η Αρχεστράτα
- Η Φουρναροπούλα
- Η Αχελώνα
- Η Νεράιδα της θάλασσας
Η Νεράιδα της θάλασσας
και δέκα λαϊκά παραμύθια
διασκευή: Αντώνης Σανουδάκης – Σανούδος
εικονογράφηση: Γιώργος Θεοδώρου
100 σελ.
ISBN 978-960-6748-75-2
Τιμή € 19,17
Μια συλλογή παραμυθιών και οι γραμματολογικές προϋποθέσεις της
Εφημερίδα Η ΑΥΓΗ Ημερομηνία δημοσίευσης: 03/07/2011
ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΣ ΤΣΟΥΠΡΟΥ*
"Οι
κοσμογονικές μεταβολές στην ιστορία του ανθρώπου, που πραγματοποιήθηκαν
στους δύο τελευταίους αιώνες [...], σάρωσαν και τον ολότελα αφελή, όσο
και χαριτωμένο [...] τρόπο, με τον οποίο εκφραζόταν η μεταφυσική ανάγκη
του ανθρώπου [μέσω του παραμυθιού]. Αλλά αυτή η ανάγκη δεν ήταν μόνο
θέμα μορφής. Ήταν και θέμα ουσίας. Η μορφή άλλαξε, στο βάθος η ανάγκη
έμεινε η ίδια. Νέα είδη διηγήσεων εμφανίστηκαν, με τις οποίες ο άνθρωπος
ζει τη γοητευτική ψευδαίσθηση της ελευθερίας του από τα δεσμά της ύλης.
[...] Ο άνθρωπος και σήμερα παραμένει, όπως θα έλεγε ο Πλάτων,
'μυθοποιός'".
(Μιχαήλ Γ. Μερακλή, Τα Παραμύθια μας, εκδόσεις Εντός)
ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΝΟΥΔΑΚΗΣ-ΣΑΝΟΥΔΟΣ, Η Νεράιδα της θάλασσας και Δέκα Λαϊκά
Παραμύθια, Εικόνες: Γιώργος Θεοδώρου, εκδόσεις Ταξιδευτής, σελ. 100
Στο Εισαγωγικό Σημείωμα της παρούσας έκδοσης ο Αντώνης Σανουδάκης,
μιλώντας για τις μελέτες εκείνες που του έδωσαν "το έναυσμα, κατά τα
πρώτα χρόνια τού φιλολογικού και λογοτεχνικού του ξεκινήματος, να
ενσκήψει στο νεοελληνικό παραμύθι", αναφέρει και τις Ομηρικές
έρευνες του Ι. Θ. Κακριδή, γεγονός καθόλου παράξενο ούτε, βέβαια,
τυχαίο, ειδικά αν λάβει κανείς υπ’ όψιν και το βιβλίο τού Uvo
Hölscher, Οδύσσεια. Ένα έπος ανάμεσα στο παραμύθι και το μυθιστόρημα,
όπου, μεταξύ άλλων, και σύμφωνα με την εξέταση του γερμανού
πανεπιστημιακού, διαπιστώνεται ότι στην αφήγηση της Οδύσσειας (στο
μεταίχμιο της μετάβασης από την εποχή της προφορικότητας στην εποχή της
γραπτής μορφής της ποίησης) υπόκεινται ορισμένες "μικρές ιστορίες", τις
οποίες μπορούμε να διακρίνουμε σε παραμύθια, μύθους, θρύλους και
παραδόσεις (ο Σανουδάκης θυμάται τις ιστορίες τής Οδύσσειαςκι όταν
γράφει το δικό του παραμύθι).
Η προρρηθείσα προφορικότητα, μάλιστα, διασώζεται, ανέλπιστα όσο και
ευπρόσδεκτα, στα προσφάτως εκδοθέντα Δέκα λαϊκά παραμύθια,
καταγεγραμμένα όλα με μαγνητόφωνο κατά την περίοδο 1975-1993 και, στην
συνέχεια, μεταφερμένα στο χαρτί σε άπταιστο λαϊκό κρητικό ιδίωμα. Η ίδια
η "μικρή προϊστορία" αυτών των προφορικών αφηγήσεων ξετυλίγεται πολύ
ζωντανά από τον συγγραφέα στο Εισαγωγικό Σημείωμά του, καθώς
συμπεριλαμβάνονται εκεί και παρατηρήσεις για τον χρόνο, τον χώρο και τον
ανθρώπινο περίγυρο εκείνων των αφηγήσεων, όπως και για τις κινήσεις του
σώματος και τον τόνο τής φωνής των παραμυθούδων. Αυτή η "μιμική,
υποκριτική τέχνη" των θειάδων και γειτονισσών, που απευθυνόταν σε παιδιά
(αλλά και σε ενηλίκους) της μετεμφυλιακής εποχής "ως η μόνη τους
(σχεδόν) χαρά και διασκέδαση", εντυπώθηκε ανεξίτηλα στην ψυχή τού Αντώνη
Σανουδάκη, ο οποίος έχει δραστηριοποιηθεί γενικότερα για την καταγραφή
τού πλούσιου λαογραφικού και ιστορικού υλικού τής Χερσονήσου Ηρακλείου
(και όχι μόνον), οδηγώντας τον, τελικά, και στην δημιουργία ενός δικού
του παραμυθιού, του ενδέκατου στην παρούσα έκδοση, εμπνευσμένου από ένα
εκ των προηγουμένων αλλά και διαφοροποιούμενου από εκείνο.
Στο ίδιο Εισαγωγικό Σημείωμα ο Σανουδάκης καταγράφει και ορισμένα πολύ
χρήσιμα στοιχεία, τόσο για τις κατηγορίες κατά Aarne-Thompson (πριν την
αναθεώρηση του Καταλόγου από τον Hans-JörgUther το 2004) στις οποίες
ανήκουν τα δέκα παραμύθια, όσο και για τις (κειμενικές) σχέσεις που τα
συνδέουν είτε με άλλα ελληνικά παραμύθια είτε με μυθολογικές αναφορές,
ιστορικά πρόσωπα και λογοτεχνικά πρότυπα. Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται, δε,
στο γεγονός ότι δύο από τα παραμύθια συναποτελούνται από πεζή και
ποιητική αφήγηση (βλ. σχετικά και την μελέτη "Τα Τραγούδια των
Παραμυθιών" στο ως άνω βιβλίο του Μ. Γ. Μερακλή). Τέλος, αναγνωρίζεται
από τον υπεύθυνο της έκδοσής τους ότι η γλώσσα των παραμυθιών είναι
οπωσδήποτε δύσκολη για τον σημερινό αναγνώστη (ο οποίος μπορεί να
χρησιμοποιήσει το φροντισμένο Γλωσσάρι στο τέλος τού βιβλίου,
λειτουργικό, θα έλεγα, και ανεξαρτήτως των παραμυθιών), ενώ, φυσικά,
αυτή η γλώσσα είναι θησαυρός για τον ερευνητή και αξίζει να διασωθεί ως
"πρότυπο λαϊκού λογοτεχνικού λόγου".
Δεν πρέπει να παραλείψουμε να αναφερθούμε στην πολύ όμορφη ρεαλιστική
εικονογράφηση του τόμου, για τον δημιουργό τής οποίας, όμως, δυστυχώς,
δεν διαθέτουμε κανένα βιογραφικό στοιχείο. Από την άλλη, είναι
συγκινητική η έγνοια του Αντώνη Σανουδάκη να απαθανατίσει τα ονόματα των
αφηγητριών-παραμυθούδων, προφανώς ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για την
ανιδιοτελή συνεισφορά τους και στην δική του ηθική και ψυχολογική
συγκρότηση.
*Η Σταυρούλα Γ. Τσούπρου είναι διδάκτωρ Φιλολογίας