Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2016

Νέα βιβλία απ τον Ευγένιο Τριβιζά και την Παιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Από Δευτέρα 28 Νοεμβρίου κυκλοφορεί το 3ο βιβλίο της σειράς Χίλιες και μία καληνύχτες του Ευγένιου Τριβιζά με τίτλο Τσιμπιτσούξ και Τσιμπινέλα και ένα βιβλίο με πολύ όμορφα τραγούδια απ' την Παιδική Χορωδία του Σπύρου Λάμπρου
Ευγένιος Τριβιζάς - Τσιμπιτσούξ και Τσιμπινέλα

ΣΕΙΡΑ ΧΙΛΙΕΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΕΣ
ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ
Τσιμπιτσούξ και Τσιμπινέλα
Εικονογράφηση: Λίζα Ηλιού
Ο Τσιµπιτσούξ το µικρό σκαντζοχοιράκι νιώθει
µια πολύ µεγάλη λύπη. Ο Πιρπιρίνος Πλουµ Παπαρδελίνος,
ο κίτρινος παπαγάλος µε το πορτοκαλί λοφίο και την παρδαλή ουρά που κάθεται σε µια γαλάζια κουµαριά, τον συµβουλεύει
ότι για να του περάσει η λύπη πρέπει να τον πάρει κάποιος
αγκαλιά και να του δώσει ένα, ή µάλλον δύο, ή µάλλον τρία,
ή µάλλον τέσσερα φιλιά.
Έτσι ξεκινάει µια περιπετειώδης αναζήτηση αγκαλιάς σε λιβάδια µε κόκκινες τουλίπες, σε λίµνες µε καραµελένιες γεφυρούλες,
σε δάση µε βατοµουριές και πόλεις µε ξεχασµένες µαριονέτες.
Μια συναρπαστική αναζήτηση µε αλλεπάλληλες απογοητεύσεις αλλά και µια υπέροχη έκπληξη!
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΚΑΙ ΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΕΔΩ 
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ ΕΔΩ
Παιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου - Ήταν ένα μικρό καράβι

ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΣΠΥΡΟΥ ΛΑΜΠΡΟΥ
ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΑΡΑΒΙ (με CD)
και άλλα κλασικά παιδικά τραγούδια
Εικονογράφηση: Ναταλία Καπατσούλια
Ήταν ένα µικρό καράβι γεµάτο όµορφα τραγούδια.
Τραγούδια που µεγάλωσαν και µεγαλώνουν πολλές γενιές.
Σ’ αυτή την συλλογή είναι συγκεντρωμένα τα ωραιότερα και πιο αγαπημένα τραγούδια της λαϊκής μας παράδοσης τα οποία εκτός του ότι διασκεδάζουν το παιδί είναι και ευχάριστα στην ανάγνωση. Μια συλλογή με έξοχη εικονογράφηση απ’ την Ναταλία Καπατσούλια και μαγικές ερμηνείες απ’ την Παιδική Χορωδία του Σπύρου Λάμπρου.
Περιέχει:
«Ήταν ένα µικρό καράβι»,«Τι χαρά τι χαρά», «Η καλή µας αγελάδα», «∆εν περνάς, κυρα-Μαρία»,«Στη µηλιά τη φορτωµένη», «Αχ κουνελάκι»,
«Βγαίνει η βαρκούλα»,«Ντίλι ντίλι», «Η φρεγάτα»,
«Ο µπαρµπα-Μπρίλιος», «Μια ωραία πεταλούδα»,
«Χαρωπά τα δυο µου χέρια», «Ήταν ένας γάιδαρος».
ΔΕΙΤΕ ΤΟ, ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΟ ΚΑΙ ΞΕΦΥΛΛΙΣΤΕ ΤΟ ΕΔΩ
Δείτε όλες τις νέες κυκλοφορίες εδώ
Δείτε τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις εδώ

Ο ΠΡΩΤΟΑΘΩΝΙΚΟΣ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΙΕΡΙΣΣΟΥ[i], 9ος-10ος αιώνας.

Ο ΠΡΩΤΟΑΘΩΝΙΚΟΣ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΙΕΡΙΣΣΟΥ[i], 9ος-10ος αιώνας.
Χρήστος Καραστέργιος

Τα ερείπια του ναού της Ιεράς Μονής του Μελισσουργείου όπως είναι σήμερα (Άνοιξη 2016).
Η ιστορία της Ιερισσού και της γύρω περιοχής είναι στενά συνυφασμένη πάνω από μια χιλιετία  με την ιστορία της Αθωνικής Πολιτείας του Αγίου όρους. 
Οι πρώτοι μοναχοί στη χερσόνησο του Άθω μπορούμε να υποθέσουμε ότι ασκήτεψαν στα τέλη του 8ου αιώνα, αν και δεν υπάρχει κάποια πληροφορία που να αναφέρεται σ’ αυτούς[ii]. Σίγουρα τα πρώτα χρόνια δεν υπήρχε κάποια οργανωμένη μορφή μοναχισμού. Η παράδοση μας σώζει  πληροφορίες για ασκητές, αναχωρητές και ερημίτες όπως για τη μεγάλη μορφή του Όσιου Πέτρου του Αθωνίτη. 
Οι λόγοι που βοήθησαν την ανάπτυξη του μοναστικού αυτού κέντρου ήταν:
α) Η προέλαση των Αράβων και η κατάληψη από αυτούς περιοχών στις οποίες άκμαζαν γνωστά και παλιά θρησκευτικά κέντρα, όπως η Ραϊθώ στη χερσόνησο του Σινά, ο Όλυμπος της Βιθυνίας, η Παλαιστίνη, η Συρία, κ.α. 
β) Η ερημοποίηση της Χερσονήσου του Άθω λόγω βαρβαρικών επιδρομών Ούννων, Σλάβων, Βουλγάρων και Αράβων.
γ) Η εικονομαχία. Υπάρχει  η πιθανότητα πολλοί μοναχοί να κινήθηκαν στη περιοχή της χερσονήσου του Άθω λόγω της εικονομαχικής έριδας[iii]. Αυτή την εκδοχή την αμφισβητεί η ιστορικός  Διονυσία Παπαχρυσάνθου[iv].
Η πρώτη αναφορά για μοναχούς στη χερσόνησο του Άθω γίνεται το 843, στη σύνοδο για την αναστήλωση των ιερών εικόνων στη Βασιλεύουσα από την αυτοκράτειρα Θεοδώρα.
 Την εποχή αυτή η ιστορία του Αθωνικού μοναχισμού σημαδεύεται από την προσωπικότητα του οσίου Ευθυμίου. Ο μεγάλος αυτός όσιος της εκκλησίας ασκήτεψε κατά καιρούς στη χερσόνησο του Άθω και είναι ο ιδρυτής της Λαύρας στη Βραστάμου και της μονής των Περιστερών στη Θεσσαλονίκη. Ακόμα όμως δε γίνεται λόγος για οργανωμένα ιδρύματα παρά μόνο για αναχωρητικές ομάδες. 
 Στο τελευταίο τέταρτο του 9ου και στις αρχές του 10ου αιώνα, παρατηρείται ανάπτυξη του οργανωμένου μοναχισμού στο στενό μέρος της χερσονήσου και λίγο βορειότερα[v]. Η πιθανή αιτία της ανάπτυξής του στο λαιμό της Αθωνικής χερσονήσου είναι μάλλον η ανασφάλεια που υπήρχε από τις πειρατικές επιδρομές των Σαρακηνών που λυμαίνονταν τις ακτές της Χαλκιδικής και του Άθω[vi]Την ασφάλεια στην περιοχή αυτή την παρείχε πιθανότατα το κάστρο της Ιερισσού.
Σταδιακά, και κυρίως μετά το 961[vii], η οργανωμένη μορφή του μοναχισμού επεκτάθηκε στο εσωτερικό της χερσονήσου.   
Το πρώτο μοναστήρι του Άθω ιδρύεται μεταξύ του 866 και του 883 κοντά στην Ιερισσό από τον όσιο Ιωάννη τον Κολοβό, μαθητή του οσίου Ευθυμίου, εγκαινιάζοντας έτσι τη μοναστική ιστορία του Αγίου Όρους. Υπάρχει η εικασία  ότι βρισκόταν μέσα στο κάστρο της πόλης[viii]. (Συνηθισμένη τότε πρακτική λόγω της ανασφάλειας και των προβλημάτων που δημιουργούσαν οι πειρατικές και άλλες εχθρικές επιδρομές). Σύντομα, πλήθος μοναστηριών και μοναχικών ιδρυμάτων ιδρύονται στην ευρύτερη περιοχή της Ιερισσού.
Αυτά που μπορούμε να εντοπίσουμε στις πηγές είναι:
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΥ ΚΟΛΟΒΟΥ[ix]
Το πρώτο μοναστήρι του Αγίου Όρους.
 Ιδρύθηκε από τον Ιωάννη τον Κολοβό ανάμεσα στο 866 και 883 μ.Χ, δίπλα ή μέσα στο κάστρο της Ιερισσού. Η ισχυρή όσο και σεβάσμια προσωπικότητα του Ιωάννη επέτρεψε την γρήγορη ανάπτυξη του μοναστηριού, δέχθηκε σημαντικές αυτοκρατορικές δωρεές και παρουσιάζεται σε μετέπειτα έγγραφα ως «βασιλική μονή». Διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της Αθωνικής Πολιτείας. Η δύναμή της ήταν τέτοια που κατάφερε γύρω στο 886 να έχει στην κτίση της ένα μεγάλο μέρος της χερσονήσου του Άθω.  Το 980 παραχωρείται, για λόγους καθαρά πολιτικούς, στη νεοσύστατη τότε μονή των Ιβήρων, από τον αυτοκράτορα Βασίλειο Β’. Το 1329 μαθαίνουμε ότι είναι σε ερειπιώδη κατάσταση.
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΧΡΙΣΤΙΝΗΣ
Αναφέρεται πρώτη φορά σε έγγραφο του 942. Αφορά τη δέσμευση των μοναχών του Αγίου Όρους και των κατοίκων της Ιερισσού να σεβαστούν τη διαχωριστική γραμμή της γης των Αθωνιτών και των Ιερισσιωτών. Το 943 μαθαίνουμε ότι τα πρώτα όρια του Αγίου Όρους και της Ιερισσού περνούσαν δίπλα από τα χωράφια του μοναστηριού της Αγίας Χριστίνης. Ξεκινούσαν απέναντι από το σημερινό χωριό της Αμμουλιανής και έτεμναν τη χερσόνησο σε ευθεία γραμμή ως τον κόλπο της Ιερισσού, «Άπάρχεται μέν ἀπό τόν βαθύν ρύακα τόν κατέναντι κείμενον τῶν λεγομένων παλατίων τῆς Ἀμμουλιανῆς καί ἀνατρέχει ὡς πρός τά χωράφια τῆς μονῆς τῆς ἁγίας Χρηστίνης…[x]»   
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΓΟΜΑΤΟΥ 
Εμφανίζεται στις πηγές το 942 με το όνομα του Γομάτου ή Ορφανού. Παρακολουθούμε τη πορεία της μέσα από διάφορα έγγραφα του Αγίου Όρους ως το 989. Έπαθε σημαντικές καταστροφές εξαιτίας των βουλγαρικών επιδρομών και γι΄ αυτό τον λόγο ο Πατριάρχης Νικόλαος Β’ Χρυσοβέργης παραχώρησε το μοναστήρι στην Ι. Μ. Μεγίστης Λαύρας για να διατηρηθεί[xi]. Τον 12ο αιώνα το μοναστήρι ήταν εγκαταλειμμένο και στη θέση του η Λαύρα κατείχε μεγάλη έκταση γης.
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΩΤΟΥ
Η Μονή του Σπηλαιώτου, σύμφωνα με τις πηγές, τοποθετείται ανάμεσα στην Ιερισσό «Κάστρον του Ερισού» και στον Πρόβλακα (Νέα Ρόδα)[xii]. Η πρώτη αναφορά σε αυτήν γίνεται στις αρχές του 10ου αιώνα, το 942, σε έγγραφο που καθορίζει τα όρια της γης των Αθωνιτών και των Ιερισσιωτών που χάραξε ο επόπτης Θωμάς. Σε έγγραφο του 1047 χαρακτηρίζεται πατριαρχική και παρουσιάζεται ακμάζουσα[xiii]. Απορροφήθηκε σε άγνωστο χρόνο από τη μονή των Ιβήρων. 
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΣΚΟΡΠΙΟΥ
Μοναστήρι κι αυτό του 10ου αιώνα.
Πρόσφατα εντοπίσθηκε από τον αρχαιολόγο και ιστορικό κο Ιωακείμ Παπάγγελο. Περιμένουμε την παρουσίασή του. 
 Αναφέρεται πρώτη φορά στις πηγές το 980, σε έγγραφο της μονής Ζωγράφου και τοποθετείται ανάμεσα στην Λαδιάβα και στην περιοχή της Κομήτισσας. Ήταν αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο και την παρακολουθούμε σε σειρά εγγράφων του Αγίου Όρους ως το 1288. Το έτος αυτό παραχωρήθηκε στη μονή Χελανδαρίου ως μετόχι.
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΖΥΓΟΥ
Πρόταση αναπαράστασης Μονής Ζυγού, περ. 1210. Σχέδιο: Τερψιχόρη (Οκτώβριος 2003). Υπ. Πολ. 10η Ε.Β.Α.
Είναι το μοναδικό μοναστήρι στη περιοχή της Ιερισσού που αποκαταστάθηκε και είναι επισκέψιμο. Εντοπίστηκε δίπλα στα σημερινά όρια του Αγίου Όρους στη θέση Φραγκόκαστρο και ανασκάφτηκε από ομάδα αρχαιολόγων με επικεφαλής τον Ιωακείμ Παπάγγελο το 1984. Θεωρείται από τα σπουδαιότερα μοναστήρια της πρωτοαθωνικής εποχής.  
Στις πηγές η πρώτη μνεία για τη περιοχή του Ζυγού γίνεται στον βίο του Αγίου Αθανασίου το 957 ή το 958, αλλά δε διευκρινίζεται αν υπήρχε τότε η μονή ή ήταν απλώς ένα ασκητικό κέντρο. Η πρώτη σαφής αναφορά στην ύπαρξή της γίνεται το 996 σε έγγραφο της Μεγίστης Λαύρας. Από τότε αναφέρεται συχνά ως το 1199 που παραχωρείται στη μονή του Χελανδαρίου ως μετόχι λόγω της μη επάνδρωσής της από μοναχούς.
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΑΚΙΝΔΥΝΟΥ (ΡΟΥΔΑΒΑ[xiv])
Αναφέρεται σε έγγραφο της Μεγίστης Λαύρας του 1008. Η ίδρυσή της ανάγεται τον 10ο αιώνα[xv] και πιθανότατα αργότερα απορροφήθηκε από τη μονή της Μεγίστης Λαύρας. Οι περισσότεροι ερευνητές την τοποθετούν κοντά στο χωριό του Γοματίου ή της Ιερισσού[xvi].
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΜΕΛΙΣΣΟΥΡΓΕΙΟΥ
Έχει εντοπισθεί από τον αρχαιολόγο Ιωακείμ Παπάγγελο δίπλα στα σημερινά σύνορα του Αγίου Όρους από τη μεριά της Ιερισσού. Ήταν αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο και η πρώτη αναφορά στην ύπαρξή της γίνεται σε πρακτικό της μονής των Ιβήρων το 1024. Απορροφήθηκε από το μοναστήρι της Ιβήρων το 1063 και από τότε ως το 1357 τη συναντούμε ως μετόχι πια της μονής αυτής.
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΚΑΛΑΦΑΤΟ
Ήταν αφιερωμένη στην Υπεραγία Θεοτόκο και βρισκόταν στην περιοχή της Κομήτισσας. Η πρώτη αναφορά στη μονή γίνεται το 1057 στα αρχεία της μονής Παντελεήμονος του Αγίου Όρους. Το 1101 σε έγγραφο της Μεγίστης Λαύρας αναφέρεται ότι τα όρια του μοναστηριού του Καλαφάτη «ἄρχεται ἀπό τῆς θαλάσσης καί τόν ποταμόν τόν κατερχόμενον ἀπό τήν Κομιώτησαν (Κομίτσα)…[xvii]». Από τις αρχές του 12ουαιώνα γίνεται μετόχι της Μεγίστης Λαύρας. 
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΜΟΥΣΤΑΚΩΝΟΣ
Αναφέρεται σε έγγραφο του αυτοκράτορα Λέοντα του ΣΤ’ το 908. 
Ο Γεράσιμος Σμυρνάκης την τοποθετεί εκτός των σημερινών συνόρων του Αγίου Όρους στη περιοχή ανάμεσα στον ισθμό και στη τοποθεσία Πυργούδια[xviii]. Την υπόθεση της αναζήτησης της μονής εκτός των συνόρων του Αγίου Όρους στη περιοχή της Ιερισσού κάνει και η ιστορικός Διονυσία Παπαχρυσάνθου[xix].
Στο ίδιο έγγραφο αναφέρονται ακόμα 3 μοναστήρια για τα οποία δεν έχουμε καμία άλλη πληροφορία, εκτός του ότι πρέπει να αναζητηθούν εκτός των σημερινών ορίων του Αγίου Όρους.
Αυτά είναι:
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΚΑΡΔΙΟΓΝΩΣΤΟΥ
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
&
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΘΩΜΑ 
Η Άννα Καραμανίδου στο βιβλίο της «Τα Μοναστήρια της Χαλκιδικής από τον 9ο αι. μέχρι τον 19ο αι.» αναφέρεται ακόμα στις μονές:
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Την τοποθετεί κοντά στην Ιερισσό.
Η πρώτη αναφορά στη μονή γίνεται τον 11ο αιώνα σε αρχείο της Μεγίστης Λαύρας. Υπογράφεται από 5 εκκλησιαστικούς της Επισκοπής Ιερισσού και πιστεύεται ότι απορροφήθηκε από τη Μεγίστη Λαύρα.
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ
Αναφέρεται σε έγγραφο της μονής Ιβήρων το 1047 το οποίο την τοποθετεί μέσα στο κάστρο της Ιερισσού[xx]. «Μοναστήριον ο Ἄγιος Ἰωάννης ό Θεολόγος τό λεγόμενον τοῦ κυροῦ Ιωάννου, ἔσωθεν τοῦ κάστρου Ἐρισος…». Φαίνεται ότι απορροφήθηκε από την Ι.Μ. των Ιβήρων.
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Κοντά στο χωριό Ρουδάβα. Έχουμε μία μαρτυρία μόνο για την μονή αυτή, το 1035, που βρίσκεται στα αρχεία της Μεγίστης Λαύρας. Ιδρυτής της φαίνεται ο μοναχός Νικόλαος του Λαρδίτζι. Το μοναστήρι πιθανότατα πέρασε στην ιδιοκτησία της Μεγίστης Λαύρας.
Ο Γεράσιμος Σμυρνάκης σώζει ακόμα τα ονόματα της Ιεράς Μονής Αποκενταύρων ή Κενταύρων και της Ιεράς Μονής του Ορθογομάτου[xxi] που μπορούμε να την ταυτίσουμε πιθανόν με το μοναστήρι του Γομάτου[xxii]. Η αναφορά στις μονές αυτές γίνεται σε 2 χρυσόβουλα του Λέοντος Στ’ του Σοφού και του Κωνσταντίνου Ζ’ Πορφυρογέννητου στα τέλη του 9ου και στις αρχές του 10ου αιώνα αντίστοιχα. Τα χρυσόβουλα αυτά έχουν χαθεί. 
Υποθετικός χάρτης των Μονών στη περιοχή της Ιερισσού, 9ος- 10ος αιώνας. 
Σχεδιάστηκε βάση του χάρτη στο βιβλίο της κας Άννας Καραμανίδου, " Μοναστήρια της Χαλκιδικής από τον 9ο μέχρι τον 19ο αι.".
1)     ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΥ ΚΟΛΟΒΟΥ 
2)     ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ
3)     Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΩΤΟΥ
4)     Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΧΡΙΣΤΙΝΗΣ
5)     Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΣΚΟΡΠΙΟΥ
6)     Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΚΑΛΑΦΑΤΟΥ
7)     Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΜΕΛΙΣΣΟΥΡΓΕΙΟΥ
8)     Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΖΥΓΟΥ
9)      H ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
10)  Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΑΚΙΝΔΥΝΟΥ
11)  H ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
12)  Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΓΟΜΑΤΟΥ 
13)  H ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΠΟΚΕΝΤΑΥΡΩΝ
14)  Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΜΟΥΣΤΑΚΩΝΟΣ
Τα μοναστικά ιδρύματα της περιοχής με τη πάροδο του χρόνου απορροφήθηκαν και έγιναν εξαρτήματα των μεγάλων μονών του Άθω, ανοίγοντας τον δρόμο για την πλήρη «αθωνικοποίηση» της περιοχής[xxiii], που εκτείνεται ανάμεσα στην οριογραμμή του Αγίου Όρους και λίγο βορειότερα.   
Μεγάλο ρόλο στη καταστροφή ή στη σταδιακή υποβάθμιση των μοναστηριών αυτών έπαιξαν οι βουλγαρικές επιδρομές, η λατινοκρατία και τέλος οι καταστροφές και οι δηώσεις της Καταλανικής εταιρείας στις αρχές του 14ου αιώνα. Ένας όμως ακόμη σημαντικός παράγοντας υποθέτουμε ότι ήταν η οριοθέτηση της γης των Αθωνιτών. Έγινε αρχικά το 943 μ.Χ λόγω της έριδας των μοναχών με τους κατοίκους της Ιερισσού στη περιοχή του ισθμού, και αργότερα παγιώθηκε στη περιοχή του Ζυγού. Με αυτόν τον τρόπο έμειναν έξω από τα όρια της τότε νεότευκτης Αθωνικής πολιτείας με όποια προνόμια απέκτησε αυτή, πλήθος μοναστικών ιδρυμάτων, ησυχαστηρίων και κελιών που μπορούμε να πούμε ότι αποτελούν αρχέγονο και αναπόσπαστο μέρος της πρωτοαθωνικής ιστορίας.
Η Ιερά Μητρόπολη Ιερισσού Αγίου Όρους και Αρδαμερίου που φέρει τον τιμητικό τίτλο του «Αγίου Όρους», καθώς και ο δήμος Αριστοτέλη που στα όριά του βρίσκεται ο αγιοβάδιστος αυτός τόπος, έχουν την υποχρέωση να κάνουν γνωστή και να αναδείξουν τη σπάνια αυτή εκκλησιαστική ιστορία της Προ του Άθω περιοχής. Μιας περιοχής που αποτελεί τον πρόναο και την ιστορική απαρχή της Αγιώνυμης Πολιτείας.
Τα ερείπια της Ι. Μονής του Ζυγού όπως είναι σήμερα.
Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό "Κύτταρο Ιερισσού", τεύχος 13/2016, σ.18.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Ι. Π. Μαμαλάκη, Το Άγιον Όρος δια μέσου των αιώνων, Μακεδονική Βιβλιοθήκη, 1971.
-Διονυσία Παπαχρυσάνθου, Ο Αθωνικός Μοναχισμός, Μ.Ι.Ε.Τ, 1992.
- Νικόλαος, Λ. Φορόπουλος, εγκ. Χάρη Πάτση, Νέα Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, τόμος. 1.
- Άννα Σ. Καραμανιδου, Τα Μοναστήρια της Χαλκιδικής από τον 9ο αι. μέχρι τον 19ο αι., Θεσ/κη 2007.
- Εγκ. Πάπυρος, Λαρούς, Μπριτάνικα, Άθως, τόμος 4.
- Γ. Σμυρνάκης, Το Άγιον Όρος Άθως, Αθήνα 1902.
-Κ. Βλάχος, Ἡ Χερσόνησος τοῦ Ἁγίου Ὄρους- Ἄθω καί αἱ ἐν αὐτῆ μοναί καί οἱ μοναχοί πάλαι τε καί νῦν, 1903.
- Γ. Θεοχαρίδης, Κατεπανίκια τῆς Μακεδονίας, 1954.
-Ν. Παναγιωτάκης, «Ἄθως», 1962.
- Ι. Παπάγγελος, Χαλκιδική, 1990.
- Ι. Παπάγγελος, Εἰδήσεις γιά τά ἰβηρίτικα μετόχια τῆς Ἱερισσοῦ, 1985.
-Ε. Τσιγαρίδας,Χριστιανική Χαλκιδική, 1992.

[i] Η οριοθέτηση της περιοχής της Ιερισσού γίνεται από ιστορική σκοπιά.
[ii] Ι. Π. Μαμαλάκη, Το Άγιον Όρος δια μέσου των αιώνων, Μακεδονική Βιβλιοθήκη, 1971, σ. 36-37.
[iii] Εγκ. Πάπυρος, Λαρούς, Μπριτάνικα, Άθως, τ. 4, σ. 98 & Ι. Π. Μαμαλάκη, Το Άγιον Όρος δια μέσου των αιώνων, Μακεδονική Βιβλιοθήκη, 1971, σ. 46-47.
[iv] Διονυσία Παπαχρυσάνθου, Ο Αθωνικός Μοναχισμός, Μ.Ι.Ε.Τ, 1992, σ. 50.
[v] Νικόλαος, Λ. Φορόπουλος, εγκ. Χάρη Πάτση, Νέα Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, τ. 1, σ.427.
[vi]Διονυσία Παπαχρυσάνθου, Ο Αθωνικός Μοναχισμός, Μ.Ι.Ε.Τ, 1992, σ.105. Όπως είναι γνωστό, ο όσιος Ευθύμιος εξαιτίας της ταλαιπωρίας που υπέστη από τους Σαρακηνούς, έφυγε από την «νήσο των Νέων»(σημερινός Άγιος Ευστράτιος) όπου μόναζε και για ένα χρονικό διάστημα από το Άγιο Όρος.
[vii] Το 961 μ.Χ. έγινε η ανακατάληψη της Κρήτης από τους Σαρακηνούς. Οι Σαρακηνοί ήταν Άραβες της Ισπανίας που μετά από ένα αποτυχημένο πραξικόπημα στην Κόρδοβα, βρήκαν καταφύγιο το 824 στην Κρήτη. Με ορμητήριο τη μεγαλόνησο έλεγχαν το Αιγαίο και επιδιδόταν στην πειρατεία. Πολλοί παραλιακοί οικισμοί δηώθηκαν και καταστράφηκαν την περίοδο αυτή.
[viii] Διονυσία Παπαχρυσάνθου, Ο Αθωνικός Μοναχισμός, Μ.Ι.Ε.Τ, 1992, σ. 126.
[ix] Θα ασχοληθούμε εκτενέστερα σε άλλο άρθρο για την σημαντική αυτή μονή και τη σχέση της με την Ιερισσό.
[x]Ι. Π. Μαμαλάκη, Το Άγιον Όρος δια μέσου των αιώνων, Μακεδονική Βιβλιοθήκη, 1971, σ. 41.
[xi] Διονυσία Παπαχρυσάνθου, Ο Αθωνικός Μοναχισμός, Μ.Ι.Ε.Τ, 1992, σ. 133.
[xii] Διονυσία Παπαχρυσάνθου, Ο Αθωνικός Μοναχισμός, Μ.Ι.Ε.Τ, 1992, σ. 135.
[xiii] Άννα Σ. Καραμανιδου, Τα Μοναστήρια της Χαλκιδικής από τον 9ο αι. μέχρι τον 19ο αι., Θεσ/κη 2007, σ. 63.
[xiv] Βυζαντινό χωριό που βρισκόταν στα όρια του κατεπανικίου Ιερισσού.
[xv] Διονυσία Παπαχρυσάνθου, Ο Αθωνικός Μοναχισμός, Μ.Ι.Ε.Τ, 1992, σ. 135.
[xvi] Άννα Σ. Καραμανιδου, Τα Μοναστήρια της Χαλκιδικής από τον 9ο αι. μέχρι τον 19ο αι., Θεσ/κη 2007, σ. 89.
[xvii] Actes de Lavra 1, έγγρ.. 54.
[xviii] Γ. Σμυρνάκης, Το Άγιον Όρος Άθως, Αθήνα 1902, σ. 20-21.
[xix] Διονυσία Παπαχρυσάνθου, Ο Αθωνικός Μοναχισμός, Μ.Ι.Ε.Τ, 1992, σ. 134.
[xx] Actes d’ Iviron I, εγγρ29.
[xxi] Γ. Σμυρνάκης, Το Άγιον Όρος Άθως, Αθήνα 1902, σ. 20-21. Επίσης Βλάχος, Η χερσόνησος του Αγίου Όρους, σ. 24 & Παναγιωτάκης, «Άθως», στ. 862.
[xxii] Πολλοί ιστορικοί την θεωρούν ξεχωριστή μονή από του Γομάτου.
[xxiii] Διονυσία Παπαχρυσάνθου, Ο Αθωνικός Μοναχισμός, Μ.Ι.Ε.Τ, 1992, σ. 135.

DROP | ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΣΤΑΓΟΝΑΣ, νέα μουσική παράσταση

TO ΚΛΕΙΔΙ ΠΟΥ ΚΕΛΑΗΔΕΙ, ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΠΟΥ ΚΕΛΑΗΔΕΙ...»
Παράσταση Διαδραστικής Ιαματικής Αφήγησης και Κίρτανς
Για ενήλικες που ονειρεύονται
Ζωή Νικητάκη με Bhakti Age Kirtan Group
Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2016
Ώρα: 9:30 μμ.
Galerie Δημιουργών
Χελιδονούς 28 Κηφισιά
Πληροφορίες – κρατήσεις: τηλ. 210 6251732
www.galeriedimiourgon.gr
Το Kirtan λέγεται ότι είναι το κλειδί για να ανοίξει η καρδιά και να ακουστεί το κελάηδισμα της Ιαματικής Αφήγησης.
Στα χρόνια τα παλιά, οι περιπλανώμενοι Δερβίσηδες στην Ινδία σε κάθε πόλη που έμπαιναν, συγκέντρωναν τους ανθρώπους γύρω τους παίζοντας φλάουτο και χτυπώντας τύμπανα και στη συνέχεια τους διηγούνταν ιστορίες ή μύθους με μυητικό νόημα. Από τότε κύλησε ο καιρός σα να ΄τανε νεράκι, και
δυο παλιές τέχνες, η τέχνη της αφήγησης και η τέχνη των κίρτανς
συναντιούνται για πρώτη φορά στον σύγχρονο κόσμο μας στο μονοπάτι της καρδιάς και δίνουν μέσα από μια διαδραστική παράσταση με την ενεργή συμμετοχή του κοινού, ένα κλειδί για το άνοιγμα μιας πύλης μαγικής…
Λένε πως όταν ακολουθείς αυτό που η ψυχή σου υπαγορεύει, σου αποκαλύπτεται το κλειδί για το μονοπάτι της καρδιάς, το κλειδί για να μετασχηματίζεις τα σκοτάδια σε φως και τις δυσκολίες σαν ευκαιρίες για περαιτέρω εξέλιξη. Σαν τους παραμυθάδες αλλοτινών εποχών, η Ζωή Νικητάκη παίρνει το μονοπάτι που γιατρεύει τις πληγές και τους πόνους αλαφρώνει, το μονοπάτι των παραμυθιών και μας διηγείται ιστορίες σαν παραμύθια, που απάνω στα φτερά τους κουβαλούν της καρδιάς μας την αλήθεια. Παραμύθια που απευθύνονται σε μεγάλους που ακόμα ονειρεύονται και με τον πυρήνα της ύπαρξής τους θέλουν να επανασυνδεθούν. Το παραμύθι είναι ένας τρόπος να σκύψει κανείς στα βάθη της ψυχής του και να την αφουγκραστεί, να επικοινωνήσει με τη σιωπή, τους φόβους του, τα εγώ του. Είναι ένας τρόπος για να ονειρευτούμε, να ξαναθυμηθούμε, να επανενωθούμε με τη ψυχή και να υφάνουμε την πραγματικότητά μας.
Οι Bhakti Age Kirtan Group δένουν αρμονικά την αφήγηση με τα κίρτανς, έναν κλάδο της γιόγκα που απαρτίζεται απο τεχνικές με ήχους και δονήσεις. Το κίρταν ή αλλιώς “ο αιώνιος ήχος” έχει αναπτυχθεί και τελειοποιηθεί στην Ινδία εδώ και εκατοντάδες χρόνια και έχει όπως και η αφήγηση των παραμυθιών ιαματική επίδραση στο σώμα, στο πνεύμα και στο νου.
Είναι μια τέχνη, με την οποία δεν εκφράζουμε μόνο τα συναισθήματά μας, αλλά εισχωρούμε βαθιά μέσα μας παρακάμπτοντας την επίδραση της διάνοιας για να βιώσουμε το εσωτερικό μας σύμπαν. Ανοίγει την «καρδιά» και εξαγνίζει την ατμόσφαιρα, χαλαρώνει και τονώνει την ενέργεια μας, μας απελευθερώνει από την ένταση και το stress (υψηλή πίεση, πονοκέφαλος κτλ), προκαλεί αίσθηση χαράς και νοητικής γαλήνης, απελευθερώνει από φόβους, νευρώσεις, καταπίεση (η επιδημία του 21ου αιώνα), ενισχύει την κυκλοφορία του αίματος, ανασυγκροτεί την πρανική ροή .
Το κίρταν ενθαρρύνει την ένθερμη συμμετοχή όλων,υπάρχει καποιος που καθοδηγεί τη μελωδια των μάντρα και όλοι μαζί απαντούν και γίνονται μέρος μιας ανυψωτικής εμπειρίας που έχει όλα τα οφέλη που προαναφέρθηκαν.
Κατά τη διάρκεια του κίρταν οι συμμετέχοντες μπορούν να παραμείνουν καθιστοί, αλλά και να χορέψουν εκστατικά, όταν ο ρυθμός και η ενέργεια ανέβουν. Σας καλούμε λοιπόν, σε μια ξεχωριστή εμπειρία εσωτερικής χαράς,για να βιώσετε τι συμβαίνει όταν το κλειδί κελαηδεί…
Λίγα λόγια για τους συντελεστές της παράστασης
…………………………………………………………………………………………………………………..
H Zωή Νικητάκη είναι αφηγήτρια παραμυθιών, εικαστικός καλλιτέχνης και εικονογράφος, που ζει και δημιουργεί στην Αθήνα. Σχεδιάζει και υλοποιεί παραστάσεις αφήγησης παραμυθιών, “Παραμυθοταξιδέματα”, ζωγραφίζει, γράφει και εικονογραφεί βιβλία για παιδιά και για μεγάλους που ονειρεύονται και με το εσωτερικό τους παιδί θέλουν να επανασυνδεθούν. Συνεχίζει την εκπαίδευσή της στη Ψυχοδυναμική Χρωματοθεραπεία και εστιάζει στη θεραπευτική λειτουργία της τέχνης. Εργάστηκε επί σειρά ετών στο θαυμαστό ταξίδι της παιδευτικής διαδικασίας ως φιλόλογος και ως μουσειοπαιδαγωγός και εικονογράφος στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Έχει συνεργαστεί με το Υπουργείο Πολιτισμού, το Υπουργείο Παιδείας και πολλούς φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Σχεδίασε και υλοποίησε μια σειρά εκπομπών με τίτλο “Το Ονειρόδεντρο των παραμυθιών” για την Ενάτη Εναλλακτική Τηλεόραση (web Tv).Αρθρογραφεί κάθε μήνα κείμενα για το παραμύθι, την παιδαγωγική και θεραπευτική λειτουργία του για την στήλη Γονείς και παιδί στο διαδικτυακό περιοδικό Όμορφη Ζωή.
Υλοποιεί κύκλους σεμιναρίων για παιδιά και ενήλικες σχετικά με την τέχνη της αφήγησης και τη θεραπευτική της δύναμη και βιωματικά εργαστήρια για την ανακάλυψη και ενεργοποίηση των χαρισμάτων που η ψυχή κουβαλά.
Περισσότερα στοιχεία για την ίδια μπορείτε να βρείτε στους ιστότοπους:
www.facebook.com/ Ζoe Νikitaki
www.zoenikitaki.com
Οι Βhakti Age Kirtan Group είναι ένα μουσικό σχήμα που αποτελείται από τους: Αnandaiyoti (Στέλιος Καρπαθάκης) και Mahatman (Μιχάλης Ευαγγελίδης), δάσκαλοι εκπαιδευμένοι στο σύστημα της Satyananda Yoga. Aντικείμενό τους είναι η Nada Yoga (Γιόγκα του Ήχου) και το Kirtan. Η Νada Yoga και το Kirtan είναι κλάδοι της γιόγκα που απαρτίζονται από τεχνικές, ήχους και δονήσεις. Για περισσότερες πληροφορίες και επικοινωνία στο Bhakti Age Kirtan Group - About | Facebook

Νέα κυκλοφορία: "Σιδηρούν παραπέτασμα"

Δ Ε Λ Τ Ι Ο   Τ Υ Π Ο Υ
Anne Applebaum
 

ΣΙΔΗΡΟΥΝ ΠΑΡΑΠΕΤΑΣΜΑ
Συνθλίβοντας την Ανατολική Ευρώπη, 1944-1956

Κυκλοφορεί στις 28 Νοεμβρίου

Μετάφραση: Κώστας Κουρεμένος
ISBN 978-960-221-695-8, σχ. 17x24, σελ. 632,α΄ έκδ. Νοέμβριος 2016, τιμή: 25,00€ (χωρίς Φ.Π.Α.)
Καλύτερη Μελέτη της Χρονιάς στο περιοδικό Time
-
Ένα από τα καλύτερα βιβλία της χρονιάς στις εφημερίδες
New York Times • The Washington Post • The Wall Street Journal • 
Publishers Weekly • St. Louis Post-Dispatch
Το Σιδηρούν Παραπέτασμα περιγράφει πώς δημιουργήθηκαν τα κομμουνιστικά καθεστώτα της Ανατολικής Ευρώπης, με την ώθηση του Στάλιν και της μυστικής αστυνομίας του, και πώς διαμορφώθηκε η καθημερινή ζωή από τη στιγμή που παγιώθηκαν. Αντλώντας από πρόσφατα ανοιγμένα ανατολικοευρωπαϊκά αρχεία, συνεντεύξεις και προσωπικές αφηγήσεις που μεταφράζονται για πρώτη φορά, η Αν Άπλμπαουμ περιγράφει με ανατριχιαστική λεπτομέρεια τα διλήμματα που αντιμετώπισαν εκατομμύρια άνθρωποι προσπαθώντας να προσαρμοστούν σ’ έναν τρόπο ζωής ο οποίος αμφισβητούσε όλα όσα πίστευαν και αφαιρούσε όλα όσα είχαν αποκτήσει. Το σοβιετικό μπλοκ κατέληξε έτσι να είναι ένας χαμένος πολιτισμός, που η σκληρότητα, η παράνοια, η αλλόκοτη ηθική και η ιδιότροπη αισθητική του διατρέχουν αυτές τις ηλεκτρισμένες σελίδες.
ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
«Ένα εξαιρετικά σημαντικό βιβλίο που αμφισβητεί αποτελεσματικά πολλούς από τους μύθους γύρω από τις απαρχές του Ψυχρού Πολέμου. Συνετό, οξυδερκές, αξιοσημείωτα αντικειμενικό και λαμπρά τεκμηριωμένο.»
Antony Beevor, συγγραφέας των Stalingrad και The Second World War

«Περιγράφει και κάνει αισθητή την προσωπική, ανθρώπινη εμπειρία της σοβιετοποίησης με ζωηρές λεπτομέρειες, με βάση εκτενή πρωτότυπη έρευνα και συνεντεύξεις με κείνους που θυμούνται.»
Timothy Garton Ash, συγγραφέας του The Magic Lantern
 
 «Εκπληκτικό . . . Ξαναζωντανεύει έναν κόσμο που ήταν κρυμμένος από τα μάτια της Δύσης και τον οποίο πολλοί άνθρωποι που έζησαν και υπέφεραν σ’ αυτόν θα προτιμούσαν να ξεχάσουν.»
The New Yorker
 
«Ιστορία επική αλλά και εκ του σύνεγγυς . . . φωτίζει ανάγλυφα τις μεθόδους με τις οποίες το κράτος του Στάλιν έκλεισε σε μια φυλακή τη μισή ευρωπαϊκή ήπειρο . . . Ανοίγει παράθυρα στις ζωές των ανδρών και ενίοτε των γυναικών που οικοδόμησαν τα αστυνομικά κράτη της Ανατολικής Ευρώπης. Και δίνει μια εικόνα εκείνων που αντιστάθηκαν. Αλλά μας δίνει επίσης ένα οδυνηρό πορτρέτο των υπολοίπων – της πλειονότητας των ανατολικοευρωπαίων που, έχοντας παγιδευτεί ξανά και ξανά στις ηπειρωτικές συγκρούσεις, βρέθηκαν τώρα πιόνια σε μια άλλη, παγκόσμια.»
The Wall Street Journal
 
«Μια έξοχη σύνθεση . . . πρόσφατων ερευνών από μελετητές σ’ αυτές τις χώρες, καθώς και απομνημονευμάτων που άφησαν συμμετέχοντες και επιζήσαντες.»
The Guardian
 
«Διαφωτιστικό . . . Οι άνθρωποι, όπως συμπεραίνει ερεθιστικά η Άπλμπαουμ, δεν διαμορφώνουν εύκολα “ολοκληρωτικές προσωπικότητες”. Ακόμη κι όταν μοιάζουν μαγεμένοι από τη λατρεία του αρχηγού του κόμματος, τα φαινόμενα, γράφει, μπορεί να απατούν. Εκεί που φαίνεται να τσιμπάνε στην πιο παράλογη προπαγάνδα –να βαδίζουν σε παρελάσεις, να ψάλλουνε σλόγκαν, να τραγουδούν ότι το κόμμα έχει πάντα δίκιο– τα μάγια μπορεί ξαφνικά, απρόοπτα, δραματικά να διαλυθούν.»
The Economist
 
«Ένα από τα πιο υποβλητικά αλλά και σοβαρά έργα για το παρελθόν της Ευρώπης που έρχονται στην πρόσφατη μνήμη.»
The Washington Post
 
«Ένα πραγματικό αριστούργημα . . . Ο τρόπος που η Άπλμπαουμ περιγράφει αυτή την τόσο αξιοσημείωτη περίοδο έχει όλα όσα πρέπει να έχει ένα καλό ιστορικό βιβλίο: άριστη και ολοκληρωμένη έρευνα, ωραία και συνταρακτική αφήγηση, εγκυκλοπαιδική εμβέλεια, διεξοδικότητα στις λεπτομέρειες . . . Πρώτο και καλύτερο επίτευγμα του βιβλίου είναι η ικανότητα της Άπλμπαουμ να βγάζει από ένα πυκνό και περίπλοκο θέμα γεμάτο κομμουνιστικά ακρωνύμια και απροσπέλαστη ιδιόλεκτο όχι μόνο πληροφορίες αλλά και απόλαυση – καμιά φορά ακόμη και χιούμορ.»
The Telegraph
 
«Επιβλητικό . . . Η Αν Άπλμπαουμ έχει τα καλύτερα προσόντα για να διηγηθεί αυτή την ιστορία: βαθιά γνώση για την περιοχή, ευρύ ορίζοντα και μάτι στραμμένο στην ανθρώπινη λεπτομέρεια.»
Daily Mail
 
«Την ίδια στιγμή που καταγράφει τις συνέπειες της βίας, του τρόμου και του εκφοβισμού, εκθέτει τα πειστήρια της αντίστασης και της αντοχής.»
Minneapolis Star Tribune
 
«Ιστοριογραφία που αναστατώνει αλλά και σαγηνεύει . . . Με ακρίβεια στην αφήγηση και διεισδυτική ανάλυση . . . μια αριστοτεχνική εξιστόρηση της βαναυσότητας της σοβιετικής εξουσίας.»
Publishers WeeklyΚαλύτερο Βιβλίο του 2012

Νέος τίτλος & εκδήλωση: ΕΞΟΔΟΣ, του Άρη Σφακιανάκη

Σας ενημερώνουμε ότι κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο του Άρη Σφακιανάκη με τίτλο ΕΞΟΔΟΣ.
Ένα ιστορικό μυθιστόρημα, ένα ταξίδι στο πολιορκημένο Μεσολόγγι. 
Η παρουσίαση του βιβλίου θα γίνει την Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου 2016, στις 9:00 το βράδυ, στο Public café Συντάγματος.  
Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο Γιώργος Ανδρειωμένος, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου 
και η Μάριον Μιχελιδάκη, δημοσιογράφος. 
Αποσπάσματα θα διαβάσει ο ηθοποιός Νίκος Ορφανός. 
Θα παίξουν οι μουσικοί Τρύφωνας Παπαϊωάννου (κλαρίνο) & Γιάννης Σεβαστόπουλος (λαούτο). 

A.M. SNiPER - 4WHAT ME TON WILEY | NEA EΠΙΤΥΧΙΑ

A.M. SNiPER feat. Wiley 
4WHAT  

Ο A.MSNiPER ανακοινώνει το νέο του single – το 4WHAT με τονWiley
Μετά το «Bus Pass» με τον Wiley, ο A.MSNiPER κυκλοφορεί το 4WHAT, άλλο ένα τραγούδι όπου συνεργάζονται οι δύο μουσικοί.


Ο A.M. SNiPER απόλαυσε άλλη μια θορυβώδη σεζόν στην Αγία Νάπα γεμάτη shows, φεστιβάλ και επική νυχτερινή ζωή, ενώ μοιράστηκε τη σκηνή και με μια πληθώρα από A-list ονόματα όπως τους Lethal Bizzle, Giggs, Section Boyz, Fekky, Stormzy & Skepta, μεταξύ άλλων. Ακόμα και μέσα στην τρελή αυτή θύελλα δραστηριοτήτων όμως, μαζί με τον πρωτοστάτη της grime Wiley βρήκαν τον χρόνο να επισκεφτούν το στούντιο και να δημιουργήσουν το 4WHAT!
Το 4WHAT είναι ένα έξυπνο grime κομμάτι, όπου πρωταγωνιστούν ο Godfather of Girme και ο Gatekeeper, που ασκούν την πιο έντονη επιρροή στη Grime στην Ευρώπη. Η παραγωγή είναι γεμάτη με διαφορετικές ροές και λεπτό λογοπαίγνιο από τους δύο ράπερ, καθώς μιλούν για την κουλτούρα και το στάτους κβο του παιχνιδιού. Η μελωδία είναι πολύ εγκεφαλική και edgy, αγγίζοντας θέματα που μαστίζουν την σημερινή μουσική βιομηχανία.
O A.M. παίρνει το μικρόφωνο για να θυμίσει σε όλους τον ρόλο που έπαιξε για την Grime η πλατφόρμα του στην Αγία Νάπα για πάνω από μια δεκαετία, και το πώς αποτέλεσε την έμπνευση για πολλά hits αλλά και για πολλούς καλλιτέχνες στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Λέγοντας «Talk about hits, Ayia Napa went platinum», αναπολεί την επιτυχία του πέραν του χώρου της μουσικής, είτε αυτή ήταν στις πωλήσεις εισιτηρίων στις εγκαταστάσεις του, είτε στους καλλιτέχνες που έχουν περάσει από την Αγία Νάπα και πέτυχαν μέσα από τη νησιώτικη ακαδημία, ακόμα και τον πλατινένιο του δίσκο των ημερών του SO SOLID.
Ο Wiley παραδίδει μια εύλογη εκπαιδευτική επίθεση. Ο έμπειρος Grime Lord προειδοποιεί κάθε νεοφερμένο και επίδοξο μουσικό για τους κινδύνους του σημερινού συστήματος. Εξαπολύει κατηγορίες κατά διευθυντών των εταιρειών και ανιχνευτές ταλέντων, τους οποίους απασχολεί μόνο ο αριθμός των πωλήσεων ενός καλλιτέχνη και όχι η επιδίωξη της τελειοποίησης της τέχνης τους. Ο Godfather βρίσκει επίσης την ευκαιρία να παραδώσει προσωπικά… χτυπήματα λέγοντας «Life got hard and man had to bun two buds, just to keep calm when I roll the clubs», εξηγώντας τις αντιξοότητες που χρειάστηκε να αντιμετωπίσει στο δρόμο του προς την επιτυχία!
Με πρεμιέρα του κομματιού στο μεγαλύτερο ραδιοφωνικό HipHop & Grime Show στον κόσμο, το BBC Radio 1 (στο rap show με τον DJ Charlie Sloth), το 4WHAT αποτελεί το δεύτερο single του A.M. SNiPER για αυτή τη χρονιά, ακολουθώντας την επιτυχία του «HYPE featuring Curren$y», που κατέκτησε τα charts σε αρκετές περιοχές. Σε αντίθεση με το ήρεμο και ευχάριστο jam που είναι το HYPE, το 4WHAT είναι ένας χείμαρρος κατηγοριών και μια δυναμική επίδειξη προθέσεων από τον μουσουργό, που υπόσχεται να παραδώσει ακόμα περισσότερα μέσα στο 2016, οδηγώντας μας προς το ολοκληρωμένο άλμπουμ – ντεμπούτο του!

OFFICIAL VIDEO CLIP: 
Official Links A.M. SNiPER :
|| 
https://twitter.com/snipermusic ||
www.facebook.com/snipermusic || 

|| www.youtube.com/snipermusictv ||
IG: @snipermusic