Σάββατο 29 Φεβρουαρίου 2020

e-Pontos News...

e-Pontos News...
Ακυρώνονται οι εκδηλώσεις από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας
Νέα επιτροπή νεολαίας εξέλεξε η Ομοσπονδία Συλλόγων Ελλήνων Ποντίων στην Ευρώπη
«Συνάντηση Γεύσεων» στην Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας
Εκδήλωση τιμής και Μνήμης για τη Γενοκτονία Ποντίων και Αρμενίων στην Ελληνογαλλική σχολή “Jeanne D' Arc”

Φακός Vulcan Firevulcan Streamlight 44700

Περιληψη
O Φακός Vulcan Firevulcan Streamlight 44700 LED με διάρκεια ζωής 50.000 ωρών με ιόντα λιθίου όπου  επαναφορτίζεται σε 5 ώρες. 
Επαναφορτιζόμενος φακός.Αυτό το ελαφρύ επαναφορτιζόμενο φανό LED είναι ένα σημαντικό  εργαλείο πυρόσβεσης που θα επιπλέει ακόμη και στο νερό!
Η φωτεινή ακτινοβολία του φως φτάνει σε μεγάλες αποστάσεις, παρέχοντας παράλληλα τον βέλτιστο περιφερειακό φωτισμό για να βοηθήσει την πλοήγηση και δύο μπλε φώτα LED πίσω που καθιστούν βέβαιο ότι οι συνεργάτες σας μπορούν να το δουν σε παχιά καπνό.
Τα βελτιστοποιημένα ηλεκτρονικά συστήματα παρέχουν ρυθμιζόμενη ένταση

CXL 2-1HD-PT

CXL 2-1HD-PT
Sturdy, 0 dBd, Omnidirectional lightning protected Base Station Antenna for the 144 - 175 MHz Bands
Description
CXL 2-1HD-PT is 0 dBd, vertically polarized, omnidirectional base station antenna for the entire 2 m band.
The antenna has been approved to withstand lightning (10/350 μs impulses/150 kA) according to EN 62305-1.
The antenna is provided with our sturdy type “HD” mast mount - a heavy-duty, multipurpose mounting bracket made of non-corrosive aluminium. The accompanying U-bolts and fittings are made of stainless steel.
The antenna can be mounted on mast tubes of 58 to 105 mm in outer diameter. Furthermore, the construction of the mount makes it possible to lead the cable either along the inside or on the outside of the mast tube.
The antenna element is sealed in a high-quality, conical glass fibre tube with low wind load, ensuring undisturbed performance in all climates.
To substantially reduce noise caused by atmospherical discharges, all metal parts in the antenna are DC-grounded. Consequently, the antenna shows a DC-short across the coaxial cable.
Also available with UHF connector.
Grounding conductors is to be chosen in accordance with IEC 62305-3.
Specifications
Electrical
Model CXL 2-1HD-PT
Frequency 144 - 175 MHz
Antenna Type Coaxial dipole, broad-banded
Max. Input Power 150 W
Polarisation Vertical
3 dB Beamwidth, E-Plane 80 °
3 dB Beamwidth, H-Plane Omnidirectional
Impedance 50 Ω
Gain 0 dBd (2.2 dBi)
VSWR < 1.75:1
Lightning Protection 150 kA (Test pulse 10/350 μs)
Antistatic Protection All metal parts DC-grounded (Connector shows a DC-short)
HCM Code(s)
Mechanical
Connection(s) N(f)
Materials Radome : Polyurethane-coated glass fibre
Mounting bracket : Seawater resistant aluminium, epoxy-coated
Colour White (RAL 9003)
Wind Area 0.077 sq. m / 0.83 sq. ft
Wind Load 90 N (160km/h)
Height 1500 mm / 59.06 in.
Weight 5.8 kg / 12.79 lb
Mounting On 58 - 105 mm dia. mast tube
Environmental
Operating Temperature Range -30°C to +70°C
Survival Wind Speed 200 km/h

ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΙΑΝΑ ΚΑΙ ΛΑΤΕΡΝΕΣ

Το εργαστήριο κατασκευής χειροποίητων Πιάνων και Λατερνών του ΠΑΝΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ σας περιμένει!
Μπορείτε να επισκεφτείτε και τον ιστοχώρο του κάνοντας ΚΛΙΚ ΕΔΩ

CRT ONE CB RADIO ME S METER!

CRT ONE CB RADIO ME S METER!
CRT ONE-N CRT ONE MINI CB RADIO
ΤΟ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ CB ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!!
ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΜΕ S-METER
ΕΥΡΩΠΑΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ
ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΣ ΔΕΚΤΗΣ ,(ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΡΑΔΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗ ΧΡΗΣΗ 28-30 ΜΗΖ (400ch) ΚΑΙ ΙΣΧΥΟΣ 10w ΧΩΡΙΣ ΧΡΕΩΣΗ!)
AM/FM European Multinorms
4W Output Power(10W AMATEUR VERSION)
Small and design
Backlit keys
Squelch control Manual/ASQ
RF Gain control
CH9/CH19 emergency
Keypad lock
Scan Function
LCD Display
External speaker Jack
Dimensions : 10.2 x 10 x 2.5 cm
WARRANTY 2 YEARS
RF/S METER

Παλμίρ

Παλμίρ
Υποψήφιο για βραβείο Unicef 
Ζιλ Μπομ
Εικονογράφος: Αμαντίν Πιού
Σειρά: ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΑΠ' ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Μετάφραση: Αλέξανδρος Πανούσης
Σχήμα: 17Χ24
Σελίδες: 48
Εξώφυλλο: Σκληρό
ISBN: 978-960-567-214-0
Μερικές φορές χρειάζεται
πολύ θάρρος για να φύγεις.
Κι ο δρόµος είναι µακρύς και δύσκολος...
Το δρακάκι Παλμίρ, ο ήρωας της ιστορίας μας, αναγκάζεται να εγκαταλείψει τον τόπο του αφήνοντας πίσω του τα πάντα, παίρνοντας μαζί μόνο μια άδεια βαλίτσα. Τα συναισθήματά του έντονα: φόβος, άγχος, στεναχώρια… Αλλά και υπερηφάνεια, όταν καταφέρνει να ξεπεράσει με επιτυχία κάποιο από τα πολλά εμπόδια. Και χαρά, όταν κάποιες φορές το ταξίδι του γίνεται παιχνίδι, γιατί, ας μην το ξεχνάμε, παραμένει ακόμα ένα παιδί.
Μια τρυφερή προσέγγιση στο θέμα της μετανάστευσης, της προσαρμογής και της αποδοχής, που πλαισιώνει με εξαιρετική ευαισθησία η θαυμάσια, λιτή εικονογράφηση της Αμαντίν Πιου.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ
Παλμίρ - Ένα παραμύθι υποψήφιο για βραβείο Unicef, xanthinea.gr, 14/11/19
Βιβή Μαργαρίτη, Πέντε εξαιρετικά βιβλία γεμάτα μηνύματα αισιοδοξίας κι αγάπης..., 17/11/19, trikalaview.gr
Γεωργία Χάρδα, Το υπέροχο βιβλίο «Παλμίρ» υποψήφιο για βραβείο Unicef του Zιλ Μπομ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διάπλαση, 18/11/19, timelink.gr
Μαρία Σούμπερτ, ΈΝΑ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΟ ΔΡΑΚΑΚΙ, 27/11/19, theathinai.com
Ζωή Κοσκινίδου, Ενα εξαιρετικά συγκινητικό εικονοβιβλίο που μιλά..., 2/12/2019, Κόκκινη αλεπού
Στάθης Γκότσης, Παλμίρ… για να μείνει ζωντανή η ελπίδα! ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΓΟΝΕΙΣ 26/12/2019
Κατερίνα Χατζηανδρέου, Απίθανης σύλληψης ιστορία και εικαστικά σπουδαία η εικονογράφηση..., ELNIPLEX, 17/12/2019

ARCTUROS News

 
arcturos logo
 
 
 

Διάσωση λύκαινας που είχε κρεμαστεί σε καγκελόπορτα
Αίσια έκβαση είχε η περιπέτεια ενός θηλυκού λύκου στον Καστανά λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις η άτυχη λύκαινα κυνηγήθηκε από σκυλιά στην περιοχή και αποκλείστηκε στην αυλή σπιτιού. Στην προσπάθειά της να διαφύγει προσπάθησε ανεπιτυχώς να πηδήξει την καγκελόπορτα με αποτέλεσμα μία από τις λόγχες να καρφωθεί στο σώμα της και να μείνει εγκλωβισμένη εκεί! Το περιστατικό συνέβη τις πρώτες πρωινές ώρες της Τετάρτης 19 Φεβρουαρίου. Οι κάτοικοι του χωριού ενημέρωσαν τις αρμόδιες αρχές και το Δασαρχείο Θεσσαλονίκης ειδοποίησε άμεσα τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ. Η Ομάδα Άμεσης Επέμβασης (ΟΑΕ) του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ μετέβη στο σημείο έχοντας τη συνδρομή της Κτηνιατρικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Διαβάστε περισσότερα
arrow
Ανοίγει και πάλι το Καταφύγιο της Αρκούδας στο Νυμφαίο
Ανοικτό και πάλι από το Σάββατο 29 Φεβρουαρίου θα είναι το Καταφύγιο της Αρκούδας. Οι υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες φέτος έχουν οδηγήσει κυρίως τις πιο νεαρές αρκούδες έξω από τη φωλιά όπου πέρασαν την περίοδο του χειμέριου λήθαργου. Οι επισκέπτες θα μπορούν να ξεναγηθούν καθημερινές (εκτός Τετάρτης) αλλά και κάθε Σαββατοκύριακο από τις 10 το πρωί έως τις 16.30 που ξεκινάει η τελευταία ξενάγηση. Για οποιαδήποτε απορία μπορείτε να καλείτε στα γραφεία μας στο 2386041500 ή στο 2386041155.
Ο Μίτκο αναρρώνει στο Κτηνιατρείο του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ
Ο Μίτκο, το ένα από τα τρία αρκουδάκια που επανεντάχθηκε από τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ, βρέθηκε τραυματισμένος στη Βουλγαρία όπου και είχε επανενταχθεί. Με ενέργειες της FOUR PAWS International ήρθε στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο και μεταφέρθηκε από την Ομάδα Άμεσης Επέμβασης του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ στην Κτηνιατρική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Υπεβλήθη σε μία σειρά εξετάσεων από τη Μονάδα Εξωτικών και Αγρίων Ζώων (Καθ. Νατάσα Κομνηνού) και διαπιστώθηκε ότι έφερε πολλαπλά τραύματα από πυροβόλο όπλο στο πρόσωπο και στο μπροστινό άκρο, με αποτέλεσμα να έχει σοβαρό πρόβλημα όταν κινείται. Ο Μίτκο μεταφέρθηκε για περίθαλψη στο Κτηνιατρείο του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ στον Αετό Φλώρινας και ήδη παρουσιάζει σημαντική βελτίωση. Η κατάστασή του θα επανεκτιμηθεί τις επόμενες ημέρες.
Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ επισκέφθηκε σχολεία της Ικαρίας
Τα τρία Δημοτικά Σχολεία της Ικαρίας (1ο ΔΣ Ραχών, 2ο ΔΣ Ραχών και ΔΣ Εύδηλου) στο πλαίσιο του προγράμματος "Η ενέργεια για ζωή ταξιδεύει" επισκέφθηκε η παιδαγωγική ομάδα του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ σε συνεργασία με την Άγονη Γραμμή Γόνιμη. Στις τάξεις υλοποιήθηκαν τα παιδαγωγικά προγράμματα Δάσος Πηγή Νερού και Ζωής και το Το μυστήριο της Μικρής Αρκούδας. Οι μικροί μαθητές έδειξαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τις αρκούδες και τους λύκους με την παρουσία των οποίων στην Ελλάδα δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι. Συνολικά τα προγράμματα παρακολούθησαν 205 μαθητές.
 
O Bradley και ο Cooper βγαίνουν από τον χειμέριο ύπνο
O Bradley και ο Cooper βρίσκονται ακόμα στον σταθμό περίθαλψης και ανατροφής ορφανών αρκούδων του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ. Ο χειμώνας, που δεν είναι τόσο βαρύς όσο αναμενόταν δυσκόλεψε τον χειμέριο ύπνο τους που δυστυχώς δεν είναι συνεχόμενος και διακόπτεται από τις ζεστές μέρες και τις υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες. Παρόλα αυτά τα δυο αρκουδάκια παραμένουν σε σχετική αδράνεια, και περνούν κάποιες ώρες μέσα στη φωλιά τους. Ωστόσο σιγά σιγά αρχίζουν και βγαίνουν από την διαδικασία του λήθαργου. Η τροφή τους παρέχεται πλέον πολύ περιστασιακά ενώ έχουν ήδη μάθει να αναζητούν και τροφή μόνοι τους!
Κάνε μία δωρεά
για την Ελισάβετ
Η Ελισάβετ, η λύκαινα που διέσωσε ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ πριν από δύο ημέρες βρίσκεται πλέον στο Κτηνιατρείο όπου και αναρρώνει. Μπορείς κι εσύ να υποστηρίξεις το πρόγραμμα περίθαλψης με στόχο την επιστροφή της στο φυσικό περιβάλλον με μία δωρεά!Κάνε τώρα μία δωρεά online με πιστωτική κάρτα, Paypal ή κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό.
 
Κοινή τοποθέτηση
Περιβαλλοντικών Οργανώσεων
Με αφορμή πρόσφατες ανακοινώσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη σχετικά με την προετοιμασία ενός νέου νόμου-πλαισίου για το περιβάλλον με αντικείμενο νέες ρυθμίσεις που θα αφορούν την περιβαλλοντική αδειοδότηση, τις προστατευόμενες περιοχές, τις οικιστικές πυκνώσεις και τους δασικούς χάρτες, 13 περιβαλλοντικές οργανώσεις, μεταξύ των οποίων και ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ, εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση.
Επικοινωνία
Αετός, 53075, Φλώρινα
Τ. + 30 23860 41500 | F. + 30 23860 41111
Εmail: arcturos@arcturos.gr

ΟΙ ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΚΑΛΑ ΣΑΒΒΑΤΑ

ΟΙ ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΚΑΛΑ ΣΑΒΒΑΤΑ
Αναμνήσεις του Αλκιβιάδη Κούμαρου+ από τα έθιμα των Αποκριών πριν 90 χρόνια στην Ιερισσό.
1950_ΜΠΑΛΜΠΑΝΑ_ΛΟΛΛΑ.jpg
Αγιά Θοδώρια στον Μπαλμπανά το 1950

Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό "Κύτταρο Ιερισσού", τεύχος 11, σ. 4
"Ανάθεμα σ΄ όποιον δούλεψε
τα τρία καλά Σαββάτα
της Αποκριάς, της Τυρινής
κι αυτά τ΄ Άγια Θοδώρια"
Όπως άκουσα το λαϊκό αυτό στιχούργημα από την γιαγιά μου!
ή όπως μας αναφέρει ο κος Αλκιβιάδης Κούμαρος στη διήγησή του:
“Πανάθεμα που δουλεύουν
 τα τρία καλά Σάββατα
 της Αποκριάς, της Τυρινής
 και του Αγίου Θεοδώρου.
Το κάθε ένα από αυτά είχε τη δική του χάρη. Το Σάββατο της Αποκριάς, ήταν να βγουν στο παζάρι να αγοράσουν τα απαραίτητα για τις Αποκριές. Ήταν η τελευταία που τρώγαν κρέας... μετά άρχιζε η Μεγάλη Σαρακοστή, η Μεγάλη νηστεία, θα τρώγαν κρέας μόνο το Πάσχα.
Η ΑΠΟΚΡΙΑ
Πρώτα άρχιζαν από τα κρεοπωλεία. Τα κρεοπωλεία ήταν υπαίθρια, είχαν δυο πάσσαλους μπηγμένους στη γη και ένα ξύλο οριζόντιο στο πάνω μέρος καρφωμένο. Από εκεί κρεμούσαν τις σφαγμένες γίδες. Ο καθένας αγόραζε κρέας ανάλογα το οικονομικό και την οικογένεια που είχε. Ό,τι άλλο χρειαζόταν το αγόραζαν εκείνο το Σάββατο. Οι νοικοκυρές κάμαν τα φαγιά και τις πίτες το απόγευμα του Σαββάτου, διότι την Κυριακή θα πήγαιναν στην εκκλησία και θα αργούσαν. Και με όλες αυτές τις φροντίδες τελείωνε η μέρα.
Την άλλη μέρα το πρωί όταν χτυπούσαν οι καμπάνες της εκκλησίας, οι περισσότεροι άνδρες και γυναίκες πήγαιναν να εκκλησιαστούν. Όταν τελείωνε η λειτουργία με χειραψίες και ευχές «Χρόνια Πολλά», ξεκινούσαν για τα σπίτια τους.
Το μεσημέρι οι νοικοκυρές στρώναν τα τραπέζια. Οι πολύτεκνες στρώναν στο πάτωμα μια τάβλα (τραπεζομάντηλο), γύρω γύρω προσκέφαλα για να καθίσουν. Έβαζαν στη μέση το φαγητό με όλα τα απαραίτητα, ένα ποτήρι και μια μπουκάλα κρασί μπρούσκο. Όταν κάθονταν όλοι, βάζαν ένα μεσάλι πάνω στα γόνατα για να μη λερώνονται. Ο σπιτονοικοκύρης έκαμε το σταυρό του, το ίδιο όσοι βρίσκονταν στο τραπέζι και άρχιζαν το φαγοπότι. Στη μέση του φαγητού ο πατέρας έπαιρνε το κρασί και το έπινε. Με το ίδιο ποτήρι τους κερνούσε όλους, τη γυναίκα του και όλα τα παιδιά- μέρα χαράς.
 Το βράδυ πήγαιναν όλοι και όλες στο χοροστάσι, στου Μαρίνου την Απουλιάνα. Ο Χρήστος Ραμπότας με το κλαρίνο, ο μπάρμπα Γιώργης ο Χαλκιάς με τον ταμπουρά, παίζαν και χορεύαν τα παλικάρια και οι κοπέλες. Όταν τελείωνε η μέρα, τελείωνε και η πρώτη Κυριακή της κρεοφαγίας.
SAKELARIS _KARNAVALI APOKRIAS 1959.jpg
Ο γάιδαρος αεροπλάνο. Από τα αξέχαστα αποκριάτικα άρματα της Ιερισσού το 1959

Η ΒΔΟΜΑΔΑ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ
Την άλλη μέρα ερχόταν η άλλη εβδομάδα της Τυρνοβδομάδας. Σ’ αυτή τρώγαν παρδαλά. Μια μέρα τρώγαν λάδι, την άλλη δεν τρώγαν. Το Τυρνοσάββατο όλοι βγαίναν στην αγορά, να πάνε στα μαγαζιά να ψωνίσουν για την Κυριακή ψάρια και μπακαλιάρο.
Την Κυριακή της Τυρινής την περνούσαν όπως την Κυριακή της Αποκριάς. Το μόνο που άλλαζε στο τραπέζι, δεν είχαν κρέας, αλλά ψάρια και μπακαλιάρο ξερό. Τον βάζαν στο νερό πολλές ώρες για να ξαρμυρίσει και τον μαγείρευαν την Κυριακή. Ο κάθε ένας με τη δική του τέχνη, τα ξερά δαμάσκηνα και φέτες λεμονιού και κυδώνια ήταν απαραίτητα.
Ο χάσκας Εκεί στην άκρη της θάλασσας είναι ένας βράχος. Εκείνο τον καιρό ήταν ψηλός σαν κώνος και στην κορυφή είχε μια μεγάλη τρύπα, σαν παράθυρο, για αυτό πήρε το όνομα Τρυπητή. Κάποιοι χάλασαν την κορυφή. Το μέρος που λέγεται σήμερα Τρυπητή, πρώτα λεγόταν Βίγλα. Εκεί στο βουναλάκι πάνω σε μία μεγάλη πλάκα οι καλόγεροι το είχαν το Μετόχι της Αμμου- λιανής. Την πλάκα την άσπρισαν με ασβέστη και όταν ήθελε κάποιος να πάει στο νησί σκέπαζε την πλάκα με το σακάκι του ή ό,τι άλλο έβρισκε και ο βαρκάρης που είχαν μόνιμο, μόλις έβλεπε το σινιάλο σκεπασμένο έβγαινε με τη βάρκα του στη Βίγλα και τον μετέφερνε στο νησί. Αυτό το συνέχισαν μετά και οι πρόσφυγες όταν ήρθαν στην Αμμουλιανή.
Οι ψαράδες που δούλευαν στον αποκείθε τον γιαλό ήταν ο Θεολόγης Κακλαμάνος με τον αδερφό του, ο Χρήστος Ρούμκος, ο Γεώργιος Ξένος με τον αδερφό
του Θεολόγη, ο Γεώργιος Μπλές με τον αδερφό του Γιάννη, ο Χριστόδουλος Μπλες με τον αδερφό του Μήτσο, ο Στέργιος ο Σαραφιανός με τον Παναγιώτη Γκαγκούτσα, ο Δημήτρης Τρικεργιώτης με τον μπάρμπα Γιάννη, ο Κωνσταντής ο Κούμαρος με έναν Τζιορτζάκα Νικόλα και ο Γεώργιος Μανωλούδας.
Αιωνία τους η μνήμη.

Μόλις το βράδυ άρχιζε να νυχτώνει, μαζευόταν οι συγγενείς και οι κουμπάροι σε ένα σπίτι, όπου ήταν ο πιο μεγαλύτερος, παίρναν μαζί τους ένα μπουκαλάκι τσίπουρο, ένα πιάτο με χαλβά και πίτες. Καθόταν όλοι στο τραπέζι τρώγαν, πίναν και τραγουδούσαν. Μετά ένας έπαιρνε ένα κομμάτι χαλβά, το έδενε με ένα κομμάτι σπάγκο και έπαιζε το χάσκα. Το χάσκα το κουνούσε μπροστά από το στόμα του καθενός, τρεις φορές, μετά πήγαινε σε άλλον. Με το στόμα ανοιχτό προσπαθούσε ο καθένας να αρπάξει το χαλβά. Μετά σηκωνόταν όλοι και με χειραψία ζητούσαν ο ένας από τον άλλον συχώρεση. «Συγχώρα με και ο Θεός να σας συχωρέσει. Θες χορές.» Έτσι τελείωνε η Τυρνή.
Η ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ
Η Καθαρά Δευτέρα αρχίζει. Τη Μεγάλη Σαρακοστή, δεν τρώγαν ούτε λάδι. Οι νοικοκυρές άρχιζαν από το πρωί να καθαρίζουν τα μπακίρια από τα λαδωμένα, που ήταν από τα φαγιά που κάμαν. Τα πιάτα και τα μαχαιροπήρουνα τα πλέναν με την κατασταλαή σταχτόνερο. Βράζαν νερό σε ένα μικρό καζάνι, βάζαν ένα σακουλάκι με στάχτη και έβραζε μέσα στο νερό και σβήναν τη φωτιά. Και όταν κρύωνε το νερό με ένα σφουγγάρι το βουτούσαν μέσα και μ’ αυτό τα καθάριζαν όλα. Δεν έμενε ούτε σταγόνα λαδιού. Με αυτή την κατασταλαή καθάριζαν και τα ρούχα. Άλλοι γινόταν καρναβάλια. Τα παιδιά απολούσαν τους χαρταετούς. Η Καθαρή Δευτέρα ήταν μέρα χαράς και νηστείας, όπως όλη η εβδομάδα.
agioi theodoroi-giorgou stella αντίγραφο.jpg

Τ’ ΑΓΙΑΘΟΔΩΡΙΑ
Το τελευταίο Σάββατο από τα τρία καλά Σάββατα, αυτό είχε τη δική του χάρη. Γιόρταζαν τα Αγιά Θεοδώρια. Δεν τα γιόρταζαν μέσα στο χωριό, αλλά στη θάλασσα, στις παραλίες. Όταν ήταν καλή μέρα και η θάλασσα είχε μπουνάτσα, από το πρωί όσοι μπορούσαν, παίρναν δρόμο για τις παραλίες. Οι ψαράδες παίρναν τις οικογένειες και φίλους και πήγαιναν στο Πλατύ, στην Ελιά, να βγάλουν αχινούς, πίνες και άλλα. Μαζί τους είχαν πίτες, κρασί και ξύδι για τους αχινούς.
Οι περισσότεροι πήγαιναν στον αποκείθε τον γιαλό. Μαζευόταν παρέες και παίρναν μαζί τους ψωμί, κρασί, πίτες, ελιές και άλλα νηστίσιμα και ένα καλάμι για να βγάλουν αχινούς και παίρναν δρόμο για τον αποκείθε τον γιαλό.
Το επίκεντρο ήταν η Τρυπητή. Εκεί άραζαν τις ψαρόβαρκες, οι ψαράδες της Ιερισσού. Αυτοί καλούσαν και φίλους μαζί με τις οικογένειες να γλεντήσουν μαζί τα Αγιά Θοδώρια.
Η μάνα μου έφκιασε μια κολοκυθόπιτα, ετοίμασε και άλλα νηστίσιμα, ένα πλαστό ψωμί, μια φλάσκα κρασί, τα έβαλε σε ένα δισάκι και το πρωί το Σάββατο τα φορτώσαμε στο γαϊδουράκι και πήραμε δρόμο για την Τρυπητή. Στον δρόμο βρήκαμε και άλλες παρέες. Όταν πήγαμε στην Τρυπητή, μερικές βάρκες ήταν αραγμένες και βγάζαν έξω στην παραλία τα γιαλ’κά...αχινούς, πίνες φούσκες και χταπόδια και σουπιές.
Εκεί είδα ότι όλοι αυτοί οι ψαράδες ήταν μαυρισμένοι το πρόσωπο τους. Σε λίγο ήρθε η βάρκα του πατέρα μας και όλοι οι άλλοι ψαράδες, όλοι μαυρισμένοι από τον καπνό.
Ο ήλιος ανέβαινε πάνω από τις βουνοκορφές του Αγίου Όρους, ούτε ένα σύννεφο δεν υπήρχε στον ουρανό. Η θάλασσα ήταν ήρεμη λες και ο Θεός έκαμε τη μέρα αυτή τόσο ωραία για να την χαρούν αυτοί οι άνθρωποι που την περίμεναν τόσο καιρό. Να χαρούν τα Αγιά Θοδώρια στη θάλασσα.
Πέρα από την Τρυπητή, όλη η παραλία, όλες οι πέτρες μέχρι το Καμπούδι ήταν γεμάτη από Ιερισσιώτες. Άνδρες και γυναίκες με ανεβασμένα τα παντελόνια και τα φουστάνια πάνω από το γόνατο ψάχναν μέσα στις πέτρες στη θάλασσα να μαζέψουν γιαλ’κά... αχινούς, πεταλίδες και κολιφάδες (ανεμώνες), ίσως και κανά χταπόδι.
Μετά από ώρες βγαίναν από τη θάλασσα και στρώναν τραπέζι σε κάποια πρασινάδα, άπλωναν την τάβλα και βγάζαν αυτά που φέραν από το σπίτι, ψωμί, κρασί, πίτες και τους αχινούς και το ρίχναν στο φαγοπότι με γέλια και χαρούμενοι που τους έκαμε καλή μέρα να βγουν στη θάλασσα να γιορτάσουν τα Αγιά Θοδώρια απλά και νηστίσιμα.
Όταν ο ήλιος έγερνε προς τη δύση παίρναν το δρόμο της επιστροφής με τραγούδια και πειράγματα. Στο δρόμο οι γυναίκες μάζευαν από τα χωράφια άγρια χόρτα. Δεν τους ένοιαζε που πήγαν τόσο μακριά.
Τρώγαν αχινούς, πίνες, φούσκες, άδειαζαν φλάσκες με κρασί. Ήταν και ένας με βιολί και έπαιζε και όλοι το ρίχναν στο χορό. Ένας, -ο μπάρμπα Γιάννης- μέθυσε και άρχισε να χορεύει ξυπόλητος πάνω στους αχινούς, χόρευε ώσπου οι αχινοί γίναν θρύψαλα κάτω από τα πόδια του. Όταν σταμάτησε να χορεύει άρχισαν να του πονούν τα πόδια, τα αγκάθια μπήκαν μέσα στα δάχτυλα του ποδιού. Στη φτέρνα και στη πατούνα δε πέρασαν. Τότε οι γυναίκες βράσαν λάδι τύλιξαν ένα πανί σε ένα ξύλο το βουτούσαν μέσα στο λάδι και του άλειβαν τα πόδια για να μην πάνε πιο βαθιά τα αγκάθια από τους αχινούς.
Ο ήλιος άρχισε να παίρνει προς τη δύση. Οι ψαράδες άρχισαν να βγάζουν τις βάρκες τους στη στεριά και οι γυναίκες μάζευαν τα πράγματα τους. Καιρός να πάρουμε το δρόμο του γυρισμού. Ένας ένας άφηνε την Τρυπητή. Σε λίγο άδειασε η παραλία και μείναν μόνο οι ψαρόβαρκες. Όλοι εύχονταν «Του χρόνου να είμαστε γεροί» και έτσι τελείωσε και το τρίτο Καλό Σάββατο. Όλοι χαρούμενοι και ευχαριστημένοι.
pasxalidhs giorgos_0023.jpg

ΣΤΗΝ ΤΡΥΠΗΤΗ
Εκεί στην άκρη της θάλασσας είναι ένας βράχος. Εκείνο τον καιρό ήταν ψηλός σαν κώνος και στην κορυφή είχε μια μεγάλη τρύπα, σαν παράθυρο, για αυτό πήρε το όνομα Τρυπητή. Κάποιοι χάλασαν την κορυφή. Το μέρος που λέγεται σήμερα Τρυπητή, πρώτα λεγόταν Βίγλα. Εκεί στο βουναλάκι πάνω σε μία μεγάλη πλάκα οι καλόγεροι την είχαν για το Μετόχι της Αμμουλιανής. Την πλάκα την άσπρισαν με ασβέστη και όταν ήθελε κάποιος να πάει στο νησί σκέπαζε την πλάκα με το σακάκι του ή ό,τι άλλο έβρισκε και ο βαρκάρης που είχαν μόνιμο, μόλις έβλεπε το σινιάλο σκεπασμένο έβγαινε με τη βάρκα του στη Βίγλα και τον μετέφερνε στο νησί. Αυτό το συνέχισαν μετά και οι πρόσφυγες όταν ήρθαν στην Αμμουλιανή.
Οι ψαράδες που δούλευαν στον αποκείθε τον γιαλό ήταν ο Θεολόγης Κακλαμάνος με τον αδερφό του, ο Χρήστος Ρούμκος, ο Γεώργιος Ξένος με τον αδερφό του Θεολόγη, ο Γεώργιος Μπλές με τον αδερφό του Γιάννη, ο Χριστόδουλος Μπλες με τον αδερφό του Μήτσο, ο Στέργιος ο Σαραφιανός με τον Παναγιώτη Γκαγκούτσα, ο Δημήτρης Τρικεργιώτης με τον μπάρμπα Γιάννη, ο Κωνσταντής ο Κούμαρος με έναν Τζιορτζάκα Νικόλα και ο Γεώργιος Μανωλούδας.
Αιωνία τους η μνήμη”.

Δεκαετία του ’40 και Σχολική Ιστορία

Δεκαετία του ’40 και Σχολική Ιστορία 
Πρόσφατες επιστημονικές έρευνες ανέδειξαν το έλλειμμα ιστορικής πληροφόρησης μεγάλων τμημάτων της νεολαίας για τα γεγονότα της δεκαετίας του 1940.
Με αφορμή τα πορίσματα των συγκεκριμένων ερευνών, εξετάζεται στο παρόν βιβλίο η πορεία των μεταρρυθμίσεων στο πεδίο της σχολικής ιστορίας στα χρόνια της μεταπολίτευσης και οι ατελέσφορες προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό του γνωστικού και αξιακού περιεχομένου της ιστορικής εκπαίδευσης τα τελευταία σαράντα χρόνια.
Ο συγγραφέας, παρουσιάζει ερευνητικές στρατηγικές, διδακτικές προτάσεις-σενάρια και κατάλληλα επιλεγμένο και αρθρωμένο ιστορικό υλικό (πρωτογενείς και δευτερογενείς ιστορικές πηγές, μαρτυρίες, αποσπάσματα λογοτεχνικών έργων). Προσανατολίζει εκπαιδευτικούς και μαθητές τόσο στη Δευτεροβάθμια όσο και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση σε μια μαθησιακή πρακτική που αποσκοπεί στην πολυπρισματική ιστορική γνώση για τον Εμφύλιο Πόλεμο στην Ελλάδα (1946-1949) και στη συλλογική αυτογνωσία.
Οι προτάσεις του, παρότι έχουν ως σημείο εκκίνησης τον τρόπο που παρουσιάζεται ο Εμφύλιος Πόλεμος στα σχολικά βιβλία της ΣΤ’ Δημοτικού, της Γ’ Γυμνασίου και της Γ’ Λυκείου Γενικής Παιδείας, δεν είναι δέσμιες του κανονιστικού σχολικού πλαισίου, αλλά εξακτινώνονται στο πολύπτυχο της Δημόσιας Ιστορίας.
Για τον συγγραφέα, η αναμέτρηση με το «σκοτεινό παρελθόν» δεν καλλιεργεί μόνο την ιστορική σκέψη, δεν συγκροτεί μόνο ένα σημαντικό μορφωτικό κεφάλαιο, μια δέσμη σημαντικών δεξιοτήτων, αλλά έχει εκ των πραγμάτων πολιτικό περιεχόμενο και ηθικό νόημα. Καθιστά τον μελλοντικό πολίτη λειτουργό της δημοκρατικής κοινωνίας.
Ο Γαβρίλης Λαμπάτος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Ιστορίας - Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη νεότερη και σύγχρονη ιστορία. Είναι επίσης Διδάκτωρ της σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Έγραψε τα ακόλουθα βιβλία:
ΚΚΕ και εξουσία 1940-1944, Μεταίχμιο, Αθήνα 2018. Έλληνες πολιτικοί πρόσφυγες στην Τασκένδη (1949-1957), Κούριερ Εκδοτική, Αθήνα 2001. Η αριστερή αντιπολίτευση στην Ελλάδα (σε συνεργασία με την Ελένη Αστερίου), Φιλίστωρ, Αθήνα 1995. Η ματαιωμένη ουτοπία, Γιάννης Γαβριηλίδης, Νίκος Καραγιάννης και άλλοι σύντροφοι (σε συνεργασία με τους Γιώργο Κόκκινο και Αφροδίτη Αθανασοπούλου), Ταξιδευτής, Αθήνα 2008.
Μαζί με τον Γιώργο Κόκκινο έγραψαν την εισαγωγή και είχαν την επιστημονική επιμέλεια του βιβλίου Σταμάτης Σκόρδος, Συμβολή στην ιστορία των Ελλήνων ναυτεργατών, Δήμος Αγίας Βαρβάρας, Αθήνα 2006.
Επίσης σε συνεργασία με τον Αγαθοκλή Αζέλη είχαν την επιμέλεια του βιβλίου Π. Μιχαήλ Κοσβύρας, Από το βουνό στον άμβωνα, ο μετασχηματισμός μιας ορεινής κοινότητας, Ταξιδευτής, Αθήνα 2009.
Επιστημονικές του εργασίες έχουν δημοσιευτεί σε συλλογικούς τόμους (Οι Έλληνες και η διασπορά 15ος- 21ος αιώνας, Αθήνα 2006, εκδ. Βουλή των Ελλήνων, Εγκυκλοπαίδεια του Ελληνικού Τύπου, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών/Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα 2008.
Δεκαετία του ’40 και Σχολική Ιστορία 
συγγραφέας: Γιάννης Γιαννόπουλος
ΣΕΙΡΑ: ΕΚΚΕΝΤΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ (αρ.10)
Επιστημονικός Υπεύθυνος Σειράς: Γιώργος Κόκκινος
Isbn: 978-960-579-101-8
Διαστάσεις: 14 X 23,5
Σελίδες: 92

Οι Αισθηματίες

5* Valis Resort Hotel - Βόλος

Ekdromi.gr
Οι μεγαλύτερες προσφορές ξενοδοχείων!
5* Valis Resort Hotel - Βόλος
5* Valis Resort Hotel - Βόλος-50%
 3 ημέρες (2 Διανυκτερεύσεις)
 2 άτομα + 1 παιδί έως 12 ετών (+9 επιλογές)
 Ημιδιατροφή
 έως 31/05/2020
 Ελεύθερη χρήση της Εσωτερικής Πισίνας!
✔ Late check out στις 16:00 ✔ Welcome drink ✔ Free WiFi στους κοινόχρηστους Χωρους ✔ Δωρεάν Ιδιωτικό Parking ✔ Kids Club ✔ Early check in στις 10:00
★ Οικογενειακά δωμάτια ★ WiFi ★ Χώρος Στάθμευσης ★ Bar ★ Εξωτερική Πισίνα ★ Εσωτερική Πισίνα ★ Εστιατόριο ★ Γυμναστήριο ★ Spa
€199 από €398

Κοροναϊός : Δεύτερο κρούσμα στην Αθήνα – Τέταρτο στην Ελλάδα

Κοροναϊός : Δεύτερο κρούσμα στην Αθήνα – Τέταρτο στην Ελλάδα
ImgSrc-2020-02-28T093821.445-600x400.jpg

Κορωνοϊός & σχολεία: Ζητήθηκε άμεση ενημέρωση -Ποια κλείνουν (έγγραφο)

Θερίζει τα χρηματιστήρια ο κορωνοϊός! Χάθηκαν άλλα 2,6 δισ. στο ΧΑ- Τράπεζες -9,2%!

SofokleousIn
Θερίζει τα χρηματιστήρια ο κορωνοϊός! Χάθηκαν άλλα 2,6 δισ. στο ΧΑ- Τράπεζες -9,2%!
Μπροστά στον κίνδυνο ενός καταστροφικού ντόμινο βρίσκονται πλέον οι αγορές και η παγκόσμια οικονομία, καθώς η ...

Τα 55 εισοδήματα που είναι αφορολόγητα και εξουδετερώνουν τα τεκμήρια

SofokleousIn
Τα 55 εισοδήματα που είναι αφορολόγητα και εξουδετερώνουν τα τεκμήρια
Εισοδήματα που απαλλάσσονται από φόρο εισοδήματος ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο, υπόκεινται σε ειδική εισφορ...