Τρίτη 28 Ιουνίου 2016

Ο Απόστολος Παύλος και η Ιερισσός

Ο Απόστολος Παύλος και η Ιερισσός
 Χρήστος Μ.  Καραστέργιος
φιλολογική επιμέλεια Ολυμπία Μαρίνου
Στις 29 Ιουνίου η Ιερισσός ετοιμάζεται να γιορτάσει τη μνήμη των ισαποστόλων Πέτρου και Παύλου ή την “γιορτή του Αγίου Παύλου”, όπως είναι γνωστή στους ντόπιους Ιερισσιώτες. Μία γιορτή βαθιά ριζωμένη στη θρησκευτική παράδοση της Ιερισσού.
Ενσωματωμένη εικόνα 1
Ηλατρεία του Αποστόλου Παύλου είναι βαθειά ριζωμένη μέσα στους αιώνες στη θρησκευτική και πολιτισμική παράδοση της Ιερισσού και της Χαλκιδικής.
Κατά την παλιότερη σωζόμενη μαρτυρία του 1550[i], ο Απόστολος Παύλος πέρασε για να διδάξει το λόγο του Χριστού από την αρχαία Άκανθο (Ιερισσό). Οι ειδωλολάτρες τότε Ακάνθιοι τον κυνήγησαν για να τον σκοτώσουν και ο Απόστολος κρύφτηκε πίσω από ένα κοπάδι βόδια ανατολικά του οικισμού. Εκεί τον βρήκαν οι κάτοικοι, αλλά ο Θεός άκουσε την παράκλησή του και άνοιξε ένα χάσμα στη γη, που τον οδήγησε στη χερσόνησο της Κασσάνδρας. Η παράδοση αυτή άλλαξε τον 19ο αιώνα και το κυνήγι του Αποστόλου Παύλου το απέδωσαν οι Ιερισσιώτες στους Λαδιαβίτες, μία σαφή πληθυσμιακή ομάδα ενταγμένη στην κωμόπολη της Ιερισσού, προερχόμενη από το κατεστραμμένο το 1700,  χωριό της Λαδιάβας[ii].
Κατά τη νεότερη παράδοση, όπως σώζεται καταγεγραμμένη στο «Μικρασιατικό Ημερολόγιο» του 1912[iii], ο Απόστολος Παύλος ερχόταν με μία βάρκα στην Άκανθο για να διδάξει το λόγο του Θεού. Στα ανοιχτά του κόλπου βρήκε κάποιους Λαδιαβίτες ψαράδες που ψάρευαν. Πεινασμένος ο Άγιος τους ζήτησε λίγο ψωμί για να φάει αλλά οι Λαδιαβίτες νευριασμένοι τον έδιωξαν. Λίγο αργότερα που ανέβασαν τα δίχτυα τα βρήκαν άδεια και τρυπημένα από τα ορκίνια[iv]. Την ατυχία τους την έριξαν στον Άγιο και αποφάσισαν να τον κυνηγήσουν για να τον σκοτώσουν. Ο Απόστολος Παύλος κρύφτηκε πίσω από μια αγελάδα και όταν τον βρήκαν, χτύπησε με το ραβδί του το βράχο στον οποίο βρίσκεται σήμερα η εκκλησία Πέτρου και Παύλου, και άνοιξε ένα μεγάλο χάσμα. Αυτό τον οδήγησε στο πρώτο πόδι της Χαλκιδικής, στηΚασσάνδρα. Και εκεί σήμερα σώζεται ομώνυμη σπηλιά με αγίασμα και εκκλησία του Αποστόλου Παύλου, κοντά στο σημερινό χωριό της Νέας Φώκαιας. Όμως οι Λαδιαβήτες δεν έμειναν ατιμώρητοι. Ο Άγιος Παύλος τους καταράστηκε “να τους έρχεται αίμα από πίσω”, όταν τρώνε αγελαδινό κρέας. Κάτι που ισχύει- όπως λένε- σε πολλούς Λαδιαβήτες ως σήμερα!
Την παράδοση αυτή τη βρίσκουμε καταγεγραμμένη με ελαφρές διαφοροποιήσεις στο ανέκδοτο έργο «Τα Μαδεμοχωριακά» του ηπειρώτη δασκάλου, εγκατεστημένου στην Ιερισσό, Νικόλαου Βουργαρελίδη το 1883, στο βιβλίο του Γεράσιμου Σμυρνάκη, «Το Άγιον Όρος», το 1903, στο άρθρο του Ι. Αποστολίδη, «οι Παυλοκαταραμένοι» στα Χρονικά της Χαλκιδικής, τ.2,1961, και σε π.α.
Ενσωματωμένη εικόνα 2
Ο Ι. Ναός των ισαποστόλων Πέτρου και Παύλου στην Ιερισσό.
Το σπήλαιο στην Ιερισσό, υποστηρίζει ο κος Ιωακείμ Παπάγγελος, είναι αρχαία στοά υδρομαστεύσεως σκαμμένη στον μαλακό ασβεστολιθικό βράχο[v]. Ο Ιωάννης Αποστολίδης πιστεύει ότι στο σημείο αυτό υπήρχε αρχαίο μαντείο του Απόλλωνα[vi]. Την εικασία αυτή, ότι κάποιο ιερό υπήρχε κατά τους αρχαίους χρόνους, ενισχύει η ανακάλυψη από τους οικοδόμους του ναού το 1872, δύο ανάγλυφων αρχαίων αγαλμάτων στο χώρο της σημερινής εκκλησίας. Δυστυχώς, από ό, τι μας σώζει ο συντάκτης του άρθρου της εφημερίδας «Νεολόγος» Κων/πόλεως στις 25-12 του 1872, σ.1, τα ανάγλυφα αυτά θρυμματίστηκαν και χρησιμοποιήθηκαν ως οικοδομικό υλικό!
Από την πρωτοχριστιανική Άκανθο σώζεται σήμερα, σε ερειπιώδη κατάσταση, η παλαιοχριστιανική βασιλική της Ιερισσού του 4ου- 5ου αιώνα[vii].
Η πρώτη αναφορά[viii] στο προσκύνημα του Αποστόλου Παύλου στην Ιερισσό γίνεται τον 11ο αιώνα και στα βυζαντινά χρόνια χτίστηκε εκκλησία με εξαιρετικά μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη. Ένα από αυτά διασώθηκε και εκτίθεται σήμερα στην συλλογή του Πύργου του Προσφορίου στην Ουρανούπολη, (Ιωακείμ Παπάγγελος, [Ο Απόστολος Παύλος στην Χαλκιδική] 2013).
Μέχρι το 1937 ο ναός και το αγίασμα ανήκαν στο μετόχι της Ι. Μονής Κουτλουμουσίου και την ευθύνη της πανήγυρης την είχαν οι πατέρες του Μοναστηριού. Το 1937 το μετόχι απαλλοτριώθηκε και δόθηκε σε ακτήμονες της Ιερισσού.
Παλιότερες αναφορές του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα κάνουν λόγο για 2 σπήλαια από όπου ανάβλυζε αγίασμα (Ν. Βουργαρελίδης, Γ. Σμυρνάκης κ.α). Στην εφημερίδα «Νεολόγος[ix]» του 1872 διαβάζουμε: (... εἰς τά ἀριστερά τοῦ ἄντρου ὑπάρχει ἕτερόν τι μικρότερον ἐξ οὗ πηγάζει ἄφθονον ὕδωρ, «ἁγίασμα» ὑπό τῶν ἐγχωρίων καλούμενον, ...). Σήμερα το δεύτερο και μικρότερο σπήλαιο έχει χαθεί.
Κατά τη διάνοιξη της εθνικής οδού Ιερισσού- Ουρανούπολης στις αρχές του 1970 από τη ΜΟΜΑ, μαρτυρείται από τους εργάτες του δρόμου η ύπαρξη “χάσματος[x]” στο ύψος της εκκλησίας του Αποστόλου Παύλου, που αναγκάστηκαν να το μπαζώσουν.
Ο παλιός ναός καταστράφηκε στον καταστρεπτικό σεισμό του 1932. Την  εκ νέου οικοδόμησή του την ανέλαβαν οι γυναίκες της «Χριστιανικής Κίνησης Ιερισσού» με επικεφαλής την Πολυγυρινή δασκάλα της Ιερισσού Στέλλα Ζαμπούνη Κουντούρη. Αεικίνητες συμπαραστάτριες είχε την Ευαγγελία Τσακούλη, την Μαρίκα Σωτηρίου και την Αθηνά Τσιριγώτη[xi]. Οικοδομικό υλικό έστελνε το Άγιο Όρος και με μεγάλο κόπο και θυσίες ο ναός αποπερατώθηκε το 1952.
Βρίσκεται ανατολικά της σημερινής κωμόπολης σε μια όμορφη αμφιθεατρική τοποθεσία που αδικείται από την  παρακείμενη εθνική οδό Θεσσαλονίκης- Ουρανούπολης. Πρόσφατα ανακαινίστηκε με την οικονομική βοήθεια του κου Ιωάννη Καρρά.
 Εντός του ναού βρίσκεται το σπήλαιο και το αγίασμα του Αποστόλου Παύλου. Κάθε χρόνο στη πανήγυρη, οι πιστοί κατεβαίνουν τα σκαλοπάτια που οδηγούν στο σπήλαιο και αφού πάρουν το αγίασμα, σχηματίζουν σταυρό, οι γυναίκες στον κόρφο τους και οι άνδρες στο μέτωπο, από τα ασβεστολιθικά πετρώματα της σπηλιάς. Αντίστοιχη πανήγυρη γίνεται και στην έξοδο του Αποστόλου Παύλου στο σπήλαιο της Κασσάνδρας.
Ενσωματωμένη εικόνα 3
Η χρονολογία κατασκευής του ναού στη λιθοδομή της σημερινής εκκλησίας.
Η βαθιά ριζωμένη θρησκευτική  παράδοση της έλευσης του Αποστόλου Παύλου στην Ιερισσό είναι βαθιά ριζωμένη και σε πολλά παλιά χωριά της Χαλκιδικής. Εκτός από το αγίασμα και τον ναό του Αποστόλου Παύλου στη χερσόνησο της Κασσάνδρας, που όπως είδαμε είναι στενά συνδεδεμένα και αποτελούν συνέχεια της παράδοσης της Ιερισσού, έντονη είναι η παρουσία του και στη θρησκευτική παράδοση του χωριού της Νικήτης. Εκεί του αποδίδονται πολλά θαύματα και μαγικές ιδιότητες. Στην περιοχή «Ελιά» υπήρχε παλαιοχριστιανικός ναός των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου που καταστράφηκε τον 6ο αιώνα[xii]. Στο χωριό Δουμπιά αναφέρεται ότι διήλθε ο Απόστολος Παύλος και σταμάτησε να δροσιστεί και να λουστεί στις γνωστές ιαματικές πηγές του χωριού.
Κατά τον κο Ιωακείμ Παπάγελο[xiii]: “η σύνδεση τόσων μερών της Χαλκιδικής με την «δράση» του Παύλου δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητη… Η ανυπαρξία κάποιας αναφοράς στις Πράξεις των Αποστόλων για επαφές του Παύλου με την Κασσάνδρεια ή άλλον τόπο της Χαλκιδικής δεν αποτελεί στοιχείο αρνητικό, γιατί είναι γνωστές και άλλες περιοχές όπου έδρασε ο Απόστολος, χωρίς οι Πράξεις να αναφέρουν κάτι σχετικό…[xiv]”. 
Με αυτόν τον τρόπο δε μπορούμε να δεχτούμε με σιγουριά αλλά ούτε και να αποκλείσουμε την έλευση του Αποστόλου Παύλου στη Χαλκιδική. Πρέπει να σεβαστούμε και να στηριχτούμε στην παράδοση του λαού, όπως την σέβεται και στηρίζεται πάνω της αιώνες τώραη Ορθόδοξη εκκλησία.

[i] Ιωακείμ Παπάγγελος, [Ο Απόστολος Παύλος στην Χαλκιδική], Παγχαλκιδικός Λόγος, τεύχος 15, Απρίλιος- Μάιος- Ιούνιος 2013, σ. 9- 10.
[ii] Χρήστος Καραστέργιος, [Αλαδιάβα, το ξεχασμένο χωριό], Κύτταρο Ιερισσού, τεύχος 06/2011, σ. 1-4-5.
[iii] Αναδημοσίευση στο «Μακεδονικόν Ημερολόγιον» το 1913.
[iv]Ορκίνι, είδος μικρού τόνου που αναπαράγεται στο κόλπο της Ιερισσού. Από αυτό το ψάρι πήραν οι Ιερισσιώτες το προσωνύμιο «Ορκινάδες»!
[v] Ιωακείμ Παπάγγελος, [Ο Απόστολος Παύλος στην Χαλκιδική], Παγχαλκιδικός Λόγος, τεύχος 15, Απρίλιος- Μάιος- Ιούνιος 2013, σ. 9- 10.
[vi] Ι. Αποστολίδης, Οι «Παυλοκαταραμένοι» της Ιερισσού, Χ.Τ.Χ, τ. 2/1961, σ. 233.
[vii] Ιωακείμ Αθ. Παπάγγελος- Κλεάνθης Δημ. Δούκας, Η παλαιοχριστιανική βασιλική της Ιερισσού, Κύτταρο Ιερισσού 6 (2011), σ.14.
[viii] Ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι στην περιοχή αυτή γίνεται αναφορά τον 10ο αιώνα στην Πατριαρχική μονή του Σπηλαιώτου. Απορροφήθηκε αργότερα από την Ι. Μονή των Ιβήρων. Δεν έχει ακόμα εντοπισθεί.
[ix]Εφ. Νεολόγος, 25- 12- 1872, σ.1.
[x]Μήπως ήταν σπήλαια;
[xi]Στέλλα Ζαμπούνη Κουντούρη, Αναμνήσεις από την Ιερισσό, Κύτταρο Ιερισσού, τεύχος 03/2010.
[xii]Δημήτριος Παπάζης, Παραδόσεις για διέλευση του Αποστόλου Παύλου από τη Χαλκιδική, σ. 426.
[xiii]Με την άποψη αυτή συμφωνεί ο α. καθηγητής της Εκκλησιαστικής Ιστορίας της Ανωτἀτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης κος Δημήτριος Παπάζης
[xiv]Δημήτριος Παπάζης, Παραδόσεις για διέλευση του Αποστόλου Παύλου από τη Χαλκιδική, σ. 426- 427.

Τα αγαπημένα κοσμήματα των Celebrities έφτασαν στο www.kosmima.gr. Οι νέες σειρές της OXETTE ‘’Medusa’’ και ‘’Croco’’ ήρθαν και σε περιμένουν να τα αποκτήσεις!

ΔΩΡΕΑΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
 

OXETTE
Medusa Σκουλαρίκια από ασήμι 925°
Μοντέλο: 03X05-01603
ΤΙΜΗ: 140€

OXETTE
Κολιέ από ασήμι 925°
Μοντέλο: 01X05-01751
ΤΙΜΗ: 95€
 
OXETTE
Κολιέ από ανοξείδωτο ατσάλι 925°
Μοντέλο: 01X27-00261
ΤΙΜΗ: 60€
 
OXETTE
Κολιέ από ανοξείδωτο ατσάλι 925°
Μοντέλο: 01X27-00263
ΤΙΜΗ: 55€
 
OXETTE
Κολιέ από ασήμι 925°
Μοντέλο: 01X05-01809
ΤΙΜΗ: 75€
 
OXETTE
Σκουλαρίκια από ανοξείδωτο ατσάλι
Μοντέλο: 03X27-00193
ΤΙΜΗ: 45€
 
 
OXETTE
Δαχτυλίδι από ανοξείδωτο ατσάλι
Μοντέλο: 04X27-00255
ΤΙΜΗ: 30€
 oxette
OXETTE
Δαχτυλίδι από ανοξείδωτο ατσάλι
Μοντέλο: 04X27-00254
ΤΙΜΗ: 30€
 

OXETTE
Κολιέ από ασήμι 925° της OXETTE
Μοντέλο: 01X27-00248
ΤΙΜΗ: 155€

OXETTE
Δαχτυλίδι από ανοξείδωτο ατσάλι
Μοντέλο: 04X05-01166
ΤΙΜΗ: 65€

OXETTE
Δαχτυλίδι από ανοξείδωτο ατσάλι
Μοντέλο: 04X05-01165
ΤΙΜΗ: 65€
 
 Δωρεάν Αποστολή σε όλη την Ελλάδα!
 Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών 9:00 - 21:00 στο 2118500125
 100% Ασφάλεια με 256-bit κρυπτογράφηση!
 Μέλος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου!
 ΒΡΑΒΕΙΑ στα Evolution Awards 2014 - 2016
SOCIAL

 
Kosmima.gr
Τηλέφωνο: +30 211 850 0125
Email: kosmima@kosmima.gr



Απονομή τιμητικού τίτλου στον Ομ. Καθηγητή Α-Ι. Δ. Μεταξά


1
1

                    Ο Επίτιμος Καθηγητής Πανεπιστημίων και Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών  Α-Ι.Δ. Μεταξάς, “Membre de l’Académie   Européenne   Interdisciplinaire  des   Sciences (Fondation de la Maison des Sciences de l’Homme)” τιμήθηκε με μια διπλήιδιαίτερη διάκριση.

                Το ιστορικό Πανεπιστήμιο της Βουδαπέστης (Universitas Budapestinensis de Rolando Eötvös nominata) με την ευκαιρία του εορτασμού των τετρακοσίων χρόνων από την ίδρυση του, τον αναγόρευσε σε Επίτιμο Καθηγητή και σε Επίτιμο Διδάκτορα. Η απόφαση αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι τιμάται για την προσφορά του στην προαγωγή της διεπιστημονικής έρευνας, στη μελέτη των σχέσεων τέχνης και εξουσίας και στην κριτική προσέγγιση του πολιτικού λόγου. Ο τίτλος που του απενεμήθη αποδόθηκε στο επίσημο λατινικό ψήφισμα ως “Professor et Doctor ScientiaePoliticae honoris causa”.

                  Ο Καθηγητής  Α-Ι.Δ. Μεταξάςείναι ο σχεδιαστής του δεκάτομου έργου «Πολιτική Επιστήμη. Διακλαδική και Συγχρονική Διερεύνηση της πολιτικής πράξης» το οποίο μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ι.ΣΙΔΕΡΗΣ και διατίθεται σε όλη τη χώρα.

Μια βραδιά με τον Βασίλη Αλεξάκη


www.metaixmio.gr/polychoros



Μια βραδιά με τον Βασίλη Αλεξάκη
Οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ καλωσορίζουν τον Βασίλη Αλεξάκη
Με αφορμή την επανέκδοση από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ των βιβλίων του ΤΑΛΓΚΟ και ΘΑ ΣΕ ΞΕΧΝΑΩ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ο βραβευμένος σε Ελλάδα και Γαλλία συγγραφέας Βασίλης Αλεξάκης
συναντά τον δημοσιογράφο Μανώλη Πιμπλή σε μια κουβέντα περί λογοτεχνίας, ζωής και άλλων δαιμονίων.
Την Τρίτη, 28 Ιουνίου 2016, στις 8:30 το βράδυ, στην ταράτσα του ΠΟΛΥΧΩΡΟΥ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
(Ιπποκράτους 118, Αθήνα)
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΑΛΕΞΑΚΗ
Εγκατεστημένος στη Γαλλία από το 1969, ο Βασίλης Αλεξάκης υπήρξε επί σειρά ετών συνεργάτης της εφημερίδας Le Monde και έγραψε τα πρώτα του βιβλία στα γαλλικά. ΤοΤάλγκο είναι το πρώτο του έργο γραμμένο στη μητρική του γλώσσα: κυκλοφόρησε το 1982 από τον Εξάντα και εξακολουθεί ως σήμερα να σημειώνει σπάνια επιτυχία. Έχει ξεπεράσει σε πωλήσεις τα διακόσιες χιλιάδες αντίτυπα. Το 1984 έγινε ταινία από τον Γιώργο Τσεμπερόπουλο με τίτλο Ξαφνικός έρωτας.
Το έργο του Αλεξάκη είναι εξίσου αναγνωρισμένο στην Ελλάδα (κέρδισε το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος το 2004 για τις Ξένες λέξεις) και τη Γαλλία (Βραβείο Medicis για τη Μητρική γλώσσα, 1995, Μεγάλο Βραβείο Μυθιστορήματος της Γαλλικής Ακαδημίας για το μ.Χ. το 2007). Γράφει και στις δύο γλώσσες, αρχίζοντας πότε από τη μία πότε από την άλλη, και αυτομεταφράζεται στη δεύτερη. Οι γλώσσες είναι από τα κύρια θέματα του έργου του.
Έχει ασχοληθεί με τον κινηματογράφο (η ταινία του Οι Αθηναίοι κέρδισε το Α’ βραβείο στο διεθνές φεστιβάλ κωμωδίας του Σανρούς το 1990) και το θέατρο (Εγώ δεν…, Μη με λες Φωφώ).
Τον Νοέμβριο του 2016 θα κυκλοφορήσει από τις εκδ. ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ το πρόσφατο μυθιστόρημά του, εκδομένο ήδη στη Γαλλία αλλά όχι στην Ελλάδα, με τίτλο Το κλαρινέτο.

ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 118, 11472 ΑΘΗΝΑ
Τ: 211 3003580, F: 2113003581, E: polychoros@metaixmio.gr
WWW.METAIXMIO.GR/POLYCHOROS
Βρείτε μας στο facebook
ΩΡΑΡΙΟ:
Δευτέρα-Παρασκευή: 9:00-21:00
Σάββατο: 09:00-15:00
Δείτε ΕΔΩ πώς μπορείτε να έρθετε στον ΠΟΛΥΧΩΡΟ.

Ικετηρία - πρώτη παρουσίαση του βιβλίου στο θέατρο του Νέου Κόσμου





Τα ματωμένα χρόνια (βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών)

Τα ματωμένα χρόνια (βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών) 
Η πρωτοπόρος αντιστασιακή οργάνωση Παγκρήτιο Απελευθερωτικό Μέτωπο (ΠΑΜ) ιδρύθηκε στις 2 Ιουνίου 1941 στη σπηλιά Χαμαμουτζή στον Άγιο Σύλλα Ηρακλείου, από δώδεκα βενιζελικούς και εννέα δραπέτες κομμουνιστές της Κιμώλου και Φολεγάνδρου.
Απλώθηκε παγκρήτια στις 10 Ιουνίου με τον ερχομό στο Ηράκλειο και των εξορίστων της Γαύδου. Αρχηγός του ΠΑΜ ήταν ο βενιζελικός καπετάν Μανώλης Μπαντουβάς. Τα εξέχοντα στοιχεία της Αριστεράς στο ΠΑΜ (Μ. Βαφειάδης, Πορφυρογένης, Αναστασιάδης, Βλαντάς, Λ. Στρίγκος κ.ά.) επέστρεψαν το ίδιο καλοκαίρι στην Αθήνα και, ως οι μόνοι ελεύθεροι, επανίδρυσαν την Κ.Ε. του Κ.Κ.Ε. και έχοντας εμπειρία της λαϊκής ενότητας του ΠΑΜ, ίδρυσαν κατ’ αναλογίαν το ΕΑΜ.
Η λαϊκή ενότητα της Κρήτης, ως ΠΑΜ και ΕΑΜ θα κρατηθεί ως το τέλος του 1943, που θα διασπασθεί από μεθοδεύσεις των Άγγλων. Οι πρώην οπλαρχηγοί τού καπετάν Μπαντουβά, με αρχηγό τον καπετάν Ποδιά, πρώην υπασπιστή του Μπαντουβά, θα ιδρύσουν τον ΕΛΑΣ και το 1947 τον Δ.Σ.Ε.
Οπλαρχηγός στο ΠΑΜ και στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ υπήρξε ο καπετάν Μιχάλης Σαμαρίτης, γόνος ηρωικής οικογένειας. Πολέμησε στα οχυρά της Μακεδονίας, στη Μάχη της Κρήτης, συμμετείχε στο ΠΑΜ και το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, γνώρισε τις εξορίες στα ξερονήσια. Η μαρτυρία του είναι εξαιρετική, ως μόνος καπετάνιος της Αριστεράς που επέζησε, χρήσιμη ως προφορική ιστορία, ενώ αποτελεί πολύτιμο κεφάλαιο του τόπου και της νεολαίας, με την επανεμφάνιση της νέας βαρβαρότητας.
Ένα πολύτιμο βιβλίο, που βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών και αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη για τη σημερινή και τις επόμενες γενιές των Ελλήνων, που αναφέρεται σε μια μεγάλη μορφή της Αριστεράς, τον καπετάνιο του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ Κρήτης Μιχάλη Σαμαρίτη, με την υπογραφή του Αντώνη Σανουδάκη.
Ο καπετάν Μιχάλης Σαμαρίτης προέρχεται από μια ηρωική οικογένεια. Όπως αναφέρει και το οπισθόφυλλο, «πολέμησε στα οχυρά της Μακεδονίας, στη Μάχη της Κρήτης, συμμετείχε στο ΠΑΜ και το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, γνώρισε τις εξορίες στα ξερονήσια. Η μαρτυρία του είναι εξαιρετική, ως μόνος καπετάνιος της Αριστεράς που επέζησε, χρήσιμη ως προφορική ιστορία, ενώ αποτελεί πολύτιμο κεφάλαιο του τόπου και της νεολαίας, με την εμφάνιση της νέας βαρβαρότητας».
Φωνή λαού... «Πυρ» κατά διαδηλωτών
Είναι πολύ σημαντικό το απόσπασμα της συνέντευξης που πήρε ο Αντώνης Σανουδάκης από τον Μιχάλη Σαμαρίτη, για το πιο μαζικό, ίσως, αγροτικό συλλαλητήριο που γνώρισε μέχρι σήμερα η Κρήτη. Αυτό του καλοκαιριού του '61, που η τότε (δημοκρατική) κυβέρνηση διέταξε το στρατό να... πυροβολήσει τους διαδηλωτές!
«Σε μια στιγμή που η επιτροπή εζητούσε να μπει μέσα εις το νομάρχη και που ο νομάρχης πεισματικά αρνιότανε να δεχτεί την επιτροπή των αγροτών, εσυνέβηκεν ένα επεισόδιο εις την πλατεία της Νομαρχίας μεταξύ αγροτών και στρατιωτών. Ένας αξιωματικός, κατώτερος αξιωματικός, φαίνεται, έδωσενε εντολή στους στρατιώτες να μασε χτυπήσουνε. Οι στρατιώτες, όμως, άρχισαν να βάλλουν στον αέρα και πολλοί απ' αυτούς άρχισαν να μας παραδίδουν τα όπλα. Ένας, μάλιστα, παρέδωσεν ένα οπλοπολυβόλο.
Ο στρατηγός τα 'χάσενε, βέβαια, όταν είδεν ότι δεν εκτελούταν η διαταγή, την οποία είχενε δώσει, γιατί ασφαλώς η εντολή προερχόταν από τον ανώτερο αξιωματικό, δηλαδή από το στρατηγό και όχι από τον κατώτερο. Ο στρατηγός, δε, μετά δικαιολογήθηκενε ότι ήταν πρωτοβουλία του αξιωματικού αυτουνού κι έδωσενε την εντολή "πυρ" κι εγύριζενε γύρω εις την πλατεία κι εφώναζενε εις τους αγρότες ότι "παιδιά, σταματήσετε, οι στρατιώτες δεν πρόκειται να σας χτυπήσουνε" και όταν πλέον η Νομαρχία είδενε ότι ο στρατός όχι μόνο δε χτυπούσενε το συλλαλητήριο, αναγκάστηκε να ειδοποιήσει δύο πυροσβεστικές αντλίες και κατεύθασαν έξω από τη Νομαρχία και άρχισαν να ρίχνουν με τις αντλίες νερό εις τους αγρότες.
Τότε επιτέθηκαν οι αγρότες, αναγκάστηκαν οι οδηγοί και η ομάδα των πυροσβεστών να εγκαταλείψουν τις πυροσβεστικές αντλίες και να φύγουν. Είχανε, βέβαια, γίνει κι εντωμεταξύ τραυματισμοί, πολλοί τραυματισμοί και από τους αστυνομικούς και από τους απεργούς»...
Τα ματωμένα χρόνια (βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών) 
Συγγραφέας: Αντώνης Σανουδάκης - Σανούδος
Isbn:978-960-9692-36-6
Σελίδες: 181
Λιανική Τιμή: 18 ευρώ

Thessaloniki International Film Festival


 
FestivalNews#569
Νέα πρόσωπα με μεγάλη εμπειρία και αγάπη για το σινεμά, ανανεώνουν τη δυναμική του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Μετά την Ελίζ Ζαλαντό και τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, οι οποίοι ανέλαβαν τη γενική διεύθυνση και την διεύθυνση αντίστοιχα, το Φεστιβάλ εμπιστεύεται βασικούς συνεργάτες του, δίνοντάς τους σημαντικούς ρόλους στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα.
 
Ο κριτικός κινηματογράφου και στέλεχος του ΦΚΘ, Γιώργος Κρασσακόπουλος αναλαμβάνει τη θέση του επικεφαλής προγράμματος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Νοέμβριος), ο υπεύθυνος του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια Δημήτρης Κερκινός, αναλαμβάνει και τη θέση του επικεφαλής προγράμματος του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (Μάρτιος), ενώ η υπεύθυνη της Αγοράς, Γιάννα Σαρρή, αναλαμβάνει επίσης σύμβουλος για καινοτόμα προγράμματα και νέες τεχνολογίες.     
 
Με μια δραστήρια νέα ομάδα και κοινό σημείο επαφής τη βαθιά σχέση με το σινεμά, το Φεστιβάλ αλλάζει πρόσωπο και προτείνει στους θεατές τον κινηματογράφο που ανακαλύπτει, καθηλώνει, μεταμορφώνει τον τρόπο με τον οποίον βλέπουμε τον κόσμο.
 
  Δείτε αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα στο Σινεμά με Θέα 
INSIDE LLEWIN DAVIS
Ίθαν & Τζόελ Κοέν
ΗΠΑ – Μεγάλη Βρετανία – Γαλλία
2013
 
ΨΑΧΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ SUGARMAN

Μαλίκ Μπεντζελούλ
Σουηδία – Μεγάλη Βρετανία - Φινλανδία
2012
 
 
 
THESS καλοκαίρι; Το Φεστιβάλ προτείνει.
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μένει εδώ και το καλοκαίρι, διευρύνοντας ακόμη περισσότερο την ετήσια δραστηριότητά του, για να μας ταξιδέψει σε μαγικές βραδιές γεμάτες σινεμά. Το Φεστιβάλ αγκαλιάζει μια σειρά από κινηματογραφικές δράσεις που θα αλλάξουν το καλοκαίρι μας στην πόλη, αλλά και έξω από αυτή, επεκτείνοντας τις συνεργασίες του με πολιτιστικούς φορείς της Θεσσαλονίκης!
 
stereosis on view 99 hours by the sea – 99 ώρες
Πρωτοποριακά φιλμ και φωτογραφία συναντιούνται δίπλα στη θάλασσα με αναπάντεχο τρόπο. Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεργάζεται με το φωτογραφικό κέντρο Stereosis, το οποίο διοργανώνει την υπαίθρια φωτογραφική έκθεση stereosis on view 99 hours by the sea– 99 ώρες από την Τρίτη 28 Ιουνίου έως το Σάββατο 2 Ιουλίου, στον κήπο του απογευματινού ήλιου στη Νέα Παραλία.
 
Festival Shop: Η προσφορά του καλοκαιριού!
Τους καλοκαιρινούς μήνες διατίθεται σε προσφορά η έκδοση 15x15: Η ευρωπαϊκή κινηματογραφική κληρονομιά. Συνοδευτική έκδοση του αφιερώματος που πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2001, με την συνδρομή του Ευρωπαϊκού Συντονιστικού Οργάνου των Κινηματογραφικών Φεστιβάλ (ιδρυτικό μέλος του είναι το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης). Παρουσιάζει τη συνεργασία 15 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 15 κορυφαίων ευρωπαίων σκηνοθετών και 15 ευρωπαϊκών Φεστιβάλ, πάνω στην εξής ιδέα: ο κάθε σκηνοθέτης προτείνει μία ταινία από την κινηματογραφική κληρονομιά της χώρας του.
Τιμή προσφοράς: 1,00€