Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023
Νέες κυκλοφορίες
Η Ζωή του Νου
Ψυχογιός Κ. Δημήτρης
Arendt Hannah
Σελίδες: 304
ISBN: 9786182043547
Τιμή: 15,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Η Ζωή του Νου, αποτελούμενη από δύο τόμους που εξετάζουν τη Σκέψη και τη Βούληση, είναι το τελευταίο και ίσως το κορυφαίο έργο της Χάνα Άρεντ. Μετατοπίζοντας το ενδιαφέρον της από τον κόσμο της πολιτικής πράξης, τη Vita Activa, με τον oποίο είχε ασχοληθεί δημιουργικότατα, διεισδύει βαθιά στις νοητικές διαδικασίες, στη Vita Contemplativa. Πρόκειται για εμπεριστατωμένη και προκλητική ανάλυση του ανθρώπινου νου μέσω της κριτικής προσέγγισης του έργου των μεγάλων φιλοσόφων, από τους Προσωκρατικούς ως τους σύγχρονους. Κύκνειο άσμα της Χάνα Άρεντ, γενναιόδωρη φιλοσοφική παρακαταθήκη για τη σημερινή και τις επόμενες γενιές.
Ο Δημήτρης Κ. Ψυχογιός γεννήθηκε το 1948 στα Λεχαινά Ηλείας. Γνωρίζει ανάγνωση και γραφή, θυμάται λίγη από την αριθμητική που έμαθε όταν σπούδαζε Φυσική και Πληροφορική και αρκετή από την ιστορία και εθνολογία της Ελλάδας με την οποία ασχολήθηκε στο διδακτορικό του στις κοινωνικές επιστήμες. Υπήρξε ερευνητής στο ΕΚΚΕ (1975-1995), Καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, 1992-2009), όπου δίδασκε μαθήματα για τα μέσα μαζικής επικοινωνίας και τη γραφή, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) (1999-2001). Ασχολήθηκε κατά καιρούς με την πολιτική, εργαζόταν πάντα ως συντάκτης σε εφημερίδες και περιοδικά, στην Ελευθεροτυπία (1976), στις Αντιθέσεις (1980-85), στο Αντί (1985-1990) και ως διευθυντής της Αυγής (1988), για να καταλήξει να αρθρογραφεί στο Βήμα από το 1990, επωνύμως και με ψευδώνυμα (Βοκκάκιος), στο οποίο συνεχίζει να γράφει κάθε Κυριακή με το ψευδώνυμο Διόδωρος Κυψελιώτης. Επί δικτατορίας, στη Δημοκρατική Άμυνα και στο Κίνημα 20ής Οκτώβρη, στη συνέχεια Σοσιαλιστική Πορεία και ΕΑΡ. Το μυθιστόρημα Χιονίζει ήσυχα στις Αγριόλευκες (Γαβριηλίδης, 2011) είναι το πρώτο που εξέδωσε. Έχει γράψει αρκετά βιβλία - πλέον πρόσφατα είναι τα Γευστικές Αναμνήσεις, Στιγμές της Μεταπολίτευσης, Η Πολιτική Βία στην Ελληνική Κοινωνία, - και μεταφράζει Χάνα Άρεντ στις εκδόσεις Επίκεντρο: Κρίσεις της Δημοκρατίας, Περί Βίας, Άνθρωποι σε Χρόνους Ζοφερούς. Είναι παντρεμένος και πατέρας πολλών παιδιών.
Η Χάνα Άρεντ (1906-1975) ήταν από τους στοχαστές που με τη βαθύτητα και την πρωτοτυπία του έργου τους σημάδεψαν τον 20ό αιώνα.
Γεννήθηκε Γερμανοεβραία, σπούδασε στα πανεπιστήμια Μαρβούργου, Φράιμπουργκ και Χαϊδελβέργης με τους Μάρτιν Χάιντεγκερ, Έντμουντ Χούσερλ και Καρλ Γιάσπερς. Σώθηκε από τους χιτλερικούς διωγμούς δραπετεύοντας στη Γαλλία και από εκεί στις ΗΠΑ, όπου έζησε ως τον θάνατό της διατηρώντας πάντα στενούς δεσμούς με τη Γερμανία και την Ευρώπη. Δίδαξε πολιτική φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου και στη New School of Social Research της Νέας Υόρκης.
Τα έργα της έχουν μεταφραστεί σε δεκάδες γλώσσες, ανεξάντλητα είναι τα βιβλία, τα συνέδρια, τα άρθρα, οι συζητήσεις και αναφορές στις αίθουσες διδασκαλίας και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη ζωή και το έργο της.
«Το σπουδαιότερο έργο της Άρεντ ... νέες ιδέες που μας διαφωτίζουν και για τις δικές μας προσωπικές νοητικές εμπειρίες» — James M. Altman, New Republic
«Ένα από τα πιο φωτεινά μυαλά του 20ου αιώνα» — Boston Globe
«Το συναρπαστικότερο και προκλητικότερο βιβλίο από όσα έγραψε η Άρεντ. Διδάσκει εμφυτεύοντας στον αναγνώστη τις απορίες που η ίδια βίωσε τόσο βαθιά.» — The New York Times Book Review
«Μια παθιασμένη διάνοια καταπιάνεται με το θεμελιώδες πρόβλημα της λειτουργίας του νου.» — Newsweek
Η Ζωή του Νού
Ψυχογιός Κ. Δημήτρης
Arendt Hannah
Σελίδες: 384
ISBN: 9786182043912
Τιμή: 18,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Η Ζωή του Νου, αποτελούμενη από δύο τόμους που εξετάζουν τη Σκέψη και τη Βούληση, είναι το τελευταίο και ίσως το κορυφαίο έργο της Χάνα Άρεντ. Μετατοπίζοντας το ενδιαφέρον της από τον κόσμο της πολιτικής πράξης, τη Vita Activa, με τον oποίο είχε ασχοληθεί δημιουργικότατα, διεισδύει βαθιά στις νοητικές διαδικασίες, στη Vita Contemplativa. Πρόκειται για εμπεριστατωμένη και προκλητική ανάλυση του ανθρώπινου νου μέσω της κριτικής προσέγγισης του έργου των μεγάλων φιλοσόφων, από τους Προσωκρατικούς ως τους σύγχρονους. Κύκνειο άσμα της Χάνα Άρεντ, γενναιόδωρη φιλοσοφική παρακαταθήκη για τη σημερινή και τις επόμενες γενιές.
Ο Δημήτρης Κ. Ψυχογιός γεννήθηκε το 1948 στα Λεχαινά Ηλείας. Γνωρίζει ανάγνωση και γραφή, θυμάται λίγη από την αριθμητική που έμαθε όταν σπούδαζε Φυσική και Πληροφορική και αρκετή από την ιστορία και εθνολογία της Ελλάδας με την οποία ασχολήθηκε στο διδακτορικό του στις κοινωνικές επιστήμες. Υπήρξε ερευνητής στο ΕΚΚΕ (1975-1995), Καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, 1992-2009), όπου δίδασκε μαθήματα για τα μέσα μαζικής επικοινωνίας και τη γραφή, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) (1999-2001). Ασχολήθηκε κατά καιρούς με την πολιτική, εργαζόταν πάντα ως συντάκτης σε εφημερίδες και περιοδικά, στην Ελευθεροτυπία (1976), στις Αντιθέσεις (1980-85), στο Αντί (1985-1990) και ως διευθυντής της Αυγής (1988), για να καταλήξει να αρθρογραφεί στο Βήμα από το 1990, επωνύμως και με ψευδώνυμα (Βοκκάκιος), στο οποίο συνεχίζει να γράφει κάθε Κυριακή με το ψευδώνυμο Διόδωρος Κυψελιώτης. Επί δικτατορίας, στη Δημοκρατική Άμυνα και στο Κίνημα 20ής Οκτώβρη, στη συνέχεια Σοσιαλιστική Πορεία και ΕΑΡ. Το μυθιστόρημα Χιονίζει ήσυχα στις Αγριόλευκες (Γαβριηλίδης, 2011) είναι το πρώτο που εξέδωσε. Έχει γράψει αρκετά βιβλία - πλέον πρόσφατα είναι τα Γευστικές Αναμνήσεις, Στιγμές της Μεταπολίτευσης, Η Πολιτική Βία στην Ελληνική Κοινωνία, - και μεταφράζει Χάνα Άρεντ στις εκδόσεις Επίκεντρο: Κρίσεις της Δημοκρατίας, Περί Βίας, Άνθρωποι σε Χρόνους Ζοφερούς. Είναι παντρεμένος και πατέρας πολλών παιδιών.
Η Χάνα Άρεντ (1906-1975) ήταν από τους στοχαστές που με τη βαθύτητα και την πρωτοτυπία του έργου τους σημάδεψαν τον 20ό αιώνα.
Γεννήθηκε Γερμανοεβραία, σπούδασε στα πανεπιστήμια Μαρβούργου, Φράιμπουργκ και Χαϊδελβέργης με τους Μάρτιν Χάιντεγκερ, Έντμουντ Χούσερλ και Καρλ Γιάσπερς. Σώθηκε από τους χιτλερικούς διωγμούς δραπετεύοντας στη Γαλλία και από εκεί στις ΗΠΑ, όπου έζησε ως τον θάνατό της διατηρώντας πάντα στενούς δεσμούς με τη Γερμανία και την Ευρώπη. Δίδαξε πολιτική φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου και στη New School of Social Research της Νέας Υόρκης.
Τα έργα της έχουν μεταφραστεί σε δεκάδες γλώσσες, ανεξάντλητα είναι τα βιβλία, τα συνέδρια, τα άρθρα, οι συζητήσεις και αναφορές στις αίθουσες διδασκαλίας και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη ζωή και το έργο της.
«Το σπουδαιότερο έργο της Άρεντ ... νέες ιδέες που μας διαφωτίζουν και για τις δικές μας προσωπικές νοητικές εμπειρίες» — James M. Altman, New Republic
«Ένα από τα πιο φωτεινά μυαλά του 20ου αιώνα» — Boston Globe
«Το συναρπαστικότερο και προκλητικότερο βιβλίο από όσα έγραψε η Άρεντ. Διδάσκει εμφυτεύοντας στον αναγνώστη τις απορίες που η ίδια βίωσε τόσο βαθιά.» — The New York Times Book Review
«Μια παθιασμένη διάνοια καταπιάνεται με το θεμελιώδες πρόβλημα της λειτουργίας του νου.» — Newsweek
Senilia ή Ποιήματα σε πρόζα
Τριανταφυλλίδης Β. Δημήτρης
Τουργκένιεφ Ιβάν
Σελίδες: 144
ISBN: 9786182043776
Τιμή: 8,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Ο Ιβάν Τουργκένιεφ (1818-1883) αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες του θαυμαστού οικοδομήματος της κλασικής ρωσικής λογοτεχνίας του 19ου αιώνα.
Πολυγραφότατος, αλλά και ευαίσθητος δέκτης των μηνυμάτων της εποχής, κατάφερε να συνδυάσει στο έργο του το έπος με τον λυρισμό, την περιγραφή της φύσης, μα και του εσωτερικού κόσμου των ανθρώπων του αιώνα του, την αγάπη για την πατρίδα και την ανεξαρτησία του κοσμοπολιτισμού, την προσήλωσή του στις φιλελεύθερες ιδέες της εποχής, την αποστροφή προς την τυραννία αλλά και τον επηρμένο μηδενισμό, τη θρησκευτική πίστη, μα και την αγάπη για την επιστημονική γνώση. – Από το προλόγισμα του μεταφραστή
Ο Δημήτρης Β. Τριανταφυλλίδης, γεννήθηκε το 1959 στη Θεσσαλονίκη. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές του σπουδές στο Κρατικό Πανεπιστήμιο «Ταράς Σεβτσένκο» στο Κίεβο και στη συνέχεια σπούδασε Θεολογία στο ΑΠΘ.
Από πολύ νωρίς, γοητεύτηκε από την ρωσική γραμματεία κι έτσι άρχισε να μεταφράζει εμβληματικές προσωπικότητες και κείμενα. Μέχρι σήμερα, έχει μεταφράσει περισσότερα από 130 βιβλία, τα οποία αφορούν όλο το εύρος των ρωσικών γραμμάτων: φιλοσοφία, θεολογία, ιστορία, πολιτική, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, κριτική της λογοτεχνίας κ.ά.
Το 2014 ίδρυσε και έκτοτε διευθύνει το περιοδικό «Στέπα», μία τετραμηνιαία επιθεώρηση του ρωσικού πολιτισμού, στο οποίο δημοσιεύει μεταφράσεις σημαντικών στοχαστών και λογοτεχνών, τόσο του παρελθόντος, όσο και του παρόντος, σε μία προσπάθεια να διευκολύνει τον Έλληνα αναγνώστη να προσεγγίσει το περίπλοκο μα και γοητευτικό φαινόμενο που ακούει στο όνομα «ρωσικός πολιτισμός».
Παράλληλα, δημοσιεύει άρθρα και μελέτες σε σύγχρονα ελληνικά περιοδικά όπως το The Book’s Journal, Παρέμβαση, Κοράλλι, Εντευκτήριο, Φρέαρ, Ανθίβολα κ.ά.
Ο Ιβάν Σεργκέγεβιτς Τουργκένιεφ ρώσος μυθιστοριογράφος, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, γεννήθηκε στις 9 Νοεμβρίου του 1818 στο Αριόλ της Ρωσίας και πέθανε στις 3 Σεπτεμβρίου του 1883 στο Μπουζιβάλ, κοντά στο Παρίσι. Ήταν γιος ενός αξιωματικού και μιας πλούσιας και δυναμικής γυναίκας, της οποίας η μορφή διαφαίνεται σε διάφορα έργα του. Μεγαλώνοντας ο ίδιος σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχούσαν οι ταξικές διακρίσεις και το χάσμα πλουσίων και φτωχών, φορτίστηκε με μεγάλη έμπνευση κατά της κοινωνικής αδικίας. Το 1833 άρχισε να σπουδάζει φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας και το επόμενο έτος ήρθε σε επαφή με τον Ζουκόφσκι, τον Γκόγκολ και τον καθηγητή Πλέτνεφ, με τον τελευταίο να γίνεται οδηγός στα πρώτα λογοτεχνικά του βήματα. Το 1838 μετέβη στο Βερολίνο για να συνεχίσει τις σπουδές του, και εκεί ζυμώθηκε πολιτικά έχοντας στο πλευρό του σημαντικές φυσιογνωμίες σαν τον Μπακούνιν, τον Στανκίεβιτς και τον Ανένκοφ. Ως αποτέλεσμα, έκανε μέλημά του να προωθήσει τον εξευρωπαϊσμό της Ρωσίας και να υποστηρίξει τις ιδέες του με τη λογοτεχνία, χωρίς όμως να επιτρέπει στην κοινωνική κριτική να υποβαθμίζει την τέχνη της γραφής του. Μετά την επιστροφή του στη Ρωσία το 1841, εργάστηκε στο Υπουργείο Εσωτερικών αλλά σύντομα σταμάτησε, και έτσι αφιερώθηκε περισσότερο στην πεζογραφία αλλά επεκτάθηκε ταυτόχρονα και στη δραματουργία. Η λογοκρισία, όμως, δεν επέτρεψε να ανεβούν όλα τα θεατρικά του έργα επί σκηνής, μερικά από τα οποία σήμερα θεωρούνται ορόσημα στην ιστορία του ρωσικού θεάτρου. Η γνωριμία του με την τραγουδίστρια της όπερας Παυλίνα Βιαρντό, η οποία ήταν και ο μεγάλος αλλά ανεκπλήρωτος έρωτας της ζωής του, τον υποκίνησε να κάνει συχνά και μεγάλα ταξίδια στην Ευρώπη για να βρίσκεται κοντά της. Δεδομένου του γενικού αρνητικού κλίματος στη Ρωσία για τις πολιτικο-κοινωνικές ιδέες του, η αρνητική κριτική στο μυθιστόρημά του Πατέρες και γιοι (1863) στάθηκε αφορμή ο Τουργκένιεφ να φύγει οριστικά με πρώτο σταθμό του το Μπάντεν-Μπάντεν της Γερμανίας, ενώ σύντομα μετακόμισε στο Λονδίνο και, τελικά, το 1871 έγινε μόνιμος κάτοικος του Παρισιού λόγω του γαλλογερμανικού πολέμου. Εκεί είδε επιτέλους μεγάλη αναγνώριση, καθώς εξελέγη αντιπρόεδρος του Διεθνούς Λογοτεχνικού Συνεδρίου το 1878, ενώ το επόμενο έτος τού απονεμήθηκε τιμητικός τίτλος από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Εκείνα τα τελευταία του χρόνια ακόμη και η Ρωσία τού επεφύλασσε θερμές υποδοχές όποτε την επισκεπτόταν.
Η εμπλοκή των ΜI6 και CIA στην Αλβανία και ο ρόλος της Ελλάδας 1949-1953
Κόντης Βασίλης
Σελίδες: 192
ISBN: 9786182043837
Τιμή: 12,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Η γεωπολιτική θέση της Αλβανίας, απομονωμένης από τα υπόλοιπα κράτη του κομμουνιστικού μπλοκ, και το μικρό της μέγεθος, την κατέστησαν το ιδανικό «πειραματόζωο» για να δοκιμαστεί η «Επιχείρηση Ρολμπάκ». Την υλοποίηση του επιχειρησιακού σχεδιασμού ανέλαβαν το 1949 από κοινού οι Βρετανοί και οι Αμερικανοί με τα προγράμματα που είχαν τις κωδικές ονομασίες «Valuable» και «Fiend» αντίστοιχα.
Ο τελικός στόχος της επιχείρησης ήταν η ανατροπή της αλβανικής κυβέρνησης του Χότζα, μιας κυβέρνησης απολύτως ελεγχόμενης από την ΕΣΣΔ, και η εγκατάσταση μιας νέας κυβέρνησης που θα ήταν αποδεκτή από τον αλβανικό λαό και ταυτόχρονα δεν θα ήταν εχθρική προς τα συμφέροντα των ΗΠΑ. Επίσης ένας από τους βασικούς στόχους ήταν να εξαλειφθεί ο κίνδυνος να μπορούν οι Έλληνες κομμουνιστές να χρησιμοποιούν την Αλβανία ως βάση για ανταρτοπόλεμο, όπως συνέβη κατά την διάρκεια του Εμφυλίου. – Δημήτρης-Μερκούριος Κόντης
O Bασίλης Κόντης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1937. Φοίτησε στο Β΄ Γυμνάσιο αρρένων Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια έφυγε για σπουδές στην Αμερική στα Πανεπιστήμια Connecticut (BA), Bridgeport (MA) και New York University, όπου πήρε το διδακτορικό του στην Νεώτερη Ιστορία με θέμα Greece and Albania 1908-1914 το 1973. Διετέλεσε συνεργάτης, διευθυντής και πρόεδρος του Ιδρύματος Μελετών Χερσονήσου του Αίμου και καθηγητής Νεώτερης Ιστορίας στο ΑΠΘ.
Γεώργιος Α' - Αλέξανδρος Κουμουνδούρος: Η ρήξη, 1867
Αιλιανός Ι. Κωνσταντίνος
Σελίδες: 144
ISBN: 9786182043967
Τιμή: 8,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Η μελέτη του Αιλιανού αναδεικνύει με ενάργεια τις αναπόφευκτες αντιφάσεις της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, η οποία συχνά έπρεπε να ακροβατεί ανάμεσα στα αντιτιθέμενα συμφέροντα των Μεγάλων Δυνάμεων, την εκρηκτική, έως παρορμητική, συμπεριφορά πυρήνων στις υπόδουλες ελληνικές επαρχίες αλλά και στις ελεύθερες περιοχές, την σταθερά προβληματική και ασύμμετρη σχέση της με την Οθωμανική Αυτοκρατορία, τους αναδυόμενους εθνικισμούς των υπόλοιπων βαλκανικών κρατών αλλά και μια σειρά από εγγενείς αδυναμίες που σχετίζονταν με την κακή οικονομική κατάσταση της χώρας που την είχε οδηγήσει σε έναν αέναο δανεισμό, την ανασφάλεια που είχε καλλιεργήσει η ενδημική ληστεία καθώς και την επείγουσα ανάγκη εκσυγχρονισμού του στρατού προκειμένου αυτός να είναι σε θέση να εκπληρώσει τα φιλόδοξα εθνικά οράματα. – Ιάκωβος Δ. Μιχαηλίδης
Ο Κωνσταντίνος Ι. Αιλιανός, πρέσβυς ε.τ., γεννήθηκε στην Αθήνα το 1943. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι διδάκτωρ στην διπλωματική ιστορία του ιδίου Πανεπιστημίου. Το 1966 εισήλθε ως ακόλουθος πρεσβείας στο Υπ. Εξωτερικών. Υπηρέτησε στην Βιέννη, στο Παρίσι και στο Κάιρο. Ως πρέσβυς στην Βαρσοβία (1987-1990), στο Νέο Δελχί (1993-1997) με πολλές παράλληλες διαπιστεύσεις, και στην Βόννη (1997-1999). Στην Κεντρική Υπηρεσία διετέλεσε υποδιευθυντής Μέσης Ανατολής και Αφρικής, Δ/της του διπλωματικού Γραφείου του Αναπληρωτού Υπ. Εξωτερικών (1990-1991), Δ/της Βαλκανίων και Αν. Ευρώπης (1991-1993). Μέλος της ελλ. Αντιπροσωπείας στην Γεν. Συνέλευση του ΟΗΕ (1987). Χρημάτισε υπηρεσιακός Γενικός Γραμματεύς του Υπ. Εξωτερικών (1999-2000), Γενικός Γραμματεύς της Προεδρίας της Δημοκρατίας κατά την δεύτερη θητεία του Προέδρου Κ. Στεφανόπουλου (2000-2005), και Γενικός γραμματεύς του Υπ. Δημοσίας Τάξεως (2006-2007). Έχει τιμηθή με τον Μεγαλόσταυρο του Φοίνικος και πολλές ξένες διακρίσεις. Διετέλεσε διπλωματικός σύμβουλος στην Σχολή Εθνικής Αμύνης (1982-1983) και εδίδαξε στην Σχολή Δημοσίας Διοικήσεως (1987). Έχει συγγράψει αριθμό βιβλίων και άρθρων, μεταξύ άλλων «Μία προοπτική συμμαχίας Ελλάδος- Αυστροουγγαρίας χωρίς επαύριο, 1883-1887», «Ο εκδημοκρατισμός της Ανατολικής Ευρώπης: η περίπτωση της Πολωνίας», «La Grèce et la Petite Entente, 1918-1939», «Ανέκδοτες επιστολές του 1867, Άγνωστη αλληλογραφία του βασιλέως Γεωργίου Α’ προς τον πρωθυπουργό Αλ. Κουμουνδούρο», και επιμελήθηκε του τόμου Ο Προέδρος Κωστής Στεφανόπουλος, Η Παρακαταθήκη του για την Ελλάδα (2018). Έχει συμμετάσχη σε ιστορικά συνέδρια και ημερίδες.
Προσωπογραφία
Διαμαντοπούλου Ευαγγελία (Επ.)
Shearer West
Σελίδες: 368
ISBN: 9786182043806
Τιμή: 26,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Στον εικοστό πρώτο αιώνα, η επιθυμία για κοινοποίηση προσωπικών στιγμών κερδίζει συνεχώς έδαφος, υπερβαίνοντας, πολλές φορές, την επιθυμία για διασφάλιση της ιδιωτικότητας που χαρακτήριζε παλαιότερες εποχές. Η ναρκισσιστική αυτοπροβολή, μέσω των social media και της selfie φωτογραφίας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι σταδιακά εξοστρακίζει τον παρατηρητή Big brother και καθίσταται ο ίδιος, έστω και πρόσκαιρα, κυρίαρχος της δημόσιας εικόνας. Η προσωπογραφία λοιπόν, χωρίς να έπαψε ποτέ να υπάρχει ως καλλιτεχνικό είδος, επαναφέρει ζητήματα απεικόνισης του εαυτού και του άλλου και θέτει νέα ερωτήματα σχετικά με τον ρόλο της ως επικοινωνιακού μέσου. Επομένως, κρίνεται σημαντική η μελέτη της έννοιας και των ειδών της προσωπογραφίας, ανάλογα με τα μέσα ή τα υλικά δημιουργίας της, της εικαστικής προσέγγισής της στις διάφορες περιόδους της Ιστορίας της Τέχνης, των διαφορετικών μορφών της και των θεματικών που προκύπτουν από αυτές. Στο ίδιο πλαίσιο, είναι σημαντική η διερεύνηση του ρόλου του καλλιτέχνη αλλά και της μορφής ή του ρόλου του υποκειμένου που εγγράφει στο τέχνεργό του. – Eυαγγελία Διαμαντοπούλου
Η Ευαγγελία Διαμαντοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958, διδάσκει ως Λέκτορας στον Τομέα Πολιτισμού, Περιβάλλοντος, Επικοινωνιακών Εφαρμογών και Τεχνολογίας και είναι μέλος του Εργαστηρίου Τεχνών και Πολιτιστικής Διαχείρισης του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ ΕΚΠΑ. Τα μαθήματα που διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο αφορούν ζητήματα όπως Ιστορία της Τέχνης, Εικαστικές Τέχνες και Επικοινωνία, Διαλεκτική της Εικόνας, Ζητήματα Ευρωπαϊκής Τέχνης, Θέματα Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, Καλλιτεχνικά πορτραίτα, Ζητήματα Καλλιτεχνικής Δημιουργίας. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται σε θέματα όπως Τέχνη και Επικοινωνία, Τέχνη και κοινωνία, Ζητήματα ταυτότητας στην καλλιτεχνική δημιουργία, Συμβολικός και Βιωμένος Χώρος στις Εικαστικές Τέχνες, Τέχνη και Παιχνίδι, Τέχνη και Ιστορική Μνήμη. Το δημοσιευμένο συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει 4 μονογραφίες (2007: Ο Θεόφιλος στο Πήλιο: Ζητήματα ζωγραφικής σκηνοθεσίας, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2010: Η τέχνη του μπιλιάρδου: Ένα παιχνίδι με εικόνες, εκδόσεις Ταξιδευτής, 2012:Η διμέτωπη ταυτότητα του Γιαννούλη Χαλεπά, εκδόσεις Ταξιδευτής, 2019: Εκτός οικογενείας: Επικοινωνώντας με την τέχνη του ξένου, εκδόσεις Επίκεντρο) καθώς και 10 ερευνητικές εργασίες σε ελληνικά και διεθνή διεπιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους σε θέματα τέχνης και πολιτισμού.
Η Shearer West είναι Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Birmingham. Οι δημοσιεύσεις της περιλαμβάνουν τα έργα: The Image of the Actor: Verbal and Visual Representation in the Age of Garrick and Kemble, Fin de Siècle: Art and Society in an Age of Uncertainty, The Visual Arts in Germany 1890–1940 και την επιμέλεια των βιβλίων Visions of the «neue Frau»: Women and the Visual Arts in Weimar Germany (with Marsha Meskimmon), The Bloomsbury Guide to Art, The Victorians and Race και Italian Culture in Northern Europe in the Eighteenth Century
Εκδόσεις Επίκεντρο,
Πλατεία Ναυαρίνου 9, Θεσσαλονίκη, Τ.Κ. 54622
τηλ. 2310-256146, Fax 2310-256148
books@epikentro.gr
www.epikentro.gr
Labels:
άρθρα,
εκδοτικοί οίκοι,
ενημέρωση,
νέες κυκλοφορίες,
σχόλια
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου