« Η Δανάη, ήταν μια μεγάλη κυρία του Πολιτισμού των Γραμμάτων και των Τεχνών.
Με την παρουσία της, το ταλέντο και το ήθος της , η Δανάη ξεχώρισε ως κορυφαία ερμηνεύτρια του Αττίκ, και απέδωσε με εξαιρετική επιτυχία ελληνικά δημοτικά τραγούδια καθώς και ιδιότυπες ισπανικές μελωδίες. Εκτός από την τεράστια προσφορά της στο τραγούδι, η Δανάη διακρίθηκε για το συγγραφικό και ποιητικό της έργο, βραβευόμενη μάλιστα και από την Προεδρία της Δημοκρατίας της Χιλής.
Η Δανάη αποτέλεσε ένα φωτεινό σύμβολο για πολλούς νέους καλλιτέχνες.
Στους οικείους της εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια.»
(Πηγή Ναυτεμπορική)
Θυμάμαι ένα παλιό αφιέρωμα που είχα κάνει σε αυτή τη μεγάλη γυναικεία μορφή, και ψάχνοντας τα χαρτιά μου σας το παραθέτω για να θυμηθούν οι παλαιότεροι και να την γνωρίσουν οι νεώτεροι τη γυναίκα, αλλά και την τραγουδίστρια ΔΑΝΑΗ.
Η Δανάη Στρατηγοπούλου ηταν μεγαλωμένη σε ένα περιβάλλον πνευματικών ανθρώπων αλλά και καλλιτεχνών.
Οι παλιοί μαέστροι έλεγαν ότι «στο λαρύγγι της κρύβει αηδόνια» και, τα αηδόνια αυτά τα ανακαλύπτει πρώτος ο καταπληκτικός τενόρος Πέτρος Επιτροπάκης!
Παρόλο που ο Επιτροπάκης την έστειλε για σπουδές μουσικής και φωνητικής, η Δανάη ακολουθει έναν διαφορετικό δρόμο από αυτόν της καλλιτεχνίας ξεκινώντας επαγγελματικά σαν δημοσιογράφος.
Μπορεί να ξεκίνησε την δημοσιογραφία, αλλά το τραγούδι, η μουσική, την τραβαει και έτσι με την βοήθεια του Κώστα Μπέζου γνωρίζεται με τον Κλέωνα Τριανταφύλλου (Αττίκ)!
Η Δανάη, ντεμπουτάρει στη γνωστή «μάντρα» του Αττίκ, και είναι τόσο μεγάλη η επιτυχία της, ώστε ο «ιδιόρρυθμος και απαιτητικός» Αττίκ της δίνει πρωταγωνιστικό ρόλο στο μουσικό του πρόγραμμα.
Αττίκ, Χαιρόπουλος,……
Δυο δημιουργοί που για τα τραγούδια τους η Δανάη αποδεικνύεται η ιδανική ερμηνεύτρια.
Πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η Δανάη δεν είχε μόνο ελληνικά τραγούδια στο ρεπερτόριο της!
Εδω πρέπει να αναφέρω μια λεπτομέρεια που νομίζω ότι δεν είναι πολλοί εκείνοι που την γνωρίζουν!
Η Δανάη ηταν τραγουδίστρια ΚΥΡΙΩΣ της δισκογραφίας, αλλά και του Ραδιοφώνου! Συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους μουσικοσυνθέτες εκείνης της εποχής .
Χάρη στο μεγάλο και ποικίλο ρεπερτόριό της, έγιναν επιτυχίες στην Ελλάδα και πολλά ξένα τραγούδια (Amapola, Antonio Vargas Heredia, They met in Rio, και άλλα πολλά).
Η Δανάη πρωτοεμφανίστηκε στην δισκογραφία με το τραγούδι «Θα ξανάρθεις» του Κώστα Γιαννίδη, ενώ ακολουθησαν και πάρα πολλές ακόμα μεγάλες επιτυχίες «Μάρω, Μάρω, Τι έχεις κι όλο κλαις, Τα καημένα τα νιάτα, Του Γιάννου η φλογέρα», και πολλά άλλα.
Κατά τα μαύρα χρόνια της κατοχής, η Δανάη είναι μέλος του ΕΑΜ, και προσφέρει τραγουδώντας στα νοσοκομεία για τους τραυματίες, αλλά και οργανώνει συσσίτια .
Η Δανάη, μέχρι και το τέλος της παρόλο που δεν τραγουδούσε πλέον, εξακολουθούσε να ασχολείται με την λογοτεχνία, και τις μεταφράσεις!
Έχει γράψει και στίχους σε περίπου τριάντα τραγούδια, τα οποία τα οικειοποιήθηκε (κατά μαρτυρία της ίδιας της Δανάης στον Συνθέτη Κώστα Μυλωνά ) ο Γιάννης Φερμάνογλου!
Μερικά από τα βιβλία της είναι τα παρακάτω
"Τραγουδώντας" (χρονικό) 1954
"Αντιδράσεις" (ποίηση) 1960
"Τα υψώματα του Μάτσου Πίτσου" του Π. Νερούντα, μετάφραση 1966
"Για ένα ζευγάρι ρόδα" (λαογραφική μελέτη) 1972
"Ελληνίδες ηρωίδες στο δημοτικό τραγούδι" (μελέτη) 1972
και ακολουθούν από το 1973
"Εστραβαγάριο"
"Είκοσι ποιήματα αγάπης κι ένα τραγούδι απελπισμένο"
"Λάμψη και θάνατος του Χοακίμ Μουριέτα"
"Γενικό άσμα"
"Νύχτα του Σαββάτου" του Μπερναβέντε, μετάφραση
"Η μάυρη βίβλος της βορειοαμερικανικής επέμβασης στη Χιλή" του Αρμάνδο Ουρίβε, μετάφραση
"Η Χιλή θα νικήσει" του Χουάν Φοντό, μετάφραση
Καλό ταξίδι Δανάη!
Βασίλης Τσούγκαρης
Αρθρογράφος – Παραγωγός Ραδιοφωνίας
tsougarisgnomi@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου