Η σύγχυση αναφορικά με τις επιπτώσεις αυτών των μεταβολών στις ζωές μας, περισσεύει. Όταν φθάσει στο σπίτι η Κοκκινοσκουφίτσα θα βρει την καλή γιαγιά να την περιμένει ή τον κακό λύκο που θέλει να τη φάει;
Τελικά, ποιες από αυτές τις μεταβολές συνιστούν απειλές, και ποιες ευκαιρίες;
Επιχειρώντας την εμβάθυνση και τη βελτίωση της αντίληψής μας για τον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα, το βιβλίο κάνει μία συναρπαστική περιδιάβαση του κόσμου, του χτεσινού, του σημερινού και αυτού που έρχεται, με όχημα τις κατασκευές.
Στον σύγχρονο θαυμαστό κόσμο της εικονικής πραγματικότητας, η χειροπιαστή υλικότητα των κτιρίων συνιστά ένα πολύ ιδιαίτερο και θετικό, σχεδόν εναλλακτικό χαρακτηριστικό, στην επιχειρούμενη προσπάθεια κατανόησης της πραγματικότητας. «Οι πέτρες έχουν φωνή και μιλάνε!» έγραφε ο Διονύσιος Σολωμός και φρόντιζε να μας υπενθυμίζει ο Άρης Κωνσταντινίδης.
«Το πρώτο μέρος του βιβλίου αφορά κτίρια και πόλεις υπό απειλή, είτε από πολεμική δράση, είτε από φυσική καταστροφή. Η σημασία αυτών των θεμάτων δεν έγκειται μόνο στο ότι στην εποχή μας η δυνητική ένταση της καταστροφικότητας έχει απείρως πολλαπλασιαστεί. Πέρα από την καταστροφή καθ’ εαυτή, κρίσιμης σημασίας είναι και η διαχείρισή της όταν και όποτε αυτή συμβεί…
Το δεύτερο μέρος του βιβλίου αφορά καταρχήν το οικιστικό περιβάλλον μας στην Ελλάδα, αλλά και την εντατική ανοικοδόμηση σε όλη την Ευρώπη –βόρεια και νότια, ανατολική και δυτική– που συντελέστηκε μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι τις μέρες μας. Αφορά επίσης και την παρακμή πολύ σημαντικού τμήματος αυτών των μεταπολεμικών οικοδομημάτων, λίγες μόνο δεκαετίες μετά την ανέγερσή τους….
Το τρίτο μέρος επιχειρεί να αναδείξει τις διαστάσεις της δημιουργικότητας και της υψιπέτειας σε σχέση με τις κατασκευές. Μετά από τόσα χρόνια ασφυκτικής κυριαρχίας στην Ελλάδα του «δούναι και του λαβείν» με τη στενή και μονότροπη οικονομική έννοια, η ανάδειξη τέτοιων διαστάσεων –όταν επιτυγχάνεται– ισοδυναμεί με την ανακάλυψη μιας νέας ηπείρου…
Το τέταρτο μέρος αφορά τις τάσεις των μελλοντικών εξελίξεων, όπως τουλάχιστον μπορούν να ανιχνευθούν από φαινόμενα της σημερινής εποχής….
Κάθε Μέρος αυτού του βιβλίου αποτελείται από δύο τμήματα. Το πρώτο τμήμα περιλαμβάνει δοκιμιακού χαρακτήρα κείμενα του συγγραφέα τα οποία είχαν δημοσιευτεί στην αρχική τους μορφή στο Βήμα της Κυριακής ή στην Κυριακάτικη Αυγή. Στη συνέχεια, τα περισσότερα από αυτά γνώρισαν έναν νέο κύκλο δημοσιότητας –με τροποποιήσεις και αλλαγές– στο εβδομαδιαίο Δελτίο του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας… Κατά βάση, η συγγραφή αυτών των κειμένων γινόταν στα πλαίσια μιας συνολικής, συστηματικής και μακρόχρονης έρευνας, υπήρχε δηλαδή από την αρχή ένα «πρόγραμμα θεμάτων», ένα χαλαρό πρόγραμμα βεβαίως, το οποίο εξελισσόταν με τον χρόνο. Με αυτήν την έννοια, κάθε κείμενο συνιστά κομμάτι ενός ευρύτερου παζλ. Η συγκέντρωση λοιπόν όλων αυτών των δοκιμίων σε ένα τόμο ισοδυναμεί με την παρουσίαση προς τους αναγνώστες της ολοκληρωμένης σύνθεσης, του συνόλου των προϊόντων αυτής της έρευνας…
Το δεύτερο τμήμα κάθε Μέρους περιέχει κείμενα που βασίζονται σε ειδικά αποσπάσματα από βιβλία ή τον περιοδικό τύπο – ελληνικό και διεθνή, μηνιαίο, εβδομαδιαίο και καθημερινό. Τα αποσπάσματα αυτά τα έχει επιλέξει ο συγγραφέας από το αρχείο των ερευνών του για αυτά τα ζητήματα και με αυτά επιχειρεί να αναδείξει νέες πτυχές των προβλημάτων με τα οποία ασχολούνται τα κείμενα ή να εμβαθύνει εστιάζοντας σε κάποιες από αυτές που ήδη παρουσιάζονται….
Τέλος, οι φωτογραφίες του βιβλίου δεν είναι απλώς διακοσμητικές του κειμένου. Ο συγγραφέας τις έχει επιλέξει από το ειδικό αρχείο που αφορά τις κατασκευές, προκειμένου να νοηματοδοτήσουν πολλαπλά το γραπτό λόγο. Σε πολλές περιπτώσεις η ένταση των εικόνων είναι τουλάχιστον ισοδύναμη με αυτήν των κειμένων».
(από την εισαγωγή του συγγραφέα)
Ο συγγραφέας, δημοσιογράφος και πολιτικός μηχανικός Γιώργος Μ. Χατζηστεργίου έχει εμφανιστεί στον κόσμο των ιδεών με μια σειρά δοκιμίων στο Βήμα της Κυριακής και στα «Ενθέματα» της Κυριακάτικης Αυγής, όπου με όχημα τις κατασκευές και τα τεχνικά έργα, επιχειρείται η διερεύνηση γενικότερων κοινωνικών εξελίξεων. Στο χώρο της λογοτεχνίας έχει εμφανιστεί με τη συλλογή αφηγημάτων Μικρή πόλη, μεγάλα μυστικά (εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2009) και το μυθιστόρημα Σου έχει μείνει καθόλου περιουσία; (εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2008). Στο πεδίο των τεχνικών έργων διατηρεί γραφείο ειδικών μελετών και είναι μέλος επιστημονικών επιτροπών του ΤΕΕ και του ΥΠΕΧΩΔΕ, καθώς και συγγραφέας των βιβλίων ΣύνΕργον με αντικείμενο τεχνολογικά και οικονομικά ζητήματα των κατασκευών.