Σάββατο 29 Ιουλίου 2017
Νέο βιβλίο στις εκδόσεις της Ε.Ε.Μ.Ε.
Τα νέα μας
Έχουμε τη μεγάλη χαρά να φιλοξενούμε στις εκδόσεις της Ε.Ε.Μ.Ε. μία ιδιαίτερα σημαντική μελέτη με θέμα τις Μουσικές Βιβλιοθήκες και Συλλογές της Ελλάδας, των συγγραφέων Neil Ratliff και Άρη Μπαζμαδέλη, με τίτλο Directory of Music Libraries and Collections in Greece.
Πρόκειται για ένα Ευρετήριο Μουσικών Βιβλιοθηκών και Συλλογών που αποτελεί μία δουλειά που ξεκίνησε προς τα τέλη της δεκαετίας του 1970 από το φιλέλληνα Μουσικό Βιβλιοθηκονόμο και Διευθυντή της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου του Maryland, Neil Ratliff. Το εγχείρημα αυτό ξεκίνησε με την συνδρομή και υποστήριξη του Πανεπιστημίου της Iowa, του National Endowment for the Arts και της Διεθνούς Ένωσης Μουσικών Βιβλιοθηκών και Αρχείων. Το Ευρετήριο συνεχίστηκε και ολοκληρώθηκε, μετά το θάνατο του το 1994, από τον Άρη Μπαζμαδέλη, Μουσικό Βιβλιοθηκονόμο του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στο Ευρετήριο περιλαμβάνονται 244 Βιβλιοθήκες και Συλλογές στην Ελλάδα, που κατέχουν μουσικό υλικό αξιόλογο για μουσική έρευνα. Επίσης περιλαμβάνεται βιβλιογραφία σχετική με τις Βιβλιοθήκες και το υλικό τους από τον 19ο και τον 20ο αιώνα, όπως και μία εισαγωγική καταγραφή της ιστορικής πορείας και των ειδών των Μουσικών Βιβλιοθηκών και Συλλογών στην Ελλάδα.
Ευχαριστούμε θερμά τον συνεπιμελητή της έκδοσης, Άρη Μπαζμαδέλη, για την εμπιστοσύνη που μας έδειξε και ευχόμαστε στο βιβλίο αυτό να είναι καλοτάξιδο!
Το βιβλίο στην ηλεκτρονική του μορφή κυκλοφορεί ελεύθερα και μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ, ενώ για να το προμηθευτείτε στην έντυπή του μορφή επικοινωνείστε με το info@eeme.gr
Ε.Ε.Μ.Ε.
Ερμού 7, Τ.Κ. 54625
Θεσσαλονίκη
Τηλ. 6939560404
Διεύθυνση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας:
info@eeme.gr
Eπισκεφτείτε την ιστοσελίδα της ΕΕΜΕ
www.eeme.gr
Ακολουθείστε μας στο facebook
Επισκεφτείτε το blog της ΕΕΜΕ
Έχουμε τη μεγάλη χαρά να φιλοξενούμε στις εκδόσεις της Ε.Ε.Μ.Ε. μία ιδιαίτερα σημαντική μελέτη με θέμα τις Μουσικές Βιβλιοθήκες και Συλλογές της Ελλάδας, των συγγραφέων Neil Ratliff και Άρη Μπαζμαδέλη, με τίτλο Directory of Music Libraries and Collections in Greece.
Πρόκειται για ένα Ευρετήριο Μουσικών Βιβλιοθηκών και Συλλογών που αποτελεί μία δουλειά που ξεκίνησε προς τα τέλη της δεκαετίας του 1970 από το φιλέλληνα Μουσικό Βιβλιοθηκονόμο και Διευθυντή της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου του Maryland, Neil Ratliff. Το εγχείρημα αυτό ξεκίνησε με την συνδρομή και υποστήριξη του Πανεπιστημίου της Iowa, του National Endowment for the Arts και της Διεθνούς Ένωσης Μουσικών Βιβλιοθηκών και Αρχείων. Το Ευρετήριο συνεχίστηκε και ολοκληρώθηκε, μετά το θάνατο του το 1994, από τον Άρη Μπαζμαδέλη, Μουσικό Βιβλιοθηκονόμο του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στο Ευρετήριο περιλαμβάνονται 244 Βιβλιοθήκες και Συλλογές στην Ελλάδα, που κατέχουν μουσικό υλικό αξιόλογο για μουσική έρευνα. Επίσης περιλαμβάνεται βιβλιογραφία σχετική με τις Βιβλιοθήκες και το υλικό τους από τον 19ο και τον 20ο αιώνα, όπως και μία εισαγωγική καταγραφή της ιστορικής πορείας και των ειδών των Μουσικών Βιβλιοθηκών και Συλλογών στην Ελλάδα.
Ευχαριστούμε θερμά τον συνεπιμελητή της έκδοσης, Άρη Μπαζμαδέλη, για την εμπιστοσύνη που μας έδειξε και ευχόμαστε στο βιβλίο αυτό να είναι καλοτάξιδο!
Το βιβλίο στην ηλεκτρονική του μορφή κυκλοφορεί ελεύθερα και μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ, ενώ για να το προμηθευτείτε στην έντυπή του μορφή επικοινωνείστε με το info@eeme.gr
Ε.Ε.Μ.Ε.
Ερμού 7, Τ.Κ. 54625
Θεσσαλονίκη
Τηλ. 6939560404
Διεύθυνση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας:
info@eeme.gr
Eπισκεφτείτε την ιστοσελίδα της ΕΕΜΕ
www.eeme.gr
Ακολουθείστε μας στο facebook
Επισκεφτείτε το blog της ΕΕΜΕ
Labels:
άρθρα,
ενημέρωση,
μουσική εκπαίδευση,
σχόλια
Εκδόσεις Αίολος 📚 Νέα βιβλία
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
|
Labels:
αγωγή,
άρθρα,
εκδοτικοί οίκοι,
ενημέρωση,
σχόλια
Νέος τίτλος: ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΗΣ ΣΤΑΖΙ, του David Young
Σας ενημερώνουμε ότι κυκλοφόρησε το μυθιστόρημα ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΗΣ ΣΤΑΖΙ του David Young, σε μετάφραση Σοφίας Ανδρεοπούλου.
Ένα συναρπαστικό αστυνομικό μυθιστόρημα για την εποχή του Ψυχρού Πολέμου που τιμήθηκε με το Βραβείο Dagger της Βρετανικής Ένωσης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας για το καλύτερο ιστορικό μυθιστόρημα.
Labels:
άρθρα,
εκδοτικοί οίκοι,
ενημέρωση,
σχόλια
ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ News
Η Ομάδα Άμεσης Επέμβασης του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ βρήκε κατεργασμένο δέρμα αρκούδας
Ένα κατεργασμένο δέρμα νεαρής καφέ αρκούδας εντόπισε τη Δευτέρα 10 Ιουλίου η Ομάδα Άμεσης Επέμβασης (ΟΑΕ) του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ σε παραποτάμια περιοχή του Αλιάκμονα! Η ΟΑΕ έφτασε στην περιοχή κατόπιν αναφοράς που έγινε σε ειδησεογραφικό site της Καστοριάς από πολίτη και έπειτα από έρευνα βρήκε το δέρμα του άτυχου ζώου μέσα σε πυκνή βλάστηση. Έπειτα από τη θανάτωση της αρκούδας το δέρμα αφαιρέθηκε ολόκληρο και υπέστη κατεργασία κατά την οποία διατηρήθηκαν τα νύχια της. Επρόκειτο για νεαρό ζώο, ωστόσο το φύλο του δεν μπόρεσε να εξακριβωθεί.Διαβάστε περισσότερα
Ακόμα ένα τροχαίο με αρκούδα στην περιοχή Κλειδί Αμυνταίου
Στις 19 Ιουλίου 2017, και περίπου στις 03:00 πμ σημειώθηκε για άλλη μια φορά ένα τροχαίο ατύχημα με θύμα μια αρκούδα στη νέα εθνική οδό Αμυνταίου – Φλώρινας στο ύψος της τοποθεσίας «Κλειδί» Αμυνταίου, και συγκεκριμένα στην περιοχή του Όροβου. Στο άτυχο ζώο, ένα νεαρό αρσενικό, o θάνατος επήλθε ακαριαία λόγω εσωτερικής αιμορραγίας που προκλήθηκε από την σφοδρή σύγκρουση. Παρά τις ζημιές στο αυτοκίνητο, ο οδηγός συνέχισε την πορεία του και η τροχαία ενημερώθηκε για το πτώμα του ζώου από άλλους διερχόμενους οδηγούς.
Διαβάστε περισσότερα
ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΣΑΝ ΠΟΙΜΕΝΙΚΟΥΣ ΣΚΥΛΟΥΣ
ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΕ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΟΥ BBC
Την Τρίτη 4 Ιουλίου, στο Σκλήθρο Φλώρινας υπήρξε για πολλοστή φορά φέτος κρούσμα παράνομων δηλητηριάσεων. Πολλοί σκύλοι φύλακες κοπαδιών της περιοχής βρήκαν φρικτό θάνατο εξαιτίας των δηλητηριασμένων δολωμάτων που άγνωστος διέσπειρε στην περιοχή. Ανάμεσα στα θύματα ήταν και δυο Ελληνικοί Ποιμενικοί σκύλοι που είχαν δοθεί από τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ σε κτηνοτρόφο της περιοχής. Οι δυο αυτοί σκύλοι, έζησαν χρόνια προστατεύοντας το κοπάδι από επιθέσεις άγριων ζώων. Μάλιστα το 2015 συνεργείο του BBC, τράβηξε πλάνα από το συγκεκριμένο κοπάδι και μίλησε για την αποτελεσματικότητα των σκυλιών με τον ιδιοκτήτη - κτηνοτρόφο.
Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ αποχαιρέτησε τον παλιότερο εργαζόμενό του
Πριν από λίγες εβδομάδες ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ αποχαιρέτησε τον κύριο Παύλο, έναν από τους φροντιστές των αρκούδων, ο οποίος συνταξιοδοτήθηκε. Ήταν στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ από την πρώτη μέρα λειτουργίας του και συμπλήρωσε 25 σχεδόν χρόνια εργασίας. Φρόντιζε τις αρκούδες στο Καταφύγιο καθημερινά και... λίγο περισσότερο την Τασούλα στην οποία έχει αδυναμία καθώς ήταν εκείνος που την τάιζε όταν είχε βρεθεί ως ορφανό αρκουδάκι σε ηλικία μόλις λίγων μηνών. Αποχαιρετήσαμε τον κύριο Παύλο με το σεβασμό που άξιζε η 25χρονη παρουσία του στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ αλλά και σίγουροι ότι θα έρχεται συχνά να βλέπει αρκούδες στο Καταφύγιο.
Όλα πηγαίνουν καλά για τον Μπρούνο και τη Μάσα
Πολύ καλά εξελίσσεται το πρόγραμμα ανατροφής του Μπρούνο και της Μάσα, των δύο ορφανών αρκούδων που ήρθαν από το Μαυροβούνιο. Τα δύο αδέρφια μεγαλώνουν κανονικά και απ' ό,τι φάνηκε από τις πρώτες ημέρες έχουν συνηθίσει την τροφή και το γάλη που τους δίνεται χωρίς προβλήματα. Ο Μπρούνο έχει ήδη ανακτήσει τις δυνάμεις του και έχει μεγαλώσει αισθητά, φτάνοντας την Μάσα η οποία όταν ήρθαν στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ ήταν πιο μεγαλόσωμη. Στη σελίδα του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ στο Facebook μπορείτε να παρακολουθείτε βίντεο και νέα από την ανατροφή και την καθημερινότητά τους.
Δείτε το πιο πρόσφατο βίντεο
Επικοινωνία
Αετός, 53075, Φλώρινα
Τ. + 30 23860 41500 | F. + 30 23860 41111
Εmail: arcturos@arcturos.gr
Τα Μέρη του Λόγου
Τα μέρη του λόγου
Η Βούλα Επιτροπάκη, που ζει και δρα στην Κρήτη, είχε ως σήμερα εκδώσει δυο βιβλία, τo διπλό Πράξη (Animustestandi – Corpus), 2007 και την πλακέτα Σκανδιναβικός περίπατος, 2008, και τα δύο με ποίηση επιπέδου. Τώρα, μετά από 8 χρόνια σιωπής, εκδίδει το τριπλό βιβλίο Τα Μέρη του Λόγου (Erotundatastructuraverborum, ποιητικό δοκίμιο για το ψέμα της γραφής, Συνθέσεις, Πορτραίτα, Τοπία και Παιχνίδι), ένα βιβλίο που, νομίζω, συνιστά μια αληθινή ποιητική πραγμάτωση.
Τα τρία επιμέρους βιβλία είναι εσωτερικά το καθένα και μεταξύ τους δομημένα, με παραλλαγές του ίδιου ύφους και τα ίδια γλωσσικά γνωρίσματα και ποιότητα. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της σύνθεσής τους είναι η χρήση λατινικών όρων, ως εσωτερικών στοιχείων, νομικών κυρίως (η Επιτροπάκη άσκησε μάχιμη δικηγορία και εισήγαγε την έννοια του δικαίου στην ποίησή της), η χρήση παρένθετων λειτουργικών προσθηκώνμε μικρότερα τυπογραφικά στοιχεία, η παράθεση «βιβλιογραφίας» που δηλώνει τις ποιητικές της οφειλές και επίσης λειτουργικών «σημειώσεων», και μαζί ενός πίνακα ερμηνείας των λατινικών όρων.
Η πρώτη εντύπωση από το βιβλίο είναι η εμφανής ποιότητα, που η διαπίστωσή της αναπτύσσεται όσο, προοδευτικά, επιτυγχάνεται η προσπέλασή της με τη βαθμιαία υπέρβαση των δυσκολιών που παρουσιάζει ηιδιαιτερότητάτης, όπως γ.π. η ετυμολογική έμφαση στις λέξεις, ιδιαίτερα με το συνταίριασμα διπολικής σημασίας που προκύπτει απ’ το αραίωμα των συνθετικών τους. Γενικό βασικό χαρακτηριστικό είναι η γλωσσική λειτουργία του γενετικού ρυθμού του δεκαπεντασύλλαβου, στιχικού ή με ποικιλία εμπλεκόμενου, πλήρους ή στα ημιστίχιά του, με γλωσσικά σύνολα. Η κυριαρχία αυτού του γλωσσικού ρυθμού, καθαρά προφορικού, κατορθώνει να αφομοιώσει την εκλεκτική, μέχρι και στη χρήση σπάνιων λέξεων, γλώσσα της ποιήτριας, και, με τη γλωσσικά δρώσα δύναμή του, πραγματοποιεί ένα λειτουργικό διάλογο με τη γραφή, και υπό την πρωτογενή ζωγραφική της φύση (η Επιτροπάκη είναι και ζωγράφος).
Αυτό το χαρακτηριστικό γέννησε και το «ποιητικό δοκίμιο για το ψέμα της γραφής», που σκοπός, στόχος του είναι να δικαιώσει οντολογικά το «ψεύδος» του συμβατικού της γραφής και, άρα, να αναγάγει τη γραπτή ποίηση στη ζωντανή προφορικότητα. Το σημαντικό στοιχείο σ’ αυτή την τάση είναι ότι δεν εξυπηρετείται φιλοσοφικά, νοηματικά από τη βαθιά καλλιέργεια της ποιήτριας αλλά ότι, ακριβώς, η ποιητική της δύναμη, η αντλημένη από τον ζωντανό κρητικό δεκαπεντασύλλαβο, που της ανοίγει, γενικά το γλωσσικό της δρόμο, και με ποικίλες άνετες προσλήψεις, ότι αυτή η δύναμη έχει αφομοιώσει την εξωτερική καλλιέργεια και προκύπτει αυθόρμητη και πηγαία και με την πιο ουσιαστική έννοια του όρου ερωτική. ΄Οσο λοιπόν προχωράει κανείς σε ολοένα και πιο άνετη φυσιολογική πρόσληψη αυτής της ποίησης επικυρώνεται η αξία της, που, για τον πιο ελεύθερο αναγνώστη, τον πιο παρθενικά ερωτικό είναι δεδομένη, ακούγεται, με την πρώτη της ελεύθερη ανάγνωση.
Και προχωράει αυτή η ποίηση της Επιτροπάκη ελεύθερη στο δεύτερο βιβλίο της τριπλής σύνθεσης, ξεκινώντας με Συνθέσεις, όπου συντίθενται, ως μέρη του λόγου, τα δεδομένα της πραγματικότητας αναπτύσσοντας την υπέρβαση του αλήθεια – ψέμα υπό την επικύρωση των ίδιων των πραγμάτων, και πάντα υπό τη λειτουργία του νόμου, του πνευματικού δικαίου, που η ποιήτρια το προσλαμβάνει εξαρχής και ριζικά στην ποίησή της ως οντολογικό δεδομένο και συστατικό της πραγματικότητας. Μαζί, και αυτονόητα γι’ αυτή την ποίηση κατασταλάζεται η πνευματική και γλωσσική της παιδεία, με κυρίαρχο πάντα γενετικό-διαμορφωτικό στοιχείο της γλώσσας της το δεκαπεντασύλλαβο και τα λεξικά του σύνολα, που η γεύση του διαποτίζει όποια γλωσσική διάθεση και εμπειρία συντίθεται, ώστε το αποτέλεσμα είναι μια λεξική, τονική μουσικότητα, δηλαδή μια μουσική προφορικότητα, που, προφανώς, προκύπτει από την ψυχική εμπειρία της ποιήτριας στην τοπική-πολιτισμική πραγματικότητα της ζωής της, που την ώθησε στην καλλιέργεια, την εξωτερική, των πραγμάτων και της γνώσης, και την ενδοσκοπική, της ψυχικής και βιολογικής της ζωής. Που θα πει, πως αυτή η ποίηση συνιστά μια ερωτική αυτοπραγμάτωση, καθώς λειτουργεί συνθέτοντας, ή ακυρώνοντας, τη διάσταση ψέμα – αλήθεια, σε μια αληθινή πραγματικότητα υπερβατική της υλικο-πνευματικής πρόσληψης του όντος. Το μέσα της σ’ αυτή την τάση και πραγμάτωση είναι τα μέρη του λόγου, που τελικά είναι ποίηση - πράγματα, η ποιήτρια - αυτό, μια ερωτική σύνθεση του εγώ – εσύσε ποίηση. Με το πρώτο βιβλίο της τριάδας της η ποιήτρια έχει αφήσει ελεύθερη την ταύτιση γραφής – λόγου, ώστε και να αφήνεται ελεύθερη η ποίηση σ’ αυτό το δεύτερο βιβλίο. Επόμενα μέρη του είναι Πορτραίτα και Τοπία, που, με προηγούμενες τις Συνθέσεις, προεξαγγελτικές και συνθετικές τους, ολοκληρώνουν την αναφορά-ποιητική πραγμάτωση του άνθρωπος – κόσμος, υπό την ισχύ του ερωτικού χαρακτήρα αυτής της ποίησης. Ώστε, μετά και το πρώτο βιβλίο της τριάδας, το δεύτερο προσλαμβάνεται με μια άνετη ευχαρίστηση, καθώς η ποίηση προχωράει ελεύθερη και ωραία την οδό της.
Το τρίτο βιβλίο των Μερών του λόγου ονομάζεται Παιχνίδι και ξεκινάει μ’ ένα μότο απ’ τον Παλλαδά, για τον οποίo η ζωή είναι ένα παιχνίδι, και γι’ αυτό συμβουλεύει «ή μάθε παίζειν (…) ή φέρε τας οδύνας» Εδώ η ποίηση των Μερών του λόγου, που πάντα αναλογίζεται και ξαφνιάζεται με την τροπή από ψέμα, απίστευτο, σε θέαση της πραγματικότητας, ολότελα πια ελεύθερη, παίζει. Η λέξη είναι πολύσημη, και μάλιστα στο κρητικό ιδίωμα, και, πάντως, έτσι κι αλλιώς, το παιχνίδι είναι μια βαθιά και πλατιά οντολογική πραγματικότητα(ας θυμηθούμε και το σχετικό θαυμάσιο βιβλίο του Huizinga). Το παιχνίδι δεν είναι καλό ή κακό, ευχάριστο ή δυσάρεστο, είναι απλά και μόνο πραγματικό και συνθετικό, ή μπορεί να αναλυθεί στις ποικίλες οντολογικές καταστάσεις. Είναι δηλαδή ερωτικό. Τα Μέρη του λόγου της Επιτροπάκη, παίζοντας δυαδικά με ψέμα – αλήθεια, λόγος – πράγμα, εγώ – το άλλο, αναπτύσσονται από ποιητική δοκιμιακή γλώσσα και περνώντας από μνήμες, αναφορές, οντολογικές καταστάσεις διάφορες, και με ποίηση πάντα ακμαία καταλήγουν στην αναγωγή στο παιχνίδι, πετυχαίνοντας κάτι μέγιστο: την πραγμάτωση αληθινά οντολογικής ερωτικής ποίησης, ή, πιο σωστά: την ερωτική πραγμάτωση λόγος-πράγμα. Και αυτό, ακόμη, δείχνει τι είναι και τι μπορεί να κάνει, να γίνει η ποίηση. Έτσι, το Παιχνίδι γίνεται, μετά και το προηγούμενο βιβλίο, μια ελεύθερη ανάγνωση για τον εσύ-αναγνώστη, ώστε αυτοπραγματώνεται. Αποτέλεσμα:
Και στρογγυλεύει/ λάμποντας/ κορόμηλο η αγάπη.
Η Επιτροπάκη λοιπόν μας προσφέρει μια ποίηση πρωτοποριακή, ευχάριστη και με την προσεκτική, ανάγνωσή της αναπτυσσόμενη ποιοτικά, γιατί είναι μια ποίηση περιεκτική, ριζικά ερωτική. Ζητάει, και πετυχαίνει την άμεση και ελεύθερη ανταπόκριση προς το αιτούμενο της ποίησης, την αναφορά και ένωση με το εσύ της υλικο-πνευματικής πραγματικότητας, ώστε να συμπραγματώνεται με αυτό και, έτσι, με την ερωτική αυτή πραγμάτωση, να τρέπει το «ψέμα» της γραφής σε ελεύθερα πορευόμενη ποίηση, οδό ζωής.Πρέπει λοιπόν η ποίηση αυτή να διαβαστεί με μια συμπεριφορά λειτουργικής, δημιουργικής πρόσληψης. Φυσικά, όλα κρίνονται από τον αναγνώστη, και αυτό το σημείωμα δε δικαιούται να προκαταλάβει σε τίποτα. Δικαιούται όμως, ως γνώμη αντικειμενικά θεμελιωμένη στο αυτονόητο, να επισημάνει, ή να θυμίσει, πόσο μας είναι απαραίτητη η ετοιμότητα πρόσληψης πνευματικών προσφορών προφανώς ποιοτικών, όπως αυτή της Επιτροπάκη, μέσα στην κρατούσα υδροκεφαλική και ετσιθελική ποιητική μας κατάσταση την κυριότατα αφομοιωμένη στην ευρύτατη πνευματική μας παρακμή, ενώ η ποίηση θα έπρεπε να είναι πάντα πηγή υγείας ή, έστω, Καβαφικό «φάρμακο». Ας αρχίσουμε λοιπόν να ζητάμε πνευματική και γλωσσική καθαρότητα στη, γεωγραφική και καθόλου πολιτισμική, «περιφέρεια» και εύρος της. Ίσως κάπως έτσι ο καλός, ελεύθερος αναγνώστης χαρεί να προσλάβει την ποίηση της Επιτροπάκη. Αφού μάλιστα ανάλογα τέτοια πνευματικά συναπαντήματα σκάνε εδώ κι εκεί «περιφερειακά»,και κάνουν ν’ ανθίζουν οι ελπίδες μας για γνησιότητα, επιτέλους, και ειλικρίνεια ζωής και γλώσσας – ενιαία.
Σ. Λ. Σκαρτσής Οκτώβρης 2016
Τα Μέρη του Λόγου
ποίηση
συγγραφέας:Βούλα Επιτροπάκη
Isbn: 978-960-579-063-9 set
Διαστάσεις: 17Χ24
Σύνθεση των ποιητικών συλλογών: Συνθέσεις-Πορτραίτα-Τοπία, Παιχνίδι, Erotundata
Σελίδες:206
Λιανική Τιμή: 18,00 ευρώ
ποίηση
συγγραφέας:Βούλα Επιτροπάκη
Isbn: 978-960-579-063-9 set
Διαστάσεις: 17Χ24
Σύνθεση των ποιητικών συλλογών: Συνθέσεις-Πορτραίτα-Τοπία, Παιχνίδι, Erotundata
Σελίδες:206
Λιανική Τιμή: 18,00 ευρώ
Η Βούλα Επιτροπάκη, που ζει και δρα στην Κρήτη, είχε ως σήμερα εκδώσει δυο βιβλία, τo διπλό Πράξη (Animustestandi – Corpus), 2007 και την πλακέτα Σκανδιναβικός περίπατος, 2008, και τα δύο με ποίηση επιπέδου. Τώρα, μετά από 8 χρόνια σιωπής, εκδίδει το τριπλό βιβλίο Τα Μέρη του Λόγου (Erotundatastructuraverborum, ποιητικό δοκίμιο για το ψέμα της γραφής, Συνθέσεις, Πορτραίτα, Τοπία και Παιχνίδι), ένα βιβλίο που, νομίζω, συνιστά μια αληθινή ποιητική πραγμάτωση.
Τα τρία επιμέρους βιβλία είναι εσωτερικά το καθένα και μεταξύ τους δομημένα, με παραλλαγές του ίδιου ύφους και τα ίδια γλωσσικά γνωρίσματα και ποιότητα. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της σύνθεσής τους είναι η χρήση λατινικών όρων, ως εσωτερικών στοιχείων, νομικών κυρίως (η Επιτροπάκη άσκησε μάχιμη δικηγορία και εισήγαγε την έννοια του δικαίου στην ποίησή της), η χρήση παρένθετων λειτουργικών προσθηκώνμε μικρότερα τυπογραφικά στοιχεία, η παράθεση «βιβλιογραφίας» που δηλώνει τις ποιητικές της οφειλές και επίσης λειτουργικών «σημειώσεων», και μαζί ενός πίνακα ερμηνείας των λατινικών όρων.
Η πρώτη εντύπωση από το βιβλίο είναι η εμφανής ποιότητα, που η διαπίστωσή της αναπτύσσεται όσο, προοδευτικά, επιτυγχάνεται η προσπέλασή της με τη βαθμιαία υπέρβαση των δυσκολιών που παρουσιάζει ηιδιαιτερότητάτης, όπως γ.π. η ετυμολογική έμφαση στις λέξεις, ιδιαίτερα με το συνταίριασμα διπολικής σημασίας που προκύπτει απ’ το αραίωμα των συνθετικών τους. Γενικό βασικό χαρακτηριστικό είναι η γλωσσική λειτουργία του γενετικού ρυθμού του δεκαπεντασύλλαβου, στιχικού ή με ποικιλία εμπλεκόμενου, πλήρους ή στα ημιστίχιά του, με γλωσσικά σύνολα. Η κυριαρχία αυτού του γλωσσικού ρυθμού, καθαρά προφορικού, κατορθώνει να αφομοιώσει την εκλεκτική, μέχρι και στη χρήση σπάνιων λέξεων, γλώσσα της ποιήτριας, και, με τη γλωσσικά δρώσα δύναμή του, πραγματοποιεί ένα λειτουργικό διάλογο με τη γραφή, και υπό την πρωτογενή ζωγραφική της φύση (η Επιτροπάκη είναι και ζωγράφος).
Αυτό το χαρακτηριστικό γέννησε και το «ποιητικό δοκίμιο για το ψέμα της γραφής», που σκοπός, στόχος του είναι να δικαιώσει οντολογικά το «ψεύδος» του συμβατικού της γραφής και, άρα, να αναγάγει τη γραπτή ποίηση στη ζωντανή προφορικότητα. Το σημαντικό στοιχείο σ’ αυτή την τάση είναι ότι δεν εξυπηρετείται φιλοσοφικά, νοηματικά από τη βαθιά καλλιέργεια της ποιήτριας αλλά ότι, ακριβώς, η ποιητική της δύναμη, η αντλημένη από τον ζωντανό κρητικό δεκαπεντασύλλαβο, που της ανοίγει, γενικά το γλωσσικό της δρόμο, και με ποικίλες άνετες προσλήψεις, ότι αυτή η δύναμη έχει αφομοιώσει την εξωτερική καλλιέργεια και προκύπτει αυθόρμητη και πηγαία και με την πιο ουσιαστική έννοια του όρου ερωτική. ΄Οσο λοιπόν προχωράει κανείς σε ολοένα και πιο άνετη φυσιολογική πρόσληψη αυτής της ποίησης επικυρώνεται η αξία της, που, για τον πιο ελεύθερο αναγνώστη, τον πιο παρθενικά ερωτικό είναι δεδομένη, ακούγεται, με την πρώτη της ελεύθερη ανάγνωση.
Και προχωράει αυτή η ποίηση της Επιτροπάκη ελεύθερη στο δεύτερο βιβλίο της τριπλής σύνθεσης, ξεκινώντας με Συνθέσεις, όπου συντίθενται, ως μέρη του λόγου, τα δεδομένα της πραγματικότητας αναπτύσσοντας την υπέρβαση του αλήθεια – ψέμα υπό την επικύρωση των ίδιων των πραγμάτων, και πάντα υπό τη λειτουργία του νόμου, του πνευματικού δικαίου, που η ποιήτρια το προσλαμβάνει εξαρχής και ριζικά στην ποίησή της ως οντολογικό δεδομένο και συστατικό της πραγματικότητας. Μαζί, και αυτονόητα γι’ αυτή την ποίηση κατασταλάζεται η πνευματική και γλωσσική της παιδεία, με κυρίαρχο πάντα γενετικό-διαμορφωτικό στοιχείο της γλώσσας της το δεκαπεντασύλλαβο και τα λεξικά του σύνολα, που η γεύση του διαποτίζει όποια γλωσσική διάθεση και εμπειρία συντίθεται, ώστε το αποτέλεσμα είναι μια λεξική, τονική μουσικότητα, δηλαδή μια μουσική προφορικότητα, που, προφανώς, προκύπτει από την ψυχική εμπειρία της ποιήτριας στην τοπική-πολιτισμική πραγματικότητα της ζωής της, που την ώθησε στην καλλιέργεια, την εξωτερική, των πραγμάτων και της γνώσης, και την ενδοσκοπική, της ψυχικής και βιολογικής της ζωής. Που θα πει, πως αυτή η ποίηση συνιστά μια ερωτική αυτοπραγμάτωση, καθώς λειτουργεί συνθέτοντας, ή ακυρώνοντας, τη διάσταση ψέμα – αλήθεια, σε μια αληθινή πραγματικότητα υπερβατική της υλικο-πνευματικής πρόσληψης του όντος. Το μέσα της σ’ αυτή την τάση και πραγμάτωση είναι τα μέρη του λόγου, που τελικά είναι ποίηση - πράγματα, η ποιήτρια - αυτό, μια ερωτική σύνθεση του εγώ – εσύσε ποίηση. Με το πρώτο βιβλίο της τριάδας της η ποιήτρια έχει αφήσει ελεύθερη την ταύτιση γραφής – λόγου, ώστε και να αφήνεται ελεύθερη η ποίηση σ’ αυτό το δεύτερο βιβλίο. Επόμενα μέρη του είναι Πορτραίτα και Τοπία, που, με προηγούμενες τις Συνθέσεις, προεξαγγελτικές και συνθετικές τους, ολοκληρώνουν την αναφορά-ποιητική πραγμάτωση του άνθρωπος – κόσμος, υπό την ισχύ του ερωτικού χαρακτήρα αυτής της ποίησης. Ώστε, μετά και το πρώτο βιβλίο της τριάδας, το δεύτερο προσλαμβάνεται με μια άνετη ευχαρίστηση, καθώς η ποίηση προχωράει ελεύθερη και ωραία την οδό της.
Το τρίτο βιβλίο των Μερών του λόγου ονομάζεται Παιχνίδι και ξεκινάει μ’ ένα μότο απ’ τον Παλλαδά, για τον οποίo η ζωή είναι ένα παιχνίδι, και γι’ αυτό συμβουλεύει «ή μάθε παίζειν (…) ή φέρε τας οδύνας» Εδώ η ποίηση των Μερών του λόγου, που πάντα αναλογίζεται και ξαφνιάζεται με την τροπή από ψέμα, απίστευτο, σε θέαση της πραγματικότητας, ολότελα πια ελεύθερη, παίζει. Η λέξη είναι πολύσημη, και μάλιστα στο κρητικό ιδίωμα, και, πάντως, έτσι κι αλλιώς, το παιχνίδι είναι μια βαθιά και πλατιά οντολογική πραγματικότητα(ας θυμηθούμε και το σχετικό θαυμάσιο βιβλίο του Huizinga). Το παιχνίδι δεν είναι καλό ή κακό, ευχάριστο ή δυσάρεστο, είναι απλά και μόνο πραγματικό και συνθετικό, ή μπορεί να αναλυθεί στις ποικίλες οντολογικές καταστάσεις. Είναι δηλαδή ερωτικό. Τα Μέρη του λόγου της Επιτροπάκη, παίζοντας δυαδικά με ψέμα – αλήθεια, λόγος – πράγμα, εγώ – το άλλο, αναπτύσσονται από ποιητική δοκιμιακή γλώσσα και περνώντας από μνήμες, αναφορές, οντολογικές καταστάσεις διάφορες, και με ποίηση πάντα ακμαία καταλήγουν στην αναγωγή στο παιχνίδι, πετυχαίνοντας κάτι μέγιστο: την πραγμάτωση αληθινά οντολογικής ερωτικής ποίησης, ή, πιο σωστά: την ερωτική πραγμάτωση λόγος-πράγμα. Και αυτό, ακόμη, δείχνει τι είναι και τι μπορεί να κάνει, να γίνει η ποίηση. Έτσι, το Παιχνίδι γίνεται, μετά και το προηγούμενο βιβλίο, μια ελεύθερη ανάγνωση για τον εσύ-αναγνώστη, ώστε αυτοπραγματώνεται. Αποτέλεσμα:
Και στρογγυλεύει/ λάμποντας/ κορόμηλο η αγάπη.
Η Επιτροπάκη λοιπόν μας προσφέρει μια ποίηση πρωτοποριακή, ευχάριστη και με την προσεκτική, ανάγνωσή της αναπτυσσόμενη ποιοτικά, γιατί είναι μια ποίηση περιεκτική, ριζικά ερωτική. Ζητάει, και πετυχαίνει την άμεση και ελεύθερη ανταπόκριση προς το αιτούμενο της ποίησης, την αναφορά και ένωση με το εσύ της υλικο-πνευματικής πραγματικότητας, ώστε να συμπραγματώνεται με αυτό και, έτσι, με την ερωτική αυτή πραγμάτωση, να τρέπει το «ψέμα» της γραφής σε ελεύθερα πορευόμενη ποίηση, οδό ζωής.Πρέπει λοιπόν η ποίηση αυτή να διαβαστεί με μια συμπεριφορά λειτουργικής, δημιουργικής πρόσληψης. Φυσικά, όλα κρίνονται από τον αναγνώστη, και αυτό το σημείωμα δε δικαιούται να προκαταλάβει σε τίποτα. Δικαιούται όμως, ως γνώμη αντικειμενικά θεμελιωμένη στο αυτονόητο, να επισημάνει, ή να θυμίσει, πόσο μας είναι απαραίτητη η ετοιμότητα πρόσληψης πνευματικών προσφορών προφανώς ποιοτικών, όπως αυτή της Επιτροπάκη, μέσα στην κρατούσα υδροκεφαλική και ετσιθελική ποιητική μας κατάσταση την κυριότατα αφομοιωμένη στην ευρύτατη πνευματική μας παρακμή, ενώ η ποίηση θα έπρεπε να είναι πάντα πηγή υγείας ή, έστω, Καβαφικό «φάρμακο». Ας αρχίσουμε λοιπόν να ζητάμε πνευματική και γλωσσική καθαρότητα στη, γεωγραφική και καθόλου πολιτισμική, «περιφέρεια» και εύρος της. Ίσως κάπως έτσι ο καλός, ελεύθερος αναγνώστης χαρεί να προσλάβει την ποίηση της Επιτροπάκη. Αφού μάλιστα ανάλογα τέτοια πνευματικά συναπαντήματα σκάνε εδώ κι εκεί «περιφερειακά»,και κάνουν ν’ ανθίζουν οι ελπίδες μας για γνησιότητα, επιτέλους, και ειλικρίνεια ζωής και γλώσσας – ενιαία.
Σ. Λ. Σκαρτσής Οκτώβρης 2016
Τα Μέρη του Λόγου
ποίηση
συγγραφέας:Βούλα Επιτροπάκη
Isbn: 978-960-579-063-9 set
Διαστάσεις: 17Χ24
Σύνθεση των ποιητικών συλλογών: Συνθέσεις-Πορτραίτα-Τοπία, Παιχνίδι, Erotundata
Σελίδες:206
Λιανική Τιμή: 18,00 ευρώ
ποίηση
συγγραφέας:Βούλα Επιτροπάκη
Isbn: 978-960-579-063-9 set
Διαστάσεις: 17Χ24
Σύνθεση των ποιητικών συλλογών: Συνθέσεις-Πορτραίτα-Τοπία, Παιχνίδι, Erotundata
Σελίδες:206
Λιανική Τιμή: 18,00 ευρώ
Labels:
άρθρα,
εκδόσεις ταξιδευτής,
ενημέρωση,
σχόλια
Grecotel Cape Sounio, Limited Offer
Εκμεταλλεύσου τη μοναδική προσφορά* μας για δύο διανυκτερεύσεις στο πανέμορφοGrecotel Cape Sounio, σε superior bungalow, με θέα στον κήπο, για διαμονή 8 με 10 Σεπτεμβρίου!
Κάλεσέ μας τώρα στο +30 211 211 8888 και μάθε περισσότερες πληροφορίες για αυτή την μοναδική προσφορά!
*Τιμή μη επιστρέψιμη και απαιτείται άμεση πληρωμή
Labels:
άρθρα,
ενημέρωση,
σχόλια,
τουριστικά γραφεία
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)