Κυριακή 3 Μαΐου 2020

Έθιμα και παραδόσεις του γάμου στην παλιά Ιερισσό (μέσα από την αφήγηση της Βενετίας Αποστολίδου-Μαρίνου)

 Έθιμα και παραδόσεις του γάμου στην παλιά Ιερισσό
(μέσα από την αφήγηση της Βενετίας Αποστολίδου- Μαρίνου)

1.jpg
Γάμος στην παλιά ξύλινη εκκλησία [φωτογραφία της Μαρίας Κεφαλά]

Δημοσιεύθηκε στο 19ο τεύχος του Κυττάρου Ιερισσού
Κείμενο: ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΑΣΤΕΡΓΙΟΣ
   Ο γάμος αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους σταθμούς στη ζωή ενός ανθρώπου και σε παλιότερες εποχές αποτελούσε και ένα σημαντικό πολιτισμικό γεγονός στην κοινότητα ενός χωριού. Τα έθιμα του γάμου σηματοδοτούσαν ως ένα σημείο τις σχέσεις και τις υποχρεώσεις του ζευγαριού μεταξύ τους, με τους συγγενείς και την κοινότητα.
   Την παλιότερη αναφορά για τον Ιερισσιώτικο γάμο τη βρίσκουμε το 1801, 20 χρόνια πριν την επανάσταση του 1821. Οι Άγγλοι συνεργάτες του λόρδου Έλγιν, Carlyle και Hunt, επιστρέφοντας από το Άγιον Όρος το οποίο επισκέφτηκαν για αναζήτηση χειρογράφων, περιγράφουν ένα γάμο που παρακολούθησαν στην Ιερισσό[i]:
“…Πρόσφεραν ένα δώρο στη νύφη -κι εκείνη, αφού έπιασε τα χέρια τους, τα έφερε στα χείλη, τα φίλησε κι αποσύρθηκε σιωπηλή-. Όπως πληροφορήθηκαν η νύφη θα έμενε αμίλητη επί οχτώ μέρες μετά τον γάμο της. Σ’ αυτό το διάστημα θα επισκεπτόταν με τις παράνυμφες τα σπίτια των συγγενών του άντρα της και θα έπαιρνε δώρα, μερικούς παράδες ή πιάστρα, ανάλογα με την οικονομική τους κατάσταση. Μικρά νομίσματα είχαν στερεωθεί στις πλεξίδες της, που έπεφταν στη ράχη και σχεδόν ακουμπούσαν στο χώμα. Ανάμεσά τους είδαν και μερικά αρχαία νομίσματα. Πρόσφεραν ένα σημαντικό ποσό για να τ’ αγοράσουν, αλλά μάταια. Τους εξήγησαν πως η συλλογή αποτελούσε οικογενειακό θησαυρό που μεταβιβαζόταν εμπλουτισμένος από γενιά σε γενιά, κι ότι δεν έπρεπε να λείπει κανένα από τα προηγούμενα στολίδια….”
   To 1968, η Ιωάννα Ι. Ζερβάκη φοιτήτρια του Γ΄ έτους του Φιλολογικού, συλλέγει πληροφορίες γύρω από τη λαογραφία της Ιερισσού στα πλαίσια των μαθητικών της υποχρεώσεων. Ανάμεσα στους Ιερισσιώτες από τους οποίους ζητά πληροφορίες είναι και η Βενετία Αποστολίδου Μαρίνου, 67 χρ., και ο συζύγός της 71 χρ. Δημήτριος Αποστολίδης[ii].
[Η εργασία αυτή βρίσκεται σήμερα στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.)].
   Η Βενετία Αποστολίδου περιγράφει, ανάμεσα σε άλλα, τα έθιμα του γάμου στον παλιό οικισμό της Ιερισσού με τη βοήθεια του συζύγου της. Κατά την περίοδο του σεισμού το 1932 ήταν 31χρ., και ο Δημήτριος Αποστολίδης 35. Η Ιωάννα Ζερβάκη σημειώνει τις πληροφορίες στο τετράδιό της προσπαθώντας να αποτυπώσει την ντοπιολαλιά, όπως την ακούει από τη συνομιλήτριά της. Έτσι χαρίζει σ΄ εμάς, που έχουμε ακούσει τον παλιό διαλεκτικό λόγο της Ιερισσού, την ευχαρίστηση να παρακολουθήσουμε τη ρευστότητα και τη μουσικότητα του γλωσσικού μας ιδιώματος στην αφήγηση του εθίμου.

5.jpg
1961, Πηγαίνοντας την νύφη [φωτογραφία της Σοφίας Υψηλάντη]

“Γάμος καὶ σχετικὰ ἔθιμα

Γενικὰ- Ἀρραβὼν
   Τά χρόνια τὰ δ΄κὰ μας[iii] τὰ κουρίτσα ἦταν ἥσυχα κί μέσ΄ στού σπίτι. Τούν γαμπρού τούν βρίσκαν οἱ γουνεῖς κι ὕστερα ῥωτοῦσαν τὴν κόρη ἂν τούν ἤθελε. Ἀλλὰ κι ἅμ΄δέν τούν ἤθελι πιμένανι[iv] κί νικοῦσαν. Καμμιὰ φουρὰ, ὅμως, ὅταν δέν τὸν ἤθελε ἔλεγι ναὶ στούν πατέρα της κι ὕστερα κλέβουνταν μί κεῖνον ἀπὸ ἀγαποῦσι κί πήγαιναν ἔξω στά ὀρμάνια[v]. Κι ὕστερα ἤρχουνταν κι παρουσιάζουνταν. Μπουρεῖ ἡ μὰν΄ τοῦ κουριτσιοῦ νἄλεγι: δέν σί δίνου μαρή τίπουτα, ἀλλ΄ αὐτοὶ παντρεύουνταν κί χουρὶς προῖκα. Ὅντα[vi] πήγαιναν μί θέλημα, ἅμα ἔλεγαν τού ναὶ ἀρραβουνιάζουνταν.
   Τότι παντρεύουνταν μικρὲς άπάν 16 ἴσαμ΄ 22 χρονῶ ἀλλὰ κι οἱ ἄντρες ἦταν μικροὶ 22- 23 χρονῶ.
   Οὑ ἀρραβῶν΄ς κρατοῦσι 6 μῆνες- ἕνα χρόνου ἢ κί πιὸ πολύ. Οὕσο ἦταν ἀρραβουνιασμένοι ἡ νύφη δέν πήγινι στού σπὶτ’ τοῦ γαμπροῦ καθόλου. Κί νιρὸ νὰ πήγινι[vii] τ΄ ἄφηνι στ΄σκάλα κί κατὲβ΄νε ἡ πιθιρὰ να τού πάρει.

2.jpg
Μπρικάτορας ο Γιώργιος Γατάς [φωτογραφία του Γεώργιου Γατά]

Πρὸ τοῦ γάμου
Οὑ γάμους πού τούν λὲμ΄ κὶ χαρά, στεφάνωσι, κ.ἄ., γινότανε πάντουτε Κυριακὴ μέρα. Καλοῦσαν πολλοὺς συγγινεῖς κί φίλους κί γιά νά καλὲσ΄ οὑ γαμπρούς, μιὰ γριὰ ἔβαν΄ τή γούνα της, ἔπαιρνι λουλούδια κι ἕνα μπουκάλ(j) κρασί κί πήγαινε στοὺ κάθε σπίτι κί καλοῦσε στού γάμου. Οἱ καλεσμένοι στού γάμου δέν πήγιναν δῶρα μὸν΄ στού γλὲντ΄ ὕστερα ἀπὸ τού γάμου ἔδιναν λιφτά.
Τὴν Πέμπτη, ἀποὺ ἤτανε πρὶν ἀπὸ τὴν Κυριακὴ τοῦ γάμου, ἀρχίζαν΄ τίς ἑτοιμασίες. Ἡ νὺφ΄ καλοῦσι τὶς φιληνάδες της στοὺ σπίτι της κί τή βουηθοῦσαν στά προικιὰ της.
Αὐτές τὶς φιληνάδες πού πήγιναν τίς λέγαν “χαριώτισσες” κί μέναν μέχρι τού Σάββατου στού σπὶτ΄ τσῆ νὺφ΄ς. Κί κάθε βράδυ γλιντοῦσαν κί τραγ΄δοῦσαν ὕστερ΄ ἀπὸ τὶς δουλειές.
Τὸ βράδ΄ τῆς Πέμπτης ἔπαιρνε ἕνας καλισμένος τή νουνὰ να πάει στοῦ γαμπροῦ τού σπὶτ΄ νά κὰν΄ τή μαγιὰ γιά τὰ ψουμιὰ τοῦ γάμου.
Τὴν ὥρα ἀπὸ ἔκαν΄ τή μαγιὰ τραγ΄δοῦσαν οὕλοι μαζί.
Τὴν Παρασκευὴ ζύμωναν τὰ ψουμιὰ στοῦ γαμπροῦ τού σπίτ΄. Κάναν μικρὰ ψουμάκια πού τὰ λέγαν “στρουγγλίτσες”. Μαζὶ κάναν κί δυό κουλούρια στρουγγυλά, τὰ “κλίκια”, κι ἕνα μακρουλό πού τὄδιναν στόν παπᾶ ὅταν ἔκανι τή στεφάνουση.
Τού Σάββατου οἱ “χαριώτισσες” πήγαιναν μαζὶ μ΄ ἕνα παλληκάρι σ΄ ἵνα βουνὸ πού ἔχει πολλὴ “βάγια” (δάφνη) μί ὄργανα κί τραγούδια.
Ἀφοῦ κόψουν τή βάγια τὴν φορτώνονταν στίς τρόκνιες[viii] κί τραγ΄δῶντας τὴν ἔφερναν στῆς νὺφ΄ς τού σπίτ΄.

7.jpg
Χαριώτισσες ετοιμάζουν τη προίκα της Σούλας Αϊβαζίδου [φωτογραφία της Κατίνας Χασάπη]

Μόλις τὴν ἔφερναν ἔρχουνταν κι οἱ προυτοστέφανες, τή μαδοῦσαν κί γέμιζαν τὰ μαξ΄λάρια.
Στού πρώτου μαξιλὰρ΄ ἡ πιθιρὰ (ἡ μάνα τῆς νύφης) ἔρριχνε τὰ μπαξίσα (δῶρα) πού ἤτανε παράδες (ἀσημένια, χρυσᾶ). Στού τελευταίου μαξιλὰρ΄ ἔσπαν΄ (ἔσπαζε) τή βιλόνα κί τὴν ἄφην΄ ἰκεῖ πάνου μὶ τὴν κόκκινη κλουστὴ πού τἄρραβαν.
Ἀπὸ τή δάφνη πού ἔφερναν κρατοῦσαν κι ἕνα πανεράκι· πού τὴν ἔβαζαν τὴν ἡμέρα τοῦ γὰμ΄στοὺ πέτου (πέτο) τῶν καλεσμένων.
Μετὰ κι ἀπὸ αὐτὴ τή δ΄λειά χόρευαν κὶ γλεντοῦσαν. Στοὺ μεταξὺ ἡ νὺφ΄ ἔβαζι σ΄ ἵνα πανὲρ΄ τὰ δῶρα τοῦ γαμπροῦ, τῆς πιθιρᾶς της κί τοῦ πιθιροῦ της. Τὰ δῶρα ἦταν ῥοῦχα κί γιά τοὺς τρεῖς.
Ἔπαιρναν κὶ μιὰ μπουτίλια κρασί κί λουλούδια κὶ πήγαιναν οἱ καλ΄σμένοι στοὺ σπίτι τοῦ γαμπροῦ.
Ἡ μάνα τοῦ γαμπροῦ ἔρριχνε στ΄ ἀσκέρι πού πήγαινε μπαμπακόσπουρο, ῥύζι κι κουφέτα.
Ἔστηναν κι ἰκεῖ τούν χουρὸ κι ὕστερα παίρνανε τὰ δῶρα ἀπ΄τοῦ γαμπροῦ γιά τή νύφ’. Τῆς ἔστελνε παπούτσα κὶ νυφοστόλια.
Τού Σάββατο τού βρὰδ΄ πήγαιναν στοὺ σπὶτ΄ τῆς νύφης κι οἱ καλεσμένοι τοῦ γαμπροῦ κι γλεντοῦσαν.
Οὑ γαμπρὸς ὅμως δέν πήγαινε καθόλου στοὺ σπὶτ΄ τῆς νὺφ΄ς.

6.jpg
Το κρέμασμα στη νύφη. Γάμος του Μιχαήλ Καραστέργιου και της Σωτηρίας Τσακούλη, κρεμά ο πατέρας της νύφης Χρήστος Τσακούλης [φωτογραφία της Σωτηρίας Καραστέργιου]

Τὰ κατὰ τὴν τελετὴν τοῦ γάμου
Τήν Κυριακὴ ἑτοιμάζουντι κὶ στολίζουντι ἡ νύφη κι οὑ γαμπρός.
Τὴν νὺφ τὴν ντὺν΄ν οἱ φιληνάδες της τραγ΄δῶντας.
Φουράει πέπλου μὶ τέλια (ἀσημένιες κλωστές) πού τῆς σκέπαζ τού πρόσωπου.
Τούν γαμπροὺ τούν ξυρίζουν στοὺ σπίτι. Κι ἔπριπι νὰ ξυριστοῦν κι ἄλλοι δυὸ μαζὶ τ΄. Ὕστερα ἀφοῦ ἔντιναν τούν γαμπρὸ σχηματίζανι τὴν πομπὴ γιά νά πᾶν νά πάρουν τὸν κουμπάρου κι τή νύφη. Πρῶτος πηγαὶν΄ οὑ «μπρικάτουρας» (μπρικάτορας) ἕνας πού κρατᾶ ἕνα μπουκάλι κρασί κί λουλούδια. Τὸ κρασί αὐτὸ τὸ πὶν΄ν στήν ἐκκλησία. Οὐ μπρικάτουρας κανουνίζει τοὺς δρόμους π΄ θὰ πιράσουν νά μὴ σταυρώσουν (διασταυρωθοῦν).
Τούν γαμπροὺ τούν κρατᾶ οὑ «ντέβερ(η)ς» κι ἡ «ντεβὲρ(ι)σσα» (παράνυμφοι). Αὐτοὶ πρέπει νἆν΄ ἀνύπαντροι κι συγγενεῖς τοῦ γαμπροῦ.
Πηγαίνουν πρῶτα στό σπὶτ΄ τοῦ κουμπάρου κὶ τούν παίρνανε κι πήγιναν γιά τή νύφ. Στού σπίτι της ἔμεναν ἔξω οὕλοι κι ἀνὲβ΄ναν μὸν΄ οὑ ντέβερ΄ς κι ἡ ντεβὲρ΄σσα νὰ πάρουν τή νύφη.
3.jpg
Πηγαίνοντας τον γαμπρό [φωτογραφία του Νίκου Δεσλή]
Χτυποῦσαν τὴν πόρτα, ἀλλὰ δέν τοὺς ἄνοιγαν, εἶχαν κλειδωμένα. Χτυποῦσαν ξανὰ κι ἀποὺ μέσα ἔλεγαν: “τάξτε”. Στού τέλους σπρώχνουν τὴν πόρτα κι ἀνοίγουν οὑ ντέβερ΄ς κι ἡ ντεβὲρ΄σσα. Μόλις μποῦν τοὺς βάζουν στού σακκάκι μαντηλάκι, βάγια κι τέλια.
Ἡ νύφη μόλις βγεί ἀπὸ τού σπίτι της στήν πόρτα κάνει τρεῖς μετάνοιες πρὸς τούν ἥλιου κι τρεῖς πρὸς τού σπίτι της. Τὴν ὥρα π΄ κατεβαίνει τραγουδοῦν:
“Αφήνω γειά στούν μαχαλᾶ
κι γειά στά παλληκάρια
ἀφήνω κι στή μάννα μου
τρία γυαλιὰ φαρμάκι.
Τὄνα νά πίνει τὸ προυί
τ΄ ἄλλου τού μεσημέρι
τού τρίτου τού φαρμακερό(ύ)
νὰ πὶν΄ ὅταν κοιμᾶτι.
Μάννα μου τὰ λουλούδια μου
καλὰ νά τὰ πουτίζεις[ix]
μάννα μου γλυκιά”.

9.jpg
Ιερισσός 1956, επιδεικνύωντας την προίκα. [φωτογραφία των Franc και Jean Shor από το αρχείο του National Geographic]

Ὅταν κατιβεί ἡ νύφη βάζει βάγια στούν κουμπάρου, τὴν κουμπάρα κι σ΄ ἕνα παρακούμπαρο. Ὕστιρα ξικινοῦν οὕλοι μὲ τὰ πόδια κι πηγαίνουν στήν ἐκκλησία μὶ ὄργανα κὶ τραγούδια.
Τὴν ἴδια μέρα, τὴν Κυριακή, πρὶν ξικινὴσ΄ ἡ νὺφ΄ βάζουν τὴν προίκα της σὶ δυὸ ἄλουγα πού τοὺς βάζουν στ΄ αὐτιὰ μαντήλι ἄσπρου κι τέλια.
Ἐπάνου στ΄ ἄλουγα βάζαν κι δυὸ πιδάκια. Στὸ ἕνα, ἕνα κουρίτσι κι στ΄ ἄλλου ἀγόρι. Στά χέρια τῶν πιδιῶν βάζαν τά “κλίκια” τά στρογγυλὰ κουλούρια π΄ εἶχαν ζυμώσει.
Μαζὶ μὲ τ΄ ἄλουγα πᾶνι συγγινεῖς κι ἡ πιθιρὰ (ἡ μάνα τοῦ γαμπροῦ) πού τοὺς περιμένει, τοὺς ῥίχνει μπαμπακόσπορο, ῥύζι κι κουφέτα. Δίνει πρῶτα στά πιδιὰ μπαξίσι κι ὕστερα κατιβάζουν τὰ προικιά.
Ἡ πουμπὴ ἅμα ἔφταν΄ στήν ἐκκλησία γινόταν ἡ στεφάνωση ὅπους οὑρίζει ἡ ἐκκλησία. Τὴν ὥρα τῆς στεφάνωσης εἶχαν ἑφτὰ κηριά. Πέντε μονά κι ἕνα διπλό. Τού διπλὸ κρατάει ἡ κουμπάρα καὶ τ΄ἄλλα τὰ κρατοῦν ὁ ντέβερ΄ς, ἡ ντεβὲρ΄σσα, οὑ κουμπάρους, ἡ μάνα τῆς νύφης πού εἶναι πίσω της κι κρατάει τού φόρεμά της κι οὑ παπᾶς.
Τὰ στέφανα ἤτανε ψηλά, ἀσημένια σὰν στέμματα μὲ σχῆμα, ὅπως στούς αὐτοκράτορες τῆς Πόλης[x].
Πίσω ἐνώνουνταν μὶ ἁλυσίδα πού τὴν κρατοῦσ΄ οὑ κουμπάρους. Τὸ στεφάνι πρόσιχαν νά μὴν πέσει γιατὶ τὄχαν γιά κακό.
Ἀπ΄ τού κρασί πού ἔφερν΄ οὐ μπρικάτουρας ἔπιναν οὐ γαμπρούς, ἡ νύφη, οὑ κουμπάρους, ὁ ντέβερ΄ς κι ἡ ντεβέρισσα. Ὅσο ἔμενε τ΄ ἄδειαζε οὑ ντέβερ΄ς.

8.jpg
1965, στο γάμο του Βασιλείου Χασάπη

Τὰ στέφανα τὰ φιλοῦσαν οὑ κουμπάρους, ἡ μάνα, οὑ πατέρας, τ΄ἀδέρφια κι οὕλοι οὕσοι ἤθελαν.
Ἀπὸ τὴν ἐκκλησία ἔφευγαν κι πήγαιναν στοὺ σπὶτ΄ τοῦ γαμπροῦ.
Μπρουστὰ πήγινι πὰλ΄ οὑ μπρικάτουρας κι κανόνιζι νά μὴ σταυρώσουν οἱ δρόμοι ἀπ΄ εἶχαν πιράσει ὅταν πήγιναν. Σὰν ἔφταναν στού σπὶτ΄ τοῦ γαμπροῦ ἡ νὺφ ἔστεκ΄ ἀπέξου.
Ἔβγαιν΄ ἡ πιθιρὰ κι εἶχε ἕνα πιάτου μὶ μέλι. Ἔδιν΄ ἕνα μαντηλάκι στή νὺφ’ γιά νά μὴ λερουθεί κι αὐτὴ ἄλειφ΄ τὴν πόρτα τρεῖς φουρές. Ἡ νὺφ τ΄ ἄλειφ΄ κι ἡ πιθιρὰ τού σκούπιζ’.
Ὕστιρα ἔμπιναν μέσα μαζὶ μὲ τούν γαμπροὺ κι στήν πόρτα τῆς κάμαράς τους πατοὺσ΄ ἕνα ῥόδ, κι ὕστιρα ἡ πιθιρὰ τοὺς σκουντάει νά μποῦν μέσα. Στήν κάμαρα πού ἔμπινι ἡ νὺφ κι οὐ γαμπροὺς κάθουνταν μὸν΄ οὑ ντέβερ΄ς κι ἡ ντεβὲρ΄σσα μὲ τού ζευγὰρ΄ ἴσαμ΄ νά μπεί οὐ κουμπάρους νά βγὰλ τού πέπλου τῆς νὺφ΄ς.
Ὕστιρα ἄρχιζαν τού γλέντ΄.
Στούν πρώτου χουρὸ πιάνουνταν ἀγκαζέ. Πρώτους οὐ κουμπάρους, κουμπάρα, γαμπρούς, νύφ’, ντέβερ΄ς, ντεβὲρ΄σσα, κι ὕστιρα ὅποιους νἆταν. ῎Ελεγαν τού τραγούδ΄:
“Πιριστέρα κι τρυγόνα
συριανίζουν κὰτ΄ στοὺς κάμπους
μὶ τὰ πράσινα παπούτσα
κὶ τὰ κόκκινα σκουφούνια (κάλτσες)
Σ΄ οὕλο τούν τόπου πῆγα
πῆγα κι στή Φραγκιὰ
δέν εἶδαν τὰ ματάκια μ
τέτοια κοπελιά.
Νἄχει στά χείλη βάμμα
στού μάγουλου ἰλιὰ
κι ἀνάμισα στά στήθια
χρυσῆ πουρτοκαλλιά.
Μάνα κι ἂς τή φιλοῦσα
ἰτούτη τὴν ἰλιὰ
κι ἂς μ΄ ἔρριχναν κι σκλάβου
μέσ΄ τή Μπαρμπαριὰ
νά μάθω τὸ ταμποῦρι
κι τὸν ταμπουρά.
Οὔτι ταμποῦρι μάθα
οὔτι ταμπουρὰ
μόν μάθα τῆς ἀγάπης
τὰ καμώματα”.

Ἔλιγαν κι ἄλλα πουλλὰ τραγούδια.
Στού τραπὲζ΄ πού κάναν οὑ γαμπροὺς κι ἡ νὺφ μ΄ ἕνα πουτήρι πού εἴχι κι χιράκι πιρνοῦσαν κι κιρνοῦσαν κρασί οὕλους τοὺς καλισμένους καὶ τότε τῆς ἔδιναν τού μπαξίσι.
Τά τραπέζα ἦταν ψάθες χαμηλά. Ἀπάν΄ στήν ὥρα τοῦ τραπεζιοῦ ἔκαναν κι “καραβάκια”. Δηλαδή, ἂν κανένας καλισμένος διαφερότανε γιά καμμιά κουπιλιά, ἂν τὴν ἀγάπαε γιά νά τῆς τὸ δείξει, ἔπαιρν΄ ἕνα μιγάλου κουμμὰτ’ ψουμί, τού ἔκαν΄ κούφιου σὰν καρὰβ΄ κι ἰπάνου ἔβαζι λιφτὰ κι ἵνα πηρούνι μὶ μιὰ μπουκιὰ κρέας κι τῆς τὸ ἔστελν΄ μ΄ ἕνα πιδάκι. Αὐτὴ ἔτρωε τού κρέας ἔπαιρνι τὰ λεφτὰ κι ἂν κι αὐτὴ τούν ἤθιλι τ΄ ἔστελνε πίσου πάλι μ΄ ἵνα κουμμάτι κρέας, κανένα τσιγάρου ἢ ἅλλου τίπουτις.

4.jpg
Η αναμνηστική φωτογραφία του γάμου στα σκαλοπάτια της εκκλησίας. Γάμος του Στυλιανού και της Μαρίας Τριανταφύλλου [φωτογραφία του Χρήστου Σουλτάνη]

Τὰ μετὰ τὸν γάμον
Τὶς δύο πρῶτες μέρες ἡ νὺφ΄ δέν κάνει τίπουτα, δέν τὴν ἄφιν΄ ἡ πιθιρὰ της νά κὰν΄ καμμιὰ δουλειά. Τὴν Τιτάρτη τού προυί τῆς ἔδιν΄ ἡ πιθιρὰ μιά κινούργια σκούπα κι σκούπιζ΄ οὕλο τού σπίτ΄. Τὰ σκουπίδια ὅμως δέν τὰ πιτοὺσ΄ ἡ νὺφ΄, ἀλλὰ ἡ πιθιρά.
Ὕστιρα φουρτώνεται μιά στάμνα κι πάει γιά νιρὸ φουρώντας τὰ νυφιάτικά της. Μπρουστὰ πηγαίν΄ ἕνα πιδάκι. Τού πιδὶ κρατοῦσ΄ μέσα στά δόντια του ἕνα νούμισμα ἀσημένιου ἢ χρυσού κι δέν ἔπριπι νά μιλάει καθὸλ΄ στού δρόμου.
Στού χὲρ΄ της ἡ νὺφ΄ κρατοὺσ΄ ἵνα μαντῆλ΄ μί κουφέτα κι πήγαιναν σ΄ ἕνα πηγάδι.
Στού πηγὰδ΄ ἡ νὺφ΄ πατοῦσι στά χείλη τοῦ πηγαδιοῦ. Τού πιδὶ τῆς ἔδιν΄ τού νόμισμα κι τού ἔβαζι ἐπάνου στού πόδι της κι τού τίναζ΄ στού πηγάδ΄. Ὕστιρα τίναζε τὰ κουφέτα πίσου της κι τὰ πιδιά πού τὴν ἀκ’λουθοῦσαν ἔτριχαν κι τὰ μάζευαν. Τή στάμνα δέν τη γέμιζ΄ ἡ ἴδια, ἀλλὰ ἕνας ἄλλους. Στού ἴδιου πηγὰδ’ πήγιναν οὕλες οἱ νύφες.
Τ΄ ἀπόγευμα τῆς Τιτάρτης τού ζευγὰρ΄ πήγαιν΄ ἔξου στά χουράφια κι ἔπριπι νά συναντήσει κι νά περάσει 9 λάκκους μί νιρό.
Ἡ νὺφ΄ ὀχτώ μέρες δέν πήγινι στού σπὶτ΄ τῆς μάνας της ὥσπου τὴν Κυριακὴ τοὺς ἔκαν΄ τού τραπέζ΄.
Πήγιναν τού ζευγάρ΄, οὑ ντέβερ΄ς, ἡ ντεβὲρ΄σσα κι οὑ μπρικάτουρας. Σ΄ αὐτού τού τραπὲζ΄ ἔπριπι νἆν΄ 5, ἢ 7, ἢ 9 κλπ, νά μὴν εἶνι πιὰ ζυγὸς οὑ ἀριθμός.
Στίς 15 μέρες κάνει οὑ κουμπάρους τού τραπέζ΄. Πᾶνι κι ἰκεῖ πάλι ὅπους κι στῆς μάνας, μονοί.
Ἡ νὺφ΄ κάνει ἕνα ψουμί “μπουγάτσα” παίρνει κι ἕνα κοτόπουλο ψημένο κι μιὰ μπουτίλια κρασί. Σ΄ ἕνα πανὲρ΄ βὰζ΄ τὰ δῶρα τῆς οἰκογένειας τοῦ κουμπάρου. Ἰκεῖ γλιντοῦν πάλι.
Ἡ κουμπάρα δὶν΄ στή νύφη 2 πιάτα, 2 πηρούνια, 2 κουτάλια, 2 φλυτζάνες κι ἄλλα τέτοια, ὅλα ἀπὸ δυό.
Τὴν ἐπαύριου τῆς ἔστελνε κι ἕνα κουτόπουλο ζωντανό.
Οἱ νιόπαντροι, τὶς ἀποκριες, τὴν Τυρινὴ πᾶν΄ στοῦ κουμπάρου μὶ χαλβά κι οὖζο κι “σχωριοῦνται”. Αυτό τού κάνουν ὕστιρα κί κάθε χρόνο.
Μία όμορφη περιγραφή του παραδοσιακού γάμου στη παλιά Ιερισσό μας έδωσε μέσα από τις μνήμες του και ο Αλκιβιάδης Κούμαρος. Την δημοσιεύσαμε το 2012 στο 8ο τεύχος του περιοδικού μας[xi].
Υπάρχουν επίσης πολλά τραγούδια του γάμου που περιγράφονται στην εργασία. Όμως θα αποτελέσουν ένα μελλοντικό μας άρθρο.

1960-KARLA VASSILO_GAMOS.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






[i] Asia MinorWalpole, σ. 84- 140 & Κυριάκου Σιμόπουλου, Ξένοι Ταξιδιώτες στην Ελλάδα 1800- 1810, τόμος Γ1, Αθήνα 1997, σ. 116.
[ii]Ο Αποστολίδης Δημήτριος του Αποστόλου ήταν γεννηθείς το 1897 και δήλωνε ως επάγγελμα στον παλιό οικισμό, υποδηματοποιός.
[iii]Εννοεί τα χρόνια της νιότης τους.
[iv]Επέμεναν
[v]Τα δάση
[vi]Όταν
[vii]Στην παλιά Ιερισσό το πόσιμο νερό το παίρναν από πηγάδια
[viii]Η τρόκνια είναι είδος φορητής κούνιας που κρεμιέται στην πλάτη της γυναίκας.
[ix]Ο στίχος συμπληρώνεται κατά την περιγραφή του εθίμου στα “Μαντεμοχωριακά” του Βουργαρελίδη, ως:
Μάννα μου τὰ λουλούδια μου
καλὰ νά τὰ ποτίζῃς
το βράδυ να βρέχεις με νερό
και το πρωί με δάκρυ.
[x] Η Κωνσταντινούπολη
[xi]Περιοδικό Κύτταρο Ιερισσού, τεύχος 8ο, σ. 10, Ιερισσός 2012.

Fiona Apple | Fetch The Bolt Cutters| Μόλις Κυκλοφόρησε!


FIONA APPLE
“FETCH THE BOLT CUTTERS”
Τo νέο album μόλις κυκλοφόρησε!

“Fiona Apple’s fifth record is unbound, a symphony of the everyday, an unyielding masterpiece. No music has ever sounded quite like it” – Pitchfork
"Her first LP since 2012’s “The Idler Wheel…” is the best work of her career” – Rolling Stone
“Time sequestered has not been time squandered: Her first release in eight years is album of the year material” - Variety
Η βραβευμένη με Grammy, καταξιωμένη Fiona Apple κυκλοφορεί το πρώτο της studio album μετά από 8 χρόνια με τίτλο “Fetch The Bolt Cutters”. Η καλλιτέχνιδα ανακοίνωσε τον τίτλο του δίσκου τον προηγούμενο μήνα μέσω του “The New Yorker” και έκανε τους fans να παραληρήσουν σε σημείο που αποφάσισε να τον κυκλοφορήσει 2 εβδομάδες νωρίτερα από ότι ήταν προγραμματισμένο.
Αυτή είναι η πρώτη της μουσική δουλειά μετά το υποψήφιο για Grammy album “The Idler Wheel” που κυκλοφόρησε το 2012 και έφτασε στο Νο3 του Billboard Album Chart. Αξίζει να σημειωθεί πως όλες οι δισκογραφικές δουλειές της τραγουδίστριας έχουν φτάσει στο Top 10 του Billboard Album Chart και έχουν αποσπάσει υποψηφιότητες για Grammy. To debut album της “Tidal” έγινε 3 φορές πλατινένιο στην Αμερική και χάρισε στην Fiona Apple ένα Grammy στην κατηγορία “Best Female Vocal Rock Performance”.
Επιπλέον, η Fiona έχει χαρίσει την φωνή της σε σπουδαίες συνεργασίες συμπεριλαμβανομένου το “Bridge Over Troubled Water” με τον Johny Cash, το “Sally’s Song” για την ταινία του Tim Burton “The Nightmare Before Christmas” καθώς σε μουσική για ταινίες καιτηλεοπτικά shows όπως το “The Affair” του Showtime και το “This Is 40” του Judd Apatow. Το τεράστιο fanbase της συμπεριλαμβάνει ηχηρά ονόματα όπως ο Πρόεδρος Barack Obama και ο βραβευμένος με Oscar σκηνοθέτης Quentin Tarantino.
Για το νέο δίσκο η Fiona Apple συνεργάστηκε με την Amy Wood, τον Sebastian Steinberg, τον David Garza, τον John Would, τον Bob Ludwig, την Amber Maggart, τον Winifred Lucky και την Cara Delevigne.
To “Fetch The Bolt Cutters” κυκλοφορεί από την Panik Records και την Sony Music.
Ακούστε το εδώ.
TRACKLISTING
1. I Want You To Love Me
2. Shameika
3. Fetch The Bolt Cutters
4. Under The Table
5. Relay
6. Rack of His
7. Newspaper
8. Ladies
9. Heavy Balloon
10. Cosmonauts
11. For Her
12. Drumset
13. On I Go

Κόσμος: 10 προορισμοί που ανυπομονούμε να ταξιδέψουμε ξανά



ArtTravel

1

Κόσμος

10 προορισμοί που ανυπομονούμε να ταξιδέψουμε ξανά

2

Τεχνολογία

6 τρόποι να εξερευνήσουμε το
πλανήτη διασκεδάζοντας
3

Γκουρμέ

«Πειραγμένα» Scotch eggs

4

Ευρώπη

Τα καλύτερα καλοκαιρινά μπαρ

Νικόλας Άσιμος - Καταρρέω

Πανδημία… ελέγχου και επιτήρησης – Σε κίνδυνο οι ελευθερίες και η Δημοκρατία;

Πανδημία… ελέγχου και επιτήρησης – Σε κίνδυνο οι ελευθερίες και η Δημοκρατία;
https___d1e00ek4ebabms.cloudfront.net_production_2e392e65-f6e3-4bc0-8f78-f96209672b6d-600x338.jpg

Μαύρες εκτιμήσεις για τον τουρισμό: Κατάρρευση τζίρου έως 75%!

SofokleousIn
Μαύρες εκτιμήσεις για τον τουρισμό: Κατάρρευση τζίρου έως 75%!
Με την πανδημία και τις αλυσιδωτές επιπτώσεις της να συνεχίζονται και τις μεγάλες αβεβαιότητες να παραμένουν, ...

H βενζίνη στην Αττική προς το 1,1 ευρώ, 55% πάνω στα νησιά!

SofokleousIn
H βενζίνη στην Αττική προς το 1,1 ευρώ, 55% πάνω στα νησιά!
Τεράστιες διαφορές στις τιμές πώλησης των υγρών καυσίμων καταγράφονται μεταξύ των Νομών της χώρας, την ώρα που...

«Παγώνει» με ΠΝΠ ο κατώτατος μισθός-ούτε σκέψη για αύξηση

SofokleousIn
«Παγώνει» με ΠΝΠ ο κατώτατος μισθός-ούτε σκέψη για αύξηση
Κάθε πιθανότητα αύξησης του κατώτατου μισθού το 2020 εξανεμίζεται με τη νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝ...

Κόπηκαν 166.640 επιχειρήσεις από το επίδομα των 800€!

SofokleousIn
Κόπηκαν 166.640 επιχειρήσεις από το επίδομα των 800€!
Μπλόκαρε η εφορία την καταβολή του επιδόματος των 800 ευρώ σε πάνω από 160.000 επιχειρήσεις και ελεύθερους επα...

Η οικονομική κρίση που έρχεται απαιτεί χαμηλούς τόνους. Όχι... εμφύλιο


Η οικονομική κρίση που έρχεται απαιτεί χαμηλούς τόνους. Όχι... εμφύλιο

Η οικονομική κρίση που έρχεται απαιτεί χαμηλούς τόνους. Όχι... εμφύλιο

Του Νίκου Φυλάγγελου   Στη σκιά του υγειονομικού σκέλους της πανδημίας του κορονοϊού, η Ελλάδα που βγαίνει από την εθνική καραντίνα καλωσορίζει την οικονομική κρίση, που φαντάζει αναπόφευκτη για το σύνολο του πλανήτη. Στη δική μας περίπτωση, η ατυχία είναι διπλή. Αφενός, μόλις που είχαμε αφήσει πίσω μας την εθνική τραγωδία με τη δεκαετή κοινωνική φτωχοποίηση των Μνημονίων. Αφετέρου, είμαστε …

BLOKO.gr

BLOKO.gr
Αποχαιρετώντας την Εργατική Πρωτομαγιά - Του Δημήτρη Αποστολόπουλου
Βήμα - βήμα η άρση απαγορεύσεων στις Ένοπλες Δυνάμεις
Μνήμη Αλέκου Παναγούλη και των Παιδιών της Ματωμένης ΄Άνοιξης…
Νέα χορηγία σε υγειονομικό υλικό στην Διευθυνση Αστυνομίας Ακαρνανίας
Συντριβή ελικοπτέρου NATO: 23χρονη που έπαιζε γκάιντα στη Σούδα το πρώτο θύμα
Ευελπίδων: Μονά και ζυγά θα ισχύουν και στην κατάθεση των μηνύσεων
Δήλωση "βόμβα" για τον Κιμ Γιονγκ Ουν: Είναι νεκρός και θα το ανακοινώσουν το Σαββατοκύριακο
Σύλληψη για εισαγωγή ναρκωτικών από τη Βουλγαρία
Άγιοι Θεόδωροι: Εξιχνιάστηκε περίπτωση κλοπής – Εντοπίστηκαν και αποδόθηκαν τα κλοπιμαία
Πως θα υποδεχθούν τα κομμωτήρια στο Ναύπλιο τους πρώτους πελάτες στις 4 Μαΐου (BINTEO)
O Ρίκι μύρισε τα ναρκωτικά στο Ρίο
Γερμανική νάρκη «ψάρεψε» καΐκι στη Θεσσαλονίκη - Επιχείρηση για την εξουδετέρωση της
Eξιχνιάστηκαν απάτη και απόπειρες στη Λαμία
Πόσοι αψήφησαν τα μέτρα σήμερα
Ο Γολγοθάς ενός ακόμη Έλληνα πολίτη που εγκλωβίστηκε στην Αυστραλία
Συλλήψεις για υδροπονική καλλιέργεια κάνναβης στη Θεσσαλονίκη
Κανένας θάνατος σήμερα από τον κορωνοϊό - 36 διασωληνωμένοι
Σκύλος δάγκωσε στο πρόσωπο κοριτσάκι
Αγ. Ανδρέας Πύργου: Ξημέρωμα Πρωτομαγιάς σκοτώθηκε 27χρονος με μοτοσικλέτα
Με τήρηση αποστάσεων η πρωτομαγιάτικη συγκέντρωση του ΠΑΜΕ στο Σύνταγμα
Αμυγδαλίτιδα.Συμπτώματα και θεραπεία
Ευχαριστήριο προς τον πρόεδρο της ΠΟΑΣΥ

BLOKO.gr

BLOKO.gr
Δείτε τί έγραφε στον τοίχο του δωματίου του στην Πολυτεχνειούπολη ο "φιλόσοφος"-κλέφτης
''Παράνομες Ανανεώσεις Αποσπάσεων Πυροσβεστών'' - Kείμενο αναγνώστη
Περίεργο σκηνικό στήνουν οι Τούρκοι στον Έβρο - "Βόλτες" στρατοχωροφυλακής με πυροβολισμούς
Ηλεία: Προφυλακιστέοι οι κατηγορούμενοι για τη ληστεία μετά βιασμού στη Ζαχάρω
60.124 παραβάσεις από τις 23 Μαρτίου
Απολύμανση στο Αστυνομικό Τμήμα Αιγάλεω
''Ας ελπίσουμε ότι θα εφαρμοστεί και στην Αστυνομία ότι επιτάσσουν και επιβάλουν οι ανάγκες κ οι επιστήμονες''
Νικολάου - Μαντζιώρος: Ήρθε η ώρα για το αυτονόητο - Επικίνδυνο και ανθυγιεινό το επάγγελμα τού αστυνομικού
Ανακοίνωση του Πυροσβεστικού Σώματος για την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου
Ρίο: Έκρυψαν την ηρωίνη στο φλας του αυτοκινήτου
Moίραζαν φυλλάδια ενημέρωσης για τον κορωνοϊό και άδειαζαν σπίτια
O Aντώνης Χρυσίδης για τους ελέγχους και τα πρόστιμα από τη Δευτέρα
Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την παραβίαση όρων διοικητικής κράτησης Μεταναστών και τις καταγγελίες για τις συνθήκες κράτησής τους στα κρατητήρια A.Τ.
Έκλεβαν προϊόντα από σούπερ μάρκετ - Χειροπέδες σε έξι άτομα
Οι μεταθέσεις σβήνουν τον φθίνοντα αστυνομικό συνδικαλισμό
Επεκτάθηκε και στη ΓΕΠΑΔ Πελοποννήσου το «Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης» της Ελληνικής Αστυνομίας
Ρόδος: Έπεσε από την ταράτσα του παλιού νοσοκομείου την ώρα που έκλεβε καλώδια
Πωλούσαν ναρκωτικά σε φοιτητικές εστίες
Τρόφιμα για το «Street Work Project»
Συλλήψεις για οπλοκατοχή στην Πάτρα
Ιωάννινα: 93 κιλά κάνναβη σε νοικιασμένο αυτοκίνητο βρήκαν οι αστυνομικοί
Ερώτηση Βουλευτών του ΚΚΕ για τα μέτρα της κυβέρνησης για τη νέα αντιπυρική περίοδο
Αυγενάκης: Από 5 Μαΐου προπονήσεις σε ανοιχτά γήπεδα σε μικρά γκρουπ παικτών

Σάββατο 2 Μαΐου 2020

Φακός Vulcan Firevulcan Streamlight 44700

Περιληψη
O Φακός Vulcan Firevulcan Streamlight 44700 LED με διάρκεια ζωής 50.000 ωρών με ιόντα λιθίου όπου  επαναφορτίζεται σε 5 ώρες. 
Επαναφορτιζόμενος φακός.Αυτό το ελαφρύ επαναφορτιζόμενο φανό LED είναι ένα σημαντικό  εργαλείο πυρόσβεσης που θα επιπλέει ακόμη και στο νερό!
Η φωτεινή ακτινοβολία του φως φτάνει σε μεγάλες αποστάσεις, παρέχοντας παράλληλα τον βέλτιστο περιφερειακό φωτισμό για να βοηθήσει την πλοήγηση και δύο μπλε φώτα LED πίσω που καθιστούν βέβαιο ότι οι συνεργάτες σας μπορούν να το δουν σε παχιά καπνό.
Τα βελτιστοποιημένα ηλεκτρονικά συστήματα παρέχουν ρυθμιζόμενη ένταση

CXL 2-1HD-PT

CXL 2-1HD-PT
Sturdy, 0 dBd, Omnidirectional lightning protected Base Station Antenna for the 144 - 175 MHz Bands
Description
CXL 2-1HD-PT is 0 dBd, vertically polarized, omnidirectional base station antenna for the entire 2 m band.
The antenna has been approved to withstand lightning (10/350 μs impulses/150 kA) according to EN 62305-1.
The antenna is provided with our sturdy type “HD” mast mount - a heavy-duty, multipurpose mounting bracket made of non-corrosive aluminium. The accompanying U-bolts and fittings are made of stainless steel.
The antenna can be mounted on mast tubes of 58 to 105 mm in outer diameter. Furthermore, the construction of the mount makes it possible to lead the cable either along the inside or on the outside of the mast tube.
The antenna element is sealed in a high-quality, conical glass fibre tube with low wind load, ensuring undisturbed performance in all climates.
To substantially reduce noise caused by atmospherical discharges, all metal parts in the antenna are DC-grounded. Consequently, the antenna shows a DC-short across the coaxial cable.
Also available with UHF connector.
Grounding conductors is to be chosen in accordance with IEC 62305-3.
Specifications
Electrical
Model CXL 2-1HD-PT
Frequency 144 - 175 MHz
Antenna Type Coaxial dipole, broad-banded
Max. Input Power 150 W
Polarisation Vertical
3 dB Beamwidth, E-Plane 80 °
3 dB Beamwidth, H-Plane Omnidirectional
Impedance 50 Ω
Gain 0 dBd (2.2 dBi)
VSWR < 1.75:1
Lightning Protection 150 kA (Test pulse 10/350 μs)
Antistatic Protection All metal parts DC-grounded (Connector shows a DC-short)
HCM Code(s)
Mechanical
Connection(s) N(f)
Materials Radome : Polyurethane-coated glass fibre
Mounting bracket : Seawater resistant aluminium, epoxy-coated
Colour White (RAL 9003)
Wind Area 0.077 sq. m / 0.83 sq. ft
Wind Load 90 N (160km/h)
Height 1500 mm / 59.06 in.
Weight 5.8 kg / 12.79 lb
Mounting On 58 - 105 mm dia. mast tube
Environmental
Operating Temperature Range -30°C to +70°C
Survival Wind Speed 200 km/h

ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΑ ΠΙΑΝΑ ΚΑΙ ΛΑΤΕΡΝΕΣ

Το εργαστήριο κατασκευής χειροποίητων Πιάνων και Λατερνών του ΠΑΝΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ σας περιμένει!
Μπορείτε να επισκεφτείτε και τον ιστοχώρο του κάνοντας ΚΛΙΚ ΕΔΩ

CRT ONE CB RADIO ME S METER!

CRT ONE CB RADIO ME S METER!
CRT ONE-N CRT ONE MINI CB RADIO
ΤΟ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ CB ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!!
ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΜΕ S-METER
ΕΥΡΩΠΑΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ
ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΣ ΔΕΚΤΗΣ ,(ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΡΑΔΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗ ΧΡΗΣΗ 28-30 ΜΗΖ (400ch) ΚΑΙ ΙΣΧΥΟΣ 10w ΧΩΡΙΣ ΧΡΕΩΣΗ!)
AM/FM European Multinorms
4W Output Power(10W AMATEUR VERSION)
Small and design
Backlit keys
Squelch control Manual/ASQ
RF Gain control
CH9/CH19 emergency
Keypad lock
Scan Function
LCD Display
External speaker Jack
Dimensions : 10.2 x 10 x 2.5 cm
WARRANTY 2 YEARS
RF/S METER

Παλμίρ

Παλμίρ
Υποψήφιο για βραβείο Unicef 

Ζιλ Μπομ
Εικονογράφος: Αμαντίν Πιού
Σειρά: ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΑΠ' ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Μετάφραση: Αλέξανδρος Πανούσης
Σχήμα: 17Χ24
Σελίδες: 48
Εξώφυλλο: Σκληρό
ISBN: 978-960-567-214-0
Μερικές φορές χρειάζεται
πολύ θάρρος για να φύγεις.
Κι ο δρόµος είναι µακρύς και δύσκολος...
Το δρακάκι Παλμίρ, ο ήρωας της ιστορίας μας, αναγκάζεται να εγκαταλείψει τον τόπο του αφήνοντας πίσω του τα πάντα, παίρνοντας μαζί μόνο μια άδεια βαλίτσα. Τα συναισθήματά του έντονα: φόβος, άγχος, στεναχώρια… Αλλά και υπερηφάνεια, όταν καταφέρνει να ξεπεράσει με επιτυχία κάποιο από τα πολλά εμπόδια. Και χαρά, όταν κάποιες φορές το ταξίδι του γίνεται παιχνίδι, γιατί, ας μην το ξεχνάμε, παραμένει ακόμα ένα παιδί.
Μια τρυφερή προσέγγιση στο θέμα της μετανάστευσης, της προσαρμογής και της αποδοχής, που πλαισιώνει με εξαιρετική ευαισθησία η θαυμάσια, λιτή εικονογράφηση της Αμαντίν Πιου.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ
Παλμίρ - Ένα παραμύθι υποψήφιο για βραβείο Unicef, xanthinea.gr, 14/11/19
Βιβή Μαργαρίτη, Πέντε εξαιρετικά βιβλία γεμάτα μηνύματα αισιοδοξίας κι αγάπης..., 17/11/19, trikalaview.gr
Γεωργία Χάρδα, Το υπέροχο βιβλίο «Παλμίρ» υποψήφιο για βραβείο Unicef του Zιλ Μπομ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διάπλαση, 18/11/19, timelink.gr
Μαρία Σούμπερτ, ΈΝΑ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΟ ΔΡΑΚΑΚΙ, 27/11/19, theathinai.com
Ζωή Κοσκινίδου, Ενα εξαιρετικά συγκινητικό εικονοβιβλίο που μιλά..., 2/12/2019, Κόκκινη αλεπού
Στάθης Γκότσης, Παλμίρ… για να μείνει ζωντανή η ελπίδα! ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΓΟΝΕΙΣ 26/12/2019
Κατερίνα Χατζηανδρέου, Απίθανης σύλληψης ιστορία και εικαστικά σπουδαία η εικονογράφηση..., ELNIPLEX, 17/12/2019

Καίτη Γαρμπή feat. Αντώνης Ρέμος - «Κιβωτός» | Νέο Τραγούδι & Music Video

Καίτη Γαρμπή feat. Αντώνης Ρέμος - «Κιβωτός»
Νέο Τραγούδι & Music Video
Οι δύο καταξιωμένοι καλλιτέχνες σε ένα ντουέτο - μήνυμα αγάπης και αισιοδοξίας!



Η Καίτη Γαρμπή και ο Αντώνης Ρέμος παρουσιάζουν τo «Κιβωτός» σε ένα μοναδικό ντουέτο, που κυκλοφορεί από την Panik Platinum!

Εν μέσω των ιδιαίτερων συνθηκών λόγω του κορωνοϊού, το ντουέτο αφιερώνεται στους γονείς όλων μας και το music video φτιάχτηκε με τη συμβολή του κοινού, ενώ τα έσοδα θα δοθούν  στον εθελοντικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό ειδικής μέριμνας και προστασίας μητέρας και παιδιού Κιβωτός Του Κόσμου.

Το τραγούδι, σε μουσική και στίχους του Φοίβου, κυκλοφόρησε το 1997, στο πολυπλατινένιο album «Ευαισθησίες» της Καίτης Γαρμπή και έκτοτε παραμένει ένα από τα πιο αγαπημένα και διαχρονικά κομμάτια της ελληνικής δισκογραφίας.

Ενώνοντας τις φωνές τους, 23 χρόνια μετά το επιτυχημένο ντουέτο «Ασυμφωνία Χαρακτήρων» και τις επί σκηνής συνεργασίες τους, οι δύο καταξιωμένοι καλλιτέχνες, καθένας εκ των οποίων έχει χαράξει τη δική του μοναδική και σπουδαία πορεία, στέλνουν ένα δυνατό μήνυμα αγάπης και αισιοδοξίας!

 Το music video δημιουργήθηκε μέσα από μία πρωτότυπη καμπάνια, με την συμμετοχή του κόσμου, που έστειλε φωτογραφίες των γονιών του, δημιουργώντας ένα υπέροχο μωσαϊκό συναισθημάτων και κάνοντας το ντουέτο «Κιβωτός» τη μελωδική κιβωτό όλων μας!

Η συνεργασία της Καίτης Γαρμπή με τον Αντώνη Ρέμο στο «Κιβωτός» θα περιλαμβάνεται στο επερχόμενο δισκογραφικό project της αγαπημένης καλλιτέχνιδας, με επιτυχίες από όλη την καριέρα της τις οποίες μοιράζεται με άνδρες συναδέλφους της πρώτης γραμμής.

Κυκλοφορεί σε όλα τα ψηφιακά καταστήματα: https://smarturl.it/kivotos2020

Δείτε το video: 

CREDITS
Μουσική - Στίχοι: Φοίβος
Executive producer Φοίβος
Δεύτερες φωνές: Άκης Δείξιμος
Πρόσθετες ηχογραφήσεις: Βασίλης Νικολόπουλος
Μίξη : Βασίλης Νικολόπουλος στο STUDIO ERA
Mastering: Παναγιώτης Μπρακούλιας, Track Factory
Video editing: Ανδρέας Παντάζος

Λίγα λόγια για την Κιβωτό Του Κόσμου
Η Κιβωτός του Κόσμου, εθελοντικός, μη κερδοσκοπικός οργανισμός ειδικής μέριμνας και προστασίας μητέρας και παιδιού, στηρίζει μονογονεϊκές, άπορες οικογένειες και παραμελημένα  παιδιά από τη βρεφική ηλικία μέχρι και την ενηλικίωσή τους. Αποβλέπει κυρίως στη θεραπεία του τραύματος της παιδικής ψυχής και όχι μόνο στη στέγη, τροφή και εκπαίδευσή τους.
Διαθέτει σπίτια ολοήμερης (κλειστής) φιλοξενίας παιδιών, όπου μένουν 220 παιδιά κατόπιν εισαγγελικής εντολής κι ανάθεσης της επιμέλειας, στην Αθήνα, στην Άνοιξη Αττικής, στον Πειραιά, στην Πωγωνιανή και Κόνιτσα Ηπείρου, στο Βόλο και στη Χίο. Επίσης, στο κέντρο ημέρας της Αθήνας εξυπηρετεί 310 οικογένειες - 400 παιδιά με σίτιση, ψυχολογική, νομική υποστήριξη, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, εκπαίδευση, οικονομική ενίσχυση και κατάρτιση, με στόχο την κινητοποίηση των γονέων να αναλάβουν υπύθυνα τον γονεϊκό ρόλο τους.

 Κιβωτός του Κόσμου, Ζηνοδώρου 3, Αθήνα
τηλέφωνο: 2105141935
www.kivotostoukosmou.org
https://www.facebook.com/kivotostoukosmougr 

2020 PANIK PLATINUM

Νέα κυκλοφορία - "Ολοκαύτωμα στη Θεσσαλονίκη. Η ιταλική στάση και οι Εβραίοι μαθητές του Ουμπέρτο Πρίμο" του Ανδρέα Μπουρούτη


Ανδρέας Μπουρούτης

 
Ολοκαύτωμα στη Θεσσαλονίκη
Η ιταλική στάση και οι Εβραίοι    μαθητές του Ουμπέρτο Πρίμο

 

Πρόλογος: Ρένα Μόλχο
Σειρά: Θέματα Εβραϊκής Ιστορίας



ISBN: 978-960-221-843-3,
σχ. 17x24, σελ. 264,
α΄ έκδοση Μάρτιος 2020,
τιμή: 18,00€ (χωρίς Φ.Π.Α)
Πριν από το ξέσπασμα του πολέμου ζούσαν στη Θεσσαλονίκη περισσότεροι από 50.000 Εβραίοι. Η ιταλική παρουσία στην πόλη ήταν διαρκής χάρη στην επαφή των Ιταλών με αρκετούς Εβραίους που είχαν διατηρήσει την ιταλική υπηκοότητα. Η μακρόχρονη αυτή σχέση κλονίστηκε το 1938 με την εφαρμογή στην Ιταλία των φυλετικών-ρατσιστικών νόμων που εξοβέλιζαν τους Εβραίους από τη δημόσια ζωή.

Το πρώτο μέρος του βιβλίου εξετάζει τη σχέση των Ιταλών με ένα μέρος της εβραϊκής κοινότητας τα χρόνια μέχρι το ξέσπασμα του πολέμου. Το χρονικό του διωγμού των Εβραίων της Θεσσαλονίκης από τους ναζί και του εκτοπισμού τους στο Άουσβιτς από τον Μάρτιο του 1943 παρουσιάζεται με αναφορές κυρίως από τα ιταλικά αρχεία, ενώ αναλύονται οι αμφίσημες ενέργειες των Ιταλών διπλωματών για τη διάσωση ορισμένων από αυτούς. Η διαδικασία μεταφοράς στην Αθήνα και προσωρινής διάσωσης περίπου 350 Εβραίων, μερικοί εκ των οποίων απέκτησαν την τελευταία στιγμή την ιταλική υπηκοότητα, εξετάζεται υπό το πρίσμα νέων στοιχείων. Υπάρχουν άραγε "ήρωες" σε αυτή την ιστορία, όπως ο πρόξενος Ζαμπόνι, ή υπάρχουν σκιές στις ενέργειές τους; Μπορούν μερικές "καλές" πράξεις να σβήσουν είκοσι χρόνια φασισμού αλλά και στοχοποίησης των Εβραίων;
Το δεύτερο μέρος του βιβλίου αφηγείται τις ιστορίες δέκα Εβραίων μαθητών της Θεσσαλονίκης και ενός "Δίκαιου των Εθνών", του δικηγόρου Δημήτρη Σπηλιάκου. Κατά τη διάρκεια της Κατοχής η φοίτηση Εβραίων μαθητών στα ιταλικά σχολεία, όπως το γυμνάσιο-λύκειο Ουμπέρτο Πρίμο, είχε απαγορευτεί από τους Ιταλούς. Μόνο ελάχιστοι κατόρθωσαν να συμμετάσχουν ως "ιδιωτικώς εκπαιδευθέντες" στις απολυτήριες εξετάσεις του 1941 και του 1942. Κάποια από τα παιδιά ακολούθησαν την κοινή μοίρα των Εβραίων και χάθηκαν στα κρεματόρια του Άουσβιτς-Μπίρκεναου. Ένα από αυτά κατάφερε να επιζήσει και η μαρτυρία του είναι συγκλονιστική. Μερικοί μαθητές σώθηκαν χάρη στη βοήθεια που προσέφεραν Έλληνες χριστιανοί φίλοι.
Όλες μαζί οι ιστορίες δίνουν όνομα και μορφή σε ανθρώπους που διώχτηκαν και σε πολλές περιπτώσεις δολοφονήθηκαν. Δεν αποτελούν απλώς μέρος μιας μακάβριας στατιστικής ή ενός πλήθους αριθμών. Είναι άνθρωποι με σάρκα και οστά, σε νεαρή ηλικία, κι έχουν ονόματα: είναι η Εσθήρ, οι τρεις νεαροί Αλμπέρτο, η Λαελίτα, ο Δανιήλ, η Λυδία, ο Κλαύδιος, ο Τζιοβάνι και η μικρή Μπιάνκα. Όλοι τους ήταν παιδιά της Θεσσαλονίκης, αυτή ήταν η πόλη τους, αυτή και η πατρίδα τους.
Ο Ανδρέας Μπουρούτης είναι ιστορικός-oικονομολόγος. Διδάσκει στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) και έχει διδάξει ακόμη στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Σύγχρονη Διπλωματία και Πολιτική στην Ανατολική Μεσόγειο - τμήμα Πολιτικών Επιστημών) και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Κοινωνία και Οικονομία στα Βαλκάνια – τμήμα Ιστορίας). Το 2018 κυκλοφόρησε την μονογραφία Αστική τάξη και Ευρωπαϊκά σχολεία της Θεσσαλονίκης (1888-1943). Άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά της Ελλάδας και του εξωτερικού. Το Ολοκαύτωμα (Shoah) και οι εβραϊκές κοινότητες στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια βρίσκονται ανάμεσα στα κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα.