Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2010

Η ΜΕΓΑΛΗ ΜΑΘΗΣΗ - ΤΟ ΜΕΣΟΝ ΩΣ ΟΙΚΕΙΑ ΑΡΜΟΝΙΑ

ΚΟΜΦΟΥΚΙΟΣ             
Εἰσαγωγή-Μετάφραση-Ἑρμηνευτικές Σημειώσεις: ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΛΙΚΙΑΣ          
Σελίδες: 224            
ISBN: 978-960-518-377-6          
Τὰ δύο  ἀπὸ τὰ Τέσσερα Βιβλία τῆς κομφουκιανικῆς Γραμματείας ποὺ παρουσιάζονται σήμερα στὸν ἔλληνα  ἀναγνώστη δὲν ξεπερνοῦν μαζὶ μερικὲς δεκάδες σελίδες.                 
Ὡστόσο, ὅπως χαρακτηριστικὰ  ἀξιολογεῖ ὁ A. Plaks, στὴν μακρόχρονη κι  ἀδιάσπαστη διαδρομὴ τῆς σινικῆς πνευματικότητας ἄσκησαν τόσο βαθειὰ κι ἐκτεταμένη ἐπιρροὴ στοὺς  ἀνθρώπους τῆς Ἄπω Ἀνατολῆς, ὥστε δικαιολογημένα μποροῦν νὰ συγκριθοῦν, ἀπὸ τὴν ἄποψη αὐτή, μὲ τὰ μεγάλα θρησκευτικὰ καὶ φιλοσοφικὰ κείμενα τοῦ δυτικοῦ κόσμου.               
Στὴν ἱστορικὴ αὐτὴ διαδρομή τους τὰ δύο κείμενα ἀπέκτησαν κυρίως παιδευτικὴ σημασία καθὼς ἀποτέλεσαν τὸν βασικὸ κορμὸ τῆς διαπαιδαγώγησης τῶν νέων,  ἀλλὰ καὶ κύριο βοήθημα τῆς προετοιμασίας τῶν λογίων γιὰ τοὺς Αὐτοκρατορικοὺς διαγωνισμοὺς καὶ στὶς τρεῖς βαθμίδες.              
Παράλληλα, ἀποδείχτηκαν μία  ἀπὸ τὶς βασικὲς πηγὲς τοῦ ἐκτεταμένου «σώματος» τῶν ἑρμηνευτικῶν Σχολίων  ἀλλὰ καὶ παρακαταθήκη ἐννοιῶν καὶ ὁρολογίας γιὰ τὰ μεταγενέστερα κομφουκιανικὰ κείμενα (ἰδιαίτερα στὶς περιόδους Τὰγκ καὶ Σόγκ).               
Ἦταν, τέλος (κυρίως τὸ κείμενο Da Xue, εἶναι ἀλήθεια), σημαντικὴ  ἀναφορὰ ἀκόμη καὶ γιὰ τοὺς λογίους ποὺ στὶς ἀρχὲς τοῦ 20οῦ αἰώνα ἀντιτάχθηκαν στὸν πυρήνα τῆς σινικῆς παράδοσης, καταγγέλλοντας τὸν «φεουδαρχικὸ» καὶ «ἀντιεπιστημονικό» της χαρακτήρα.        
Μὲ αἴσθημα  ἱκανοποίησης καὶ χαρᾶς ἡ Ἴνδικτος παρουσιάζει στὸν ἀναγνώστη τὴν  ἀπόδοση αὐτῶν τῶν δύο σημαντικῶν κειμένων τῆς κομφουκιανικῆς Γραμματείας στὰ ἑλληνικά. Ἀπόδοση ποὺ ὁφείλουμε στὸν Σωτήρη Χαλικιᾶ ποὺ μὲ περισσὴ ἐπιμέλεια καὶ κόπο κατάφερε, μετὰ τὰ Ἀνάλεκτα καὶ τὸ Βιβλίο τοῦ Μέγγιου, νὰ ὁλοκληρώσει τὸ φιλόδοξο, καὶ συνάμα τόσο ἀπαιτητικό, ἐγχείρημα τῆς ἀπόδοσης στὴ γλώσσα μας αὐτῆς τῆς ξεχωριστῆς,  ἀλλὰ καὶ τόσο ἐνδιαφέρουσας, θεώρησης τοῦ  ἀνθρώπου καὶ τοῦ κόσμου, ὅπως εἶναι αὐτὴ ποὺ ἐμπεριέχεται στὰ Τέσσερα Βιβλία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: