Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2025

Νέες κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2025

 

Νέες κυκλοφορίες Ιανουαρίου 2025

Ιχνηλασία της Τοπικής Εβραϊκής Ιστορίας
Ελευθερίου Ξένια
Σελίδες: 392
ISBN: 9786182044049
Τιμή: 19,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Το πα­ρόν βι­βλίο συ­νι­στά επε­ξερ­γα­σμέ­νη μορ­φή του πρώ­του μέ­ρους της δι­δα­κτο­ρι­κής έρευ­νας της Ξέ­νι­ας Ελευ­θε­ρίου η οποία εντάσ­σε­ται στον κλά­δο της Δι­δα­κτι­κής της Ιστο­ρί­ας και με­λε­τά τη Δη­μό­σια Ιστο­ρία του Ολο­καυ­τώ­μα­τος των Θεσ­σα­λο­νι­κέ­ων Εβραί­ων, με κε­ντρι­κό άξο­να με­λέ­της τη σχο­λι­κή Ιστο­ρία. Οι εκ­δη­λώ­σεις κα­τά τις Ημέ­ρες Μνή­μης του Ολο­καυ­τώ­μα­τος, η ανέ­γερ­ση νέ­ων μνη­μεί­ων, η πραγ­μα­το­ποί­η­ση μό­νι­μων και πε­ρι­ο­δι­κών εκ­θέ­σε­ων στα μου­σεία της Θεσ­σα­λο­νί­κης και σε πο­λι­τι­στι­κούς χώ­ρους, η ονο­μα­το­θε­σία και με­το­νο­μα­σία οδών της Θεσ­σα­λο­νί­κης, η το­πο­θέ­τη­ση «Δει­κτών Μνή­μης» για τη σή­μαν­ση ιστο­ρι­κών τό­πων, η δι­ε­ξα­γω­γή δι­ε­θνών και πα­νελ­λα­δι­κών επι­στη­μο­νι­κών συ­νε­δρί­ων, ημε­ρί­δων και εκ­παι­δευ­τι­κών σε­μι­να­ρί­ων για το εν λό­γω ιστο­ρι­κό «συ­γκρου­σι­α­κό» τραυ­μα­τι­κό θέ­μα, όπως και η αύξη­ση της εκ­δο­τι­κής πα­ρα­γω­γής, εξε­τά­ζο­νται στην πα­ρού­σα έρευ­να, κα­θώς οι εξε­λί­ξεις στο επι­στη­μο­νι­κό πε­δίο της Ιστο­ρί­ας αφο­ρούν την πα­ρα­γω­γή και τη δι­ά­χυ­ση της ιστο­ρι­κής γνώ­σης, τη συ­γκρό­τη­ση ετε­ρο­γε­νών μορ­φών ιστο­ρι­κής κουλ­τού­ρας και τη δι­α­μόρ­φω­ση συλ­λο­γι­κών ταυ­το­τή­των σε ανα­φο­ρά με το πα­ρελ­θόν και τη βι­ω­μέ­νη εμπει­ρία των κοι­νω­νι­κών υπο­κει­μέ­νων. Το σύγ­χρο­νο πλαί­σιο της Δι­δα­κτι­κής της Ιστο­ρί­ας επι­βάλ­λει την αφύ­πνι­ση όλων ως προς τη δι­α­δι­κα­σία κρι­τι­κού ελέγ­χου της γε­νι­κό­τε­ρης δη­μό­σι­ας χρή­σης της Ιστο­ρί­ας, όπως και κά­θε μορ­φή πλη­ρο­φό­ρη­σης. Σή­με­ρα, ένα από τα νε­ό­τε­ρα και εν­δι­α­φέ­ρο­ντα αντι­κεί­με­να της σύγ­χρο­νης επι­στη­μο­νι­κής έρευ­νας απο­τε­λεί η εξέ­τα­ση των σχέ­σε­ων με­τα­ξύ ακα­δη­μα­ϊ­κής και Δη­μό­σι­ας Ιστο­ρί­ας. H δι­δα­σκα­λία της Το­πι­κής Ιστο­ρί­ας, απο­τε­λώ­ντας μία εναλ­λα­κτι­κή μορ­φή ιστο­ρι­κής εκ­παί­δευ­σης, εν­θαρ­ρύ­νει τη βι­ω­μα­τι­κή κα­τα­νό­η­ση και την έρευ­να του τραυ­μα­τι­κού ιστο­ρι­κού πα­ρελ­θό­ντος. Η έκρη­ξη του εν­δι­α­φέ­ρο­ντος για την επί­μα­χη μνή­μη του Ολο­καυ­τώ­μα­τος από τις κοι­νω­νι­κές και αν­θρω­πι­στι­κές επι­στή­μες, από τη Δη­μό­σια Ιστο­ρία και από την κοι­νω­νία των πο­λι­τών επα­να­φέ­ρει το αίτη­μα της πολ­λα­πλής επε­ξερ­γα­σί­ας του ιστο­ρι­κού τραύ­μα­τος. Το βα­σι­κό ερώ­τη­μα που προ­σπα­θεί να απα­ντη­θεί μέ­σω της πα­ρού­σας με­λέ­της, είναι εάν και σε ποι­ον βαθ­μό η ιστο­ρι­κή λή­θη και η άγνοια για τη γε­νο­κτο­νία των Ελ­λή­νων Εβραί­ων συ­νε­χί­ζει να υφί­στα­ται στη σχο­λι­κή εκ­παί­δευ­ση, πα­ρά τις δι­ε­θνείς εξε­λί­ξεις για την Εκ­παί­δευ­ση του Ολο­καυ­τώ­μα­τος (HolocaustEducation) από πα­γκό­σμι­ους εκ­παι­δευ­τι­κούς ορ­γα­νι­σμούς.
H Ξέ­νια Ελευ­θε­ρίου είναι Δι­δά­κτωρ της Φι­λο­σο­φι­κής Σχο­λής του Α.Π.Θ. με θέ­μα δι­δα­κτο­ρι­κής δι­α­τρι­βής Η προ­σέγ­γι­ση του Ολο­καυ­τώ­μα­τος στο ελ­λη­νι­κό σχο­λείο και η θέ­ση του στη δη­μό­σια ιστο­ρία με επι­βλέ­πο­ντα Κα­θη­γη­τή, τον τ. Κο­σμή­το­ρα της Φι­λο­σο­φι­κής Σχο­λής του Α.Π.Θ., Ομό­τι­μο Κα­θη­γη­τή Δη­μή­τρη Κ. Μαυ­ρο­σκού­φη. Η με­τα­πτυ­χι­α­κή της έρευ­να με τίτ­λο Η δη­μό­σια ιστο­ρία ως συ­γκρου­σι­α­κό θέ­μα: Το Ολο­καύ­τω­μα των Ελ­λή­νων Εβραί­ων στο δι­α­δί­κτυο έλα­βε το 2019 την Υπο­τρο­φία Αρι­στεί­ας «Αλ­μπέρ­τος Ναρ» της Ισ­ρα­η­λι­τι­κής Κοι­νό­τη­τας Θεσ­σα­λο­νί­κης και έπει­τα, δη­μο­σι­εύ­τη­κε από τις εκ­δό­σεις Τα­ξι­δευ­τής (Αθή­να).
Από το 2022 ερ­γά­ζε­ται ως Επι­στη­μο­νι­κή Υπεύ­θυ­νη του Εβρα­ϊ­κού Μου­σείου Θεσ­σα­λο­νί­κης. Οι δύο τε­λευ­ταί­ες εκ­θέ­σεις του Εβρα­ϊ­κού Μου­σείου τις οποί­ες επι­με­λή­θη­κε είναι οι εξής: Θεσ­σα­λο­νι­κέ­ων Συ­να­γω­γές: Άγνω­στες πτυ­χές της Το­πι­κής Ιστο­ρί­ας (2024) και Στιγ­μι­ό­τυ­πα Κα­τα­κτη­τών 1941-1944. Η συλ­λο­γή Ασ­σα­έλ (2024). Τον Δε­κέμ­βριο του 2024 επι­με­λή­θη­κε και τον κα­τά­λο­γο της τε­λευ­ταί­ας έκ­θε­σης. Το 2024 σχε­δί­α­σε και επι­με­λή­θη­κε το πρώ­το μου­σει­ο­παι­δα­γω­γι­κό πρό­γραμ­μα του Εβρα­ϊ­κού Μου­σείου Θεσ­σα­λο­νί­κης με τίτ­λο Εβρα­ϊ­κές γι­ορ­τές στα τρα­πέ­ζια της Θεσ­σα­λο­νί­κης για μα­θη­τές Δη­μο­τι­κού. Το 2023 επι­με­λή­θη­κε την πρώ­τη ψη­φι­α­κή ξε­νά­γη­ση με γυ­α­λιά VR σε οθό­νες αφής στο Εβρα­ϊ­κό Μου­σείο Θεσ­σα­λο­νί­κης με τίτ­λο Ανα­ζη­τώ­ντας τα ίχνη της εβρα­ϊ­κής πα­ρου­σί­ας στη Θεσ­σα­λο­νί­κη.
Το 2021 εκ­δό­θη­καν οι έρευ­νές της στους επι­στη­μο­νι­κούς συλ­λο­γι­κούς τό­μους Νε­ό­τε­ρος Ελ­λη­νι­κός Εβρα­ϊ­σμός. Η δυ­να­μι­κή πα­ρου­σία η οδυ­νη­ρή απου­σία το σή­με­ρα (εκ­δό­σεις University Studio Press) και Με­τά τον πό­λε­μο. Η Θεσ­σα­λο­νί­κη και η τύ­χη των εβρα­ϊ­κών πε­ρι­ου­σι­ών (εκ­δό­σεις Αλε­ξάν­δρεια). Έχει λά­βει μέ­ρος σε δι­ε­θνή και πα­νελ­λή­νια συ­νέ­δρια, ημε­ρί­δες και επι­μορ­φω­τι­κά σε­μι­νά­ρια. Έχει συγ­γρά­ψει επι­στη­μο­νι­κά άρ­θρα και βι­βλι­ο­κρι­σί­ες, κυ­ρί­ως για την το­πι­κή εβρα­ϊ­κή ιστο­ρία, τον αντι­ση­μι­τι­σμό και την προ­σέγ­γι­ση του Ολο­καυ­τώ­μα­τος μέ­σω της Δη­μό­σι­ας Ιστο­ρί­ας. Τα ερευ­νη­τι­κά της εν­δι­α­φέ­ρο­ντα εστι­ά­ζουν στη Δη­μό­σια Ιστο­ρία του Ολο­καυ­τώ­μα­τος, την εβρα­ϊ­κή ιστο­ρία, την Μου­σει­ο­παι­δα­γω­γι­κή, τη Δι­δα­κτι­κή της Ιστο­ρί­ας, την Ιστο­ρία της Εκ­παί­δευ­σης.

…τρεις Κυριακές, Δευτέρα μία…
Τριανταφύλλου Θανάσης
Σελίδες: 440
ISBN: 9786182045442
Τιμή: 19,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Τρία ζευ­γά­ρια φί­λων από πε­ρι­ο­χές της Ατ­τι­κής δι­ορ­γα­νώ­νουν μια μι­κρή από­δρα­ση Σαβ­βα­το­κύ­ρι­α­κου στο χι­ο­νι­σμέ­νο όμορ­φο Πή­λιο. Οι και­ρι­κές συν­θή­κες και το χι­ό­νι που συ­νε­χώς επι­δει­νώ­νε­ται ανα­γκά­ζουν τα πρό­σω­πα της πα­ρέ­ας να πα­ρα­μεί­νουν σχε­δόν απο­κλει­σμέ­να στο ξε­νο­δο­χείο που τους φι­λο­ξε­νεί. Εκεί δι­α­μορ­φώ­νουν τη δι­α­μο­νή τους ανά­λο­γα με τις συν­θή­κες. Τυ­χαία γνω­ρί­ζο­νται και με ένα άλ­λο, ξε­χω­ρι­στής κουλ­τού­ρας, ομό­φυ­λο ζευ­γά­ρι ηλι­κι­ω­μέ­νων. Τα κοι­νά τους εν­δι­α­φέ­ρο­ντα για βι­βλία, κι­νη­μα­το­γρά­φο, τέ­χνες κλπ. συμ­βάλ­λουν στη δι­εύ­ρυν­ση και στα­θε­ρο­ποί­η­ση πια της πα­ρέ­ας με οκτώ πια πρό­σω­πα. Οι βρα­δι­ές και οι μέ­ρες στο Πή­λιο, όπως εξε­λί­χθη­καν, θυ­μί­ζουν μι­κρά εν­δι­α­φέ­ρο­ντα συ­μπό­σια με την πα­λιά ση­μα­σία του όρου. Ο απο­κλει­σμός λό­γω του χι­ο­νιού συ­ντε­λεί στο να γί­νουν όμορ­φες συ­ζη­τή­σεις ποι­κί­λης ύλης. Μι­λούν για πολ­λούς και πολ­λά. Η πα­ρέα συ­νέ­χι­σε να είναι όμορ­φα ζω­ντα­νή και με­τά την επά­νο­δο όλων στην Αθή­να. Ένας επι­πλέ­ον συν­δε­τι­κός κρί­κος υπήρ­ξαν και κά­ποι­ες ερ­γα­σί­ες που ήθε­λαν από κοι­νού να κά­νουν ο μα­θη­μα­τι­κός στο επάγ­γελ­μα Δη­μή­τρης (ένα πρό­σω­πο από τα τρία αρ­χι­κά ζευ­γά­ρια)με έναν από τους και­νού­ρι­ους δυο φί­λους τους, που ως ομό­τι­μος κα­θη­γη­τής του Πο­λυ­τε­χνείου είχε κοι­νά ερευ­νη­τι­κά εν­δι­α­φέ­ρο­ντα με τον Δη­μή­τρη. Ερ­γά­ζο­νταν εντα­τι­κά, για να συ­ντά­ξουν προς δη­μο­σί­ευ­ση ερ­γα­σί­ες που να δί­νουν απα­ντή­σεις σε κά­ποια ανοι­χτά θέ­μα με τους τέ­λει­ους αριθ­μούς. Το τρα­γι­κό γε­γο­νός της άγρι­ας φω­τι­άς στο Μά­τι της Ατ­τι­κής, με τις κα­τα­στρο­φές που εντε­λώς απρό­βλε­πτα έφε­ρε και με τρεις θα­νά­τους, ως πα­ρά­πλευ­ρες συ­νέ­πει­ες εκεί­νης της αξέ­χα­στης νύ­χτας της πυρ­κα­γι­άς, άλ­λα­ξε κα­θο­ρι­στι­κά την κα­τά­στα­ση της πα­ρέ­ας …. Από συ­ντρο­φιά χα­ράς και δη­μι­ουρ­γί­ας, η ζωή σε όσους της πα­ρέ­ας απέ­μει­ναν άλ­λα­ξε άρ­δην…. Κυ­ρί­ως άλ­λα­ξε η ζωή του Δη­μή­τρη από κά­θε άπο­ψη, οδη­γώ­ντας τον σε σκο­τά­δια κα­τά­θλι­ψης…… Οι φί­λοι του σκέ­φτο­νται δι­ά­φο­ρα, για να τον βο­η­θή­σουν να ξα­να­βγεί στις χα­ρές της ζω­ής. Θα τα κα­τα­φέ­ρουν;….
Το βι­βλίο είναι γραμ­μέ­νο ως μια άτυ­πη δι­λο­γία. Δί­νει την αίσθη­ση ενός ζω­ντα­νού δι­α­λό­γου με­τα­ξύ των χα­ρα­κτή­ρων του. Στην σε πολ­λά επί­πε­δα δο­μη­μέ­νη μυ­θο­πλα­σία του, πε­ρι­γρά­φει πε­ρι­ό­δους της ζω­ής τους, με πολ­λές επε­κτά­σεις και ανα­μνή­σεις σε θέ­μα­τα και σκη­νές το­πι­κής και ευρύ­τε­ρης ιστο­ρί­ας, με ανα­φο­ρές σε τέ­χνη, κι­νη­μα­το­γρά­φο, πρό­σω­πα, βι­βλία, συγ­γρα­φείς, ποι­η­τές, ακό­μη και σε απλές, κα­τα­το­πι­στι­κές συ­ζη­τή­σεις, για επι­στη­μο­λο­γι­κά θέ­μα­τα με αριθ­μούς στην πο­ρεία τους στον χρό­νο. Η ανα­δρο­μή σε ανα­μνή­σεις και γε­γο­νό­τα απο­τε­λεί μια όμορ­φη σύν­θε­ση σε έναν πλού­σιο καμ­βά, που κρα­τάει αμεί­ω­το το εν­δι­α­φέ­ρον του ανα­γνώ­στη. Σ’ αυτό συμ­βάλ­λει η πο­λύ προ­σε­κτι­κά δο­μη­μέ­νη πα­ρου­σί­α­σή τους σε κύ­κλους, με μια σπει­ρο­ει­δή εξέ­λι­ξη τους. Η πο­λυ­πλο­κό­τη­τα των γε­γο­νό­των του βι­βλίου είναι έξω από στε­ρε­ό­τυ­πα μι­ας εύκο­λης μυ­θο­πλα­σί­ας …..
Ο Θα­νά­σης Τρι­α­ντα­φύλ­λου γεν­νή­θη­κε και δι­α­μέ­νει στη Λά­ρι­σα. Σπού­δα­σε μα­θη­μα­τι­κά στο Αρι­στο­τέ­λειο Πα­νε­πι­στή­μιο Θεσ­σα­λο­νί­κης. Το 1976 δι­ο­ρί­στη­κε ως κα­θη­γη­τής μα­θη­μα­τι­κών στη δευ­τε­ρο­βάθ­μια δη­μό­σια εκ­παί­δευ­ση. Δι­ε­τέ­λε­σε από το 1986 Δι­ευ­θυ­ντής δι­α­φό­ρων Σχο­λι­κών μο­νά­δων Δ.Ε. Το 2003 επι­λέ­χθη­κε ως Σχο­λι­κός Σύμ­βου­λος Μα­θη­μα­τι­κών. Ασχο­λή­θη­κε με ζη­τή­μα­τα επι­μόρ­φω­σης κα­θη­γη­τών, ως συ­νερ­γά­της-επι­μορ­φω­τής (από το 1995) του Πε­ρι­φε­ρει­α­κού Επι­μορ­φω­τι­κού Κέ­ντρου (Π.Ε.Κ.) Λά­ρι­σας, του οποίου δι­ε­τέ­λε­σε και Ανα­πλη­ρω­τής Δι­ευ­θυ­ντής-Υπο­δι­ευ­θυ­ντής του για ορι­σμέ­νο δι­ά­στη­μα. Το 2010 συ­ντα­ξι­ο­δο­τή­θη­κε ως Προ­ϊ­στά­με­νος Επι­στη­μο­νι­κής και Παι­δα­γω­γι­κής Κα­θο­δή­γη­σης Δ.Ε. Πε­ρι­φε­ρει­α­κής Δ/νσης Εκπ/σης Θεσ­σα­λί­ας και Σχο­λι­κός Σύμ­βου­λος. Δι­ε­τέ­λε­σε μέ­λος και -στη συ­νέ­χεια- Πρό­ε­δρος της Καλ­λι­τε­χνι­κής Επι­τρο­πής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Λά­ρι­σας («Θεσ­σα­λι­κό Θέ­α­τρο»), κα­τά τα έτη 1989-1997. Είναι μέ­λος της Ε.Μ.Ε. (Ελ­λη­νι­κής Μα­θη­μα­τι­κής Εται­ρεί­ας) και επί σει­ρά ετών Πρό­ε­δρος του Πα­ραρ­τή­μα­τος της Ε.Μ.Ε. Λά­ρι­σας. Οι δυο γιοι του Θω­μάς και Θο­δω­ρής είναι γι­α­τροί.
Έγρα­ψε και κυ­κλο­φό­ρη­σαν μέ­χρι σή­με­ρα:
Οι Αριθ­μοί και άλ­λες μα­θη­μα­τι­κές ψη­φί­δες στο έρ­γο του Οδυσ­σέα Ελύ­τη, Επί­κε­ντρο, Θεσ­σα­λο­νί­κη 2012.
Επτά βι­βλία για μι­κρά παι­διά (ΣΑΤ ΕΚ­ΔΟ­ΤΙ­ΚΗ ΕΠΕ-ΝΑΥ­ΤΙ­ΛΟΣ, Πει­ραι­άς 1989, 1990). (Εξα­ντλη­μέ­να).
Τρι­α­ντα­φύλ­λου Θαν., Κα­λο­γι­άν­νης Αντ., Μα­θη­μα­τι­κά Γ' Λυ­κείου- ΑΝΑ­ΛΥ­ΣΗ, εκδ. ΚΟΡ­ΦΗ, Αθή­να 1993. (Εξα­ντλη­μέ­νο).
Κα­λο­γι­άν­νης Αντ., Τρι­α­ντα­φύλ­λου Θαν., Ασκή­σεις Ανά­λυ­σης, εκδ. ΚΟΡ­ΦΗ, Αθή­να 1994. (Εξα­ντλη­μέ­νο).
Το βι­βλίο του Μα­θη­μα­τι­κά και Λο­γο­τε­χνία είναι το δεύ­τε­ρο με το οποίο επι­χει­ρεί­ται μια μα­θη­μα­τι­κή ιχνη­λα­σία σε μη μα­θη­μα­τι­κά κεί­με­να της λο­γο­τε­χνί­ας.

Μνήμη, αναπαράσταση και φιλοσοφία στη λογοτεχνία του στρατοπέδου
Πολίτου Μαρία
Σελίδες: 136
ISBN: 9786182045305
Τιμή: 9,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Στο βι­βλίο αυτό πα­ρου­σι­ά­ζο­νται και με­λε­τώ­νται συ­γκρι­τι­κά τρία εμ­βλη­μα­τι­κά έρ­γα της στρα­το­πε­δι­κής λο­γο­τε­χνί­ας (Στά­λαγκ VI C, Ημε­ρο­λό­γιο της ομη­ρί­ας του Όμη­ρου Πέλ­λα, Μια ημέ­ρα του Ιβάν Ντε­νί­σο­βιτς του Αλε­ξά­ντρ Σολ­ζε­νί­τσιν, Λοι­μός του Αν­δρέα Φρα­γκιά) που δι­α­σώ­ζουν πα­ράλ­λη­λα την ιστο­ρι­κή μνή­μη για τις συν­θή­κες δι­α­βί­ω­σης των κρα­του­μέ­νων στα στρα­τό­πε­δα συ­γκέ­ντρω­σης του Ολο­κλη­ρω­τι­σμού (Να­ζι­σμού και Στα­λι­νι­σμού) στην Ευρώ­πη και κα­τά τη δι­άρ­κεια του Ελ­λη­νι­κού Εμ­φυ­λίου. Η αφη­γη­μα­τι­κή ανα­πα­ρά­στα­ση των γε­γο­νό­των αυτών, έτσι όπως τα βί­ω­σαν οι συγ­γρα­φείς των έρ­γων, θα μας οδη­γή­σει στη φι­λο­σο­φι­κή δι­ε­ρεύ­νη­ση του ακραίου κα­κού της στρα­το­πε­δι­κής βί­ας και των βα­σα­νι­στη­ρί­ων, της σχέ­σης ελεύ­θε­ρης βού­λη­σης και ανα­γκαι­ό­τη­τας, της απο­προ­σω­πο­ποί­η­σης των θυ­τών και των θυ­μά­των, της ηδο­νής που επι­φέ­ρει η άσκη­ση της εξου­σί­ας από άν­θρω­πο σε άν­θρω­πο. Το σώ­μα και οι τα­λαι­πω­ρί­ες που υφί­στα­ται σε συν­θή­κες τέ­τοιου τύ­που εγκλει­σμού, η αγω­νία και ο τρό­μος του θα­νά­του, ο στο­χευ­μέ­νος υπο­βι­βα­σμός στο επί­πε­δο του ζώου, η αν­θρώ­πι­νη εκ­μη­δέ­νι­ση και η νο­μι­μο­ποί­η­ση της απαν­θρω­πο­ποί­η­σης του Εαυ­τού και του Άλ­λου, η «γυ­μνή ζωή», αυτή που κα­θί­στα­ται στα­δι­α­κά και με­θο­δι­κά ανά­ξια να βι­ω­θεί, θα βρε­θούν στο κέ­ντρο του φι­λο­σο­φι­κού προ­βλη­μα­τι­σμού μας, με βα­σι­κούς οδη­γούς τα λο­γο­τε­χνι­κά κεί­με­να αλ­λά και τον στο­χα­σμό ση­μα­ντι­κών φι­λο­σό­φων, όπως οι Todorov, Foucault, Agamben, Arendt, Levinas, Merleau-Ponty και Ricoeur.
H Μα­ρία Πο­λί­του γεν­νή­θη­κε στη Θεσ­σα­λο­νί­κη όπου ζει και ερ­γά­ζε­ται­ως φι­λό­λο­γος στη Μέ­ση­Εκ­παί­δευ­ση. Σπού­δα­σε Κλα­σι­κή Φι­λο­λο­γία στη Φι­λο­σο­φι­κή Σχο­λή του ΑΠΘ και Θε­α­τρο­λο­γία στο Τμή­μα Θε­ά­τρου της Σχο­λής Κα­λών Τε­χνών του ΑΠΘ. Κά­το­χος με­τα­πτυ­χι­α­κών τίτ­λων, του Δι­α­τμη­μα­τι­κού Προ­γράμ­μα­τος Με­τα­πτυ­χι­α­κών Σπου­δών (ΔΠ­ΜΣ) «Ευρω­πα­ϊ­κής Λο­γο­τε­χνί­ας και Πο­λι­τι­σμού» ΑΠΘ και του ΔΠ­ΜΣ «Φι­λο­σο­φία: Κεί­με­να, Ερ­μη­νεί­ες, Πρα­κτι­κές» των τμη­μά­των Φι­λο­σο­φί­ας Παι­δα­γω­γι­κής και Πο­λι­τι­κών Επι­στη­μών ΑΠΘ. Από τον Ιού­νιο του 2024 είναι υπο­ψή­φια δι­δά­κτωρ στο Τμή­μα Βυ­ζα­ντι­νών και Νε­ο­ελ­λη­νι­κών Σπου­δών του Πα­νε­πι­στη­μίου Κύ­πρου. Τα κύ­ρια ερευ­νη­τι­κά της εν­δι­α­φέ­ρο­ντα αφο­ρούν σε ζη­τή­μα­τα που απορ­ρέ­ουν από τη σχέ­ση της Λο­γο­τε­χνί­ας με την Ιστο­ρία. Έχει λά­βει μέ­ρος με ανα­κοι­νώ­σεις σε επι­στη­μο­νι­κά συ­νέ­δρια και ημε­ρί­δες.Κρι­τι­κά κεί­με­νά της έχουν δη­μο­σι­ευ­τεί σε έντυ­πα και ηλε­κτρο­νι­κά λο­γο­τε­χνι­κά πε­ρι­ο­δι­κά, κα­θώς και σε πρα­κτι­κά συ­νε­δρί­ων. Έχει συμ­με­τά­σχει με­κρι­τι­κά δο­κί­μια και ποι­ή­μα­τά της σε συλ­λο­γι­κούς τό­μους και αν­θο­λο­γί­ες. Έχει εκ­δώ­σει ως τώ­ρα τρεις ποι­η­τι­κές συλ­λο­γές: Εφή­με­ρη στην Πέ­να του Θεού (2014), επι­τέ­λους απο­βί­βα­ση (2018), Στο σώ­μα σου κή­πος (2024). Είναι μέ­λος της Εται­ρί­ας Λο­γο­τε­χνών Θεσ­σα­λο­νί­κης.

Αρχιγένεια Εκπαιδευτήρια
Παλάζη Φ. Μαριάνθη
Σελίδες: 376
ISBN: 9786182045343
Τιμή: 22,00 € (περιλαμβάνει Φ.Π.Α.)
Η με­λέ­τη αυτή δι­ε­ρευ­νά την ιστο­ρία του εκ­παι­δευ­τι­κού συ­γκρο­τή­μα­τος των Αρ­χι­γε­νεί­ων (τμή­μα θη­λέ­ων 1857-1922, αρ­ρέ­νων 1868-1894), από την ίδρυ­σή του το 1857 έως την παύ­ση της λει­τουρ­γί­ας του το 1922, τα δί­κτυα επαγ­γελ­μα­τι­κής κι­νη­τι­κό­τη­τας και την κοι­νω­νι­κό­τη­τα των απο­φοί­των του. Η δι­ε­ρεύ­νη­ση ανέ­δει­ξε τις δι­α­φο­ρε­τι­κές δι­οι­κή­σεις υπό τις οποί­ες λει­τούρ­γη­σαν τα Αρ­χι­γέ­νεια και τις αντί­στοι­χες εκ­παι­δευ­τι­κές επι­λο­γές και πρό­τυ­πα: την «Aρχι­γέ­νειο» δι­οί­κη­ση κα­τά το γαλ­λι­κό εκ­παι­δευ­τι­κό σύ­στη­μα, την «Πα­τρι­αρ­χι­κή» ως ανώ­τε­ρο εθνι­κό ίδρυ­μα’, και εκεί­νη της Ελ­λη­νι­κής Πο­λι­τι­κής Δι­οί­κη­σης Θρά­κης κα­τά τον τύ­πο του Αρ­σα­κείου. Πα­ρά τα δι­α­φο­ρε­τι­κά εκ­παι­δευ­τι­κά πρό­τυ­πα, στα­θε­ρά γνω­ρί­σμα­τα υπήρ­ξαν η συ­νε­χής επι­κοι­νω­νία με τα παι­δα­γω­γι­κά και μου­σι­κά ευρω­πα­ϊ­κά ρεύ­μα­τα, ο πρα­κτι­κός χα­ρα­κτή­ρας των σπου­δών, ο προ­σα­να­το­λι­σμός στην κά­λυ­ψη των εκ­παι­δευ­τι­κών ανα­γκών των ελ­λη­νορ­θό­δο­ξων κοι­νο­τή­των της πε­ρι­φέ­ρει­ας, και η προ­σαρ­μο­γή των εκ­παι­δευ­τι­κών επι­λο­γών στη με­τα­βαλ­λό­με­νη πο­λι­τι­κή συ­γκυ­ρία, όπως: η έμ­φα­ση στα μα­θή­μα­τα «ελ­λη­νι­κό­τη­τας» (ελ­λη­νι­κά, θρη­σκευ­τι­κά, εκ­κλη­σι­α­στι­κή μου­σι­κή), όταν εντεί­νο­νται οι εθνι­κοί και θρη­σκευ­τι­κοί αντα­γω­νι­σμοί ή επι­δι­ώ­κε­ται η προ­σέγ­γι­ση των τουρ­κο­φώ­νων ορ­θο­δό­ξων από άλ­λα δόγ­μα­τα, και η επα­να­λει­τουρ­γία του Οικο­τρο­φείου, για την εκ­παί­δευ­ση με­γα­λύ­τε­ρου αριθ­μού δι­δα­σκα­λισ­σών, κα­τά την κο­ρύ­φω­ση της αντι­βουλ­γα­ρι­κής πο­λι­τι­κής.
Η ίδρυ­ση και λει­τουρ­γία των Αρ­χι­γε­νεί­ων απο­τέ­λε­σε συμ­βο­λή στον εκ­συγ­χρο­νι­σμό της ελ­λη­νορ­θό­δο­ξης κοι­νό­τη­τας στο πε­δίο της εκ­παί­δευ­σης, το­μή στα μο­ντέ­λα ζω­ής των κο­ρι­τσι­ών, που συ­νή­θι­ζαν να εγκλεί­ο­νται στο σπί­τι έως τον γά­μο τους, και εφαρ­μο­γή στην πρά­ξη της ρι­ζο­σπα­στι­κής φι­λο­σο­φι­κο-πο­λι­τι­κής άπο­ψης για την ανά­γκη εκ­παί­δευ­σης όλων, ανε­ξαρ­τή­τως κοι­νω­νι­κο-οικο­νο­μι­κής κα­τα­γω­γής. Ιδρύ­θη­κε για την ωφέ­λεια του έθνους’ εκτός αστι­κού χώ­ρου, στον οποίο συ­νή­θως ανα­γεί­ρο­νταν πα­ρό­μοια ιδρύ­μα­τα∙ δι­α­δρα­μά­τι­σε ρό­λο στη δι­ά­δο­ση της ελ­λη­νο­φω­νί­ας, με το εκτε­τα­μέ­νο δί­κτυο γε­ω­γρα­φι­κής κι­νη­τι­κό­τη­τας των απο­φοί­των του δι­δα­σκα­λείου, που συ­νή­θι­ζαν να απο­κτούν δύο πτυ­χία, δα­σκά­λας και νη­πι­α­γω­γού, για να δι­δά­ξουν στην πε­ρι­φέ­ρεια, ενώ στο μι­κρα­σι­α­τι­κό τμή­μα (βό­ρειο και κε­ντρι­κό), το δί­κτυο απο­κτά διτ­τή λει­τουρ­γία, εκ­παι­δευ­τι­κή ή/και γα­μή­λια, ως τρό­πο κα­τα­πο­λέ­μη­σης της τουρ­κο­φω­νί­ας. Το ίδρυ­μα ενέ­τα­ξε τις από­φοι­τες στη συλ­λο­γι­κό­τη­τα των «αρ­χι­γε­νί­δων», εν­δυ­να­μώ­νο­ντας την αυτο­πε­ποί­θη­σή τους, με απο­τέ­λε­σμα, πα­ρά τους πε­ρι­ο­ρι­σμούς που έθε­ταν ο δη­μό­σι­ος και ιδι­ω­τι­κός χώ­ρος, να πα­ρα­μέ­νουν στο επάγ­γελ­μα, με πο­λύ­μορ­φες προ­σαρ­μο­γές «εαυ­τού», και να ανα­λαμ­βά­νουν συλ­λο­γι­κή δρά­ση με κοι­νω­νι­κο­πο­λι­τι­κές προ­ε­κτά­σεις.
Η Μα­ρι­άν­θη Φ. Πα­λά­ζη γεν­νή­θη­κε και ζει στους Νέ­ους Επι­βά­τες Θεσ­σα­λο­νί­κης. Απο­φοί­τη­σε από το Τμή­μα Ιστο­ρί­ας και Αρ­χαι­ο­λο­γί­ας της Φι­λο­σο­φι­κής Σχο­λής του ΑΠΘ και έλα­βε το με­τα­πτυ­χι­α­κό της δί­πλω­μα από το King’s College του Πα­νε­πι­στη­μίου του Λον­δί­νου. Εκ­πό­νη­σε δι­δα­κτο­ρι­κό στο Πα­νε­πι­στή­μιο Κρή­της, όπου δι­ε­ξή­γε και με­τα­δι­δα­κτο­ρι­κή έρευ­να με υπο­τρο­φία του ΙΚΥ και της Ευρω­πα­ϊ­κής Ένω­σης, και όπου συ­νε­χί­ζει συμ­με­τέ­χο­ντας σε δι­ε­πι­στη­μο­νι­κό ερευ­νη­τι­κό πρό­γραμ­μα συ­νερ­γα­σί­ας με­τα­ξύ των Τμη­μά­των Ιστο­ρί­ας και Ια­τρι­κής. Τα ερευ­νη­τι­κά της εν­δι­α­φέ­ρο­ντα εστι­ά­ζο­νται στην ιστο­ρία της ελ­λη­νορ­θό­δο­ξης κοι­νό­τη­τας της ύστε­ρης οθω­μα­νι­κής πε­ρι­ό­δου, όπως και στην ιστο­ρία της εκ­παί­δευ­σης και των γυ­ναι­κών. Στην ερ­γο­γρα­φία της πε­ρι­λαμ­βά­νο­νται, εκτός από επι­στη­μο­νι­κά άρ­θρα, η μο­νο­γρα­φία Ένα Όνο­μα, Δύο Τό­ποι: Επι­βά­τες Ανα­το­λι­κής Θρά­κης, Νέοι Επι­βά­τες Θεσ­σα­λο­νί­κης (Αθή­να: Ίδρυ­μα Μεί­ζο­νος Ελ­λη­νι­σμού, 2009). Έχει επί­σης συμ­με­τά­σχει σε συ­νέ­δρια και επι­στη­μο­νι­κές εκ­θέ­σεις (για τον γυ­ναι­κείο Τύ­πο και την εκ­παί­δευ­ση της ελ­λη­νορ­θό­δο­ξης κοι­νό­τη­τα
Εκδόσεις Επίκεντρο,
Πλατεία Ναυαρίνου 9, Θεσσαλονίκη, Τ.Κ. 54622
τηλ. 2310-256146
books@epikentro.gr
www.epikentro.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: