ΕΥΗ ΒΟΥΛΓΑΡΑΚΗ-ΠΙΣΙΝΑ
Ο Εραστής
Σειρά: Νεοελληνική Πεζογραφία
Μυθιστόρημα
Διαστάσεις: 14χ21, χαρτόδετο, 100 σελ.
Γνωστή από μελέτες, άρθρα, δοκίμια, μεταφράσεις αλλά και βιβλία για παιδιά η Εύη Βουλγαράκη-Πισίνα μας δίνει τώρα ένα έξοχο λογοτέχνημα, συναρπαστικής δομής και συνέχειας. Κρατώντας αυστηρά τη μια σκοπιά της αφηγήτριας και κεντρικής ηρωίδας του έργου μας οδηγεί στο λαβύρινθο της ανθρώπινης αυτογνωσίας μέσα από αποκαλύψεις που γίνονται σταδιακά, σε στρώματα επάλληλα.
Τα χαρακτηριστικά της κεντρικής ηρωίδας σχηματίζουν έναν πολύ αντιπροσωπευτικό ανθρώπινο τύπο, με ανάγκες και διαθέσεις πάγκοινες αλλά με υπερέχουσες ευαισθησίες. Συνάμα καταγράφονται τυπικές διαθέσεις της σύγχρονης εποχής.
Το βιβλίο καταφέρνει να απορροφήσει τον αναγνώστη και η συγγραφέας να ανανεώσει το επιστολικό είδος μυθιστορήματος, εξερευνώντας νέους τρόπους της γραφής με πειραματική διάθεση.
Έντονη εναλλαγή ύφους, ανάλογη με τις μεταπτώσεις της πρωτοπρόσωπης αφηγήτριας, αφηγηματικά και στοχαστικά μέρη, δραματικά στοιχεία και χιούμορ, υπόκωφες ανατροπές και κλιμάκωση, όλα δένουν άρτια μεταξύ τους σε ένα ψυχολογικό ταξίδι.
Ο τίτλος ας μην ξεγελάσει κανέναν: δεν πρόκειται για ρομάντζο.
33% Αντάρτης
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΟΣΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΑΚΡΕΛ
33% Αντάρτης: Μια Αληθινή Ιστορία
Σειρά: Νεοελληνική Πεζογραφία
Διαστάσεις: 14χ21, χαρτόδετο, 144 σελ.
Ίσως η λογοτεχνία να καταφέρνει να ζωντανεύει την ιστορία με τρόπο που δεν το μπορούν οι ιστορικές σπουδές.
Ίσως η κορυφαία λογοτεχνία να συνδέθηκε συχνά με αληθινές ιστορίες, με επικές, τραγικές, ηρωικές ή ανθρώπινες στιγμές μεγάλων πολέμων.
Η λιτή και ζωηρή γραφή της Αρετής Γεωργοσοπούλου-Μακρέλ, και η μυθοπλαστική της δύναμη αναπλάθουν μια αληθινή ιστορία, που συνέβη στην Αθήνα και τον Πειραιά τα χρόνια της Κατοχής και της Αντίστασης.
Ένας άνθρωπος που κινείται με πολλούς φυσικούς περιορισμούς, ανακαλύπτει την αληθινή έννοια του ηρωισμού.
Και όμως, όπως λέει η συγγραφέας, «δεν επιχειρείται αποτύπωση ιστορικών γεγονότων εδώ. Μία είναι η κεντρική σκέψη – τίποτα μα τίποτα δεν είναι όπως πριν μετά από έναν πόλεμο. Και αυτό παραμένει επίκαιρο και θα παραμείνει στην σκέψη μας, στη ζωή μας, στη ζωή γειτονικών λαών».
Έξω απ' το καφενείο ΕΛΛΑΣ , ο κόσμος αυτός γράφει την ιστορία του μέσα απ' αυτό το ξέφρενο ξέσπασμα.
'Είναι όλοι εκεί.
Ο Πειραιάς, η πανέμορφη πόλη που γεννήθηκα, θ' αναστηθεί, θα ξαναζωντανέψει, θα φύγει η σκοτεινιά, η πείνα, ο τρόμος, ο εξευτελισμός.
Τους κοιτώ από κοντά, όλοι κλαίνε, μα ξεχωρίζουν αυτοί που κλαίνε και λυτρώνονται, απ' αυτούς που κλαίνε για εκείνους που έφυγαν γρήγορα, δοξασμένα, δίκαια η άδικα, από γενναίο αντίπαλο ή δειλό προδότη.
Εκεί, στην καρδιά του Πειραιά η Ελλάδα δονείται.
Οι αρχέγονες μυστικές φωνές της δοξασμένης φυλής ενώνονται με τους ήχους της εκκλησίας και υψώνονται στον ουρανό.
Τα ρίγη διατρέχουν το κορμί μου που αρνείται να κουνηθεί, να μη χάσει τίποτα απ' την μαγεία αυτή, στέκομαι εκεί κι αφήνω τη χαρά και την έκσταση να με συνεπάρει.
Τέσσερα χρόνια τρομακτικά, φοβερά που με πλάκωναν, έφυγαν από πάνω μου μονομιάς. Αισθάνομαι γεμάτος, ανθρώπινος, δικαιωμένος και περήφανος που έχω συνεισφέρει κάτι ελάχιστο κι εγώ για αυτή τη μεγαλειώδη και μοναδική στιγμή.
Τα κατ' Oίκον
ΔΩΡΑ ΚΑΡΑΦΥΛΛΗ Τα κατ' Οίκον: Κοινολογήματα για τα Εντός και τα Αυτά
Σειρά: Νεοελληνική Πεζογραφία Αφήγημα
Πίνακας Εξωφύλλου και Κοσμήματα Ψευδοτίτλων: Αλεξάνδρα Αγούδημου
Διαστάσεις 14χ21, χαρτόδετο, 112 σελ.
Ένα ασυνήθιστο θέμα, μια ασυνήθιστα χαρισματική γραφή και ένας λόγος παιγνιώδης χαρακτηρίζουν το έργο της Δώρας Καραφύλλη.
Όταν η μητρότητα οδηγεί μια νέα γυναίκα να επιλέξει και να δοκιμάσει έναν κατ' οίκον εγκλεισμό, ξεκινά η αφήγηση που αρμολογείται πάνω στα γράμματα της αλφαβήτας.
Ετσι, είκοσι τέσσερις οίκοι από σπονδυλωτά κείμενα αναφέρονται σε διάφορες διαστάσεις του χώρου της ηρωίδας.
Μέσα από την καθημερινότητα αναδεικνύονται τα μεγάλα θέματα της ζωής σε μια συνεχή διαλεκτική του μέσα με το έξω, του ιδιωτικού με το δημόσιο, της συζυγικής συγχορδίας παράλληλα με την αντινομία των δύο φύλων, τις υψιπετείς πτήσεις του ονείρου μαζί με τις απότομες γειώσεις που γεννούν τα καμώματα και οι ανάγκες των παιδιών.
Μια στιβαρή και συναρπαστική αφήγηση γεμάτη κριτικά σχόλια, αυτοσαρκασμό, τρυφερότητα, χιούμορ και ένταση.
Ο χαρακτηρισμός «Κοινολογήματα» στον υπότιτλο, ως πληθυντικός, σηματοδοτεί τόσο τις «εξομολογήσεις σε κοινό» όσο και τους λόγους για «κοινούς τόπους».
Η Δώρα Καραφύλλη είναι γνωστή φιλόλογος, θεατρολόγος και μεταφράστρια, τώρα όμως πρωτοεμφανίζεται ως συγγραφέας.
Θαλασσινές Λοξοδρομίες
ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΝΑΣΤΟΥ Θαλασσινές λοξοδρομίες
Σειρά: Νεοελληνική Πεζογραφία Μυθιστόρημα
Διαστάσεις 14χ21, χαρτόδετο, 126 σελ.
Πίνακας Εξωφύλλου και Κοσμήματα Ψευδοτίτλων: Κυριάκος Λαζαρίδης
Το δεύτερο αυτό σπονδυλωτό μυθιστόρημα καθιερώνει τον Νίκο Παπανάστου ως έναν από τους σημαντικούς σύγχρονους έλληνες πεζογράφους. Ενώ στο πρώτο του βραβευμένο έργο Τόξο Μεγίστου Κύκλου (Έπαινος Πεζογραφίας Νίκου Καββαδία) μας έδωσε ένα υπέροχο πανόραμα της ναυτικής ζωής, στο δεύτερο, ωριμότερο συγγραφικά, έργο του ο συγγραφέας λοξοδρομεί σε ματιές αναλυτικότερες, βαθύτερες, κοντινότερες.
Ο ανεπιτήδευτος λόγος του, ο χαρακτηριστικός ρεαλισμός των χαρακτήρων του και η αφηγηματική του μαεστρία αγγίζουν και μαγεύουν τον σημερινό αναγνώστη.
Ο Νίκος Παπανάστου δεν καμώνεται πως είναι συγγραφέας.
Η γνησιότητά του πείθει και το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα κερδίζεται μέσα από μιαν εξαιρετική όσο και ζηλευτή απλότητα.
Παρόμοια, η επιλογή των θεμάτων του είναι τέτοια που υπόσχεται να αγγίξει τις καρδιές των ελλήνων εραστών της θάλασσας του λόγου – και όχι μόνο!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου