Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2008

ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ ΒΙΒΛΙΩΝ

Xάλασε το χωριό μας χάλασε ιστορίες περί ακμής και πτώσης στην Λευκίμη Έβρου. ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΥΔΙΚΟΣΑναζητήσεις πολιτιστικής πολιτικής
Συγγραφέας: Λαοκράτης Βάσσης ISBN: 978 - 960 - 6748 - 30 - 1 Σελίδες: 178
Στα έντεκα δοκίμια αυτού του βιβλίου ο Λαοκράτης Βάσσης αναζητεί τα π ο λ ι τ ι σ τ ι κ ά
π α τ ή μ α τ α του τόπου μας στην ομιχλώδη ανηφοριά του 21ου αιώνα. Απ' τον πρόλογό του προϊδεάζει για το περιεχόμενό του:
«Οι Αναζητήσεις πολιτιστικής πολιτικής είναι απόπειρες απαντήσεων στις πολιτιστικές μου αγωνίες.
Στις ελληνικές πολιτιστικές μου αγωνίες...».
Γνωρίζοντας καλά τον κίνδυνο της ιδεολογικοποίησης των αναζητήσεών του, δεν προσπαθεί να «κλείσει» αλλά να «ανοίξει» τον προβληματισμό για ένα ευρύ φάσμα πολιτιστικών θεμάτων.
«Ο ελληνισμός, γράφει, δεν είναι θρησκεία, η ελληνικότητα δεν είναι δόγμα».
Αναζητώντας την πολιτιστική μας στρατηγική:
α) συνεισφέρει στον προσδιορισμό του χαρακτήρα της και στην αποσαφήνιση του πολιτιστικού μας προβλήματος και
β) ψάχνει τον αξιακό πυρήνα και τις ρήτρες, όπως τις αποκαλεί, του παραδοσιακού πολιτιστικού μας προτύπου, που αυτές ορίζουν τις ζητούμενες πολιτιστικές συντεταγμένες του ελληνισμού.
Τις θεωρήσεις του συνοδεύει και η αποτύπωση του στίγματος δέκα συγκεκριμένων προτάσεων, που συνθέτουν το δυνητικό πλαίσιο της ακολουθητέας πολιτιστικής πολιτικής, αλλά και προτάσεις βαρύνουσας σημασίας πολιτιστικών παρεμβάσεων, όπως η ίδρυση τριών μεγάλων υπερατλαντικών Μουσείων ή η δημιουργία της Μεγάλης Βιβλιοθήκης της Γραμματείας του Ελληνισμού.
Συναρτά τη λύση του πολιτιστικού μας προβλήματος, τη δημιουργική πολιτιστική μας διέξοδο προς το μέλλον, με τη διεμβόλιση του παγιδευτικού δίπολου: νοσηρός ελληνοκεντρισμός -νοσηρός αντιελληνοκεντρισμός, που απ' τα μέσα της Μεταπολίτευσης άρχισε να εμφανίζεται ως σύγκρουση «εκσυγχρονιστών» - «αντίεκσυγχρονιστών», ψευδώνυμη προφανώς σύγκρουση, πίσω απ' την οποία κρύβονται όλες οι αλληλοτροφοδοτούμενες διχαστικές ακρότητες που ταλάνισαν και ταλανίζουν τον τόπο μας.
Το περιώνυμο βιβλίο ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού, που καλώς απεσύρθη, είναι ενδεικτικό και διδακτικό επεισόδιο αυτής της ψευδώνυμης και αδιέξοδης σύγκρουσης (βλ. Τα ενδότερα του βιβλίου ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού, σελ. 115-120).
Μεταξύ των πολλών θεμάτων που προσεγγίζει, όπως δείχνουν και οι τίτλοι των δοκιμίων, είναι ιδιαιτέρου ενδιαφέροντος «Η πολιτιστική αντίσταση των τοπικών κοινωνιών» και προπαντός η επίμαχη σχέση «Αριστεράς και πολιτιστικής πολιτικής».
Ο επίλογος στο συγκεκριμένο δοκίμιο είναι χαρακτηριστικός:
«Η σύχρονη Αριστερά, για να μπορεί να διεκδικεί ρόλο πολιτικής και πολιτιστικής πρωτοπορίας, άρα την ιδεολογική της «ηγεμονία», πρέπει, να έχει τόπο και να πατάει γερά στον τόπο της.
Γιατί μια Αριστερά χωρίς «τόπο», είναι μια ανέστια και καθ' όλα... άτοπη Αριστερά». Στο τελευταίο δοκίμιο του βιβλίου:
Καράγιωργας και Μεταπολίτευση, όπου φωτίζει την εναλλακτική πολιτική σκέψη του αγωνιστή με το απαράμιλλο ήθος, σημειώνει:
«Η μορφή του Καράγιωργα ενοχλεί.
Ενοχλεί την πολιτική της ενοχής και την κοινωνία της συνενοχής.
Ενοχλεί, γιατί θυμίζει πως υπήρχε κι άλλος δρόμος στη Μεταπολίτευση.
Ενοχλεί, γιατί θυμίζει πως και τώρα, στη Μεταπολίτευση των επιγόνων, με τη μελαγχολία να επικάθηται στους ορίζοντές μας, υπάρχει άλλος δρόμος».
Στις «Αναζητήσεις Πολιτιστικής Πολιτικής» ο Λαοκράτης Βάσσης, όπως τα θέλει και η αλήθεια του ποιητικού λόγου (βλ. σελ. 11), ψάχνει ανοιχτό πολιτιστικό δρόμο προς το μέλλον προσπερνώντας τους φρυάζοντες νεοορθόδοξους ψευτοκαλόγερους» και τους προπετείς προοδευτικούς του τόπου μας.
Έρωτας με την πρώτη μπουκιά
Λένα Τερκεσίδου
1η έκδοση, Μάιος 2008
ISBN: 978-960-6748-21-9
Αληθινές Ερωτικές Ιστορίες Με Γεύσεις
Πόση σως υποκρισίας μπορεί να καλύπτει μία σχέση;
Πόσο κρύο μπορεί να είναι το πιάτο της εκδίκησης;
Πόσο πικρή μπορεί να είναι η αποκάλυψη ενός μυστικού και πόσο άνοστη η κατάληξη ενός ειδυλλίου;
Πώς σερβίρουμε μια απόφαση στον εαυτό μας και στον άλλο;
Υπάρχει συνταγή για μία ευτυχισμένη σχέση;
Και... τελικά είναι μύθος ή όχι ο έρωτας με την πρώτη μπουκιά;
Στην εποχή των εφήμερων σχέσεων και των αντιθέσεων, του φθηνού έρωτα και των ψεύτικων υποσχέσεων, επτά ιστορίες έρχονται να μας ταρακουνήσουν από τη ρουτίνα της καθημερινότητας, συστήνοντάς μας τους ανθρώπους που γεύονται τη ζωή δίπλα μας. Πρόκειται για επτά αληθινές ιστορίες με γεύση μοναξιάς, χωρισμού, προδοσίας, χαράς, υπομονής, αλλά και ελπίδας.
Ιστορίες που όλοι έχουμε ακούσει, αλλά δεν έχουμε συνειδητοποιήσει τη διαχρονικότητα, τη βαθύτητα και τη σημασία τους.
Η Λένα Τερκεσίδου στο νέο της βιβλίο ξετυλίγει το γοητευτικό κουβάρι των ανθρωπίνων σχέσεων προσδίδοντάς του ξεχωριστή γεύση:
αυτήν του έρωτα μαζί με – εννοείται, αληθινές- συνταγές.
Γιατί η ζωή μαγειρεύει διαφορετικά απ΄ ότι περιμένουμε.
ΛΙΒ
Έφη Πυρπάσου
Σελ.: 72
Μέγεθος: 24 Χ 34 cm
ISBN: 960-6748-23-3
Η «Λιβ» είναι η ιστορία μιας απώλειας, αλλά και μιας μεγάλης ανακάλυψης: αυτής του μεγάλου ταξιδιού που είναι ο κόσμος.
Η μικρή λιβελούλα, αντιμετωπίζει αρχικά τον οίκτο και την «αγενή» διακριτικότητα του κοινωνικού περίγυρου που της αποσιωπά το θάνατο της μητέρας της θεωρώντας την ανίκανη να καταλάβει, ενώ στη συνέχεια βιώνει τη σκληρότητα και την απαξίωση στο πρόσωπο ενός συμμαθητή της στο σχολείο, στη στάση του οποίου καθρεφτίζεται η ανωριμότητα του εκπαιδευτικού και γενικότερα του κοινωνικού συστήματος απέναντι στα σοβαρά ζητήματα της ζωής.
Όταν οι στερεότυπες εκφράσεις «η μαμά έχει πάει ταξίδι», «η μαμά δε θα ξανάρθει» και «η μαμά είναι πάντα κοντά σου» αποδειχθούν ανεπαρκείς για να παρηγορήσουν τη Λιβ που θέλει να ξαναδεί τη μαμά της, αποφασίζει να ψάξει μόνη της μέσα στη νύχτα να τη βρει.
Θα γνωρίσει τον Δεν, το δέντρο, που δεν ξέρει πώς φύτρωσε ούτε τι σημαίνει «μαμά» και θα συνεχίσει το δρόμο της αναζητώντας αυτή τη φορά δυο μαμάδες : τη δική της και του Δεν, που δεν μπορεί να ψάξει μόνος του γιατί έχει τις ρίζες του.
Στην περιπλάνησή της θα συναντήσει την Τρι, την τριανταφυλλιά, Ελ, την ελαφίνα, τη Λα, τη λαγουδίνα, τη Φι, το φίδι, τη Μα, τη μαϊμουδίνα, τη Μυ, τη μυρμηγκίνα και τον Κου, τoν κουκουβάγια, επτά πλάσματα του δάσους που το καθένα έχει και μια ιδιότητα της μητέρας της.
Η Λιβ θα αναρωτηθεί τι σημαίνει ομορφιά, αγωνία, αυστηρότητα, τρυφερότητα, υπομονή, χαρά κι εξυπνάδα και τι σχέση έχουν οι έννοιες αυτές με την αγάπη για να ανακαλύψει στο τέλος πως η μητέρα της , όπως και η μητέρα του Δεν, του δέντρου, είναι παντού μες στο δάσος, πως μαμά της πια είναι το ίδιο το δάσος και πως με ό,τι αγαπιόμαστε πολύ, χανόμαστε μόνο για να ξαναβρεθούμε.
Για την συγγραφέα:
Η Έφη Πυρπάσου γεννήθηκε το 1981 στην Αθήνα.
Σπούδασε Γαλλική Φιλολογία στο πανεπιστήμιο Αθηνών κι εργάζεται ως σύμβουλος λογοτεχνίας και μεταφράστρια, ενώ συνεργάζεται με το λογοτεχνικό ένθετο αθηναϊκής εφημερίδας.
Έχει εκδώσει μια ποιητική συλλογή («Ξενάγηση», εκδ. Καστανιώτη) και ποιήματά της συμπεριλαμβάνονται σε δίγλωσσες ανθολογίες για τη σύγχρονη ελληνική ποίηση.
Η «Λιβ» αποτελεί την έκδοση του πρώτου μέρους μιας τριλογίας παραμυθιών με κοινωνικά θέματα.
Η ίδια σημειώνει για την «ΛΙΒ»:
«… έγραψα τη ‘'Λιβ’’ πιστεύοντας ότι μιλώντας για το θάνατο, μιλάει κανείς για την ίδια τη ζωή και για να πω η ίδια στην κόρη μου, σε περίπτωση που δε μου δοθεί ο χρόνος να της εξηγήσω, πως αξίζει να ταξιδεύει κανείς στον κόσμο όχι μόνο οριζόντια, αλλά και κάθετα και πως η απώλεια είναι κάτι που μας βαθαίνει, γιατί μας αναγκάζει να σκάψουμε μέσα μας»
Ε. Π.

Δεν υπάρχουν σχόλια: