Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2010

Η ασθένεια του Lautrec

Η Αναπηρία Κίνητρο Δημιουργίας, η περίπτωση Toulouse Lautrec    
Ημερίδα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα    
Δευτέρα, 29 Νοεμβρίου 2010, 17.00-21.30   
Αθήνα 22.11.1952. Σε καθημερινή εφημερίδα διαβάζουμε:
«Γυρίζεται ταινία στο Παρίσι. Η ζωή του τραγικού νάνου που ήταν γίγας της τέχνης. Και τι ειρωνία ζωής! Ο Λωτρέκ που απαθανάτισε την κίνηση έπρεπε να ζει καθηλωμένος».   
Πρόκειται για την περίφημη ταινία του John Huston με τον Jose Ferrer στον ρόλο του ζωγράφου.    
«Είμαι μισή μπουκάλα. Με πιο μακριά πόδια δεν θα έκανα ποτέ ζωγραφική», συνήθιζε να λέει ο Lautrec. Είναι αυτός που μετέτρεψε την αδυναμία, την αναπηρία σε δημιουργία και εν τέλει σε αγάπη για τη ζωή.      
Και έγινε ο ζωγράφος που μάντεψε καλύτερα την εποχή μας, ο ζωγράφος που απαθανάτισε με μοναδικό τρόπο τον κόσμο της διασκέδασης και του θεάματος, που μετέτρεψε την διαφημιστική αφίσα σε αληθινό έργο τέχνης για το μεγάλο κοινό.        
Στο Τελλόγλειο Ίδρυμα παρουσιάζεται ένα μεγάλο μέρος από αφίσες και σχέδια του καλλιτέχνη, τα οποία προέρχονται από το Μουσείο Ηρακλειδών στην Αθήνα, χαρακτηριστικά της παραγωγής του. Έργα από το Μουσείο Οrsay στο Παρίσι και το Μουσείο Toulouse-Lautrec στο Albi, τη γενέτειρά του, αφορούν την όψιμη κυρίως δημιουργική του περίοδο με κεντρική μορφή το πορτρέτο του Maurice Joyant, του συνομηλίκου φίλου του, που του στάθηκε ως το τέλος και διέσωσε το έργο του.        
Από το Chateau du Bosc στη Naucelle, οικογενειακή κατοικία του, φιλοξενούνται ενθύμια, κειμήλια και πρώιμα έργα του.        
Η ημερίδα με θέμα Η Αναπηρία Κίνητρο Δημιουργίας, η περίπτωση Toulouse Lautrec οργανώθηκε με πολύ προθυμία από τον καθηγητή ορθοπαιδικής και Διευθυντή της πανεπιστημιακής κλινικής του Γ.Ν. «Παπαγεωργίου» Γεώργιο Καπετάνο.        
Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται το ιατρικό σκέλος της ασθένειας του Lautrec, ενώ στο δεύτερο μέρος εκθέτονται οι συνέπειες, οι επιπτώσεις της νόσου στη ζωή, στην τέχνη, στο κοινωνικό περιβάλλον μαζί με μαρτυρίες ασθενών.       
Αυτή η άλλη όψη του δημιουργού-καλλιτέχνη, πιο εσωτερική και δύσκολη, έρχεται να φωτίσει διαφορετικά, «από μέσα», το έργο του. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: