Δευτέρα 15 Ιουλίου 2013

ΚΘΒΕ: Καλλιτεχνικός Προγραμματισμός 2013-2014

Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ 2013-2014

Βασικός μας στόχος στην κατάρτιση του ρεπερτορίου της νέας θεατρικής περιόδου αλλά και της ευρύτερης πολιτικής που επιδιώκουμε να εφαρμόσουμε για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, είναι να καταστεί αφενός ένα θέατρο ανοιχτό στον πολίτη και αφετέρου να καλύψει τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις αναζητήσεις διαφορετικών κατηγοριών κοινού. Για τον λόγο αυτό επιλέξαμε μια ευρεία γκάμα ρεπερτορίου που συμπεριλαμβάνει διαφορετικά είδη και τάσεις στον χώρο του θεάτρου και προχωρήσαμε σε συνεργασίες ή φιλοξενίες θεατρικών και χοροθεατρικών σχημάτων με σύγχρονες αναζητήσεις.
Οι βασικοί άξονες της πολιτικής μας συνοψίζονται στα ακόλουθα: Ευρεία γκάμα ρεπερτορίου, ουσιαστική συνεργασία με τους θεσμούς αλλά και τις επαγγελματικές και ερασιτεχνικές ομάδες της πόλης, ανάδειξη νέων συγγραφέων και νέων θεατρικών κειμένων, παρουσίαση κλασικών κειμένων που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη σκηνή του ΚΘΒΕ, ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με το Πανεπιστήμιο, συμβολή στην ανάδειξη νέων συγγραφέων μέσω της διεξαγωγής διαγωνισμών συγγραφής, έμφαση στον θεατροπαιδαγωγικό ρόλο του θεάτρου μέσω της παραγωγής παραστάσεων υψηλής αισθητικής για παιδιά και νέους αλλά και της διεξαγωγής εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα σχολεία, αξιοποίηση εναλλακτικών χώρων και ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας του ΚΘΒΕ.
Θεωρούμε ευθύνη μιας κρατικής σκηνής να αφουγκράζεται την κοινωνία και τις ανάγκες της, να δημιουργήσει σκεπτόμενους θεατές και να συμβάλει ουσιαστικά στην ψυχαγωγία τους. Γι’ αυτό και βασικό μέλημά μας είναι να δημιουργήσουμε τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε η αύξηση του κοινού να γίνει όχι μόνο με αριθμητικά, αλλά με ποιοτικά κριτήρια.
Φιλοδοξία μας και απώτερος στόχος μας είναι η πόλη να αγκαλιάσει και να στηρίξει το θέατρό της και να φανούμε αντάξιοι των προσδοκιών της.
Γιάννης Βούρος
Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
«Η ΑΝΟΔΟΣ ΚΑΙ Η ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΤΟΥΡΟ ΟΥΙ» του Μπέρτολτ Μπρεχτ
Μετάφραση: Κ. Παλαιολόγος
Σκηνοθεσία: Νίκος Χαραλάμπους
Έναρξη: Οκτώβριος
Γραμμένο το 1941, το κείμενο του Μπρεχτ στηρίζεται θεματολογικά στην άνοδο και την πτώση του Τρίτου Ράιχ, συγκρίνοντας τη φασιστική νοοτροπία του Χίτλερ και των πέριξ αυτού, με τη συμπεριφορά του υποκόσμου των συνδικάτων ή των εμπορικών μονοπωλίων της λεγόμενης παγκοσμιοποίησης της αγοράς. Αποτελεί μια ξεκάθαρη καταγγελία του μεγάλου συγγραφέα προς κάθε μορφή ξεγελάσματος ή και στυγνής εκμετάλλευσης του απλού ανθρώπου από τα συνδικάτα του εγκλήματος. Ο Αρτούρο Ούι, έργο σπουδαίο και επίκαιρο όσο ποτέ, συνδυάζει την μπρεχτική διαλεκτική με στοιχεία του γερμανικού καμπαρέ και των αμερικάνικων μιούζικαλς, σε μια παράσταση που φιλοδοξεί να συνδυάσει την ευφορία μιας έντονα ψυχαγωγικής εμπειρίας και μιας σκληρής πολιτικής επιθεώρησης. Το έργο του Μπρεχτ ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
«ΓΛΥΚΟ ΠΟΥΛΙ ΤΗΣ ΝΙΟΤΗΣ» του Τενεσί Ουίλιαμς
Σκηνοθεσία: Βασίλης Νικολαΐδης
Έναρξη: Φεβρουάριος
Ένα από τα πιο γνωστά και αγαπημένα έργα του Τενεσί Ουίλιαμς. Ο νεαρός και φιλόδοξος Τσανς Γουέιν επιστρέφει στην πόλη όπου γεννήθηκε μαζί με την ξεπεσμένη πρώην σταρ Αλεξάνδρα ντελ Λάγκο. Δυο άνθρωποι ματαιόδοξοι συναντιούνται στην πιο οριακή στιγμή της ζωής τους, ακουμπάνε ο ένας επάνω στον άλλο στην προσπάθειά τους να πνίξουν τα συναισθήματα, τους φόβους, τον πανικό τους για τον Χρόνο που κυλάει και αφήνει τα σημάδια του όχι μόνο στα πρόσωπά τους αλλά και στις ψυχές τους… Δυο χαμένες ψυχές που βυθίζονται στο αλκοόλ, στην κραιπάλη, στους τεχνητούς παραδείσους… που ονειρεύονται το Χόλυγουντ, τη δόξα, την εξουσία και παίζουν το τελευταίο τους χαρτί. Η προσγείωσή τους, όμως, σε μια σκληρή και βίαιη πραγματικότητα τους αφήνει μετέωρους μέσα στις προσωπικές τους αυταπάτες. Δύο άνθρωποι μόνοι, αφημένοι στη μοίρα και την απόγνωσή τους, στην απώλεια του παραδείσου τους, στην αυτοεξορία τους… Το Γλυκό πουλί της νιότης ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
«Η ΜΙΚΡΗ ΜΑΣ ΠΟΛΗ» του Θόρντον Ουάιλντερ
Έναρξη: Απρίλιος
Μέσα από τη σχέση δύο παιδιών, της Έμιλι και του Τζωρτζ, ο Ουάιλντερ καταγράφει την καθημερινή ζωή σε μια μικρή αμερικανική κοινότητα. Ξημερώματα και νύχτες, έρωτες και γάμοι, γειτονιές και παρέες και βόλτες στο φεγγαρόφωτο αποτελούν κάποιες από τις μικρές ή μεγάλες στιγμές των ηρώων αυτής της πόλης, που θα μπορούσε να είναι οποιαδήποτε πόλη σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Το πολυβραβευμένο έργο του Ουάιλντερ, δεν είναι μόνο «μια προσπάθεια να αποτιμηθεί το ανεκτίμητο και των πιο μικρών συμβάντων της καθημερινής μας ζωής», όπως έχει δηλώσει ο ίδιος ο συγγραφέας, αλλά αγγίζει με ευαισθησία και τρυφερότητα την πεμπτουσία της Ζωής. Καθημερινές και ασήμαντες στιγμές που ο Χρόνος σβήνει από τη μνήμη με το πέρασμά του φωτίζονται αριστουργηματικά για να αναδείξουν τη μαγεία που κρύβεται πίσω από όλα όσα καθόρισαν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό την πορεία και το μέλλον της ανθρώπινης ύπαρξης. Η Μικρή μας πόλη ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
ΘΕΑΤΡΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 48α ΔΗΜΗΤΡΙΑ
«ΓΚΟΛΦΩ» του Σπυρίδωνος Περεσιάδη
Σκηνοθεσία: Νίκος Καραθάνος
10 & 11 Οκτωβρίου
Το δραματικό ειδύλλιο του Σπυρίδωνος Περεσιάδη αφηγείται μια τραγική ερωτική ιστορία με φόντο την εξιδανικευμένη εικόνα της ελληνικής υπαίθρου του 1893. Στο ορεινό χωριό που κυλούν τα νερά της Στύγας, εκεί όπου σύμφωνα με τους αρχαίους μύθους ήταν η πύλη για τον Κάτω Κόσμο και όπου θνητοί και αθάνατοι έπαιρναν τον ιερότερο όρκο, η Γκόλφω και ο Τάσος, δύο νεαρά παιδιά, ορκίζονται αιώνια αγάπη. Η Γκόλφω, πιστή στον όρκο της, αρνείται τον άρχοντα που θέλει να την παντρευτεί, αλλά ο Τάσος, αψηφώντας τον δικό του, δέχεται να πάρει γυναίκα του την πλούσια νέα που του προξενεύουν. Όταν αλλάξει γνώμη, θα είναι πολύ αργά… Η επιτυχημένη παράσταση του Εθνικού Θεάτρου αποτελεί μια φρέσκια ματιά πάνω σε ένα έργο που έχει γράψει τη δική του ιστορία στο ελληνικό θέατρο και παρουσιάζεται για δύο μόνο παραστάσεις στο πλαίσιο των Δημητρίων, σε συνεργασία με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

«ΤΟ ΣΩΜΑΤΙΔΙΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ»
από την Ομάδα Χορού και ακροβασίας «κι όμΩς κινείται» σε συνεργασία με το ΚΘΒΕ
Σκηνοθεσία & Χορογραφία: «κι όμΩς κινείται»
Έναρξη: Οκτώβριος (Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων)

Η ομάδα χορού και ακροβασίας «κι όμΩς κινείται» μαζί με τον Χαΐνη Δ. Αποστολάκη και σε συνεργασία με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζουν την παράσταση Το σωματίδιο του Θεού. Πρόκειται για ένα ταξίδι στο σύμπαν της σύγχρονης φυσικής. Χορός, ακροβασία, μουσική και λόγος μπλέκονται με χιούμορ και ευαισθησία. Δέκα ερμηνευτές (χορευτές, ακροβάτες και μουσικοί) προσπαθούν να καταλάβουν και να κάνουν κατανοητά όλα αυτά τα τεράστια και ελάχιστα, τρομερά συμβάντα, που αφήνουν εμάς τους ανθρώπους στη μέση μιας αδιανόητης κλίμακας να προσπαθούμε, βάζοντας σωματίδια να συγκρούονται με την ταχύτητα του φωτός, να τακτοποιήσουμε λιγάκι το σύμπαν. Μια παράσταση αφιερωμένη στην ακούραστη γενναιότητα του ανθρώπινου είδους, στην ασταμάτητη έρευνά του, με ό,τι μέσο διαθέτει, προκειμένου να καταλάβει ποιοι είμαστε, πώς φτιάχτηκε όλο αυτό και τι τελικά θα απογίνουμε. [* Ο Χαΐνης Δ. Αποστολάκης, έχει συνεργαστεί με το CERN, ως ερευνητής, υπότροφος του Πανεπιστημίου Κρήτης, σε αυτό ακριβώς το πεδίο αναζήτησης του μποζονίου Χιγκς].

«ΠΕΕΡ ΓΚΥΝΤ» του Χένρικ Ίψεν
Μετάφραση & Διασκευή: Γιώργος Ξενίας, Σκηνοθεσία: Γιάννης Μαργαρίτης
Έναρξη: Νοέμβριος

Το αριστουργηματικό δραματικό ποίημα, που ο Ίψεν έγραψε κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Ιταλία το 1867, με αφορμή ένα παλιό νορβηγικό λαϊκό παραμύθι. Ο κεντρικός ήρωας, ο Πέερ Γκυντ, ονειροπόλος και ιδεαλιστής, ως ένας άλλος Δον Κιχώτης, με όπλα την αστείρευτη φαντασία του και το όνειρό του για έναν ιδανικό κόσμο, μας ταξιδεύει σε έναν κόσμο ονειρικής περιπέτειας. Ο Πέερ Γκυντ είναι ένα όνειρο και συνάμα μια θεατρική φαντασία, μια παράσταση μεγάλης εικαστικότητας και μουσικότητας. Ένα ονειρικό ποίημα, όπου το θέατρο αποκαλύπτει τους μαγικούς μηχανισμούς του και μας οδηγεί σε ένα ταξίδι, μυητικό, στη σοφία της ζωής. Ο Πέερ Γκυντ ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ. (Το 2007 είχε φιλοξενηθεί η παράσταση του Μπερλίνερ Ανσάμπλ, σε σκηνοθεσία Πέτερ Ζάντεκ, στο πλαίσιο του 11ου Ευρωπαϊκού Θεάτρου).

«ΤΡΩΙΛΟΣ ΚΑΙ ΧΡΥΣΗΙΔΑ» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος
Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου
Έναρξη: Μάρτιος

Έβδομος χρόνος του Τρωικού πολέμου. Οι μάχες έχουν ατονίσει, αλλά, παρά τις αμφιβολίες του Έκτορα, οι Τρώες αποφασίζουν τη συνέχιση του πολέμου. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, ο έρωτας των δύο πρωταγωνιστών, του νεαρού πρίγκιπα της Τροίας, Τρωίλου, με την κόρη του μάντη Κάλχα, Χρυσηίδα, κλονίζεται, όταν οι Τρώες συμφωνούν με τους Αχαιούς να ανταλλάξουν τη Χρυσηίδα με έναν αιχμάλωτο πολεμιστή. O σκηνοθέτης Bασίλης Παπαβασιλείου και οι συνεργάτες του συνεχίζουν έναν διάλογο με τον αρχαίο ελληνικό κόσμο, διαθλασμένο μεσ’ από τη δραματουργία του μεγάλου ελισαβετιανού δραματουργού, μετά τον πρόσφατο σταθμό τους στο σατυρικό δράμα Κύκλωψ.

ΝΕΟ ΥΠΕΡΩΟ ΕΜΣ
«DÉBRAYAGE» (ΝΤΕΜΠΡΑΓΙΑΖ) του Ρεμί Ντε Βος
Μετάφραση: Έρση Βασιλικιώτη, Σκηνοθεσία: Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Έναρξη: Οκτώβριος

Ένα σπονδυλωτό κείμενο που σκιαγραφεί με πικρό χιούμορ την αγωνία του ατόμου να επιβιώσει στην Ευρώπη της κρίσης. Η απομάκρυνση του ανθρώπου από σταθερές αξίες και κεκτημένα δικαιώματα, ο φόβος της ανεργίας, η ανατροπή των εργασιακών σχέσων, η κοινωνική περιθωριοποίηση αλλά και οι επιπτώσεις των νέων αυτών δεδομένων στις διαπροσωπικές σχέσεις και στην ψυχοσύνθεση του ατόμου, αποτελούν τους βασικούς άξονες που συγκροτούν τα θέματα και τους χαρακτήρες του γάλλου συγγραφέα Ρεμί Ντε Βος. Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά από το ΚΘΒΕ.

«ΓΡΑΜΜΑ ΣΕ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΠΟΤΕ» της Μάρως Μπουρδάκου, βασισμένο στο βιβλίο της Οριάννα Φαλάτσι, Σκηνοθεσία: Μάνος Πετούσης
Έναρξη: Δεκέμβριος

Μία παράσταση που κέρδισε την αγάπη του κοινού και της κριτικής, η οποία παρουσιάζεται εκ νέου σε παραγωγή του ΚΘΒΕ. Ένα εκρηκτικό ντοκουμέντο που συγκλονίζει με τον ωμό ρεαλισμό του τις συνειδήσεις ανδρών και γυναικών σε ολόκληρο τον κόσμο με τον τρόπο που προσεγγίζει την ιστορία μιας ανύπαντρης γυναίκας που κυοφορεί ένα παιδί. Ένας συγκλονιστικός μονόλογος με μια εξαιρετική ερμηνεία για το πώς αντιμετωπίζεται αλλά και πώς μπορεί να νιώσει μια γυναίκα, όταν θέλει να φέρει στον κόσμο ένα παιδί που κανείς άλλος δεν το θέλει.
Ίσως ακόμα και το ίδιο το παιδί...

«ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ» του Άρθουρ Μίλλερ
Σκηνοθεσία: Άσπα Καλλιάνη
Έναρξη: Ιανουάριος

Κάθε μεγάλη απόφαση έρχεται με ένα Τίμημα. Το αριστουργηματικό έργο του Άρθουρ Μίλλερ μοιάζει να γράφτηκε για τις αποφάσεις που καλούμαστε να πάρουμε σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης. Τι κάνεις όταν όλα γύρω σου καταρρέουν; Διαγράφεις τα όνειρά σου και απλώς επιβιώνεις; Ή κυνηγάς τα όνειρα αγνοώντας τις ανάγκες της οικογένειάς σου; Το Τίμημα στέκεται με επιδεξιότητα ανάμεσα στις δύο αποφάσεις που έρχονται να καθορίσουν την πορεία μιας ζωής. Στέκεται με επιδεξιότητα πάνω στη γραμμή που πρέπει ο καθένας μας κάποια στιγμή να τραβήξει ανάμεσα σε αυτά που χρωστάει στους άλλους και σε όσα χρωστάει στον εαυτό του. Η παράσταση παιδεύει, διακωμωδεί, τιμωρεί, συγχωρεί, γαργαλάει τις συνειδήσεις των ηρώων και του κοινού με μία αφοπλιστική ψυχανάλυση που λαμβάνει χώρα 30 χρόνια μετά τη μοιραία απόφαση. «Αν κοιτάξεις το παρελθόν με γενναιότητα μπορεί και να ελευθερωθείς». Οι ήρωες και το κοινό οπλίζονται για δύο ώρες με αυτή τη γενναιότητα, σε μία παράσταση που μας φέρνει αντιμέτωπους με το τίμημα της κάθε μας απόφασης αλλά και πιο κοντά σε όσα έχουμε ουσιαστικά ανάγκη. Το Τίμημα ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.

«Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ» του Χάρολντ Πίντερ
Μετάφραση: Εύα Γεωργουσοπούλου, Σκηνοθεσία: Γλυκερία Καλαϊτζή
Έναρξη: Μάιος

Την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου καταγράφει ο Χάρολντ Πίντερ στην Προδοσία, στήνοντας για τους ήρωές του ένα ευφυές παιχνίδι με τον χρόνο. Όταν ξεκινάει το έργο, η προδοσία ή οι προδοσίες μοιάζουν πια παρελθόν. Καθώς όμως η μηχανή του χρόνου γυρίζει προς τα πίσω, ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με ένα άλλο, μεγαλύτερο, παιχνίδι˙ εκείνο των σχέσεων, με τις λανθάνουσες επιδιώξεις, τις σκόπιμες αποκρύψεις, τα μυστικά και τα ψέματα, που στόχο έχουν να ελέγξουν, να χειραγωγήσουν και τελικά να αναδείξουν -υπάρχει άραγε;- τον νικητή. Η Προδοσία ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.

ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ-ΣΚΗΝΗ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΟΣ

«ΤΟ ΡΑΦΤΑΔΙΚΟ» του Ζαν-Κλωντ Γκραμπέρ
Απόδοση-Σκηνοθεσία: Γιάννης Ιορδανίδης
Έναρξη: Οκτώβριος

Το Ραφτάδικο του Ζαν-Κλωντ Γκραμπέρ, το αριστούργημα του σύγχρονου γαλλικού θεάτρου, που έχει τιμηθεί με μεγάλα θεατρικά βραβεία και έχει παρουσιαστεί σε πολλές χώρες, θα ανέβει από το ΚΘΒΕ σε πανελλήνια πρώτη. Η παγκόσμια επιτυχία του έργου καθιέρωσε τον δημιουργό του, μεταξύ των πιο σημαντικών σύγχρονων θεατρικών συγγραφέων. Το Ραφτάδικο, μέσα από μνήμες, μας ταξιδεύει με χιούμορ και συγκίνηση σ’ ένα λαβωμένο Παρίσι, όπως το άφησε ο Β΄ παγκόσμιος πόλεμος. Είναι η μικρογραφία ενός κόσμου που, βιώνοντας την καθημερινότητα, ατενίζει με αισιοδοξία το μέλλον. Όπως έγραψε ο γνωστός θεατρικός κριτικός Ντομινίκ Ζαμέ: «…Τα χείλη γελούν και τα μάτια δακρύζουν. Ένα διαπεραστικό και ταυτόχρονα τρυφερό βλέμμα πάνω στον άνθρωπο και τα γεγονότα». Η παράσταση, με μια σύγχρονη σκηνοθετική προσέγγιση, φιλοδοξεί να αναζητήσει τις αναλογίες της μεταπολεμικής Γαλλίας με το τώρα και να επαναπροσδιορίσει τα σημαντικά ιστορικά γεγονότα.

«ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΕΞΑΙΣΙΕΣ, ΜΕ ΦΩΝΕΣ!...»
ΜΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Κείμενα-Ιστορική & μουσική έρευνα: Λάμπρος Λιάβας
Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Σοφία Σπυράτου
Έναρξη: Δεκέμβριος

Μια μουσικοθεατρική παράσταση που διατρέχει την ιστορία της Θεσσαλονίκης, αναζητώντας μέσα στον χρόνο τους πολλούς και διαφορετικούς «ήχους» της πόλης. Μουσικές μνήμες και αισθήσεις, φωνές και όργανα, τραγούδια και χοροί, συνθέτουν ένα γοητευτικό «μωσαϊκό», όπου συνυπάρχουν σε δυναμικό διάλογο οι επιμέρους παραδόσεις των πληθυσμών που διαχρονικά κατοίκησαν τη Θεσσαλονίκη. Η δράση του έργου δεν θα περιοριστεί στη σκηνή του ΚΒΘΕ στη Μονή Λαζαριστών, αλλά θα επεκταθεί και στην πόλη μέσα από μουσικά δρώμενα, σε συνεργασία με φοιτητές των τμημάτων θεατρικών και μουσικών σπουδών του Αριστοτελείου και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας που θα συμμετέχουν και στην παράσταση. Επίσης, στο φουαγιέ του θεάτρου οι ήχοι της μουσικής θα συνταιριάξουν και με τις αντίστοιχες γεύσεις από τις πολλές και διαφορετικές γαστρονομικές παραδόσεις της Θεσσαλονίκης, επιδιώκοντας μια εμπειρία που θα καλύψει όλες τις αισθήσεις!

«ΛΑ ΜΟΣΚΕΤΑ» του Ρουτζάντε
Μετάφραση: Κωστής Σκαλιόρας, Σκηνοθεσία: Γιάννης Παρασκευόπουλος
Έναρξη: Απρίλιος

Μια από τις πιο δημοφιλείς αναγεννησιακές κωμωδίες του Άντζελο Μπεόλκο ή Ρουτζάντε. Η πανέμορφη Μπετία, γίνεται το ερωτικό επίκεντρο τριών ανδρών. Όχι μόνο του συζύγου της, Ρουτζάντε αλλά και του κουμπάρου τους, Μενάτο, κι ενός γοητευτικού στρατιώτη. Στον κόσμο της Λα Μοσκέτα, ο ερωτικός πόθος μπερδεύεται με το χρήμα, η ειλικρίνεια με την προσποίηση και την «επιτηδευμένη γλώσσα», ενώ η φαντασία αποτελεί το καταφύγιο απέναντι στον εχθρό. Μεταμφιέσεις, παρεξηγήσεις, απάτες και ψέματα φέρνουν τα πάνω κάτω στον κόσμο των πρωταγωνιστών της απολαυστικής αυτής αναγεννησιακής κωμωδίας, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.

ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ

«Ο ΕΒΡΟΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ» των Μιχάλη Ρέππα - Θανάση Παπαθανασίου
Έναρξη: Νοέμβριος

Τέσσερις άνεργοι Έλληνες κατοικούν στις παρυφές της «ευμάρειας». Θεατές και παρείσακτοι της ευρωπαϊκής μας βιτρίνας. Τέσσερις Ευρωπαίοι δεύτερης ταχύτητας. Και ξαφνικά στο περιβάλλον τους εισβάλλει ένας ξένος. Ένας Κούρδος πρόσφυγας. Ένας απροστάτευτος. Ένας πολίτης τέταρτης κατηγορίας. Το κείμενο των Ρέππα-Παπαθανασίου διερευνά μια πικρή αλήθεια της σύγχρονης πραγματικότητας: πώς και γιατί τέσσερις διαφορετικοί άνθρωποι, με διαφορετικό χαρακτήρα, διαφορετικά και αντικρουόμενα συμφέροντα, διαφορετικά αιτήματα, διαφορετικά αδιέξοδα και για εντελώς διαφορετικούς λόγους ο καθένας, συντονίζονται και συμπλέουν με το υπόγειο ρεύμα του ρατσισμού, που διατρέχει και διαβρώνει την κοινωνία μας. Ο Έβρος απέναντι ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.

Αμέσως μετά, η παράσταση θα πραγματοποιήσει περιοδεία στη Βόρεια Ελλάδα στο πλαίσιο του θεσμού Κλιμάκιο Μακεδονίας-Θράκης.

«ΤΡΕΛΟΒΓΕΝΙΩ» της Ινές Κανιατί
Μετάφραση: Ρενέ Ψυρούκη, Διασκευή: Μαρία Τσιμά - Γιάννης Αναστασάκης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Αναστασάκης
Έναρξη: Φεβρουάριος
Πρόκειται για τη διασκευή του ομώνυμου αριστουργηματικού έργου της Ιταλογαλλίδας συγγραφέως Ινές Κανιατί (1937-2007), σε μια παράσταση που συντάραξε το κοινό και αγκάλιασε η κριτική, η οποία παρουσιάζεται εκ νέου σε νέα παραγωγή του ΚΘΒΕ. Η Μαρία, μια γυναίκα γύρω στα σαράντα, «ανοίγει» την ψυχή της στο κοινό. Θέλει να μιλήσει για πρώτη φορά για τη μάνα της, που όλοι την φώναζαν Τρελοβγενιώ. Αλλά σιγά-σιγά μας μιλά για τον εαυτό της και την παιδική της ηλικία σ’ ένα χωριό της Κάτω Ιταλίας. Ένα θέμα τραγικό, από ένα συγκλονιστικό βιβλίο, που φέρνει στη σκηνή την ανθρώπινη σκληρότητα και την τρυφερότητα του παιδιού. Ένα μεγάλο ποίημα αγάπης.

Συμπαραγωγή: ΚΘΒΕ- Θεατρική ομάδα «Γέφυρα»
«ΜΙΚΡΑΣΙΑ»
Δραματουργική επεξεργασία-Σκηνοθεσία: Λεωνίδας Παπαδόπουλος
Έναρξη: Μάρτιος

Μια παράσταση φόρος τιμής στις αλησμόνητες πατρίδες. Αφηγήσεις, τραγούδια και μνήμες μιας εποχής κι ενός τόπου που σημάδεψε τη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Η παράσταση, με στραμμένο τον νου στα 90 χρόνια από τον ξεριζωμό δύο εκατομμυρίων Ελλήνων από τις χαμένες πατρίδες, με ανοιχτή καρδιά σε μαρτυρίες επίσημες, ιστορίες που γέννησαν εκείνες οι φωτιές, καημούς χιλοτραγουδισμένους και όχημα τη μουσική που άνθισε από κείνη την καταστροφή, μας καλεί σε μια περιπλάνηση στον κόσμο που δεν κατάφεραν να αφανίσουν ούτε σφαγές, ούτε διαπλοκές. Μέσα στις καρδιές των επιζώντων έγινε σύμβολο και μύθος του πλούτου και της αντοχής ετούτου του λαού που πάντα θα αγκαλιάζει ανατολή και δύση.

ΠΑΙΔΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Παιδική Σκηνή
«ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ» του Αλεξάνδρου Δουμά
Διασκευή από το πρωτότυπο κείμενο: Ξένια Γεωργοπούλου
Σκηνοθεσία: Γιάννης Βούρος
Έναρξη: Οκτώβριος στο ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Ο νεαρός ντ’ Αρτανιάν φτάνει στο Παρίσι φιλοδοξώντας να γίνει σωματοφύλακας του βασιλιά. Εκεί γίνεται φίλος με τους τρεις σωματοφύλακες Άθω, Πόρθο και Άραμι, κι όλοι μαζί μπλέκονται σε διάφορες περιπέτειες, που ξεκινούν από τις συμπλοκές τους με τους φρουρούς του δολοπλόκου καρδινάλιου και φτάνουν μέχρι την εμπλοκή τους στην ερωτική ιστορία της βασίλισσας με τον δούκα του Μπάκιγχαμ. Απ’ τα ταξίδια στο Λονδίνο για τις υποθέσεις της βασίλισσας, μέχρι την πολιορκία της Λα Ροσέλ με τον στρατό του βασιλιά, οι τέσσερις φίλοι παραμένουν αχώριστοι, κάνοντας σύνθημά τους το «Ένας για όλους και όλοι για έναν». Η νέα διασκευή του πιο πολυδιαβασμένου έργου του Αλεξάνδρου Δουμά (πατέρα) για το παιδικό και νεανικό κοινό απλοποιεί την πλοκή του πρωτοτύπου, διατηρώντας τη ζωντάνια των διαλόγων του συγγραφέα. Η προσθήκη τραγουδιών υπογραμμίζει τα διαχρονικά μηνύματα του έργου, ενώ το σύνθημα «Ένας για όλους και όλοι για έναν», σε μια εποχή που η παιδική βία βρίσκεται σε έξαρση, καλεί τα παιδιά να γίνουν με τη σειρά τους μικροί σωματοφύλακες στο σχολείο τους και στη γειτονιά τους.

Νεανική Σκηνή
«ΤΟ ΚΥΜΑ» του Ρον Τζόουνς
Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας
Έναρξη: Οκτώβριος στη ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ- ΣΚΗΝΗ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΟΣ

Η παράσταση που παρουσιάστηκε την προηγούμενη θεατρική περίοδο, εντάσσεται στο ρεπερτόριο της Νεανικής Σκηνής, σε μια νέα δραματουργική επεξεργασία ειδικά για το εφηβικό κοινό, έπειτα από το ενδιαφέρον που εκδήλωσαν πολλά σχολεία για την παρακολούθησή της.
Πώς είναι δυνατόν απλοί άνθρωποι να υποστηρίξουν ένα καθεστώς όπως αυτό του Ναζισμού; Προσπαθώντας να απαντήσει σε αυτή την ερώτηση ενός μαθητή, ο καθηγητής Ρον Τζόουνς, εφήρμοσε ένα πείραμα σε ένα σχολείο της Καλιφόρνια το 1969, με στόχο να αποδείξει ότι οι άνθρωποι μετατρέπονται εύκολα σε όχλο που μπορεί να χειραγωγηθεί. Ξεκινώντας από ένα απλό παιχνίδι ρόλων, το πείραμα έλαβε γρήγορα τεράστιες διαστάσεις ξεφεύγοντας από κάθε έλεγχο, γιατί όσο υπάρχουν οι συνθήκες που μπορούν να στηρίξουν ένα ολοκληρωτικό καθεστώς, πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι πρόθυμοι να πιστέψουν και έτοιμοι να παρασυρθούν από ένα τέτοιο Κύμα.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
1. ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«ΕΝΑΣ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΟΣ ΣΤΟ ΜΠΑΛΚΟΝΙ ΜΟΥ» του Σάκη Σερέφα
Θεατροπαιδαγωγική δράση για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, βασισμένη στο γνωστό έργο για παιδιά του Σάκη Σερέφα, που αναφέρεται στην ιστορία της Θεσσαλονίκης. Η θεατροπαιδαγωγική δράση προσφέρεται στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης δωρεάν.

2. ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Φό-ΡΑ. ΦΟΒΙΑ-ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΤΟΠ»
Η εκπαιδευτική δράση Φό-ΡΑ θα παρουσιάζεται δωρεάν σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών απέναντι στον μεγάλο κίνδυνο του ολοκληρωτισμού και του ρατσισμού, που εξαπλώνεται στη χώρα με έντονα κρούσματα και μέσα στο σχολείο. Με βιωματικό τρόπο και συζήτηση με τους μαθητές, τίθενται ερωτήματα και ανιχνεύονται απαντήσεις σχετικά με τους λόγους που οδηγούν στην υιοθέτηση ρατσιστικών συμπεριφορών, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους τέτοιες συμπεριφορές μπορούν να αντιμετωπισθούν και να αποφευχθούν. Η εκπαιδευτική δράση Φό-ΡΑ υλοποιείται υπό την αιγίδα της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης.

ΝΕΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΘΒΕ
1. ΝΕΟΣ ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Τον Ιανουάριο του 2014, στο πρόγραμμα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος θα προστεθούν δύο ακόμη νέες παραγωγές. Το ΚΘΒΕ, σε συνεργασία με τον ΟΛΘ, θα μετατρέψει σε πλήρως εξοπλισμένη θεατρική σκηνή την Αποθήκη 13 στο Λιμάνι, όπου θα παρουσιαστούν οι παραγωγές: «Η αρρώστεια της νιότης» του Φερντινάν Μπρούκνερ, καθώς και μια σύγχρονη εκδοχή του έργου «Δον Κιχώτης» του Μιγκέλ ντε Θερβάντες.

2. ΝΕΟΣ ΘΕΣΜΟΣ
«Ακαδημία Θεάτρου: Το αρχαίο δράμα στο σύγχρονο θέατρο»
Με πρωτοβουλία του ΚΘΒΕ και σε συνεργασία με το Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ και το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ιδρύεται ένας καινούργιος θεσμός, η Ακαδημία Θεάτρου, που θα δέχεται συμμετέχοντες τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Κατά τη διάρκεια της θεατρικής περιόδου 2013-2014 θα πραγματοποιηθεί ένα masterclass αρχαίου δράματος. Το αποτέλεσμα του εργαστηρίου, που θα οδηγήσει στη δημιουργία μίας παράστασης, θα παρουσιαστεί κατ’ αρχήν στη Θεσσαλονίκη.

3. ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το ΚΘΒΕ, θέλοντας να συμβάλει στην ανάπτυξη της σύγχρονης νεοελληνικής δραματουργίας και της ανάδειξης νέων θεατρικών συγγραφέων, προκηρύσσει δύο διαγωνισμούς συγγραφής θεατρικών έργων:
• Διαγωνισμός για τη συγγραφή της θεατρικής μεταφοράς του μυθιστορήματος του Ηλία Βενέζη Αιολική γη.
• Διαγωνισμός για τη συγγραφή πρωτότυπου θεατρικού έργου με θέμα την ανεξιχνίαστη δολοφονία του αμερικανού δημοσιογράφου Τζωρτζ Πολκ, που έλαβε χώρα στη Θεσσαλονίκη το 1947.

Τα κείμενα που θα επιλεγούν (ένα για κάθε διαγωνισμό) από ειδικά καταρτισμένη επιτροπή αξιολόγησης, θα παρουσιαστούν την επόμενη θεατρική περίοδο από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

4. ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΑΝΑΛΟΓΙΑ: ΜΙΑ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Το ΚΘΒΕ θα παρουσιάσει σε μορφή δραματοποιημένου αναλογίου θεατρικά κείμενα, τα οποία θα επιλεγούν από το σύνολο των έργων που υποβάλλονται προς αξιολόγηση στο Γραφείο Δραματολογίου του θεάτρου. Μέσα από μια διαδραστική σχέση με το κοινό, θα επιλεγούν έργα, τα οποία επίσης, θα ενταχθούν στο ρεπερτόριο της επόμενης θεατρικής περιόδου.

5. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «+ ΕΡΓΑΣΙΑ» ΜΕ ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Το πρόγραμμα «+ εργασία» έχει ως στόχο να φέρει το ΚΘΒΕ κοντά στις ομάδες της πόλης και να δημιουργήσει μια ουσιαστική βάση συνεργασίας και επικοινωνίας των καλλιτεχνικών δυνάμεων της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, προτείνουμε τα εξής:
  1. Η παρουσίαση του έργου των ομάδων της πόλης στο πλαίσιο ενός Φεστιβάλ, που θα πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο τέλος της σεζόν στα θέατρα του κέντρου της πόλης. Το ΚΘΒΕ θα εξασφαλίζει τον χώρο και τον τεχνικό εξοπλισμό για την παρουσίαση των παραστάσεων.
  2. Σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, το ΚΘΒΕ προτίθεται να εξασφαλίσει έναν ή και περισσότερους χώρους για τις πρόβες των άστεγων ομάδων, ο οποίος θα διατίθεται δωρεάν μετά από σχετικό αίτημα.
  3. Θεσμοθέτηση της παραχώρησης κοστουμιών και φροντιστηριακών αντικειμένων σε ομάδες της πόλης που έχουν ανάγκη, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
  4. Το ΚΘΒΕ θα συστήσει επιτροπή παρακολούθησης και αξιολόγησης των παραστάσεων που παρουσιάζονται καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς από τις ομάδες της πόλης. Στο τέλος της κάθε χρονιάς η επιτροπή θα επιλέγει την καλύτερη παράσταση, η οποία θα προσκαλείται και θα παρουσιάζεται σε σκηνή του ΚΘΒΕ.
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
Η διεθνής παρουσία και δραστηριότητα του ΚΘΒΕ θα κινηθεί σε δύο άξονες:
  • Ανάπτυξη ουσιαστικών συνεργασιών και καλλιτεχνικών ανταλλαγών με σημαντικά θέατρα του εξωτερικού.
  • Συχνή και συνεχής παρουσία του ΚΘΒΕ στο εξωτερικό, με την αποστολή παραστάσεων σε διεθνή φεστιβάλ και τη διοργάνωση περιοδειών εκτός Ελλάδος.
Συγκεκριμένα:
  • Στον νευραλγικό χώρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, το ΚΘΒΕ θα επιδιώξει να διευρύνει τη δραστηριότητά του και να ισχυροποιήσει την παρουσία του, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις σχέση του με όλη τη Βαλκανική χερσόνησο, τα παράλια της Μικράς Ασίας και, βέβαια, την Κωνσταντινούπολη. Με τον τρόπο αυτό, θα ενισχύσει τον μητροπολιτικό χαρακτήρα της Θεσσαλονίκης και θα αναδείξει νέες καλλιτεχνικές συνεργασίες. Η διοργάνωση και συμμετοχή σε Φεστιβάλ, η προκήρυξη διαγωνισμών συγγραφής θεατρικών έργων αλλά και οι μετακλήσεις παραστάσεων θα αποτελέσουν τον κορμό της δραστηριότητάς του.
  • Ως μέλος της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης, το ΚΘΒΕ θα διατηρήσει και θα ενισχύσει την παρουσία του στον χώρο της Κεντρικής Ευρώπης αλλά και της λεκάνης της Μεσογείου.
Ήδη έχουν δρομολογηθεί δύο σημαντικές συνεργασίες, αυτή με το Σαουσπιλχάους (Schauspielhaus) του Γκρατς (Graz) στην Αυστρία, με την παράσταση «Ελλάδα - Αυστρία: Ισοπαλία!», που θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη στις 3 Οκτωβρίου 2013, και η συνεργασία με την ομάδα νέων ηθοποιών της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης, ISO Group, που θα παρουσιαστεί τον Νοέμβριο του 2013 σε Φεστιβάλ που διοργανώνει το Τεάτρο ντι Ρόμα (Teatro di Roma) στη Ρώμη, και στη συνέχεια στόχος είναι να ταξιδέψει και στη Θεσσαλονίκη.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του ΚΘΒΕ με το Εθνικό Θέατρο του Όσλο (Νορβηγία), που είναι επίσης μέλος της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης, προγραμματίζεται να παρουσιαστεί η παράσταση του ΚΘΒΕ «Πέερ Γκυντ» στο Διεθνές Φεστιβάλ Ίψεν, το καλοκαίρι του 2014.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Το ΚΘΒΕ στο πλαίσιο της κοινωνικής του πολιτικής, συνεχίζει μια σειρά εξαιρετικά επιτυχημένων κοινωνικών δράσεων. Συγκεκριμένα, συνεχίζονται:

1. Θέατρο "κατ’ οίκων". Πρόκειται για επισκέψεις ηθοποιών του ΚΘΒΕ σε μεμονωμένα άτομα αλλά και σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού που δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στη θεατρική πράξη.
2. Κοινωνικό θεατροπωλείο. Θέατρο Αλληλεγγύης από τους ηθοποιούς του ΚΘΒΕ, όπου οι θεατές των παραστάσεων καλούνται να καταβάλουν αντί εισιτηρίου, τρόφιμα μακράς διαρκείας, τα οποία διατίθενται σε κοινωνικά ιδρύματα.