Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2009

Η ΑΣΠΡΗ ΛΕΞΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Η άσπρη λέξη της ημέρας - εξπρεσιονισμός
Θέμα της εβδομάδας: Μοντέρνα Τέχνη: Καλλιτεχνικά κινήματα του 20ού αιώνα Ο εξπρεσιονισμός (από τη γαλλική λέξη expression= έκφραση) αποτελεί καλλιτεχνικό κίνημα της μοντέρνας τέχνης.
Αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, περίπου την περίοδο 1905-1940, κυρίως στο χώρο της ζωγραφικής. Κύριο χαρακτηριστικό των εξπρεσιονιστών καλλιτεχνών ήταν η τάση να εκφράζουν τα προσωπικά τους συναισθήματα και να παραμορφώνουν την πραγματικότητα στα έργα τους, αδιαφορώντας για την πιστή και αντικειμενική αναπαράστασή της. Το κίνημα αναπτύχθηκε ως αντίδραση στο νατουραλισμό, που στόχευε στην πιστή αναπαράσταση της πραγματικότητας, και στον ιμπρεσιονισμό, που αποτύπωνε την άμεση εντύπωση (impression) από καθημερινά αντικείμενα και από καθημερινές εικόνες.Το ρεύμα του εξπρεσιονισμού άνθησε κυρίως στη Γερμανία. Το γεγονός αυτό δε θεωρείται τυχαίο, αφού μετά την ήττα της Γερμανίας στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ο εξπρεσιονισμός εξέφρασε την κατάρρευση της γερμανικής αυτοκρατορίας, την πτώση των παραδοσιακών αξιών και την αστάθεια της μεταπολεμικής περιόδου. Οι εξπρεσιονιστές καλλιτέχνες προσπάθησαν να αποδώσουν στα έργα τους τα συναισθήματα και τις ψυχικές αγωνίες του ανθρώπου μέσα από την ένταση και την υπερβολή της καλλιτεχνικής τους έκφρασης.Κυριότεροι εκπρόσωποι του εξπρεσιονισμού είναι ο Βασίλι Καντίνσκι, ο Όσκαρ Κοκόσκα, ο Έγκον Σίλε κ.ά. Ο εξπρεσιονισμός επηρέασε και άλλα καλλιτεχνικά ρεύματα και κυρίως τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό στην Αμερική (Τζάκσον Πόλοκ, Βίλεμ ντε Κούνινγκ, Μαρκ Ρόθκο κ.ά.) και ακόμα θεωρείται πως επηρέασε τη λογοτεχνία (Φραντς Κάφκα), το θέατρο (αρχές 20ού αιώνα, Γκέοργκ Kάιζερ και Έρνστ Tόλερ), τη μουσική (Άντον Βέμπερν, Άλμπαν Μπεργκ) και τον κινηματογράφο, κυρίως το γερμανικό (Νοσφεράτου, 1922, των Φριτς Λανγκ και Φρίντριχ Βίλεμ Μουρνάου).Στην Ελλάδα ο πιο αυθεντικός Έλληνας εξπρεσιονιστής θεωρείται ο Γιώργος Μπουζιάνης.
Σεμινάρια γλώσσας. Δείτε πληροφορίες.
Λεξικό -Ημερολόγιο 2010 με δείκτη ευτυχίας. Δείτε πληροφορίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: