Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2008

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Διεθνές επιστημονικό συνέδριο «Τρεις δημιουργικοί αιώνες εικονογραφημένης τέχνης»
Είδος Εκδήλωσης: Λόγος 07/11/2008 - 09/11/2008, Ώρα: 21.00 Είσοδος Ελεύθερη Ο 18ος αιώνας είναι ένας αιώνας ο οποίος χαρακτηρίζεται για τις μεγάλες ζυμώσεις στο χώρο της εικονογραφικής τέχνης στο Άγιον Όρος.
‘Όπως επισημαίνει ο Μανόλης Χατζηδάκης στο βιβλίο του «Έλληνες ζωγράφοι μετά την Άλωση (1450-1830)»: «Το Άγιο Όρος διατηρεί πάντα το κύρος να καθιερώνει ζωγράφους ή σχολές και όσα συμβαίνουν εκεί έχουν πάντα αντίκτυπο σε πολύ ευρύτερες ορθόδοξες περιοχές και όχι μόνο στον ελληνικό χώρο. Στις πρώτες δεκαετίες του 18ου αι. εκτελείται σημαντικός αριθμός τοιχογραφιών διακοσμήσεων σε καθολικά, σε νάρθηκες και σε παρεκκλήσια μοναστηριών του Άθω, με τις οποίες εκφράζουν δύο ροπές αντίθετες, κυρίως στην τεχνοτροπία.
Η αντίθεση αυτή όμως πρέπει να εκφράζει και μια ουσιαστικότερη κρίση με αναφορά στην κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσει η αγιογραφία.
Η μια τάση, η συντηρητική, φαίνεται να ακολουθεί την παλαιά αγιορείτικη παράδοση, να μετακαλούνται δηλαδή καλοί ζωγράφοι από τον κόσμον, οι οποίοι τώρα μεταφέρουν στο Όρος την περιφερειακή τους τέχνη αυτούσια και με πιθανές εικονογραφικές προσαρμογές.
Η άλλη τάση, πιο ενδιαφέρουσα, φαίνεται να εκφράζει ανησυχίες και αναζητήσεις σε αναδρομές πιο πρωτότυπες, με χαρακτήρα αυτόχθονα, αγιορείτικο». Ο Διονύσιος εκ Φουρνά και ο Φώτης Κόντογλου αποτελούν δύο μορφές ορόσημα για την εξέλιξη της εικονογραφικής τέχνης στους τρεις τελευταίους αιώνες.
Ο Διονύσιος τολμά να θέσει ζήτημα κριτηρίων για την πρόοδο της εικονογραφικής τέχνης, οριοθετεί την εικονογραφία στην περίφημη Ερμηνεία και προτείνει την επιστροφή στην τέχνη του μεγάλου Μανουήλ Πανσέληνου. Στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, η παρουσία του Φώτη Κόντογλου στον Ελλαδικό χώρο και στο Άγιο Όρος θα εξελιχθεί σε έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες για την πορεία της εικονογραφικής τέχνης.
Ο «ζηλωτής» αυτός ανατολίτης με την εμμονή του και την πίστη του στην δύναμη και την αυθεντικότητα της παράδοσης, πέτυχε κάτι που σπανίως συμβαίνει στην ιστορία της τέχνης· την επαναφορά σε μια ξεχασμένη εικαστική παράδοση και μάλιστα την αναγέννησή της. Έκθεση για το Άγιον Όρος Ο Γιώργος και ο Γιάννης Ζαρζώνης ασχολήθηκαν τα τελευταία δεκατρία χρόνια με το Άγιο Όρος, κάνοντας αμέτρητες εικόνες τόσο στις μονές και τους καλόγερους όσο και στο απίστευτο φυσικό τοπίο.
Έγχρωμες και ασπρόμαυρες εικόνες τυπώθηκαν σε μεγάλα μεγέθη με σκοπό να ανοίξουν στους επισκέπτες της έκθεσης τις πύλες του Αγίου Όρους. Γ. και Γ. Ζαρζώνης Γεννήθηκαν στην Άζωρο Ελασσόνας και ασχολήθηκαν από τα παιδικά τους χρόνια με τη φωτογραφία.
Με αφορμή τη συνεργασία τους με το περιοδικό «ΕΝΑ» αρχικά έμειναν στην Αθήνα όπου δούλεψαν για όλα σχεδόν τα ελληνικά περιοδικά.
Το National Geografic ήταν η τελευταία τους "στάση" στην πρωτεύουσα.
Επέστρεψαν στη Θεσσαλονίκη όπου μετά τη συνεργασία τους με τα τοπικά περιοδικά άρχισαν να εκδίδουν λευκώματα και οδηγούς.
Έχουν εκδώσει περισσότερα από 30 βιβλία, ενώ έχουν κυκλοφορήσει χιλιάδες διαφημιστικές αφίσες δικές τους με θέμα πάντοτε την ελληνική τοπιογραφία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: