Το Υπουργείο Πολιτισμού θα ανοίξει αύριο το βράδυ της μεγάλης Πανσελήνου του Αυγούστου, εβδομήντα δύο Αρχαιολογικούς Χώρους, Μνημεία και Μουσεία σε όλη την Ελλάδα, στα πλαίσια των προσπαθειών για την γνωριμία και την εξοικείωση του κοινού με τους αρχαιολογικούς χώρους και ευρύτερα με την πολιτιστική κληρονομιά.
«Χάρτινο το φεγγαράκι?» και στην Καρδίτσα, καθώς η ΛΔ΄ Εφορεία Προϊστορικών & Κλασικών Αρχαιοτήτων συμμετέχοντας στις εκδηλώσεις του ΥΠΠΟ για την Πανσέληνο του Αυγούστου θα πραγματοποιήσει, σε συνεργασία με το Διευθυντή του Ωδείου Καρδίτσας Νίκο Ευθυμιάδη, καλλιτεχνική εκδήλωση αφιερωμένη στη Μαρία Κάλλας το Σάββατο 16 Αυγούστου 2008 και ώρα 8,00 μ.μ. στον αρχαιολογικό χώρο του Αρχαϊκού Ναού του Απόλλωνα στην αρχαία Μητρόπολη, στο Μοσχάτο Ν. Καρδίτσας.
Βασικός στόχος της προσπάθειας αυτής είναι η προβολή του αρχαιολογικού χώρου του αρχαϊκού ναού του Απόλλωνα, καθώς αποτελεί τον καλύτερα διατηρημένο αρχαίο μνημειακό ναό σε όλη τη Θεσσαλία και πηγή πληροφόρησης, όχι μόνο για την ιστορία και τις λατρευτικές πρακτικές της περιοχής, αλλά και την εξέλιξη της τεχνικής στους τομείς της αρχιτεκτονικής και της πλαστικής.
Η περιοχή του αρχαϊκού ναού του Απόλλωνα έχει κηρυχθεί ως αρχαιολογικός χώρος το έτος 2000 με Υπουργική Απόφαση (ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ43/ 10532/ 513/17-03-2000, ΦΕΚ 520/Β΄/11-04-2000) και καταλαμβάνει έκταση 18,5 στρεμμάτων ύστερα από απαλλοτρίωση υπέρ του Υπουργείου Πολιτισμού.
Η πρόσβαση σήμερα στο ναό γίνεται από τα νότια μέσω αγροτικής οδού που ξεκινά από την επαρχιακή οδό Μητρόπολης - Μοσχάτου.
Ο ναός είναι στεγασμένος με μεταλλικό στέγαστρο προστασίας, το οποίο καλύπτει έκταση 735 τ.μ.
O ναός του Aπόλλωνα βρίσκεται στη θέση "Λιανοκόκκαλα" του Δ. Δ. Mοσχάτου του Δήμου Πλαστήρα, σε απόσταση 2 περίπου χιλιομέτρων δυτικά της αρχαίας Mητρόπολης.
Πρόκειται για έναν εκατόμπεδο, περίπτερο, δωρικό, αρχαϊκό ναό που ιδρύθηκε στα μέσα του 6ου αι. π.X. και καταστράφηκε από πυρκαϊά τον 2ο αι. π.Χ.
Tο κτίριο διαθέτει πέντε λίθινους κίονες στις στενές του πλευρές και ένδεκα στις μακρές, ενώ το βάρος της σκεπής υποβάσταζε μια εσωτερική ξύλινη κιονοστοιχία κατά μήκος του σηκού. Λίθινοι ήταν οι ορθοστάτες του σηκού, ενώ ψηλότερα οι τοίχοι του είχαν κτιστεί με ωμά πλιθιά.
Ο θριγκός πάνω από τους λίθινους εξωτερικούς κίονες καθώς και ο σκελετός της δίρριχτης στέγης ήταν ξύλινοι με αετώματα στις στενές πλευρές του ναού.
Tα κεραμίδια ήταν πήλινα, κορινθιακού τύπου, και κατέληγαν στις μακρές πλευρές σε τριγωνικά ακροκέραμα με ανάγλυφη φυτική διακόσμηση.
Aπό τα ακρωτήρια πάνω στη στέγη σώθηκε μόνο μια πήλινη προτομή αλόγου που αποτελούσε το κεντρικό ακρωτήριο του ανατολικού αετώματος.
Iδιαίτερο χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής του ναού είναι η ανάγλυφη διακόσμηση του εχίνου των κιονοκράνων με φυτικά κοσμήματα, το σχέδιο των οποίων διαφοροποιείται από κιονόκρανο σε κιονόκρανο.
Στο εσωτερικό του ναού βρέθηκε χάλκινο λατρευτικό άγαλμα του Aπόλλωνα που εκτίθεται, όπως και όλα τα ευρήματα του ναού στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας.
Το έργο της ανάδειξης του αρχαϊκού ναού του Απόλλωνα έχει ενταχθεί στο Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης του ΠΕΠ Θεσσαλίας με το ποσό των 202.000,00 € και προβλέπεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2008 και να αποδοθεί στο κοινό ένας ακόμη επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος.
Στο έργο αυτό έχουν προταθεί ήπιες επεμβάσεις ενταγμένες στο φυσικό τοπίο που εξασφαλίζουν την λειτουργικότητα ενός οργανωμένου επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου. Προβλέπονται εγκαταστάσεις εισόδου και εξυπηρέτησης του κοινού, περίφραξη, διαμόρφωση διαδρομών επίσκεψης, εγκατάσταση στεγάστρου εκπαιδευτικών προγραμμάτων και πινακίδων κατεύθυνσης και πληροφόρησης.
Οι διακεκριμένοι σολίστες της όπερας Mariana Leka, Soprano, Eriona Gjyzeli, Soprano, Merita Tershana, Pianoforte και Isak Shehu, Tromba θα ερμηνεύσουν αποσπάσματα και άριες από συνθέσεις και γνωστές όπερες, όπως Μποέμ, Τραβιάτα, Ριγκολέτο, Γάμοι του Φίγκαρο κ.α., των μεγάλων συνθετών Scarlatti, Mozart, Verdi, Catalani και Puccini.
Στη γιορτή του φεγγαριού ο αρχαιολογικός χώρος του ναού του Απόλλωνα, όπου θα υπάρχει έκθεση φωτογραφίας και ενημερωτικό υλικό, θα είναι ανοιχτός από τις 8:00 μ.μ., οπότε θα γίνει ξενάγηση των επισκεπτών στον αρχαίο ναό, έως τη 1:00 μετά τα μεσάνυχτα και η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν στην Αθήνα στις 16 Αυγούστου, προκειμένου το κοινό να απολαύσει την Αυγουστιάτικη πανσέληνο, ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης θα παραμείνει ανοιχτός για το κοινό από 19.00-01.30 με ελεύθερη είσοδο.
Οι επισκέπτες που επιθυμούν να επισκεφθούν τον χώρο στις 16 Αυγούστου 2008, οφείλουν να λάβουν υπόψη τους τα ακόλουθα:
Απαγορεύεται η είσοδος στην Ακρόπολη με φαγητά, ποτά, μουσικά όργανα κλπ
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται να επιδεικνύουν οι επισκέπτες στην πρόσβαση στον Ιερό Βράχο, τόσο στην άνοδο όσο και στην κάθοδο, λόγω της ολισθηρότητας του εδάφους και της ύπαρξης ικριωμάτων.
Δεν θα λειτουργήσει ο ανελκυστήρας των ΑΜΕΑ για λόγους ασφαλείας λόγω της έλλειψης φωτισμού στον βόρειο περίπατο και στις διαδρομές των ΑΜΕΑ, δεδομένου ότι ο φωτισμός των μνημείων τη νύχτα της Πανσελήνου θα είναι υποτυπώδης.
Στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 16 Αυγούστου οι πολιτιστικές εκδηλώσεις που οργανώνει το υπουργείο Πολιτισμού για την Πανσέληνο, με το γενικό τίτλο «Στο φως του φεγγαριού».
Ο αρχαιολογικός χώρος το Σάββατο θα παραμείνει ανοικτός για το κοινό με ελεύθερη είσοδο από τις 8 το βράδυ μέχρι τη μία το πρωί.
Στο πλαίσιο του προγράμματος, στο λυόμενο θέατρο της Δωδώνης θα πραγματοποιηθεί συναυλία της Σαββίνας Γιαννάτου και του συγκροτήματος «Primavera en Salonico» με τίτλο «Τραγούδια από τη Μεσόγειο και ολόκληρο τον κόσμο».
Η συναυλία περιλαμβάνει ειδικά επιλεγμένα παραδοσιακά τραγούδια από τη Μεσόγειο και ολόκληρο τον κόσμο ενορχηστρωμένα και εκτελεσμένα με έναν σύγχρονο τρόπο.
Επίσης το υπουργείο Πολιτισμού και η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στο πλαίσιο του εορτασμού της Πανσελήνου του Αυγούστου, οργανώνουν εκδηλώσεις στο νομό Τρικάλων στις 16 Αυγούστου με τίτλο «Στο φως του φεγγαριού-Αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία με την Πανσέληνο».
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων αυτών, το Σάββατο 16 Αυγούστου, η 19η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων ανοίγει για το κοινό τρεις αρχαιολογικούς χώρους:
α)Το βυζαντινό κάστρο της πόλεως των Τρικάλων
β) τον Αρχαιολογικό χώρο Μετεώρων
γ) Την τοξωτή γέφυρα του Πορταϊκού στην Πύλη.
Ετσι, θα μπορέσει το κοινό να απολαύσει το αυγουστιάτικο φεγγάρι.
Η ΡΑΕ γνωμοδότησε θετικά και προσδιόρισε τη μεθοδολογία με την οποία καθορίζεται η ανώτατη τιμή, λαμβάνοντας υπόψη ως τιμή αναφοράς τη μέση τιμή του νομού Αττικής, όπως αυτή αποτυπώθηκε στην τιμοληψία του υπουργείου ανάπτυξης την 8η Αυγούστου 2008 και καθορίζοντας ως όριο κόστους μεταφορικών τα 0,055 λεπτά/λίτρο.
«Οι στρεβλώσεις και οι αδικίες πρέπει να παταχθούν», τόνισε στον ΑΝΤ1 ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Γιώργος Βλάχος, ενώ για επικοινωνιακό τρυκ της κυβέρνησης μιλούν τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Με λαμπρότητα τιμήθηκε σε όλη την Ελλάδα η Κοίμηση της Θεοτόκου, ενώ και οι τελευταίοι αδειούχοι του Αυγούστου έχουν εγκαταλείψει τα αστικά κέντρα.
Στην Τήνο, ο Δεκαπενταύγουστος εορτάσθηκε παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια, του πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή, του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ Γιώργου Παπανδρέου, του προέδρου της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Αλέκου Αλαβάνου και με προεξάρχοντα τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών κ. Ιερώνυμο.
Η γγ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα παρέμεινε στην Αθήνα, όπως και ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ.
Την Πέμπτη, ο αρχηγός του στόλου, ο έπαρχος κι ο δήμαρχος της Τήνου καθώς επίσης κι ο μητροπολίτης Δωρόθεος κατέθεσαν στεφάνια στο κενοτάφιο της «Έλλης» και στη συνέχεια τελέστηκε ο Μεγάλος Εσπερινός χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερώνυμου.
Σήμερα, Παρασκευή, η Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία ξεκίνησε στις 8:00, ενώ στις 10:30 ξεκίνησε η λιτάνευση της αγίας εικόνας της Παναγίας.
Στις 12 το μεσημέρι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έριξε τιμητικό στεφάνι στον υγρό τάφο της «Έλλης», στο λιμάνι του νησιού.
Οι τελευταίοι αδειούχοι του Αυγούστου έχουν ήδη εγκαταλείψει τα αστικά κέντρα, ενώ την Πέμπτη η κίνηση στα εθνικά οδικά δίκτυα, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια ήταν ιδιαίτερα αυξημένη.
Ως νωρίς το απόγευμα, από τα διόδια της Ελευσίνας είχαν περάσει περίπου 44.000 οχήματα και από τις Αφίδνες περίπου 28.000, ενώ συνολικά από την αρχή της εβδομάδας είχαν περάσει και από τους δύο σταθμούς περισσότερα από 150.000 αυτοκίνητα.
Ήταν ο Ευαγγελιστής Λουκάς αυτός που χάραξε τη μορφή της Παναγίας πάνω σε ξύλο.
Με την ανταλλαγή, τα ιερά κειμήλια παραχωρήθηκαν, και το 1931 τα ξέθαψε και τα έφερε στην Ελλάδα, ο Αμβρόσιος ο Σουμελιώτης, ύστερα από ενέργειες του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου προς την τουρκική κυβέρνηση του Ισμέντ Ινονού.
Το 1951-1952 η εικόνα παραχωρείται στο σωματείο "Παναγία Σουμελά" Θεσσαλονίκης, το οποίο και άρχισε την ανέγερση της Μονής, σε ένα επίπεδο του Βερμίου, πάνω από το χωριό Καστανιά, που είχε παραχωρήσει δωρεάν 500 στρέμματα για την ανέγερση του Προσκυνήματος.
Η " Αθηνιώτισσα" και "Σουμελιώτισσα" γίνεται τότε Βερμιώτισα και πανελλήνιο Προσκύνημα.
Από το 1952 που χτίστηκε ο μικρός ναός, η Εικόνα θρονιάστηκε στο νέο της θρόνο.
Κάθε χρόνο, το τριήμερο του 15Αύγουστου, είναι πρωτοφανής η συρροή χιλιάδων προσκυνητών από όλα τα διαμερίσματα της χώρας και το εξωτερικό.
Και τότε, πάνω στην μεγαφωνική ανακοίνωση ότι ο αρχηγός του Γ΄Ράιχ συνομιλεί με τον θρυλικό Έλληνα ολυμπιονίκη και τις φωτογραφίσεις, ο απλοικός Μαρουσιώτης, έφερε σε δύσκολη θέση τον διερμηνέα, όταν ρώτησε «
Χίλιες εκκλησίες στο όνομά Tης.