Το πιο τρελό πανηγύρι γίνεται σχετικά με το πολυδιαφημισμένο, την ώρα του πανελλήνιου θρήνου, μετασκευασμένο άρμα Leopard Α-1 το οποίο εμφανίστηκε ως ο «σωτήρας» της Αρχαίας Ολυμπίας.
Το παρασκήνιο γύρω από τη χρησιμότητα και την υπερπροβολή του ερπυστριοφόρου είναι οργιώδες, με αφορμή την πρόθεση ιδιωτικής τράπεζας να χρηματοδοτήσει την αγορά τριών τέτοιων οχημάτων, των οποίων η αξία φτάνει τα 5 εκατ. ευρώ.
1. Καταγγελίες από έγκυρες πηγές της Πυροσβεστικής αναφέρουν ότι υπήρξε σκανδαλώδης προβολή του συγκεκριμένου άρματος κατά τη διάρκεια της πυρκαγιάς στην Ολυμπία, ώστε να εμφανιστεί το μοντέλο ως σωτήριο.
Ταυτοχρόνως, είχαν διαταχθεί τα κανονικά οχήματα της Πυροσβεστικής να οπισθοχωρήσουν για να περάσει... στα τηλεοπτικά πλάνα το μετασκευασμένο Leopard Α-1.
Ηταν τόσο σκανδαλώδης αυτή η προσπάθεια, ώστε το ΕΣΕΠΑ (Εθελοντικό Σώμα Ελλήνων Πυροσβεστών, Αναδασωτών), που είχε την ευθύνη χειρισμού του πέταξε (!) τον λογότυπό του κατά τη διάρκεια της επιχείρησης στην Ολυμπία και οδηγήθηκε αμέσως μετά στην εσπευσμένη επιστροφή του άρματος στην κατασκευάστρια εταιρεία.
Πριν από μία εβδομάδα, σε ανακοίνωση του ΕΣΕΠΑ, που υπογράφεται από τον πρόεδρό του Νικ. Σαχινίδη, αναφέρεται ότι το περίφημο αυτό άρμα είναι περίπου άχρηστο.
«Το ΕΣΕΠΑ, προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο με τη χρήση του Leopard Α-1 που του παραχωρήθηκε, έχει να ανακοινώσει τα παρακάτω:
«Φαρδύ και βαρύ»
Το άρμα στις 28/8/2007 επεστράφη στην εταιρεία RAM, ξηλώθηκαν άμεσα τα σήματα και τα χαρακτηριστικά του ΕΣΕΠΑ και ενημερώθηκε ο στρατός που είχε την αρμοδιότητα μεταφοράς σε συνεργασία με το ΕΣΕΠΑ. Οι λόγοι: Μετά τη χρήση σε περιστατικά, διαπιστώθηκε ότι:
* Το φάρδος του άρματος υπήρξε απαγορευτικό για τη χρήση του σε αγροτικούς δασικούς δρόμους, λόγω του γεγονότος ότι έκλεινε την κυκλοφορία στο αντίθετο ρεύμα και δεν έδινε τη δυνατότητα σε προσπέραση από πυροσβεστικά οχήματα.
* Το βάρος καθιστούσε τη διάβαση σε δρόμους δασικούς προβληματική ίσως επικίνδυνη, καθώς και το πέρασμα από μικρές γέφυρες αμφιβόλου ανθεκτικότητας.
* Η κατανάλωση νερού ύπηρξε τεράστια και φυσικά στο βουνό προβληματική.
* Η περιορισμένη κινητικότητα λόγω ακατάλληλων εδαφών κ.λπ.».
2 Ηδη από τις 28 Αυγούστου 2007, αμέσως μετά την επιχείρηση «Ολυμπία», ο Ν. Σαχινίδης, απευθυνόμενος προς τον διοικητή της στρατιωτικής μονάδας που είχε την ευθύνη μεταφοράς του άρματος, ανέφερε:
«Σας ενημερώνουμε ότι:
Η παρουσία προσώπων, που προσπαθούν να προωθήσουν εμπορικές δραστηριότητες σχετικά με την ενοικίαση και πώληση του συγκεκριμένου άρματος, για το οποίο διαθέσατε τον αρματοφορέα, και σας ευχαριστούμε πολύ, κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων αποτελεί για εμάς την αιτία της παύσης της συνεργασίας με την εταιρεία Ram.
»Τη στιγμή που η χώρα καταστρέφεται, το ΕΣΕΠΑ δεν μπορεί ούτε θέλει να εμπλακεί σε τέτοιες διαδικασίες. Αποσύρει το αίτημα μεταφοράς».
Το περίφημο άρμα που είχε διατεθεί από την κατασκευάστρια εταρεία στο ΕΣΕΠΑ από τον Φεβρουάριο του 2007, χρησιμοποιήθηκε στην πυρκαγιά της Αιγιαλείας με τα διακριτικά αυτού του φορέα, αλλά στην επιχείρηση της Ολυμπίας τα διακριτικά αφαιρέθηκαν ως διά μαγείας και το τεθωρακισμένο εμφανίστηκε ως εξοπλισμός της Πυροσβεστικής χάρη στο οποίο διασώθηκε το μουσείο του αρχαιολογικού χώρου.
3 Αυτή η εκστρατεία διαφήμισης σε ώρες τραγικές και η υπερπληροφόρηση (αν όχι παραπληροφόρηση) από τους αρμοδίους της Πυροσβεστικής σχετικά με τις δυνατότητες του άρματος ευαισθητοποίησε διάφορους φορείς που (απληροφόρητοι) προέβησαν σε γενναίες χρηματοδοτήσεις.
Συγκεκριμένα, μεγάλη τράπεζα ανακοίνωσε ότι, κατόπιν συνεννοήσεων με την Πυροσβεστική, θα προσφέρει:
«1. Τρία ερπυστριοφόρα οχήματα διασωστικά-πυροσβεστικά, με δυνατότητα μεταφοράς δέκα ατόμων και 15.000 λίτρων νερού.
2. Είκοσι εξειδικευμένα οχήματα 4x4 συντονιστικά και μεταφοράς προσωπικού.
3. Μέσα ατομικής προστασίας των πυροσβεστών και ατομικό εξοπλισμό».
Για τις παραπάνω προμήθειες η τράπεζα διαθέτει 15 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 5 εκατ. κοστίζουν τα τρία πυροσβεστικά άρματα κατόπιν οδηγιών της Πυροσβεστικής. Αρα, λοιπόν, το Σώμα χρειάζεται αυτά τα τεθωρακισμένα.
4 Κι όμως, το συγκεκριμένο τεθωρακισμένο είχε στο παρελθόν περάσει από διαδικασία δοκιμών στον 8ο Πυροσβεστικό Σταθμό Αθηνών.
Η αξιολόγησή του, όπως αναφέρουν πληροφορίες, υπήρξε αρνητική γιατί παρουσίασε αλλεπάλληλες βλάβες και δυσχρηστία ανάλογη με αυτήν που περιγράφει στην ανακοίνωσή του το ΕΣΕΠΑ.
Εύλογο, λοιπόν, είναι το ερώτημα τι άλλαξε και το άρμα κρίνεται απαραίτητο και μάλιστα επί τρία. Μήπως φάνηκε στον ορίζοντα το ρευστό και άνοιξε ορέξεις προμηθευτών και κυρίως μεσαζόντων;
5 Το όλο θέμα προκάλεσε όπως ήταν αναμενόμενο και την παρέμβαση του Συνδέσμου Κατασκευαστών Πλαισίων και Αμαξωμάτων Αυτοκινήτων που σε ανακοίνωσή του επισημαίνει:
«Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές που έπληξαν τη χώρα μας, παρουσιάζεται ένα έντονο ενδιαφέρον, κυρίως ιδιωτικών φορέων αλλά και δημοτικών αρχών, για την προμήθεια διαφόρων τύπων πυροσβεστικών οχημάτων.
«Προσέξτε τι αγοράζετε»
Δεδομένου ότι το κόστος κτήσης ενός υδροφόρου πυροσβεστικού οχήματος δασών (δηλ. με κίνηση 4x4 ή 6x4) κυμαίνεται μεταξύ 45.000 ευρώ και 300.000 ευρώ περιλαμβανομένου του ΦΠΑ, ανάλογα με τον εξοπλισμό του, αισθανόμαστε την υποχρέωση να επιστήσουμε την προσοχή στους ενδιαφερόμενους ώστε τα οχήματα που θα επιλέξουν να προμηθευτούν:
* Να εξυπηρετούν τον σκοπό για τον οποίο προορίζονται.
* Να είναι αξιόπιστα, να διαθέτουν επώνυμο εξοπλισμό και να καθίσταται δυνατή η τεχνική τους υποστήριξη στην Ελλάδα με μόνιμο σέρβις και ανταλλακτικά, αφού ο μέσος χρόνος λειτουργίας τους είναι 20 και πλέον έτη.
* Να εξασφαλίζουν τη συνεργασία τους με τα οχήματα του Πυροσβεστικού Σώματος.
* Να ανταποκρίνονται στις αυστηρές προδιαγραφές που έχει θεσπίσει το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος για τα οχήματα που χρησιμοποιεί το ίδιο στις επιχειρήσεις του.
* Να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών προτύπων.
* Να καθίσταται δυνατή η έκδοση "έγκρισης τύπου" για την κυκλοφορία τους».
6 Προφανώς θορυβημένο το αρχηγείο της Πυροσβεστικής από τις αντιδράσεις των φορέων, αναδιπλώθηκε σχετικά με τη λίστα των υλικών και των μέσων που πρόκειται να αγοραστούν από την χορηγία της τράπεζας.
Ετσι, ο εκπρόσωπος τύπου του αρχηγείου Γ. Σταμούλης υποστήριξε ότι δεν πρόκειται για την τελική λίστα και ότι σε κάθε περίπτωση δεν υπάρχουν διαθέσιμα τρία ερπυστριοφόρα προς αγορά.
Επίσης, μας είπε ότι τελικά κριτήρια για την αξιοποίηση του ποσού της δωρέας θα είναι η διαθεσιμότητα, οι πιστοποιήσεις-προδιαγραφές των μέσων και οι αντικειμενικές ανάγκες του Σώματος.