Η ΕΚΘΕΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Εγκαίνια: Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου 2009, ώρα 20:30
Διάρκεια: Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου - Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2009
Διαδρομές Design Routes
Η αναδρομική έκθεση "Διαδρομές DesignRoutes" των Φρέντυ Κάραμποττ, Αγνής και Μιχάλη Κατζουράκη, που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2008 στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, ανέδειξε την ανάγκη καταγραφής και τεκμηρίωσης των πεπραγμένων του ελληνικού design κατά τη διάρκεια, τουλάχιστον, της μεταπολεμικής περιόδου στη χώρα μας.
Η μεγάλη προσέλευση θεατών και τα θετικά σχόλια του Τύπου, τόσο για την επιτυχία της διοργάνωσης, όσο και για την αξία του συνόλου του έργου των δημιουργών, έκανε αισθητή την ανάγκη παρόμοιων εκδηλώσεων του χώρου των εφαρμοσμένων Τεχνών σε μια περίοδο παγκόσμιας αναγνώρισης του ρόλου του design στις ανάγκες για επικοινωνία των σύγχρονων κοινωνιών.Αμέσως μετά τη λήξη της έκθεσης και συγκεκριμένα το Μάιο του 2008 το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης μετέφερε, με την ανάλογη επιτυχία, την έκθεση στο Μ.Ι.Ε.Τ. Πολιτιστικό Κέντρο Πατρών.
Τώρα, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης διοργανώνει την έκθεση στη Θεσσαλονίκη από τις 5 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Οκτωβρίου του 2009.
Η έκθεση διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη σε συνεργασία με το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (Ε.Λ.Ι.Α) και με πρωτοβουλία του Δημήτρη Θ. Αρβανίτη, designer και μέλους της Alliance Graphique Internationale (AGI), ο οποίος επιμελείται επίσης τον κατάλογο.
Παρουσιάζει την καλλιτεχνική δημιουργία του Φρέντυ Κάραμποττ, της Αγνής Κατζουράκη και του Μιχάλη Κατζουράκη, στο χώρο των γραφιστικών τεχνών (graphic design) μέσα από αντιπροσωπευτικά δείγματα του έργου τους, ατομικού και αργότερα περισσότερου συλλογικού με το γραφείο Κ&Κ Διαφημιστικό Κέντρον Αθηνών (K&K - Athens Publicity Centre) με εταίρους τους Δημήτρη Τσόπελα και Παναγή Καναβό, που ίδρυσαν το 1962.
Η εμφάνιση των Μιχάλη Κατζουράκη και Φρέντυ Κάραμποττ (Κ&Κ), στα τέλη της δεκαετίας του '50, στο χώρο της οπτικής επικοινωνίας, σηματοδοτεί την αρχή της μετεξέλιξης του design από την εμπειρική κατάσταση στην πλήρη ανάπτυξή του σε νέα τέχνη.
Ο ορθός λόγος, ο απόλυτος έλεγχος των εργαλείων και των υλικών τους , η χρήση του μινιμαλισμού στην επικοινωνιακή στρατηγική, το καθαρό design και η συνειδητή προσήλωση στις αρχές του μοντερνισμού, χαρακτηρίζουν και εντυπωσιάζουν από την αρχή τη δουλειά τους.
Η συνεχής ενημέρωση, σε συνδυασμό με την κοσμοπολίτικη διάθεση των Κάραμποττ και Κατζουράκη (σε δύσκολες εποχές, όπου η ιδιότητα του γραφίστα στην Ελλάδα ήταν γνωστή με τον παρακατιανό τίτλο "μακετίστας" και το design υπήρχε σαν λέξη μόνο στα λεξικά, οι ίδιοι κυκλοφορούσαν σε Biennale, και περιοδικά όπως τα Idea και Gebrauchsgraphik ζητούσαν συνεργασία τους) διατηρεί τη φρεσκάδα των ιδεών και την υψηλή δημιουργικότητα σε όλο το εύρος και την ποικιλία των εργασιών.
Οπτική επικοινωνία, σχεδιασμός εκδοτικού υλικού, αλλά και διαφήμιση σε όλο το φάσμα των εφαρμογών, παράγονται με εκλεπτυσμένη δεξιοτεχνία και αρτιότητα που συχνά επιβραβεύεται σε διεθνείς διαγωνισμούς (5 συνολικά Βραβεία Rizzoli).
Η εργασία των σχεδιαστών για τον Ελληνικό Τουρισμό, για αρκετά χρόνια πριν τη δικτατορία του 1967, δεν αποτέλεσε μόνο ένα ισχυρό επικοινωνιακό εργαλείο για τον Οργανισμό, αλλά έφερε και το Πρώτο βραβείο Τουριστικής Προβολής από την International Advertizing Association (1963), ενώ είχε προηγηθεί το Πρώτο και Δεύτερο βραβείο Τουριστικής Αφίσας στο πλαίσιο του παγκόσμιου διαγωνισμού Τουριστικής αφίσας στο Λιβόρνο (1962).
Για το λόγο αυτό η Πολιτεία απένειμε στους Κάραμποττ και Κατζουράκη το 1965 το Χρυσό Σταυρό του Τάγματος του Φοίνικα για τη συμβολή τους στο ελληνικό design.
Η εκλογή του Φ. Κάραμποττ και του Μ. Κατζουράκη το 1968 ως μελών της Alliance Graphique Internationale "AGI", έρχεται να επιβεβαιώσει την αξία τους ανάμεσα σε ονόματα όπως των Alan Fletcher, Paul Rand, Milton Glaser, George Lois, Lou Dorfsman, Louis Danziger, Saul Bass, Ivan Chermayeff, Ikko Tanaka, Raymond Savignac, Josef M?ller-Brockmann.
Οι αφίσες των Κάραμποττ και Κατζουράκη, οι εικονογραφήσεις της Αγνής Κατζουράκη, τα λογότυπα όλων τους και οι εξαιρετικές καμπάνιες της ομάδας, αποτελούν τη μοναδική πηγή έμπνευσης για τις επόμενες γενιές και θέτουν τα θεμέλια του Ελληνικού στιλ που μέχρι σήμερα ανακαλύπτεται από τους νεότερους σχεδιαστές.
Λογότυπα, συνθήματα και εικόνες που παρήχθησαν από το δημιουργικό γραφείο Κ&Κ, αποτελούν αναγνωρίσιμα στοιχεία της κοινωνικής ζωής για δεκαετίες και αναγνωρίζονται σαν αναπόσπαστα μέρη του αστικού μας περιβάλλοντος.
Παπούτσια "sportex", αναψυκτικά "Ηβη", παιδικά καλλυντικά "Προδέρμ", λογότυπα του μαιευτηρίου "Μητέρα", της τράπεζας "Κρήτης", του "Κουρτάκη", της "Εταιρίας Σπαστικών" κλπ, αποτελούν την "Εθνική κληρονομιά" του ελληνικού design.