Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2009

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΟ Ινφογνώμων Πολιτικά
Ομιλία Γ. Παπανδρέου σε εκδήλωση στη μνήμη του Γ. ΚρανιδιώτηΤριήμερη περιοδεία του ισραηλινού ΥΠΕΞ σε χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Καραμανλής κατά Παπανδρέου για τη συνέντευξη Τύπου στη ΔΕΘ Αλμούνια: Οι πολιτικοί στην Ελλάδα γνωρίζουν (αλλά μερικοί δεν λένε την αλήθεια στο λαό) Δέκα ενστάσεις Παπαθανασίου στις εξαγγελίες Παπανδρέου «Συμφωνία της Μαδρίτης» Ιούλιος 1997. Νέα παρενόχληση ελικοπτέρου της Frontex Ο Πούτιν έτοιμος για «ολική επαναφορά» στην προεδρία το 2012 Πυραύλους Πάτριοτ 7,8 δισ. δολαρίων θα πουλήσουν στην Τουρκία οι ΗΠΑ Λόγια Γεμάτα Αέρα Πουλάει πάλι ο Ιεροσολύμων! Πέθανε ο γενναίος μαχητής Κωνσταντής Αλεξίου Άγκυρα... πρόσω ολοταχώς! Η Ρωσία δεν μπόρεσε να υπογράχει ενεργειακή συμφωνία με το Τουρκμενιστάν Πούτιν: Η Τουρκία θα λάβει τη θέση της Ουκρανίας Το βιογραφικό του Πατριάρχη Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής Πέτρου ΜΝΗΜΗ ΓΙΑΝΝΟΥ ΚΡΑΝΙΔΙΩΤΗ Παραπομπή υπαλλήλου της τουρκικής μυστικής υπηρεσίας (ΜΙΤ) για εκβιασμό Προεκλογικός «εμφύλιος» για το ζήτημα των Σκοπίων Παπανδρέου: Σύγκρουση με αντιλήψεις του παρελθόντος Ρωσία: Απόρρητα στρατιωτικά έγγραφα κάηκαν σε πυρκαγιά που σκότωσε και πέντε στρατιώτες. Συντριβή ισραηλινού F-16 κοντά στη Χεβρώνα

Αποκλειστικό! Εξαρθρώθηκε κύκλωμα Ρουμάνων που εκμεταλλευόταν 60 ομοεθνείς τους!

Εξαρθρώθηκε κύκλωμα Ρουμάνων που εκμεταλλευόταν 60 ομοεθνείς τους!

"10 Θαύματα της Φύσης!!!"

ΑΠΟ ΤΟ ΑΠΟΛΙΤΙΣΤΟ ΣΤΕΚΙ"10 Θαύματα της Φύσης!!!"

Όλα τα μπινελίκια του Ψινάκη

Όλα τα μπινελίκια του Ψινάκη

Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2009

ΟΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΞΑΝΤΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ

ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: ΣΟΦΙΑ Ν. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ ISBN: 978-960-256-667-1 Μια εναργής και διεισδυτική εξέταση του σύγχρονου παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού, τόσο στα κέντρα όσο και στην περιφέρειά του (η ανέλιξή του σε διάφορες ιστορικές περιόδους, ο νεοφιλελευθερισμός ως οικονομική φιλοσοφία και πολιτική έκφραση μιας νέας εποχής στον καπιταλιστικό κόσμο, η χρηματιστική κερδοσκοπία, ο νέος διεθνής καταμερισμός εργασίας κ.ά.).
Στον Πρόλογο επιχειρείται μια εξαιρετικά διαφωτιστική ανάλυση της τρέχουσας χρηματοπιστωτικής κρίσης.

ΟΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΚΟΒΟΣΤΗ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ

Κρήτη Υπότιτλος Η μάχη και η αντίσταση Τιτλος πρωτότυπου Crete, the battle and the resistance Συγγραφέας - Συντελεστές Antony Beevor
Μετάφραση: Παναγιώτης Μακρίδης
Επιμέλεια: Αριστείδης Πλ. Προκοπίου Εκδότης Γκοβόστης ISBN 960-270-927-8 Έκδοση 2004 Δέσιμο Μαλακό εξώφυλλο Σχήμα 23χ15 εκ. Σελίδες 550 ΠεριέχειΦωτογράφηση, Βιβλιογραφία
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ O Anthony Beevor απέφυγε τον κίνδυνο να υποβαθμίσει το έπος δραματοποιώντας το υπερβολικά.
Στάθηκε πολύ καλά στους ήρωές του, τόσο τους Βρετανούς όσο και τους Έλληνες, έτσι, ώστε και αυτοί που τους γνώριζαν προσωπικά να τους μάθουν ακόμη καλύτερα. (C. M. Woodhouse, TLS)Έχουν γραφτεί άριστα βιβλία για τη μάχη της Κρήτης, αλλά κανένα δε θεωρώ τόσο ζωντανό, ξεκάθαρο και συναρπαστικό όσο το “Κρήτη: Η μάχη και η αντίσταση” του Anthony Beevor.
Το αλάθητο αισθητήριο για το όλο κλίμα και την αίσθηση της συρράξεως, η διορατικότητα και η αντίληψή του κάνουν αυτά τα γεγονότα να μοιάζουν λες και έγιναν την προηγούμενη βδομάδα. (Patrick Leigh Fermor, Daily Telegraph)

ΟΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ

Χαμένος Παράδεισος, Σμύρνη 1922.
Η καταστροφή της μητρόπολης του μικρασιατικού Ελληνισμού
Συγγραφέας: ΜΙΛΤΟΝ ΓΚΑΪΛΣ
Ημ/νία πρώτης έκδοσης: 09/2008
Σελίδες: 472
ISBN: 978-960-699-821-8 Κωδικός: 35126
Σύντομη περιγραφή Το Χαμένος Παράδεισος είναι μια δυνατή ιστορία καταστροφής, ηρωισμού και επιβίωσης, ειπωμένο με τον ξεχωριστό λόγο που κατέστησε τον Γκάιλς Μίλτον επιτυχημένο δημοσιογράφο και συγγραφέα.
Ξετυλίγεται μέσα από τις αναμνήσεις επιζώντων, πολλοί απ’ τους οποίους μιλάνε για πρώτη φορά δημόσια, και τις μαρτυρίες εκείνων που βρέθηκαν στη δίνη μιας από τις μεγαλύτερες καταστροφές της σύγχρονης ιστορίας.
«Ο Μίλτον είναι από τους επιτυχημένους συγγραφείς που δε γράφουν βιβλία μυθοπλασίας, αλλά αναπλάθουν την Ιστορία.
Το βιβλίο του είναι παραστατικό και η αφήγησή του κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον».
Α. Βιστωνίτης Το Βήμα της Κυριακής, 25/5/08
«Ποιος έκαψε τη Σμύρνη; Πλέον δεν υπάρχει καμία αμφιβολία.
Το βιβλίο του Μίλτον, Χαμένος Παράδεισος, βασίστηκε σε ανέκδοτα μέχρι σήμερα, γράμματα και ημερολόγια Λεβαντίνων της Σμύρνης»
Νατάσα Μπαστέα Τα Νέα Σαββατοκύριακο, 28-29/6/08
«Το βιβλίο του Βρετανού δημοσιογράφου και συγγραφέα Giles Milton,προσφέρει κάτι πέραν μιας ωραίας αφήγησης, καθώς ανασυστήνει ένα πολιτισμικόκαι ιστορικό περιβάλλον με μια εξ αποστάσεως ματιά.
Είναι ένα ‘θερμό’ βιβλίο, αλλά όχι ‘εν θερμώ’».
«Το βιβλίο είναι μια ευτυχής προσθήκη στη διεθνή βιβλιογραφία για την παλιά Σμύρνη».
Νίκος Βατόπουλος Καθημερινή, 4/10/08
«Το πρόβλημα με τη Μικρασιατική καταστροφή είναι πως ό,τι κι αν διαβάσεις έχει γραφτεί με έντονη συναισθηματική προδιάθεση και ιδιαίτερα υποκειμενική προοπτική, είτε έχει γραφτεί από Έλληνες, Τούρκους ή Αρμένιους. Βασικά, εξιστορούν τη δική τους εκδοχή.
Εγώ πάλι ήθελα μια πιο αποστασιοποιημένη διήγηση, γι’ αυτό και επέλεξα τη λεβαντική κοινότητα και χρησιμοποίησα τις δικές τους ανέκδοτες πηγές… στη διήγησή τους περιγράφουν αυτά που είδαν και αυτά που έζησαν, και τα περιγράφουν χωρίς εμπάθεια.»
Γκάιλς Μίλτον σε συνέντευξη στο BHMAGAZINO, 21/9/2008 Δημοσιεύματα Χαμένος Παράδεισος - Μέρος Α' - Βηmagazino - 21 Σεπτεμβρίου 2008

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑΚυρίαρχος στη Θεσσαλονίκη Προσλήψεις από παραθυράκια Υπό κατάρρευση η Ν.Δ. Λονδίνο - Αθήνα με ποδήλατο Μας έπνιξαν φωτιές και αυθαίρετα Σφραγίδα Λέτο στον Παναθηναϊκό Σπουδάζω σε ΤΕΙ - φάντασμα «Η ζωή μου ανάμεσα στα 2 φύλα» Χρυσό τανκς του Ισραήλ

Η ΑΣΠΡΗ ΛΕΞΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Η άσπρη λέξη της ημέρας - δάνειο
Θέμα της εβδομάδας: Απλά μαθήματα Οικονομίας: Τράπεζες-Δάνεια Ουσιαστικό ουδετέρου γένους.
Δάνειο είναι το χρηματικό ποσό που δίνεται σε κάποιον με την υποχρέωση να το επιστρέψει μέσα σε ορισμένο χρονικό διάστημα, είτε καταβάλλοντας –συνήθως– τον αντίστοιχο τόκο (έντοκο δάνειο) είτε όχι (άτοκο δάνειο).
Το πρόσωπο που προσφέρει τα χρήματα αποκαλείται δανειστής ή δανειοδότης, ενώ αυτός που τα λαμβάνει οφειλέτης ή δανειολήπτης.
Η συμφωνία μεταξύ αυτών των δύο προσώπων (συμβαλλομένων μερών) αποτελεί σύμβαση δανείου, η οποία επιφέρει ορισμένες έννομες συνέπειες και ρυθμίζεται στο άρθρο 806 του Αστικού Κώδικα.
Σύμφωνα με το άρθρο 806, με τη σύμβαση του δανείου ο ένας συμβαλλόμενος μεταβιβάζει στον άλλον κατά κυριότητα χρήματα ή άλλα πράγματα που μπορούν να αντικατασταθούν και αυτός έχει υποχρέωση να αποδώσει άλλα της ίδιας ποσότητας και ποιότητας.
Διαφορετική περίπτωση είναι η σύμβαση του χρησιδανείου, κατά την οποία παραχωρείται η χρήση πράγματος χωρίς αντάλλαγμα και ο χρήστης έχει υποχρέωση να αποδώσει το πράγμα μετά τη λήξη της σύμβασης (άρθρο 810 του Αστικού Κώδικα), π.χ. ο δανεισμός ενός βιβλίου.Ό,τι δανειζόμαστε όμως είναι πάντα «υλικό»;
Οπωσδήποτε όχι, αφού υπάρχουν και οι «άυλες» αξίες.
Έτσι, μιλάμε για πνευματικά ή καλλιτεχνικά δάνεια, αλλά και για γλωσσικά δάνεια, τα λεξιδάνεια (= μεταφορά ξένου όρου από ή προς την ελληνική, π.χ. η λέξη καβγάς που ήρθε από τα τουρκικά), αντιδάνεια (= λέξεις «ανήσυχες» που ταξίδεψαν από τα αρχαία ελληνικά σε άλλες γλώσσες και επέστρεψαν ως άσωτοι υιοί με τη μορφή δανείων, π.χ. πλαζ < πλάγιος), μεταφραστικά δάνεια (ο δανεισμός από άλλη γλώσσα της σημασίας των λέξεων και όχι της μορφής τους, π.χ. καλαθοσφαίριση <>
Υπενθύμιση:
Το ερμηνευτικό λεξικό της Άσπρης λέξης διανέμεται δωρεάν.
Το πλήρες (ερμηνευτικό, ετυμολογικό, συντακτικό, ορθογραφικό, εγκυκλοπαιδικό, συνωνύμων, αντιθέτων) λεξικό διατίθεται με μια μικρή συνδρομή.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΨ. ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑΝΝΗ ΔΡΙΒΕΛΕΓΚΑ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΓΙΑΝΝΗ ΔΡΙΒΕΛΕΓΚΑ ΤΗΛ. 23730-21630 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Ο υποψήφιος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Δριβελέγκας, σήμερα Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2009 θα επισκεφτεί στις 19.00 το απόγευμα την Μεταμόρφωση, στις 19.30 το Βατοπέδι και θα πραγματοποιήσει ομιλία στις 20.00 στην Ορμύλια.

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΡΙΘ. 41 Διευκολύνσεις για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος από πολίτες με αναπηρίες κατά τις γενικές βουλευτικές εκλογές της 4ης Οκτωβρ

ΑΠΟ ΤΟ DISABLED.GRΑθήνα 7 Σεπτεμβρίου 2009
Αριθ. πρωτ.: 54717 ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ – ΕΚΛΟΓΙΚΟ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΑΝΑΠΤ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΛΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΚΛΟΓΩΝ Ταχ. Δ/νση: Ευαγγελιστρίας 2
Ταχ. Κώδικας: 101 83
Πληροφορίες: Κ.Παράσχου Τηλέφωνο: 210-3741003 Αρ. Εγκυκλίου: 41
ΘΕΜΑ: Διευκολύνσεις για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος από πολίτες με αναπηρίες κατά τις γενικές βουλευτικές εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009. Είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια η Πολιτεία επιχειρεί με ποικίλους τρόπους να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά τα άτομα με αναπηρίες.
Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί, παραμένουν κάποια προβλήματα, τα οποία συνδέονται και με την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος.
Επιβάλλεται λοιπόν να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα, προκειμένου να καταστεί δυνατή η συμμετοχή και των εκλογέων αυτών στην κορυφαία εκδήλωση της δημοκρατίας.
Η εκλογική νομοθεσία, με τη διάταξη του άρθρου 83 παρ. 3 του Π.Δ. 96/2007(ΦΕΚ 116 Α΄ 5.6.2007), παρέχει το δικαίωμα σε κάθε εκλογέα με σωματική αδυναμία να απευθύνεται στον αντιπρόσωπο της δικαστικής αρχής ή σε μέλος της εφορευτικής επιτροπής, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να τους βοηθήσουν κατά την ψηφοφορία.

Τα εικαστικά του Γιάννη Ρίτσου

Τα εικαστικά του Ρίτσου - 24/9/2009 έως 23/10/2009
Χώρος Εκδήλωσης: Κ.Ι.Θ. Είδος Εκδήλωσης: Εικαστικά Λεωφορεία: 3,39
Τα εικαστικά του Γιάννη Ρίτσου Πρωτότυπα έργα από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη Αφιέρωμα στον εικαστικό Γιάννη Ρίτσο (1909-1990) για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Ο ποιητής με τις αναρίθμητες ποιητικές συλλογές, τα πεζογραφήματα, τα θεατρικά έργα, τις μεταφράσεις, όταν δεν έγραφε ζωγράφιζε.Ζωγράφιζε γιατί θεωρούσε αυτή την ενασχόληση έναν άλλο τρόπο άσκησης της ποίησης, άλλωστε στις σχεδιαστικές του αποτυπώσεις ενυπάρχουν όλες οι όψεις της ποιητικής του διάστασης. «Ζωγράφιζα από μικρό παιδί» εξομολογείται ο ίδιος «τα σχολικά μου τετράδια ήταν γεμάτα από εικόνες με ζώα, δέντρα, φυτά και κάθε λογής ομορφιές της φύσης».
«Τη ζωγραφική πάνω στις πέτρες την ξεκίνησα εξόριστος στην Γυάρο, όπου δεν είχα άλλα μέσα ζωγραφικής, επηρεασμένος από την Βάσω Κατράκη που την έβλεπα να ζωγραφίζει πάνω σε χαλίκια».
Με αυτόν τον τρόπο οι πέτρες, τα βότσαλα, οι ρίζες των καλαμιών, τα τσιγαρόκουτα, τα ευτελή και απρόβλεπτα αυτά υλικά έγιναν ο καμβάς πάνω στον οποίο ο Ρίτσος γέμιζε τις βασανιστικές και απελπισμένες ώρες του στα βουβά χρόνια της εξορίας.Πρώτα στη Γυάρο και μετά στο Παρθένι της Λέρου συνέχισε να δουλεύει με λέξεις και χρώματα, να αποτυπώνει με ζωγραφική ευχέρεια ανθρώπινες μορφές που παλεύουν με την αγριότητα του κόσμου που προσδοκούν με την ομορφιά του έρωτα.
Ενοιωθε την ανάγκη να αντιπαραθέτει στους πόνους και τις αδικίες της εξορίας την ομορφιά της ζωής και την αξία της ανθρώπινης ύπαρξης.
Ετσι, δημιούργησε ένα πανόραμα αγοριών και κοριτσιών με ελληνικές κατατομές,εμπνευσμένο από την αρχαία αγγειογραφία, αναζητώντας με τις ζωγραφιές του ένα κόσμο αιώνιας νιότης. Ο ίδιος έλεγε χαρακτηριστικά «η ελληνική τέχνη είναι ανθρωποκεντρική με κύριο ιδεώδες της το κάλλος». Δεν σταμάτησε να ζωγραφίζει μέχρι το τέλος της ζωής του. Κραγιόνια και ακουαρέλλες τον συνόδευαν παντού.
Στο σπίτι του στη Σάμο ζωγράφισε πολλά τοπία και πορτραίτα. Κάθε στιγμή της ζωής του ήταν στιγμή δημιουργίας.
Οι ρίζες από τα καλάμια που ξέθαβε ο δυνατός άνεμος τον χειμώνα και που έβρισκε στις έρημες παραλίες του Καλάμου, μεταμορφώνονταν σε πρωτότυπα έργα τέχνης στα χέρια του. Οι ρίζες πρωτόγονες και ολόγυμνες ήταν το πιο κατάλληλο μέσο για να αποτυπώσει την αγωνία, το τραγικό του βίωμα και τις μαρτυρικές φυσιογνωμίες από τα πάθη του λαού. Στο έργο του Γιάννη Ρίτσου η εκφραστική ανάγκη επικεντρώνεται ισότιμα στην εικαστική παραγωγή και την ποιητική κατάθεση.
Σπάνια περίπτωση ανθρώπου και ταλέντου όπου οι δημιουργίες του, η ποίηση και η ζωγραφική, είναι δημιουργίες γεμάτες χρώματα, αισθήσεις βαθιές και διαπεραστικές. Διαδικασίες όπου η μία συμπληρώνει την άλλη και αν δεν είναι ισότιμη η μία ωστόσο φωτίζει τις αναζητήσεις της άλλης.

Η Φωνή που χάθηκε στο δάσος

Η Φωνή που χάθηκε στο δάσος - 14/09/2009 Ώρα: 10:30 Χώρος Εκδήλωσης: Βαφοπούλειο Είδος Εκδήλωσης: Δημήτρια στα σχολεία Λεωφορεία: 15,11,58,3,5,6,39
Oταν μια φωνή χάνεται, μια ελπίδα σωπαίνει, ένα όνειρο σβήνει....και η κακία, η απάτη, το μίσος, ο εγωισμός και η αλαζονεία ανθίζουν.
Η Φύση όμως έχει αποδείξει ότι δεν επιτρέπει την ασχήμια....και δύο δημιουργήματα της θα φέρουν και πάλι την ισορροπία σε μια επίδειξη δύναμης του καλού, της αφοσίωσης, της πίστης, της αγάπης.
«Η Φωνή Που Χάθηκε Στο Δάσος» της Μαρίας Σαββίδου είναι η παιδική θεατρική παράσταση που παρουσιάζεται για τους μικρούς φίλους(και όχι μόνο) στο θέατρο Λαμπιόνι!
ΑΓΑΘΩΝΟΣ 31, ΞΗΡΟΚΡΗΝΗ,
ΤΗΛ:2310 749230 749259,

Η Μελωδία της Ευτυχίας

Η Μελωδία της Ευτυχίας - 14/09/2009 Ώρα: 19:30
Χώρος Εκδήλωσης: Θέατρο Κήπου Είδος Εκδήλωσης: Δημήτρια στα σχολεία Λεωφορεία: 15,11,58,3,5,6,39
ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΥΣΙΛΥΠΟΣ
ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Παιδική Σκηνή του θεάτρου Παυσίλυπος, ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2004 με σκοπό τη διάδοση του καλού θεάτρου.Φέτος παρουσιάζει το μιούζικαλ «Η μελωδία της ευτυχίας στη Disneyland» σε κείμενο και σκηνοθεσία Μιχάλη Μιχαήλ που έχει ήδη παρουσιαστεί σε πόλεις της Μακεδονίας και της Θράκης.
Χιονάτη, πρίγκιπας Φίλιππος, Σταχτοπούτα, Πεντάμορφη, βασίλισσα Βικτώρια και οι νάνοι, σας προσκαλούν σε μια υπέροχη ιστορία, γεμάτη κέφι, γέλιο, τραγούδι, χορό, συγκίνηση και πολύ αγάπη.
Με τις μελωδίες τους οι ήρωές μας θα γεμίσουν με ευτυχία και ελπίδα τις καρδιές σας.Τα σκηνικά υπογράφουν οι Χ. & Κ. Καραογλάνη, τα κοστούμια η Σ. Μελιγκοπούλου, τις χορογραφίες η Θ. Μανωλά.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Προηγούμενες παραστάσεις:
2004: «Το παραμύθι της αλήθειας» κείμενο Α. Γιαννοπούλου, σκηνοθεσία Μιχάλης Μιχαήλ2005-2006:Α) «Το μαγικό κουτί και οι ήρωες του Disney» κείμενο- σκηνοθεσία Μιχάλης ΜιχαήλΒ) «Κάτσε καλά Μαργαρίτα» κείμενο Α. Γιαννοπούλου, σκηνοθεσία Μιχάλης Μιχαήλ2006-2007: «Ο Πινόκιο αναστατώνει τη χώρα του Disney» κείμενο- σκηνοθεσία Μιχάλης Μιχαήλ2007-2008: «Καλημέρα σας κύριε Disney» κείμενο- σκηνοθεσία Μιχάλης Μιχαήλ.

Un Ano De Amor - Luz Casa - ΣΤΟ ΒΕΛΛΙΔΕΙΟ

Un Ano De Amor - Luz Casal - 14/9/2009 Ώρα: 21.00 Χώρος Εκδήλωσης: ΒΕΛΛΙΔΕΙΟ
Είδος Εκδήλωσης: Έθνο Τζαζ Κανονικό: 35 € Φοιτητικό: 25 €
Η μούσα του Πέδρο Αλμοδοβάρ, φοράει τα «Ψηλά Τακούνια» και τραγουδάει για τον έρωτα και τη ζωή σε ένα μουσικό ταξίδι στον κόσμο των αισθήσεων!
Μία φωνή που τη μία κάνει το κοινό να δακρύζει ή τα ζευγαράκια να αγκαλιάζονται σε μία μπαλάντα της, ενώ την άλλη να πετιούνται όλοι από τις θέσεις τους, συνεπαρμένοι από τις rock εμφανίσεις της! Η συγκίνηση που προκάλεσε, η Luz Casal (Λούθ Καζάλ) σε όλο τον κόσμο με τις συγκλονιστικές της ερμηνείες στα ‘Un Ano de Amor' και ‘Piensa en mi' στη ταινία του Pedro Almodovar «Ψηλά Τακούνια», εκτίναξε τη δημοτικότητα της στα ύψη και της χάρισαν δικαίως την παγκόσμια καταξίωση. Την έχουν αποκαλέσει ''ντίβα της Ιβηρικής'' και εδώ και πολλά χρόνια αφήνει το στίγμα της στο ισπανικό τραγούδι.
Με 24 προσωπικούς δίσκους στο ενεργητικό της, καθώς και εκατομμύρια πωλήσεις, είναι η πιο διάσημη εκπρόσωπος της pop ισπανικής σκηνής στον κόσμο, μία σύγχρονη Ευρωπαία ντίβα, μία πρέσβειρα του Ισπανικού πολιτισμού. Η Luz έρχεται λοιπόν στη Θεσσαλονίκη για μία μοναδική συναυλία μία συναυλία εκρηκτική, γεμάτη ένταση και εκφραστικότητα. Φέρνοντας μαζί της τη φλόγα του πάθους αλλά και της ίδιας της ζωής.
Απέδειξε άλλωστε πως ξέρει καλά να την κρατά αναμμένη, είτε με την υψηλής αισθητικής τέχνη της, είτε με τον αξιοπρεπή και κατά πολλούς ηρωικό τρόπο, που αντιμετώπισε την προσωπική της περιπέτεια με τον καρκίνο. Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως μετά την εγχείρησή της, η δημόσια στάση της την ανέδειξε σε διεθνές σύμβολο της προσπάθειας κατά του καρκίνου του μαστού. Η Λουθ Καζάλ, η ‘‘Φωτεινή'' για εμάς, η μεγάλη αυτή τραγουδίστρια που εισήγαγε το ροκ στην Ισπανία, εξάγοντας ταυτόχρονα με απίστευτη επιτυχία τη δική της μουσική παράδοση σε όλο τον κόσμο, πειραματίζεται συνεχώς με νέα είδη, συνεργαζόμενη με πολλούς και σπουδαίους καλλιτέχνες.
Είτε όμως ερμηνεύει ροκ μπαλάντες, είτε μπλουζ, είτε φλαμέγκο, παραμένει πάντα η πιο πληθωρική, ζεστή και ευαίσθητη φωνή της εποχής της.
Μία φωνή ιδιαίτερη σαν τη θάλασσα, πότε ήρεμη και πότε θυμωμένη, που μοιάζει να κουβαλάει κάτι από την υγρασία, τις σκιές και τους κέλτικους μύθους που κρύβονται στα καταπράσινα δάση της πατρίδας της. Κάτι από την ορμή και το μυστήριο, των πελώριων κυμάτων του Ατλαντικού.
Μία φωνή- λεπτή ισορροπία, ανάμεσα στον έρωτα, τη μελαγχολία, τη ζωή.

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑΠαπανδρέου: Θα στηρίξουμε τα μικρά και μεσαία εισοδήματα

Νέο μύνημα του Οσάμα Μπιν Λάντεν- H ΕΙΔΗΣΕΟΓΡΑΦΙΑ ΑΠΟ ΤΟ FOREIGN PRESS

Απελευθερώνεται ο "ήρωας με τα παπούτσια" στο Ιράκ (VIDEO)Σημαντικό Deal Vodafone με Κόκκαλη

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΑΠΟ ΤΟ Ε-PONTOS

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΟ Ινφογνώμων Πολιτικά
Ποιους τρομάζουν τα αρχεία; Απάντηση στο δημοσίευμα του «Ριζοσπάστη» ( ΙΙ ) Απάντηση του ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ στο δημοσίευμα του Βήματος περί Κόκκινων Κατασκόπων ( I ) Εκλογές και εξωτερική πολιτική «Γλίτωσαν» από τις σφαίρες, θα πεθάνουν από τη δίψα...Η 'Αγκυρα δεν σκοπεύει να φιλοξενήσει μια σύνοδο για τον ιρανικό πυρηνικό φάκελο. Ρεν: Κυρώσεις γιοκ για την Τουρκία το Δεκέμβρη Η Τουρκία δεν έχει θέση στην Ε.Ε. Οι Τούρκοι επιδιώκουν μικτό κράτος στο νότο Ζούμε σε θάλασσα πετρελαίων Πολιτική αυτοπροβολής και πολιτική βάθους Τουρκία και Ευρωπαϊκή Ένωση Ο 55χρονος Ελληνας δάσκαλος Θανάσης Λερούνης «Προς Θεού, μην πέσει το Τείχος» Ο εσωτερικός αγώνας εξουσίας στο Ιράν Ο ΚΥΡ σατιρίζει ελεύθερα κυβέρνηση και αντιπολίτευση Κώστας Καραμανλής: «Τι σκοπεύω να αλλάξω» Γ. Παπανδρέου: Τι θα κάνω τις πρώτες 100 ημέρες ΠΑΚΙΣΤΑΝ ΔΙΑΔΗΛΩΣΗ ΚΑΛΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ ΔΑΣΚΑΛΟ ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. δεν πρόκειται να αναστείλουν κανένα από τα έργα ενεργειακής διασύνδεσης ΣΥΡΙΖΑ: Aσαφείς και γενικόλογες οι τοποθετήσεις του Γ. Παπανδρέου Κορύφωση της κόντρας Ντογάν με Ερντογάν «Αν» είχαμε τον Κρανιδιώτη... Εκβιασμός με τήβεννο Στο ναδίρ Δύσκολη η εκλογή του Μπαρόζο

Η FREE SUNDAY επιβεβαιώνει σήμερα 13.09.2009 μια εβδομάδα μετά τις πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στο blog για τον επικείμενο πόλεμο

ΑΠΟ ΤΟ http://therapeiaomofylofilias.blogspot.com Η FREE SUNDAY επιβεβαιώνει σήμερα 13.09.2009 μια εβδομάδα μετά τις πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στο blog για τον επικείμενο πόλεμο

Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2009

Ο ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΛΙΒΑΝΗ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

"Τα Σμυρνέικα τραγούδια"
Καψής Γιάννης Π. ISBN: 978-960-14-1993-0 Αρ. σελίδων: 312
«Οι Ρωμιοί θα επιστρέψουν, το γράφει το Κοράνι…» προφητεύει ο ιμάμης της Προύσας πριν πέσει κάτω από το κουρμπάτσι του Κεμάλ.
Και πράγματι ένας Ρωμιός, ο Αλέξης, επιστρέφει κρυφά στην καμένη Σμύρνη αναζητώντας το νεανικό του έρωτα, τη Μιριάμ, η οποία, πιστεύοντας ότι την έχει απαρνηθεί, έχει τουρκέψει. Ανταμώνουν. Μα δε σμίγουν.
O Καρίμ, ο οσμανλής άντρας της Μιριάμ, μη θέλοντας να σταθεί εμπόδιο στην ευτυχία τους, ρίχνεται στον γκρεμό.
Ο Αλέξης φεύγει κυνηγημένος για δεύτερη φορά και η Μιριάμ στήνει το δικό της μοναστήρι στην προμηθεϊκή γη της Καππαδοκίας. Ο μεγάλος διωγμός των χριστιανών της Ανατολίας, Ελλήνων και Αρμενίων, ξεσπάει και τότε εμφανίζεται ένας καινούριος κορυφαίος της ανθρώπινης τραγωδίας, ο νεαρός αξιωματικός του ιππικού Ισκεντέρ, γιος της Μιριάμ.
Μέσα του έχει ξυπνήσει το ρωμέικο αίμα, μα δεν παύει να είναι και ένας πιστός οσμανλής, αφοσιωμένος στο καθήκον του. Η τραγωδία κορυφώνεται στο ποτάμι του Έβρου, όταν Αλέξης και Ισκεντέρ σταυρώνουν τα ξίφη τους και σμίγουν το αίμα τους, καθώς σωριάζονται θανάσιμα τραυματισμένοι, ο ένας επάνω στον άλλον. 10 Νοεμβρίου 1938.
Ανάκτορα Ντολμά Μπαχτσέ.
Ο Κεμάλ Ατατούρκ, αφήνοντας μια τρομερή κραυγή από τον πόνο που του έσχιζε τα σωθικά, σωριάζεται νεκρός, νικημένος από την αρρώστια.
Οι γιατροί τρέχουν και τον μεταφέρουν στον οντά του.
Με δάκρυα στα μάτια ο καβάσης του μαζεύει από κάτω το βιβλίο που διάβαζε ο αρχηγός του. Τίτλος του: Το Αδικοχυμένο Αίμα δε Στεγνώνει Ποτέ.

ΟΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ

Θεσσαλονίκη πόλη των φαντασμάτων
Χριστιανοί, Μουσουλμάνοι και Εβραίοι 1430-1950
ΜΑΡΚ ΜΑΖΑΟΥΕΡ
Μετάφραση: Κώστας Κουρεμένος
Περιλαμβάνει χάρτες και φωτογραφικό υλικό
ISBN: 960-221-354-Χ
Διαστάσεις: 24Χ17 [δεμένο]
Σελίδες: 607 Έκδοση: 2006
Πληροφορίες και σχόλια:
Διάσημος βρετανός ιστορικός ειδικευμένος στην ευρωπαϊκή, βαλκανική και ελληνική ιστορία, ο Μαρκ Μαζάουερ αρχίζει αυτή την ιστορία της Θεσσαλονίκης από την αρχαιότητα, γρήγορα όμως κάνει το άλμα προς το 1430, όταν η βυζαντινή πόλη περιήλθε, επί σουλτάνου Μουράτ Β΄, στην οθωμανική εξουσία.
Εκεί παρέμεινε ώς το 1912, οπότε επανήλθε οριστικά στην ελληνική κυριαρχία, με μόνη παρένθεση τα χρόνια της ναζιστικής κατοχής.
Αυτό που κάνει την ιστορία της τόσο ξεχωριστή είναι η ποικιλία των θρησκευτικών ομάδων που άνθισαν στο εσωτερικό της.
Πρώτοι ήρθαν οι χριστιανοί: με αφετηρία τον μάρτυρα του τρίτου αιώνα Δημήτριο, η Θεσσαλονίκη εξελίχθηκε σε ισχυρό κέντρο της ανατολικής Ορθοδοξίας.
Με τη σειρά τους, οι μουσουλμάνοι επέβαλαν το ισλάμ, αντικαθιστώντας τις εκκλησίες με τζαμιά, μέχρι την αποπομπή τους το 1922, στο πλαίσιο της ανταλλαγής πληθυσμών.
Ήδη από το τέλος του Μεσαίωνα, η πόλη περιλάμβανε επίσης έναν εβραϊκό πληθυσμό Σεφαραδιτών εξόριστων από τη δυτική Ευρώπη, που την ανέδειξε σταδιακά σε κέντρο όχι μόνο του ανατολικού εμπορίου αλλά και του ιουδαϊκού μυστικισμού και μεσσιανισμού, για να γνωρίσει αργότερα τον εξανδραποδισμό και την εξόντωση στο στρατόπεδο του Aουσβιτς.
Η γενικότερη μετάβαση από έναν κόσμο αυτοκρατοριών σ' έναν κόσμο εθνικών κρατών αποτυπώνεται στην εμπειρία της πόλης, ενώ τα εναλλασσόμενα ρεύματα εθνοτικής και θρησκευτικής συνύπαρξης και αλληλοσπαραγμού, ευημερίας και καταστροφής, κάνουν προφανή τη σημασία αυτού του ιστορικού παραδείγματος σήμερα.
Όμως η πολυεπίπεδη εργασία του Μαζάουερ δεν προσφέρει απλώς κάποια επίκαιρα μαθήματα ιστορίας.
Στηριγμένη σε συστηματική αρχειακή έρευνα, πλέκει την πολιτική διαδρομή της πόλης με λεπτομερείς πληροφορίες και ζωντανές εικόνες από την καθημερινή ζωή της, ανασυγκροτώντας έτσι τη συλλογική μνήμη των μεγάλων κοινοτήτων και των άλλων ομάδων και προσώπων που φιλοξένησε στο πέρασμα του χρόνου.
Ο Μαζάουερ είναι ένας από τους καλύτερους ιστορικούς της νεότερης Ελλάδας κι έχει ήδη συμβάλει ουσιαστικά στην κατανόηση της κατοχικής και της μεταπολεμικής περιόδου με τα έργα του Στην Ελλάδα του Χίτλερ και Μετά τον πόλεμο.
Αυτή η εξερεύνηση μέσα στην ψυχή μιας βαλκανικής πόλης είναι βαθιά και συνάμα υποβλητική, μια αριστοτεχνική προσθήκη στο έργο του.
Jad Adams, BBC HISTORY (Βιβλίο του μήνα για τον Οκτώβριο του 2004)
Αυτό που ο Μαζάουερ πετυχαίνει στην εντέλεια είναι να εκφράσει το ιστορικό νόημα της Θεσσαλονίκης δια μέσου των γενεών, τεκμηριώνοντας την ιστορία του με πλήθος παραθεμάτων της εποχής, από τον 15ο ώς τον 20ό αιώνα, και εξηγώντας με προσοχή και μεγάλη επιστημονική εμβρίθεια όλο αυτό το υλικό. Jan Morris, THE GUARDIAN
Μια πολυεθνική πόλη στη δίνη του εθνικισμούSalonicco, Salonicha, Salonique, Σελανίκ, Σολούν, Θεσσαλονίκη.
Οι διαφορετικές ονομασίες δεν περιγράφουν την ίδια πόλη, αλλά αντιστοιχούν στις αλλαγές που συνέβαιναν στο πέρασμα των αιώνων.
Ο Μαρκ Μαζάουερ στο βιβλίο του αφηγείται την ιστορία της Θεσσαλονίκης όπως αυτή μεταμορφωνόταν τους τελευταίους πέντε αιώνες.
Ο Μαρκ Μαζάουερ είναι αρκετά γνωστός στο ελληνικό κοινό μέσα από βιβλία που είτε αφορούν την Ελλάδα ("Η Ελλάδα και η οικονομική κρίση του Μεσοπολέμου", "Στην Ελλάδα του Χίτλερ") είτε γενικότερα την ευρωπαϊκή ιστορία ("Σκοτεινή ήπειρος", "Τα Βαλκάνια"). Στο τελευταίο βιβλίο του "Θεσσαλονίκη, πόλη των φαντασμάτων" θέτει έναν διαφορετικό στόχο.
Μέσα από τη μελέτη σε βάθος χρόνου μιας σημαντικής πόλης εξετάζει τις κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές αλλαγές που συνέβησαν κατά τη διάρκεια της μετάβασης από την πολυεθνική αυτοκρατορία στο νεωτερικό έθνος-κράτος και χαρακτηρίστηκαν από τη διάβρωση της παραδοσιακής οικονομίας από τον καπιταλισμό, την εκκοσμίκευση, τη δημογραφική ανάπτυξη, την άνοδο του εθνικισμού, την εμφάνιση των «επικίνδυνων τάξεων» και της μαζικής πολιτικής, τις καταστροφικές συνέπειες των πολέμων, ιδιαίτερα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Στο βιβλίο η πόλη μεγεθύνεται μέσα από τον φακό του ιστορικού που επιδιώκει να διαγνώσει με ποιο τρόπο αυτές οι κοσμοϊστορικές αλλαγές εγγράφονται στον κοινωνικό ιστό της πόλης, διαμορφώνουν τις κοινωνικές σχέσεις μεταξύ των διαφορετικών ομάδων και επηρεάζουν νοοτροπίες και πρακτικές.
Μετά την άλωση της Θεσσαλονίκης από τους Οθωμανούς το 1430 και κατά τους πρώτους αιώνες της οθωμανικής κυριαρχίας η θρησκεία έπαιζε τον καθοριστικό ρόλο στην κοινωνική οργάνωση και ζωή της πόλης.
Στον διαχωρισμό ανάμεσα σε χριστιανούς και μουσουλμάνους, κατακτημένους και κυρίαρχους, προστέθηκαν μετά το 1492 οι Εβραίοι, διωγμένοι από την Ισπανία (αργότερα και από την Ιταλία).
Η άφιξη των χιλιάδων Σεφαραδιτών Εβραίων ίσως και να συνιστά τη δεύτερη (μετά την κατάληψη της πόλης από τους Οθωμανούς) μεγάλη καμπή στην ιστορία της πόλης. Η Θεσσαλονίκη από μία κατά βάση ελληνική-χριστιανική πόλη μετατρέπεται σε μια πόλη όπου οι περισσότεροι κάτοικοι είναι Εβραίοι.
Έτσι, ενώ το 1478 οι μισοί κάτοικοι είναι Χριστιανοί, το 1519 οι Εβραίοι αντιπροσωπεύουν πλέον το μισό του πληθυσμού και οι Χριστιανοί αποτελούν πλέον το ένα τέταρτο. Η Θεσσαλονίκη γίνεται τότε, αυτό που πολύ όψιμα κάποιοι θα ανακαλύψουν, μια πόλη Μουσουλμάνων, Χριστιανών και Εβραίων.
Ο Μαζάουερ δίκαια αποφεύγει να τη χαρακτηρίσει με τον πολυσυζητημένο και παρερμηνευμένο όρο «πολυπολιτισμική».
Οι σχέσεις μεταξύ των διαφορετικών θρησκευτικών ομάδων δεν διακρίνονταν πάντα από την ανοχή και την ώσμωση, αλλά διασταυρώνονταν με τις σχέσεις εξουσίας και καθορίζονταν από τις ιστορικές συγκυρίες και αλλαγές. Οι σχέσεις εξουσίας αφορούν πρώτα και κύρια τον τρόπο με τον οποίο η οθωμανική διοίκηση αντιμετώπισε τις διαφορετικές κοινότητες. Σχετικά με την οθωμανική διοίκηση και οργάνωση της πόλης τους δύο πρώτους αιώνες της οθωμανικής κυριαρχίας, ο απαιτητικός αναγνώστης ίσως θα περίμενε μια πιο συστηματική ανάλυση από τον συγγραφέα, ενώ σε κάποια σημεία φαίνεται η έλλειψη πηγών.
Πάντως, εάν κάτι αναδεικνύει η ανάλυση του Μαζάουερ δεν είναι τόσο η ανοχή του οθωμανικού κράτους απέναντι στη θρησκευτική ετερότητα όσο η απουσία κράτους με τη νεωτερική έννοια μέχρι και τα μέσα του 19ου αιώνα. Χριστιανοί, Εβραίοι και Μουσουλμάνοι ζούσαν διακριτά στην πόλη στο πλαίσιο της κοινότητάς τους διατηρώντας όμως παράλληλα διακοινοτικές σχέσεις και επαφές.
Η θρησκευτική διαφορά δεν δημιουργούσε περιχαράκωση αλλά γόνιμο έδαφος για πολιτισμική ώσμωση. Σε αυτό συνέτεινε και η άγνοια των περισσότερων απλών ανθρώπων για τα δογματικά ζητήματα, αλλά και η αδιαφορία των οθωμανικών αρχών για τα θρησκευτικά πιστεύω των υπηκόων τους.
Αυτό το περιβάλλον ήταν πρόσφορο για την καλλιέργεια του θρησκευτικού συγκρητισμού και πολιτισμικής αλληλεπίδρασης, η οποία όμως γνώριζε ένα όριο: την αλλαγή θρησκευτικής πίστης που δεν μπορούσε να αποδεχθεί καμιά από τις θρησκευτικές κοινότητες.
Από αυτήν την άποψη, οι θρησκευτικές κοινότητες της Θεσσαλονίκης δεν ήταν τόσο συμπαγείς όσο φαίνονταν, ιδιαίτερα αυτή των Εβραίων της πόλης.
Η θρησκευτική μεταστροφή, πάντως, ήταν ένα ευαίσθητο θέμα που οδηγούσε στην απομόνωση του «εξωμότη» και προκαλούσε μεγάλη ένταση στις σχέσεις μεταξύ των κοινοτήτων.
Έτσι, μια μέρα τον Μάιο του 1876 μια νεαρή Χριστιανή που είχε αποφασίσει να αλλάξει θρησκευτική πίστη για να παντρευτεί τον γιο ενός Μουσουλμάνου γαιοκτήμονα έγινε η αφορμή για να γίνουν εκτεταμένες ταραχές στη Θεσσαλονίκη και να σκοτωθούν δύο Ευρωπαίοι πρόξενοι από ένα οργισμένο πλήθος που πίστευε ότι ήταν συνεργοί στην απαγωγή της κοπέλας από Χριστιανούς.
Λίγες δεκαετίες αργότερα, το 1903, η Θεσσαλονίκη θα συγκλονιζόταν από διαδοχικές εκρήξεις. Δράστες ήταν μια ομάδα νεαρών Βούλγαρων εθνικιστών. Οι καιροί είχαν αλλάξει.Το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου Θεσσαλονίκη, πόλη των φαντασμάτων αφορά τον 19ο και 20ό αιώνα, με τους οποίους ο συγγραφέας είναι σαφώς πιο εξοικειωμένος. Από τον 19ο αιώνα η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε σημαντικό λιμάνι και εμπορικό κέντρο. Το 1831 η πόλη είχε μόλις 30.000 κατοίκους αλλά στις αρχές του 20ού αιώνα είχε φτάσει τις 150.000. Η οικονομική ανάπτυξη, όπως δείχνει και ο Μαζάουερ, ήταν αποτέλεσμα ενός συνδυασμού παραγόντων, με κυριότερο ίσως το άνοιγμα της οθωμανικής οικονομίας στην ευρωπαϊκή τεχνογνωσία και κεφάλαιο (και την κερδοσκοπία).
Τη δεκαετία του 1870 ξεκίνησε η κατασκευή σιδηροδρομικών γραμμών που συνέδεσαν την πόλη όχι με τη Νότια Ελλάδα, αλλά με την Πρίστινα, το Μοναστήρι και την Κωνσταντινούπολη.
Τα σχολεία άρχισαν να πολλαπλασιάζονται, προς απογοήτευση των θρησκευτικών ηγεσιών των κοινοτήτων που δεν μπορούσαν πλέον να ελέγξουν την εκπαίδευση.
Το λιμάνι επεκτάθηκε για να μπορέσει να δεχθεί μεγαλύτερο αριθμό πλοίων και τα τείχη που περιστοίχιζαν για αιώνες την πόλη άρχισαν να γκρεμίζονται - αρχικά η πύλη του Βαρδάρη και το ανατολικό τείχος στην πλευρά του Λευκού Πύργου.
Το 1869 εκδίδεται η πρώτη επίσημη εφημερίδα («Σελανίκ») σε τέσσερις γλώσσες. Το τραμ, τα πολυτελή ξενοδοχεία στην προκυμαία, τα καταστήματα με ευρωπαϊκά εμπορεύματα, τα πλούσια αρχοντικά (με πιο επιβλητική τη Βίλα Αλλατίνη) πιστοποιούσαν την οικονομική ακμή μιας κοσμοπολίτικης πόλης και τους στενότερους δεσμούς με τη Δύση.Η εξιστόρηση των αλλαγών στη Θεσσαλονίκη κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα γίνεται μέσα από την εξέταση των συνεπειών στη ζωή της πόλης αφενός του εθνικισμού και αφετέρου του πολέμου. Η Θεσσαλονίκη, λόγω της σημασίας που έχει αποκτήσει ως κέντρο της οθωμανικής αυτοκρατορίας, θα αποτελέσει πεδίο σύγκρουσης των ανταγωνιστικών εθνικισμών.
Η πόλη, στην οποία γεννήθηκε ο Κεμάλ Ατατούρκ, θα αποτελέσει επίκεντρο της δραστηριότητας της Επιτροπής Ένωσης και Προόδου και προσκήνιο της επανάστασης των Νεότουρκων το 1908. Την ίδια χρονιά θα καταφθάσει στην πόλη και ο Βλαντίμιρ Γιαμποτίνσκι για να καλλιεργήσει το σιωνιστικό κίνημα, αλλά τα αποτελέσματα ήταν μάλλον φτωχά.
Την ίδια εποχή σε ολόκληρη τη Μακεδονία διεξαγόταν ένας αιματηρός αγώνας μεταξύ Ελλήνων και Βουλγάρων για τον προσεταιρισμό των πατριαρχικών και εξαρχικών - του οποίου το συντονιστικό κέντρο, για την ελληνική πλευρά, ήταν το προξενείο της Θεσσαλονίκης.
Όταν τον Οκτώβριο του 1912 τα ελληνικά στρατεύματα θα εισέλθουν στην πόλη, μια νέα περίοδος στην ιστορία της Θεσσαλονίκης άρχιζε.Η Θεσσαλονίκη ανήκε πλέον στην Ελλάδα αλλά δεν ήταν τόσο «ελληνική» όσο θα επιθυμούσαν ή θα περίμεναν κάποιοι. Οι περισσότεροι κάτοικοί της ήταν Εβραίοι: από τους 157.000 κατοίκους, 40.000 ήταν Έλληνες, 45.000 Μουσουλμάνοι και 61.000 Εβραίοι το 1913. Αυτό προκαλούσε ιδιαίτερη αίσθηση σε όσους Έλληνες δεν κατάγονταν από την πόλη. Η δυσφορία τους δεν συγκαλυπτόταν όπως δείχνει και η ακόλουθη επιστολή ενός Έλληνα αξιωματικού το 1913, όπως μας την παραθέτει ο συγγραφέας: «Δεν ξέρω κατά πόσον δύναται να αρέσει μία πόλις με κοινωνίαν παρδαλήν, αποτελούμενην κατά τα 9/10 από Εβραίους.
Δεν έχει ουδέν το Ελληνικόν αλλ' ούτε το ευρωπαϊκόν. Δεν έχει τίποτε» (σελ. 353).
Η Θεσσαλονίκη αφού πρώτα εντάχθηκε στο ελληνικό κράτος, θα έπρεπε στη συνέχεια να «εξελληνιστεί». Αποφασιστικό ρόλο σε αυτό έπαιξαν οι πόλεμοι και οι πολιτικές «κοινωνικής μηχανικής» (social engineering) που τους συνόδευσαν με στόχο την εθνική ομογενοποίηση.Ο Μαζάουερ εντάσσει τις εξελίξεις των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα στη Θεσσαλονίκη στο ευρύτερο πλαίσιο μιας εθνοποιητικής διαδικασίας, η οποία στα Βαλκάνια στηρίχθηκε σε δύο καινοτομίες.
Η πρώτη, που θα εφαρμοσθεί κατά κόρον στην Ευρώπη τις επόμενες δεκαετίες, ήταν η χρήση του πολέμου ως μέσου για τη διαμόρφωση της εθνολογικής σύνθεσης συγκεκριμένων περιοχών. Η δεύτερη, που θα μείνει ιστορικά ανεπανάληπτη, ήταν η διπλωματική συμφωνία για την ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ κρατών. Μια τόσο σημαντική πόλη όπως η Θεσσαλονίκη δεν θα μπορούσε παρά να βρεθεί στη δίνη αυτών των βίαιων και απότομων αλλαγών. Αρχικά οι Βούλγαροι και στη συνέχεια οι πολύ περισσότεροι Μουσουλμάνοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πόλη και την ενδοχώρα, ενώ είχαν ήδη αρχίσει να καταφθάνουν οι πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία.
Στην Άνω Πόλη, όπου κατοικούσαν πολλοί Μουσουλμάνοι, σπίτια και δρόμοι άδειασαν, καταστήματα και ακίνητα δημοπρατήθηκαν και άρχισαν μεθοδικά να σβήνονται τα ίχνη αιώνων μουσουλμανικής παρουσίας στην πόλη.
Τζαμιά, χαμάμ, μεντρεσέδες, τεκέδες κατεδαφίστηκαν. «Ποιος μπορεί», έγραφε ένας δημοσιογράφος, «να μου εξηγήση τον λόγον διά τον οποίον έμεινεν εκεί εις την σημαντικωτέραν γωνίαν των οδών Βενιζέλου και Εγνατίας το πανάθλιον τζαμίον του Χαμζά; Αρχιτεκτονική αξία; Μηδέν! Ιστορική αξία; Κάτω του μηδενός!
Το πολύγωνον αυτό κτίριον είναι άσχημον, τρομερά άσχημον» (σελ. 418). Η Θεσσαλονίκη γέμισε με πρόσφυγες.
Περίπου 92.000 πρόσφυγες έφτασαν και στην αρχή έμειναν προσωρινά όπου μπορούσαν, σε δημόσια κτίρια, αποθήκες, σε εγκαταλελειμμένα από τους Μουσουλμάνους, σε επιταχθέντα καταστήματα ακόμη και σε εκκλησίες. Η προσφορά στέγης ήταν ανεπαρκέστατη και η καταστροφική πυρκαγιά του 1917 είχε επιδεινώσει δραματικά την κατάσταση. Οι περισσότεροι εγκαταστάθηκαν πάνω από τον Άγιο Δημήτριο στην Άνω Πόλη, εκεί όπου πριν ζούσαν οι Μουσουλμάνοι.
Οι ίδιοι οι πρόσφυγες μέσα από τον δυναμισμό των σωματείων και των συνεταιρισμών τους πέτυχαν την παραχώρηση χωράφια για να κτίσουν τα σπίτια τους ή απλά κατέλαβαν εκτάσεις και κτίρια για να στεγαστούν. Η πόλη επεκτάθηκε και νέες φτωχογειτονιές ή συνοικισμοί δημιουργήθηκαν στην περιφέρεια της πόλης.Μόνον οι Εβραίοι θύμιζαν το οθωμανικό παρελθόν της πολυεθνικής Θεσσαλονίκης.
Η συνύπαρξη Χριστιανών και Εβραίων διαμορφώθηκε κάτω από το βάρος των αλλαγών που είχαν προηγηθεί. Η Θεσσαλονίκη δεν ήταν πια η «νέα Ιερουσαλήμ», καθώς η πλειονότητα των κατοίκων ήταν Χριστιανοί.
Ο Μαζάουερ θέλοντας να προσδιορίσει τη δύσκολη συνύπαρξη Χριστιανών και Εβραίων, κάνει λόγο για θρησκευτικό αντισημιτισμό και εθνοτική αντιπαλότητα και ανταγωνισμό. Ενώ είναι διαπιστωμένο ότι υπήρχε διάχυτος αντισημιτισμός στον χριστιανικό πληθυσμό της πόλης, οι πολιτικές αποκρυσταλλώσεις του παρέμειναν περιθωριακές και οι βίαιες εκδηλώσεις του περιορισμένες (με πιο χαρακτηριστική τον εμπρησμό του Κάμπελ το 1931). Σίγουρα, πάντως, θα ήταν πολύ διαφορετική η μοίρα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, εάν δεν είχε μεσολαβήσει ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος και η ναζιστική κατοχή.
Τα τελευταία κεφάλαια του βιβλίου εύλογα επισκιάζονται από τη γενοκτονία των Εβραίων. Η κλιμάκωση των αντισημιτικών μέτρων από τους Ναζί και η μεθόδευση αρχικά της εκτόπισης και έπειτα της εξόντωσης των Εβραίων της Θεσσαλονίκης εξετάζεται παράλληλα με την αμφιλεγόμενη στάση του χριστιανικού πληθυσμού της πόλης.
Ο Μαζάουερ αποφεύγει τις εύκολες κατηγοριοποιήσεις και εξετάζει με αρκετή προσοχή τις διαφορές στη στάση του χριστιανικού πληθυσμού απέναντι στην τραγωδία των συμπολιτών τους προσπαθώντας να διακρίνει και τα κίνητρά της. Ένα μέρος του απλού κόσμου προσπάθησε να εκφράσει την αλληλεγγύη του στους Εβραίους και να τους βοηθήσει είτε σε ατομική είτε σε πιο οργανωμένη βάση (μέσω της εαμικής αντίστασης). Άλλοι, όμως, προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν όσο και όπως μπορούσαν την κατάσταση. Η σιωπή των επίσημων φορέων και των επαγγελματικών τάξεων της Θεσσαλονίκης απέναντι στην εκτόπιση των Εβραίων ήταν εκκωφαντική (σε αντίθεση με τις διαμαρτυρίες αντίστοιχων φορέων της Αθήνας).
Επιπλέον, η τύχη των περιουσιών των 50.000 Εβραίων μπορεί να περιγραφεί μόνο με μελανά χρώματα. Στην καλύτερη περίπτωση οι ιδιοκτησίες τους καταλήφθηκαν από άστεγους πρόσφυγες, στη χειρότερη είτε λεηλατήθηκαν ολοσχερώς από απλούς πολίτες είτε δόθηκαν σε φίλους και συνεργάτες των Γερμανών.
Η μνήμη αυτού του παρελθόντος με δυσκολία διακρίνεται σήμερα στη Θεσσαλονίκη. Το μνημείο για το Ολοκαύτωμα των Εβραίων είναι «κρυμμένο» σε μια μικρή, συνοικιακή πλατεία, την οποία οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς αγνοούν.
Όπως γράφει προς το τέλος του βιβλίου του ο Μαζάουερ, «η αποκατάσταση της μνήμης ενός παρελθόντος σήμαινε την απώλεια της μνήμης ή ακόμα την καταστροφή ενός άλλου». Το παρελθόν που «επανεμφανίσθηκε» ήταν το βυζαντινό, καθώς υπογράμμιζε την ελληνικότητα της πόλης. Αντίθετα, το οθωμανικό, στην κυριολεξία, καταστράφηκε και έμειναν μόνο λίγα αρχοντικά στη Βασ. Όλγας να το θυμίζουν.
Το βιβλίο του Μαζάουερ ξαναφέρνει με τον καλύτερο τρόπο αυτό το παρελθόν στην επιφάνεια. Η Θεσσαλονίκη, πόλη των φαντασμάτων είναι μια ιστορική σύνθεση υψηλού επιπέδου και συνάμα μια ιστορία της Θεσσαλονίκης, η οποία θα αποτελέσει έργο αναφοράς. ΠΟΛΥΜΕΡΗΣ ΒΟΓΛΗΣ, TΑ ΝΕΑ , 13/01/2007

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΟ Geopolitics-GR