Η άσπρη λέξη της ημέρας - Μιχαλού
Θέμα της εβδομάδας: Τα «γνωστά-άγνωστα» πρόσωπα των παροιμιών μας
Μα επιτέλους ποια είναι αυτή η Μιχαλού και από πού κι ως πού συνέχεια της χρωστάμε;
Η προέλευση της λαϊκής ιδιωματικής φράσης «χρωστάει της Μιχαλούς», που σημαίνει ότι κάποιος είναι τρελός (και πρόσφατα ότι κάποιος έχει μεγάλα χρέη), έχει βασανίσει πολύ τους μελετητές.
Η εκδοχή που έχει βρει ευρεία απήχηση αλλά παραμένει αστήρικτη είναι η εξής:
Βρισκόμαστε στα χρόνια του Όθωνα στην πρωτεύουσα της μεταπολεμικής Ελλάδας, το Ναύπλιο.
Σε κάποιο σοκάκι του Ναυπλίου υπήρχε η ταβέρνα της Μιχαλούς, της γυναίκας του μακαρίτη του Μιχάλη.
Η Μιχαλού ήταν μια γυναίκα παραδόπιστη και εκμεταλλεύτρια.
Το μαγαζί της είχε μια περιορισμένη πελατεία στην οποία έκανε πίστωση για ένα ορισμένο διάστημα, όμως αλίμονο σε όποιον δεν ήταν συνεπής!
Μετά την παρέλευση της προθεσμίας, η Μιχαλού εξευτέλιζε κυριολεκτικά τους άτυχους οφειλέτες της.
Ανάμεσα σ’ αυτούς ήταν και κάποιος ευσυνείδητος, ο οποίος, αδυνατώντας να βρει χρήματα να εξοφλήσει τη Μιχαλού, γύριζε μέρα και νύχτα στους δρόμους παραμιλώντας.
Και όταν κανείς ρωτούσε τους περαστικούς τι έχει αυτός ο άνθρωπος, οι άλλοι απαντούσαν: «Αυτός χρωστάει της Μιχαλούς».
Λέγεται, επίσης, ότι η συγκεκριμένη γυναίκα συνήθιζε να γράφει τα ονόματα των χρεωστών της στον τοίχο του μαγαζιού της.
Επομένως, όποιος περνούσε από εκεί γνώριζε και ποιοι είναι αυτοί που χρωστούν.
Ο Ν. Σαραντάκος αναφέρει ότι η φράση «χρωστάει της Μιχαλούς» απαντάται στην κωμωδία «Κορακιστικά» του Ιακωβάκη Ρίζου Νερουλού, κείμενο γραμμένο στη Χίο το 1812, δηλαδή πολύ μακριά από την Πελοπόννησο και πολύ πριν την Επανάσταση.
Άρα, ακόμα κι αν υπήρχε Μιχαλού ταβερνιάρισσα στο μετεπαναστατικό Ανάπλι, σαφώς δεν είναι αυτή που έγινε αιτία να γεννηθεί η φράση.
Ο Νικόλαος Πολίτης αναφέρει αντί της έκφρασης «χρωστάει της Μιχαλούς» τη φράση «χρωστάει του Μιχάλη».
Η ερμηνεία που δίνει είναι ότι η φράση αυτή αναφέρεται σε ανθρώπους χαζούς και ανόητους, οι οποίοι στη λαϊκή αργκό λέγονται «Μιχάληδες».
Υπενθύμιση:Λήγει η προθεσμία εγγραφής στα επιμορφωτικά σεμινάρια λεξικογραφίας της άσπρης λέξης με έγκριτους πανεπιστημιακούς.





Ο Χάρης Λάμπερτ γεννήθηκε το 1955 στην Νέα Ζηλανδία από Έλληνες γονείς, επιστρέφοντας οικογενειακώς στην Αθήνα, μετά τον θάνατο του πατέρα του (1964), όπου και ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του. Σπούδασε ζωγραφική στο Λονδίνο και στο Παρίσι, όπου αποφοίτησε από την Ecole de Beaux - Arts ως αριστούχος και με έπαινο. Στο Παρίσι διέμεινε συνολικά έντεκα χρόνια και άλλα τόσα στο Τόκιο της Ιαπωνίας, ενώ σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ταξιδεύοντας τουλάχιστον δύο μήνες κάθε χρόνο στο Τόκιο. Εκτός της ζωγραφικής, ο Χάρης Λάμπερτ έχει επαγγελματικά ασχοληθεί με την σκηνογραφία, την διαφήμιση και τα μουσικά video clips στην τηλεόραση (Γαλλία, Ιαπωνία), ενώ θεωρείται στην Ελλάδα ένας από τους κύριους εκφραστές της pop ζωγραφικής, για την οποία έχει διακριθεί και στο εξωτερικό. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα των έργων του Χ. Λάμπερτ είναι ότι χρησιμοποιεί το pop ιδίωμα, ως μοχλό διασύνδεσης ανάμεσα στο παρελθόν και στην σημερινή καθημερινότητα, που της προσδίδει πνευματικές διαστάσεις. 

Αφορμή η επέτειος των 100 χρόνων από το θάνατο ενός αυθεντικού καλλιτέχνη, του μουσικού που έγραψε κλασικές συνθέσεις εμπνευσμένες από την μεγάλη λαϊκή μουσική παράδοση της Ισπανίας.
Ο Isaac Manuel Francisco Albéniz (May 29, 1860 - May 19, 1909), Ισπανός πιανίστας και συνθέτης, είναι περισσότερο γνωστός για τις συνθέσεις του στο πιάνο που βασίστηκαν στην ισπανική παραδοσιακή μουσική. Γεννημένος στο Camprodon της Καταλονίας, έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση στην ηλικία των τεσσάρων ετών! Στα επτά του χρόνια περνούσε τις εισαγωγικές εξετάσεις για το Παρισινό Ωδείο, όμως δεν έγινε δεκτός λόγω της άτακτης συμπεριφοράς του. 

«Ο Νίνο Ρότα σφράγισε με τη μουσική του τον καιρό μας, μεταχειριζόμενος μνήμες αλλοτινών καιρών. Μόνο το μεγάλο ταλέντο του μπορούσε να πετύχει αυτό το μοναδικό αποτέλεσμα» έλεγε ο φίλος του Μάνος Χατζιδάκις! 


















Ο κύκλος με την κιμωλία είναι μια αλληγορία με θέμα την αγάπη, στηριγμένη στον πανάρχαιο μύθο. 
Ο φανατισμός δεν τους αφήνει να δουν ότι είμαστε όλοι εμείς και είμαστε παντού!
Εάν καταφέρουν και βγάλουν την κομματική κουκούλα, τους δίνεται μια ευκαιρία, μέσα από το typografeio να ξεκινήσει ένας ανοικτός δημόσιος διάλογος χωρίς κλειστές πόρτες!
Συντρόφια, αντέχετε την πρόκληση;
κίνημα τυπογράφων
Οι συντακτική επιτροπή
Πρόκειται για ιδιαίτερες πτυχές της ταξικής πάλης σήμερα, για τις οποίες δεν υπάρχει ανάλογη εμπειρίαΜονόδρομος είναι η εργατική αντεπίθεση, η ένταση της ταξικής πάλης απέναντι στις αντιλαϊκές συνέπειες της οικονομικής καπιταλιστικής τακτικής της ΤΥΠΟΕΚΔΟΤΙΚΗΣ και του κκε.
Η ιδεολογική - πολιτική συνειδητοποίηση του κλάδου προϋποθέτει διαδικασίες αλλεπάλληλων συγκρούσεων με τους καπιταλιστές της τυποεκδοτικής, με την ιδεολογία και την πολιτική της αρπαχτής και της εξουσίας τους , με τους θεσμούς της, μέρος των οποίων είναι και το κόμμα που τους στηρίζει το κκε ή και τα «διαφοροποιημένα» υποστηρίγματα τους.
-- 




